Acción del empresario bogotano: creencias y prácticas. Bogotano entrepreneur’s action:

ResumenThis research aimed at knowing and analysing the beliefs, values and motivations followed by the actual Bogotano entrepreneur. A descriptive methodology with a qualitative approach was used. The participants were 46 entrepreneurs from Bogotá. The information was collected trough in depth inte...

Full description

Autores:
Patricia Vaca Vaca; Universidad de la Sabana
María del Pilar Sepúlveda Calderón; INALDE
Germán Fracica Naranjo; Universidad de la Sabana
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/4690
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/981
http://hdl.handle.net/10584/4690
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Description
Summary:ResumenThis research aimed at knowing and analysing the beliefs, values and motivations followed by the actual Bogotano entrepreneur. A descriptive methodology with a qualitative approach was used. The participants were 46 entrepreneurs from Bogotá. The information was collected trough in depth interviews and it was arranged in six categories. This article makes reference to two categories: Ethics and enterprise and Who is the entrepreneur. The result concludes that the social responsibility of most entrepreneurs is limited to satisfying the benefits of their enterprise. The analyses of the results in reference to the second category conclude that the actions of the entrepreneur are committed to their competencies as well as particular situations and conditions of the social context. It is expected that the results will give elements that will help to improve the training process of the future entrepreneurs. Keywords: Entrepreneur Ethic, Enterprise, Beliefs.AbstractEsta investigación se propuso analizar las creencias, valores y motivaciones que guían la acción del empresario bogotano. Se utilizó un método de carácter descriptivo con enfoque cualitativo. La información fue recogida a través de entrevistas en profundidad realizadas a 46 empresarios y codificada en seis categorías de análisis. Este artículo se centra en dos de ellas: ética y empresa y quién es el empresario. Los resultados en relación con la primera categoría permiten concluir que para la mayoría de los empresarios entrevistados la responsabilidad social se limita a cumplir con aquellas exigencias que les garantiza continuar las actividades propias de su empresa. En relación con la segunda categoría se concluye que en la acción del empresario se conjugan aspectos que dan cuenta tanto de sus competencias como de situaciones particulares y condiciones del contexto. Se espera que los resultados aporten elementos para orientar los procesos de formación de los emprendedores. Palabras clave: Empresario, ética, empresa, creencias.