Sensus communis aestheticus y el proyecto de emancipación: El contexto utópico de las vanguardias. [Inglés]

La base conceptual de lo que sería más tarde desarrollado por las vanguardias artísticas fue colonizada por alemanes de pensamiento romántico e idealista, cuya dimensión utópica puede ser fácilmente reconocida en el «antiguo programa del idealismo alemán» (1796), un texto que consagró un pensamiento...

Full description

Autores:
Loredana Niculet; Universitat Autònoma de Barcelona, Faculty of Philosophy.
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/2817
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/2143
http://hdl.handle.net/10584/2817
Palabra clave:
Filosofía
Sensus communis; idea estética; filosofía del arte; proyecto de emancipación; vanguardias;
Estética, filosofía del arte.
Philosophy
Sensus communis; aesthetic idea; philosophy of art; emancipation project; avant-gardes.
Philosophy of art, aesthetics
Rights
License
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description La base conceptual de lo que sería más tarde desarrollado por las vanguardias artísticas fue colonizada por alemanes de pensamiento romántico e idealista, cuya dimensión utópica puede ser fácilmente reconocida en el «antiguo programa del idealismo alemán» (1796), un texto que consagró un pensamiento idealista, que clamó por una nueva racionalidad o una mitología de la razón de Hegel, la intuición intelectual de Schelling y la Humanidad de Schiller. Aunque este proyecto de emancipación desarrollado más tarde por la vanguardia ha perdido su credibilidad para nosotros, todavía tenemos que investigar en qué medida el arte de hoy puede mantener una función social. Este artículo señala algunos conceptos idealistas a la luz de una filosofía del arte, y fue creado siguiendo las líneas esbozadas en la Crítica del juicio de Kant, que han contribuido a la historia de la «avanzada» del arte.
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Este artículo señala algunos conceptos idealistas a la luz de una filosofía del arte, y fue creado siguiendo las líneas esbozadas en la Crítica del juicio de Kant, que han contribuido a la historia de la «avanzada» del arte.The conceptual basis which would be later developed by the artistic avant-gardes was settled by German Romantic and Idealist thought, whose utopian dimension could be easily recognized in The oldest systemprogram of German Idealism (1796), a text which provided Idealist thought with the claim of a new rationality or a mythology of reason in Hegel, an intellectual intuition in Schelling and the Humanity in Schiller. Although this emancipation project developed later by the avant-garde has lost its credibility for us, we still have to investigate to what extent today’s art can maintain a social function. This article point out certain idealist concepts in light of a philosophy of art modeled along lines sketched out in Kant’s Critique of Judgement and that have contributed to the history of the “advanced” art.application/pdfengUniversidad del NorteEidos; No 14: Jan-Jun, 2011; 192-211Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;4. The Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the nonexclusive distribution of the journal's published version of the Work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), as long as there is provided in the document an acknowledgement of its initial publication in this journal.5. Authors are permitted, and Eidos promotes, to post online the preprint manuscript of the Work in institutional repositories or on their Websites prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access). Any such posting made before acceptance and publication of the Work is expected be updated upon publication to include a reference to the Eidos's assigned URL to the Article and its final published version in Eidos.Los autores que publican en Eidos acuerdan los siguientes términos:1. 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Dicha publicación durante el proceso de producción y en la publicación del Artículo se espera que se actualice al momento de salir la versión final, incluyendo una referencia a la URL de Eidos.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad del Nortereponame:Repositorio Digital de la Universidad del NorteFilosofíaSensus communis; idea estética; filosofía del arte; proyecto de emancipación; vanguardias;Estética, filosofía del arte.PhilosophySensus communis; aesthetic idea; philosophy of art; emancipation project; avant-gardes.Philosophy of art, aestheticsSensus communis aestheticus y el proyecto de emancipación: El contexto utópico de las vanguardias. [Inglés]Sensus communis aestheticus and the project of emancipation: The Utopian frame of the avant-gardes.articlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110584/2817oai:172.16.14.36:10584/28172015-10-07 01:48:42.293Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co