Del vitalismo funcional al sustantivo y más allá: ánimas, organismos y actitudes. [Inglés]

Se hace aquí una distinción entre formas de vitalismo, el ‘sustantivo’ y el ‘funcional’ en el siglo XVIII. El vitalismo sustantivo presupone la existencia de una fuerza vital (sustantiva) que desempeña una labor causal en el mundo natural que se estudia científicamente, o que permanece como una enti...

Full description

Autores:
Charles T. Wolfe; University of Sydney, Unit for History and Philosophy of Science / University of Ghent, Centre for the History of Science.
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/2818
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/2144
http://hdl.handle.net/10584/2818
Palabra clave:
Filosofía
Vitalismo; vitalismo sustantivo; vitalismo funcional; vitalismo actitudinal; Escuela de Montpellier; Driesch; Canguilhem;
Historia de las ciencias
Philosophy
Vitalism; substantival vitalism; functional vitalism; attitudinal vitalism; Montpellier School; Driesch; Canguilhem.
History od science
Rights
License
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description Se hace aquí una distinción entre formas de vitalismo, el ‘sustantivo’ y el ‘funcional’ en el siglo XVIII. El vitalismo sustantivo presupone la existencia de una fuerza vital (sustantiva) que desempeña una labor causal en el mundo natural que se estudia científicamente, o que permanece como una entidad extra-causal e inmaterial. El vitalismo funcional tiende a operar post facto, desde la existencia de los cuerpos vivos hasta la búsqueda de modelos explicativos que darán cuenta de sus propiedades ‘vitales’ exclusivas, mejor de lo que los modelos mecanicistas lo pueden hacer. En este artículo analizo figuras representativas de la Escuela de Montpellier (Bordeu, Ménuret, Fouquet) en tanto vitalistas funcionalistas más que sustancialistas, y sugiero algo más sobre la represalia al vitalismo (o vitalismos) en el siglo XX desde Driesch hasta Canguilhem, a saber, que además de las variedades ‘sustantiva’ y ‘funcional’, encontramos una tercera clase de vitalismo que llamo ‘actitudinal’, como su nombre lo indica, afirma el vitalismo como una especie de actitud.
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spelling Charles T. Wolfe; University of Sydney, Unit for History and Philosophy of Science / University of Ghent, Centre for the History of Science.Colombia2013-08-31T23:00:13Z2013-08-31T23:00:13Z2011-07-15http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/2144http://hdl.handle.net/10584/2818Se hace aquí una distinción entre formas de vitalismo, el ‘sustantivo’ y el ‘funcional’ en el siglo XVIII. El vitalismo sustantivo presupone la existencia de una fuerza vital (sustantiva) que desempeña una labor causal en el mundo natural que se estudia científicamente, o que permanece como una entidad extra-causal e inmaterial. El vitalismo funcional tiende a operar post facto, desde la existencia de los cuerpos vivos hasta la búsqueda de modelos explicativos que darán cuenta de sus propiedades ‘vitales’ exclusivas, mejor de lo que los modelos mecanicistas lo pueden hacer. En este artículo analizo figuras representativas de la Escuela de Montpellier (Bordeu, Ménuret, Fouquet) en tanto vitalistas funcionalistas más que sustancialistas, y sugiero algo más sobre la represalia al vitalismo (o vitalismos) en el siglo XX desde Driesch hasta Canguilhem, a saber, que además de las variedades ‘sustantiva’ y ‘funcional’, encontramos una tercera clase de vitalismo que llamo ‘actitudinal’, como su nombre lo indica, afirma el vitalismo como una especie de actitud.I distinguish between ‘substantival’ and ‘functional’ forms of vitalism in the eighteenth century. Substantival vitalism presupposes the existence of a (substantive) vital force which either plays a causal role in the natural world as studied scientifically, or remains an immaterial, extra-causal entity. Functional vitalism tends to operate ‘post facto’, from the existence of living bodies to the search for explanatory models that will account for their uniquely ‘vital’ properties better than fully mechanistic models can. I discuss representative figures of the Montpellier school (Bordeu, Ménuret, Fouquet) as functional rather than substantival vitalists, and suggest an additional point regarding the reprisal of vitalism(s) in the 20th century, from Driesch to Canguilhem: that in addition to the substantival and functional varieties, we encounter a third species of vitalism, which I term ‘attitudinal’, as it argues for vitalism as a kind of attitude.application/pdfengUniversidad del NorteEidos; No 14: Jan-Jun, 2011; 212-235Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;4. The Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the nonexclusive distribution of the journal's published version of the Work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), as long as there is provided in the document an acknowledgement of its initial publication in this journal.5. Authors are permitted, and Eidos promotes, to post online the preprint manuscript of the Work in institutional repositories or on their Websites prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access). Any such posting made before acceptance and publication of the Work is expected be updated upon publication to include a reference to the Eidos's assigned URL to the Article and its final published version in Eidos.Los autores que publican en Eidos acuerdan los siguientes términos:1. 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Dicha publicación durante el proceso de producción y en la publicación del Artículo se espera que se actualice al momento de salir la versión final, incluyendo una referencia a la URL de Eidos.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad del Nortereponame:Repositorio Digital de la Universidad del NorteFilosofíaVitalismo; vitalismo sustantivo; vitalismo funcional; vitalismo actitudinal; Escuela de Montpellier; Driesch; Canguilhem;Historia de las cienciasPhilosophyVitalism; substantival vitalism; functional vitalism; attitudinal vitalism; Montpellier School; Driesch; Canguilhem.History od scienceDel vitalismo funcional al sustantivo y más allá: ánimas, organismos y actitudes. [Inglés]From substantival to functional vitalism and beyond: animas, organisms and attitudes.articlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110584/2818oai:172.16.14.36:10584/28182015-10-07 01:48:42.298Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co