Affirming Solitude: Heidegger and Blanchot on Art

Where Heidegger, as thinker, describes the increasing solitude, and consequent inhumanity of the artwork; Blanchot, as writer, speaks of a solitude that is integral to the very act of speaking. Such speech/writing does not describe but is inscribed by the very solitude that brings it into being. So,...

Full description

Autores:
Gary Peters; York St John University
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/2837
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/3990
http://hdl.handle.net/10584/2837
Palabra clave:
Continental Philosophy
art, solitude, loneliness, affirmation, preservation, creation
Continental Aesthetics
Rights
License
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Afirmar la soledad: Heidegger y Blanchot acerca del arte [Inglés]
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description Where Heidegger, as thinker, describes the increasing solitude, and consequent inhumanity of the artwork; Blanchot, as writer, speaks of a solitude that is integral to the very act of speaking. Such speech/writing does not describe but is inscribed by the very solitude that brings it into being. So, while it is true that both Heidegger and Blanchot ‘speak about this speaking solitude’, the thought of the former incessantly speaks-of the leap from one space to another and the infinitely postponed commencement of an ‘other beginning’ freed from all humanist comforts; the writing of the latter speaks-from within what he calls the ‘space of literature’, that is to say, from within art and through the artwork. Blanchot speaks as, and on behalf of, the artist, not in order to speak-of Being but to speak-as artist and to speak-for the artwork. In other words, the task of the philosopher is to think, while the task (or the curse) of the artist is to make, to think, but then continue to make within the transformed space of this thinking/making.
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Blanchot speaks as, and on behalf of, the artist, not in order to speak-of Being but to speak-as artist and to speak-for the artwork. In other words, the task of the philosopher is to think, while the task (or the curse) of the artist is to make, to think, but then continue to make within the transformed space of this thinking/making.Las siguientes reflexiones se presentan como preliminares a una serie de estudios de caso más extensos y profundos, análisis focalizados de obras de artes reales, y los temas que surgen de sus particularidades dentro de lo que se describirá aquí como una estética heideggeriana post-estética. El ensayo no está escrito desde la perspectiva de un filósofo profesional o académico ni de un artista operante (aunque yo lo soy), ninguno de cuyos campos se ha comprometido suficientemente con el dilema bosquejado más adelante. Así pues, la atracción de Heidegger y Blanchot no solo tiene que ver con sus bien conocidas discusiones sobre la inbetween-ness, sino, más esencialmente, con la ubicación particularmente in-between de su propio pensamiento y trayectoria del pensar: Heidegger desde “fuera de” la filosofía  “sacado” hacia el arte; Blanchot desde dentro del espacio de la literatura hacia la exterioridad del pensar ontológico. La intención es identificar similitudes y diferencias en su pensamiento, pero esto solo es percibido como relevante en la medida en que permite una reevaluación de un modo de pensar existencial y estético des-subjetivado, que ha sido ampliamente abandonado por la filosofía académica y la práctica del arte (aunque por razones distintas). Sin más pretensiones, la esperanza es que se pueda escuchar una voz diferente en el intercambio clamoroso entre el filósofo y los artistas; voz que es sensible al complejo dilema del artista en un mundo post-heideggeriano, y que sobre todo permanece fiel al proyecto del artista y a la obra de arte frente a la valorización filosófica del “Arte”.application/pdfapplication/pdfengUniversidad del NorteEidos; No. 19: July-December, 2013; 9-37Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;4. The Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the nonexclusive distribution of the journal's published version of the Work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), as long as there is provided in the document an acknowledgement of its initial publication in this journal.5. Authors are permitted, and Eidos promotes, to post online the preprint manuscript of the Work in institutional repositories or on their Websites prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access). Any such posting made before acceptance and publication of the Work is expected be updated upon publication to include a reference to the Eidos's assigned URL to the Article and its final published version in Eidos.Los autores que publican en Eidos acuerdan los siguientes términos:1. 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Dicha publicación durante el proceso de producción y en la publicación del Artículo se espera que se actualice al momento de salir la versión final, incluyendo una referencia a la URL de Eidos.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad del Nortereponame:Repositorio Digital de la Universidad del NorteContinental Philosophyart, solitude, loneliness, affirmation, preservation, creationContinental AestheticsAffirming Solitude: Heidegger and Blanchot on ArtAfirmar la soledad: Heidegger y Blanchot acerca del arte [Inglés]articlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110584/2837oai:172.16.14.36:10584/28372015-10-07 01:48:42.382Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co