El hombre sin cualidad.

Se ha dicho y repetido que el hombre, a quien la Declaración de los Derechos del Hombre y del Ciudadano confiere derechos, no es sino una abstracción formal consagrada a una antinomia insoluble: o bien, este hombre es tomado anteriormente a cualquier institución política, en una especie de estado na...

Full description

Autores:
Etienne Tassin; Universidad de París 7, Denis Diderot.
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2004
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/2809
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/1535
http://hdl.handle.net/10584/2809
Palabra clave:
Derechos, humanidad, comunidad. / Rights, humanity, community.
Derechos; humanidad; comunidad;
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Rights
License
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description Se ha dicho y repetido que el hombre, a quien la Declaración de los Derechos del Hombre y del Ciudadano confiere derechos, no es sino una abstracción formal consagrada a una antinomia insoluble: o bien, este hombre es tomado anteriormente a cualquier institución política, en una especie de estado natural, y los derechos llamados del hombre no son entonces del ciudadano, o bien, este hombre es considerado según sus determinaciones sociales, resultantes de la comunidad histórica a la cual él pertenece. Esta antinomia ha llevado, ya sea a interpretar la Declaración de manera individualista y liberal o a negar cualquier validez política a los Derechos del Hombre. Estas dos tesis que oponen el hombre y el ciudadano desconocen esta otra paradoja que puso en evidencia Hanna Arendt al señalar que los derechos del hombre y del ciudadano solo tienen consistencia por un derecho más fundamental a tener derechos, el cual supera la antinomia sobre la cual se afincan las críticas de los derechos del hombre y hace aparecer la dimensión propiamente política de la humanidad de los seres.
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Estas dos tesis que oponen el hombre y el ciudadano desconocen esta otra paradoja que puso en evidencia Hanna Arendt al señalar que los derechos del hombre y del ciudadano solo tienen consistencia por un derecho más fundamental a tener derechos, el cual supera la antinomia sobre la cual se afincan las críticas de los derechos del hombre y hace aparecer la dimensión propiamente política de la humanidad de los seres.It has been said that the man whose rights are given through the Declaration of human rights is nothing but a formal abstraction driven by an irresolvable antinomy: either this man is taken prior to any political institution in a kind of state of nature and the so-called human rights are not the rights of the citizen, or this man is seen according to the social determinations that result from the historic community to which he belongs. This antinomy has led to interpret the Declaration from an individualistic and liberal perspective, or to the negation of any political value to Human Rights. These theses that oppose man and citizen ignore another paradox that Hanna Arendt made evident when she underlined that human and citizenship rights only have any consistency because of a more fundamental right to have rights which surpasses the antinomy that grounds most criticisms against human rights and that allows for the actually political dimension of the humanity of beings to appear.application/pdfspaUniversidad del NorteEidos; No 2: Jan-Dec, 2004; 124-149Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;4. The Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the nonexclusive distribution of the journal's published version of the Work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), as long as there is provided in the document an acknowledgement of its initial publication in this journal.5. Authors are permitted, and Eidos promotes, to post online the preprint manuscript of the Work in institutional repositories or on their Websites prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access). Any such posting made before acceptance and publication of the Work is expected be updated upon publication to include a reference to the Eidos's assigned URL to the Article and its final published version in Eidos.Los autores que publican en Eidos acuerdan los siguientes términos:1. 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[Spanish]articlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110584/2809oai:172.16.14.36:10584/28092015-10-07 01:48:42.259Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co