Foreigner in his Own Land. Aristippus like Model of Aristotelian Ápolis [Spanish]

The debates on Aristippus of Cyrene, whose happiness’ conception puts pleasure in the center of the scene, questions the claims of those ethical nucleated under the epithet “eudemonists”. Through the shift of happiness from the shrine of the goal, Aristippus reformulates the traditional ethical dime...

Full description

Autores:
Maria Florencia Zayas; Universidad de Buenos Aires
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/2844
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/4559
http://hdl.handle.net/10584/2844
Palabra clave:
Filosofía, ética, política, teoría de la acción, naturalismo político.
Filosofía Antigua.
Rights
License
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Un extranjero en su propia tierra. Aristipo como modelo del ápolis aristotélico
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description The debates on Aristippus of Cyrene, whose happiness’ conception puts pleasure in the center of the scene, questions the claims of those ethical nucleated under the epithet “eudemonists”. Through the shift of happiness from the shrine of the goal, Aristippus reformulates the traditional ethical dimension: by the enkráteia’s exercising –and far from falling into a subjective relativism– he tries to build an ethic based on an epistemological objectivity. We are going to demonstrate also that the self-sufficiency concept (autárkeia) –speaking in Aristotelian terms– of individual underlies the exercise of Cyrenaic enkráteia. It will face us inevitably to the Aristotelian concept of happiness (in close connection with the enkráteia’s concept), which doesn’t involve a notion of individual self-sufficiency, but rather it restricts the possibility of autárkeia to the pólis’ self-sufficiency.
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It will face us inevitably to the Aristotelian concept of happiness (in close connection with the enkráteia’s concept), which doesn’t involve a notion of individual self-sufficiency, but rather it restricts the possibility of autárkeia to the pólis’ self-sufficiency.El debate en torno a Aristipo de Cirene, cuya concepción de la felicidad coloca  en el centro de la escena al placer,  pone en tela de juicio las afirmaciones propias de aquellas éticas nucleadas bajo el epíteto de eudemonistas. Con el desplazamiento de la felicidad del sitial del fin, Aristipo reformula la dimensión ética tradicional: a través del ejercicio de la enkráteia, y lejos de caer en un relativismo subjetivista, intenta construir una ética que tenga como base un objetivismo gnoseológico. Demostraremos, además, que al ejercicio de la enkráteia cirenaica subyace la noción de autosuficiencia (autárkeia) –entendida en términos aristotélicos– del individuo. Esto nos enfrentará, irremediablemente, a la noción aristotélica de felicidad (en estrecho vínculo con la noción de enkráteia), la cual no comporta una noción de autosuficiencia individual sino que restringe la posibilidad de la autárkeia a la autosuficiencia de la pólis.application/pdfengUniversidad del NorteEidos; No. 18 (2013): Jan-Jun; 124-147Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;4. 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A los Autores se les permite y Eidos promueve publicar en línea (online) la versión pre-impresa del Artículo en repositorios institucionales o en sus páginas web, antes y durante la publicación, por cuanto que puede producir intercambios académicos productivos, así como una mayor citación del Artículo publicado (ver The Effect of Open Access). Dicha publicación durante el proceso de producción y en la publicación del Artículo se espera que se actualice al momento de salir la versión final, incluyendo una referencia a la URL de Eidos.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad del Nortereponame:Repositorio Digital de la Universidad del NorteFilosofía, ética, política, teoría de la acción, naturalismo político.Filosofía Antigua.Foreigner in his Own Land. Aristippus like Model of Aristotelian Ápolis [Spanish]Un extranjero en su propia tierra. Aristipo como modelo del ápolis aristotélicoarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110584/2844oai:172.16.14.36:10584/28442015-10-07 01:48:42.411Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co