APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
For the implementation of a public transport system it is important to take into account different sequential processes to obtain a correct programming of the service, which optimizes the utilization of various resources, including time and money. This requires the determination of itineraries and w...
- Autores:
-
Llain Jiménez, María José
Polo Daza, Jesús Anibal
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad del Norte
- Repositorio:
- Repositorio Uninorte
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/8245
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10584/8245
- Palabra clave:
- Asignación de buses
Rotación de buses
Programación de conductores
Bus assignment
Bus rotation
Crew scheduling
- Rights
- License
- Universidad del Norte
id |
REPOUNORT2_1309b47f997161a6e18f5291d5a667aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/8245 |
network_acronym_str |
REPOUNORT2 |
network_name_str |
Repositorio Uninorte |
repository_id_str |
|
spelling |
Galindo Pacheco, Gina MaríaYie Pinedo, Rubén DaríoLlain Jiménez, María JoséPolo Daza, Jesús Anibal2018-11-16T22:35:05Z2018-11-16T22:35:05Z2018-11-16http://hdl.handle.net/10584/8245For the implementation of a public transport system it is important to take into account different sequential processes to obtain a correct programming of the service, which optimizes the utilization of various resources, including time and money. This requires the determination of itineraries and work shifts that are appropriate to meet the desired level of service as well as current regulations. In this regard, a key aspect is the allocation and rotation that buses should have within the itineraries and to define which work shifts will correspond to them. In this project, yhis objective is pursued by using an approach based on mathematical models that help to propose solutions to achieve a higher level of equity and satisfaction of buses drivers and owners. Our methodology includes the use of techniques such as the algorithm of Branch & Price, while considering the respective space-time, organizational and legal constraints. The alorithm delivers the work shifts and then, the allocation of buses to each shift is undertaken by means of a mathematical programming model, which is solved by means of GAMS software. Finally, after the processing of the data, the assignment of each bus belonging to the COSTA AZUL fleet is obtained. In summary, our approach delivers the proposed shifts and rotation of the buses so that all requirements are met.Para la puesta en marcha de un sistema de transporte público se deben tener en cuenta diferentes procesos secuenciales para obtener una correcta programación del servicio, que optimice diversos recursos, incluyendo tiempo y dinero. Para ello es necesario la determinación de itinerarios y turnos de trabajo adecuados para cumplir con el nivel de servicio deseado así como con normativa vigente. Al respecto, un aspecto clave es la asignación y rotación que deberán tener los buses dentro de los itinerarios y cuáles turnos de trabajo les corresponderán. Esto basado en el planteamiento de modelos matemáticos que ayuden a proponer soluciones para conseguir un mayor nivel de equidad y satisfacción de los conductores y propietarios. Este trabajo logra este objetivo mediante el uso de técnicas como lo es el algoritmo de Branch & Price, teniendo en cuenta las respectivas restricciones espaciotemporales, organizacionales y legales, para luego usar los turnos generados a partir de este para realizar la asignación mediante un modelo matemático solucionado por medio del software GAMS. Finalmente, después del procesamiento de los datos se obtiene la asignación de cada bus perteneciente a la flota COSTA AZUL, logrando dar la propuesta de turnos y la rotación de los buses de manera que todos cumplan con los requisitos.spaBarranquila, Universidad del Norte, 2018Universidad del Nortehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Asignación de busesRotación de busesProgramación de conductoresBus assignmentBus rotationCrew schedulingAPLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDAAPPLICATION OF MATHEMATICAL MODELS FOR ALLOCATION AND PROGRAMMING OF BUSES AT COSTA AZUL LTDA.articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501ORIGINALCostaAzulLLainPolo.pdfCostaAzulLLainPolo.pdfArchivo PDFapplication/pdf194047http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/1/CostaAzulLLainPolo.pdfeaffb80f6849ca9c15ac9ce9cbe41326MD51CostaAzulLLAIN-POLO.jpgCostaAzulLLAIN-POLO.jpgimagen JPGimage/jpeg294481http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/2/CostaAzulLLAIN-POLO.jpg6af1eba0f6fcefa929a43175bc5f3450MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/3/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5310584/8245oai:172.16.14.36:10584/82452018-11-16 17:35:05.144Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co |
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA |
dc.title.en_US.fl_str_mv |
APPLICATION OF MATHEMATICAL MODELS FOR ALLOCATION AND PROGRAMMING OF BUSES AT COSTA AZUL LTDA. |
title |
APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA |
spellingShingle |
APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA Asignación de buses Rotación de buses Programación de conductores Bus assignment Bus rotation Crew scheduling |
title_short |
APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA |
title_full |
APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA |
title_fullStr |
APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA |
title_full_unstemmed |
APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA |
title_sort |
APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA |
dc.creator.fl_str_mv |
Llain Jiménez, María José Polo Daza, Jesús Anibal |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Galindo Pacheco, Gina María Yie Pinedo, Rubén Darío |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Llain Jiménez, María José Polo Daza, Jesús Anibal |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Asignación de buses Rotación de buses Programación de conductores |
topic |
Asignación de buses Rotación de buses Programación de conductores Bus assignment Bus rotation Crew scheduling |
dc.subject.en_US.fl_str_mv |
Bus assignment Bus rotation Crew scheduling |
description |
For the implementation of a public transport system it is important to take into account different sequential processes to obtain a correct programming of the service, which optimizes the utilization of various resources, including time and money. This requires the determination of itineraries and work shifts that are appropriate to meet the desired level of service as well as current regulations. In this regard, a key aspect is the allocation and rotation that buses should have within the itineraries and to define which work shifts will correspond to them. In this project, yhis objective is pursued by using an approach based on mathematical models that help to propose solutions to achieve a higher level of equity and satisfaction of buses drivers and owners. Our methodology includes the use of techniques such as the algorithm of Branch & Price, while considering the respective space-time, organizational and legal constraints. The alorithm delivers the work shifts and then, the allocation of buses to each shift is undertaken by means of a mathematical programming model, which is solved by means of GAMS software. Finally, after the processing of the data, the assignment of each bus belonging to the COSTA AZUL fleet is obtained. In summary, our approach delivers the proposed shifts and rotation of the buses so that all requirements are met. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-11-16T22:35:05Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-11-16T22:35:05Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2018-11-16 |
dc.type.es_ES.fl_str_mv |
article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10584/8245 |
url |
http://hdl.handle.net/10584/8245 |
dc.language.iso.es_ES.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.es_ES.fl_str_mv |
Universidad del Norte |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Universidad del Norte http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv |
Barranquila, Universidad del Norte, 2018 |
institution |
Universidad del Norte |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/1/CostaAzulLLainPolo.pdf http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/2/CostaAzulLLAIN-POLO.jpg http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/3/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
eaffb80f6849ca9c15ac9ce9cbe41326 6af1eba0f6fcefa929a43175bc5f3450 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital de la Universidad del Norte |
repository.mail.fl_str_mv |
mauribe@uninorte.edu.co |
_version_ |
1812183108884103168 |