APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA

For the implementation of a public transport system it is important to take into account different sequential processes to obtain a correct programming of the service, which optimizes the utilization of various resources, including time and money. This requires the determination of itineraries and w...

Full description

Autores:
Llain Jiménez, María José
Polo Daza, Jesús Anibal
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/8245
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10584/8245
Palabra clave:
Asignación de buses
Rotación de buses
Programación de conductores
Bus assignment
Bus rotation
Crew scheduling
Rights
License
Universidad del Norte
id REPOUNORT2_1309b47f997161a6e18f5291d5a667aa
oai_identifier_str oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/8245
network_acronym_str REPOUNORT2
network_name_str Repositorio Uninorte
repository_id_str
spelling Galindo Pacheco, Gina MaríaYie Pinedo, Rubén DaríoLlain Jiménez, María JoséPolo Daza, Jesús Anibal2018-11-16T22:35:05Z2018-11-16T22:35:05Z2018-11-16http://hdl.handle.net/10584/8245For the implementation of a public transport system it is important to take into account different sequential processes to obtain a correct programming of the service, which optimizes the utilization of various resources, including time and money. This requires the determination of itineraries and work shifts that are appropriate to meet the desired level of service as well as current regulations. In this regard, a key aspect is the allocation and rotation that buses should have within the itineraries and to define which work shifts will correspond to them. In this project, yhis objective is pursued by using an approach based on mathematical models that help to propose solutions to achieve a higher level of equity and satisfaction of buses drivers and owners. Our methodology includes the use of techniques such as the algorithm of Branch & Price, while considering the respective space-time, organizational and legal constraints. The alorithm delivers the work shifts and then, the allocation of buses to each shift is undertaken by means of a mathematical programming model, which is solved by means of GAMS software. Finally, after the processing of the data, the assignment of each bus belonging to the COSTA AZUL fleet is obtained. In summary, our approach delivers the proposed shifts and rotation of the buses so that all requirements are met.Para la puesta en marcha de un sistema de transporte público se deben tener en cuenta diferentes procesos secuenciales para obtener una correcta programación del servicio, que optimice diversos recursos, incluyendo tiempo y dinero. Para ello es necesario la determinación de itinerarios y turnos de trabajo adecuados para cumplir con el nivel de servicio deseado así como con normativa vigente. Al respecto, un aspecto clave es la asignación y rotación que deberán tener los buses dentro de los itinerarios y cuáles turnos de trabajo les corresponderán. Esto basado en el planteamiento de modelos matemáticos que ayuden a proponer soluciones para conseguir un mayor nivel de equidad y satisfacción de los conductores y propietarios. Este trabajo logra este objetivo mediante el uso de técnicas como lo es el algoritmo de Branch & Price, teniendo en cuenta las respectivas restricciones espaciotemporales, organizacionales y legales, para luego usar los turnos generados a partir de este para realizar la asignación mediante un modelo matemático solucionado por medio del software GAMS. Finalmente, después del procesamiento de los datos se obtiene la asignación de cada bus perteneciente a la flota COSTA AZUL, logrando dar la propuesta de turnos y la rotación de los buses de manera que todos cumplan con los requisitos.spaBarranquila, Universidad del Norte, 2018Universidad del Nortehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Asignación de busesRotación de busesProgramación de conductoresBus assignmentBus rotationCrew schedulingAPLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDAAPPLICATION OF MATHEMATICAL MODELS FOR ALLOCATION AND PROGRAMMING OF BUSES AT COSTA AZUL LTDA.articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501ORIGINALCostaAzulLLainPolo.pdfCostaAzulLLainPolo.pdfArchivo PDFapplication/pdf194047http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/1/CostaAzulLLainPolo.pdfeaffb80f6849ca9c15ac9ce9cbe41326MD51CostaAzulLLAIN-POLO.jpgCostaAzulLLAIN-POLO.jpgimagen JPGimage/jpeg294481http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/2/CostaAzulLLAIN-POLO.jpg6af1eba0f6fcefa929a43175bc5f3450MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/3/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5310584/8245oai:172.16.14.36:10584/82452018-11-16 17:35:05.144Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co
dc.title.es_ES.fl_str_mv APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
dc.title.en_US.fl_str_mv APPLICATION OF MATHEMATICAL MODELS FOR ALLOCATION AND PROGRAMMING OF BUSES AT COSTA AZUL LTDA.
title APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
spellingShingle APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
Asignación de buses
Rotación de buses
Programación de conductores
Bus assignment
Bus rotation
Crew scheduling
title_short APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
title_full APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
title_fullStr APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
title_full_unstemmed APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
title_sort APLICACIÓN DE MODELOS MATEMÁTICOS PARA LA ASIGNACIÓN Y PROGRAMACIÓN DE BUSES EN LA EMPRESA COSTA AZUL LTDA
dc.creator.fl_str_mv Llain Jiménez, María José
Polo Daza, Jesús Anibal
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Galindo Pacheco, Gina María
Yie Pinedo, Rubén Darío
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Llain Jiménez, María José
Polo Daza, Jesús Anibal
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Asignación de buses
Rotación de buses
Programación de conductores
topic Asignación de buses
Rotación de buses
Programación de conductores
Bus assignment
Bus rotation
Crew scheduling
dc.subject.en_US.fl_str_mv Bus assignment
Bus rotation
Crew scheduling
description For the implementation of a public transport system it is important to take into account different sequential processes to obtain a correct programming of the service, which optimizes the utilization of various resources, including time and money. This requires the determination of itineraries and work shifts that are appropriate to meet the desired level of service as well as current regulations. In this regard, a key aspect is the allocation and rotation that buses should have within the itineraries and to define which work shifts will correspond to them. In this project, yhis objective is pursued by using an approach based on mathematical models that help to propose solutions to achieve a higher level of equity and satisfaction of buses drivers and owners. Our methodology includes the use of techniques such as the algorithm of Branch & Price, while considering the respective space-time, organizational and legal constraints. The alorithm delivers the work shifts and then, the allocation of buses to each shift is undertaken by means of a mathematical programming model, which is solved by means of GAMS software. Finally, after the processing of the data, the assignment of each bus belonging to the COSTA AZUL fleet is obtained. In summary, our approach delivers the proposed shifts and rotation of the buses so that all requirements are met.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-11-16T22:35:05Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-11-16T22:35:05Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2018-11-16
dc.type.es_ES.fl_str_mv article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10584/8245
url http://hdl.handle.net/10584/8245
dc.language.iso.es_ES.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.es_ES.fl_str_mv Universidad del Norte
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Universidad del Norte
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv Barranquila, Universidad del Norte, 2018
institution Universidad del Norte
bitstream.url.fl_str_mv http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/1/CostaAzulLLainPolo.pdf
http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/2/CostaAzulLLAIN-POLO.jpg
http://172.16.14.36:8080/bitstream/10584/8245/3/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv eaffb80f6849ca9c15ac9ce9cbe41326
6af1eba0f6fcefa929a43175bc5f3450
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Digital de la Universidad del Norte
repository.mail.fl_str_mv mauribe@uninorte.edu.co
_version_ 1812183108884103168