Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte
Currently, there is an opportunity to improve the process of advising students from the Engineering division of the Universidad del Norte regarding academic issues, given that long response waiting times have been evidenced in certain periods, in turn, some of current channels are only available dur...
- Autores:
-
Pérez De Ávila, Jorge Luis
Mejía González, Daniela
Centeno Castro, Julieth Danith
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad del Norte
- Repositorio:
- Repositorio Uninorte
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/11241
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10584/11241
- Palabra clave:
- Asesoría
Aplicativo
Caracterizaciones
Flujograma
Comunidad
Estudiantes
Universidad
Académico
Ingeniería
Advice
Application
Academic
Engineering
Flowchart
Community
University
Students
Characterizations
- Rights
- License
- Universidad del Norte
id |
REPOUNORT2_1116965f0d4d3d66fc3f89b402d57e2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/11241 |
network_acronym_str |
REPOUNORT2 |
network_name_str |
Repositorio Uninorte |
repository_id_str |
|
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte Design of a web application for advice on academic processes for engineering students of the Universidad del Norte |
title |
Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte |
spellingShingle |
Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte Asesoría Aplicativo Caracterizaciones Flujograma Comunidad Estudiantes Universidad Académico Ingeniería Advice Application Academic Engineering Flowchart Community University Students Characterizations |
title_short |
Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte |
title_full |
Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte |
title_fullStr |
Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte |
title_full_unstemmed |
Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte |
title_sort |
Diseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del Norte |
dc.creator.fl_str_mv |
Pérez De Ávila, Jorge Luis Mejía González, Daniela Centeno Castro, Julieth Danith |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Berdugo Correa, Carmen Regina |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Pérez De Ávila, Jorge Luis Mejía González, Daniela Centeno Castro, Julieth Danith |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Asesoría Aplicativo Caracterizaciones Flujograma Comunidad Estudiantes Universidad Académico Ingeniería |
topic |
Asesoría Aplicativo Caracterizaciones Flujograma Comunidad Estudiantes Universidad Académico Ingeniería Advice Application Academic Engineering Flowchart Community University Students Characterizations |
dc.subject.en_US.fl_str_mv |
Advice Application Academic Engineering Flowchart Community University Students Characterizations |
description |
Currently, there is an opportunity to improve the process of advising students from the Engineering division of the Universidad del Norte regarding academic issues, given that long response waiting times have been evidenced in certain periods, in turn, some of current channels are only available during working timetables and require queue time. To carry out the solution of the problem, the variables to be considered in the design were identified, the diagnosis of the current situation was made, and the characterizations of the main academic processes were developed. Finally, the validation of concepts, graphic and textual elements of the interface was carried out from a focus group, with the objective of verifying compliance with the requirements presented by the interested parties. As a final product, the user interface of the web application called Eureka Uninorte was obtained, a knowledge base that provides four (4) options: Eureka Uninorte Community, Frequently Asked Questions, Eureka Chatbot and Scheduling Appointments with Coordinator, facilitating the consultation process and integrating different alternatives to resolve concerns about academic processes online. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-12-07T20:56:42Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-12-07T20:56:42Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-11-29 |
dc.type.es_ES.fl_str_mv |
article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10584/11241 |
url |
http://hdl.handle.net/10584/11241 |
dc.language.iso.es_ES.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.es_ES.fl_str_mv |
Universidad del Norte |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Universidad del Norte http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv |
Barranquilla, Universidad del Norte, 2022 |
institution |
Universidad del Norte |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/1/EUREKA%20UNINORTE%20%281%29.pdf https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/2/EUREKA%20UNINORTE%20%282%29%20%281%29.png https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/3/Copia%20de%20EUREKA%20UNINORTE.pdf https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/4/Copia%20de%20EUREKA%20UNINORTE.png https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/5/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
73a5a8b562bb9513b8764f8bf3097c84 c5db5e0139756c1d484c52f67ecf5306 efe4437cc4246dec161746f557317cfe 27a71e510269b06cf66fbe804548945b 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital de la Universidad del Norte |
repository.mail.fl_str_mv |
mauribe@uninorte.edu.co |
_version_ |
1812183098898513920 |
spelling |
Berdugo Correa, Carmen ReginaPérez De Ávila, Jorge LuisMejía González, DanielaCenteno Castro, Julieth Danith2022-12-07T20:56:42Z2022-12-07T20:56:42Z2022-11-29http://hdl.handle.net/10584/11241Currently, there is an opportunity to improve the process of advising students from the Engineering division of the Universidad del Norte regarding academic issues, given that long response waiting times have been evidenced in certain periods, in turn, some of current channels are only available during working timetables and require queue time. To carry out the solution of the problem, the variables to be considered in the design were identified, the diagnosis of the current situation was made, and the characterizations of the main academic processes were developed. Finally, the validation of concepts, graphic and textual elements of the interface was carried out from a focus group, with the objective of verifying compliance with the requirements presented by the interested parties. As a final product, the user interface of the web application called Eureka Uninorte was obtained, a knowledge base that provides four (4) options: Eureka Uninorte Community, Frequently Asked Questions, Eureka Chatbot and Scheduling Appointments with Coordinator, facilitating the consultation process and integrating different alternatives to resolve concerns about academic processes online.Actualmente se presenta una oportunidad de mejora en el proceso de asesoría a estudiantes de la división de Ingeniería de la Universidad del Norte con respecto a temas académicos, dado que se han evidenciado prolongados tiempos de espera de respuesta en determinados periodos, a su vez, algunos de los canales actuales solo se encuentran disponibles en horario laboral y requieren de un tiempo en fila. Para llevar a cabo la solución de la problemática, se identificaron las variables a considerar en el diseño, se realizó el diagnóstico de la situación actual y se desarrollaron las caracterizaciones de los principales procesos académicos. Finalmente se realizó la validación de conceptos, elementos gráficos y textuales de la interfaz a partir de un grupo focal, con el objetivo de verificar el cumplimiento de los requerimientos presentados por las partes interesadas. Como producto final se obtuvo la interfaz de usuario del aplicativo web denominado Eureka Uninorte, una base del conocimiento que brinda cuatro (4) opciones: Comunidad Eureka Uninorte, Preguntas Frecuentes, Eureka Chatbot y Agendamiento de Citas con Coordinador(a), facilitando el proceso de consulta e integrando diferentes alternativas para resolver inquietudes sobre procesos académicos de manera online.spaBarranquilla, Universidad del Norte, 2022Universidad del Nortehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2AsesoríaAplicativoCaracterizacionesFlujogramaComunidadEstudiantesUniversidadAcadémicoIngenieríaAdviceApplicationAcademicEngineeringFlowchartCommunityUniversityStudentsCharacterizationsDiseño de un aplicativo web para asesoría en los procesos académicos a estudiantes de ingeniería de la Universidad del NorteDesign of a web application for advice on academic processes for engineering students of the Universidad del Nortearticlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501ORIGINALEUREKA UNINORTE (1).pdfEUREKA UNINORTE (1).pdfapplication/pdf100421https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/1/EUREKA%20UNINORTE%20%281%29.pdf73a5a8b562bb9513b8764f8bf3097c84MD51EUREKA UNINORTE (2) (1).pngEUREKA UNINORTE (2) (1).pngimage/png579087https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/2/EUREKA%20UNINORTE%20%282%29%20%281%29.pngc5db5e0139756c1d484c52f67ecf5306MD52Copia de EUREKA UNINORTE.pdfCopia de EUREKA UNINORTE.pdfapplication/pdf100744https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/3/Copia%20de%20EUREKA%20UNINORTE.pdfefe4437cc4246dec161746f557317cfeMD53Copia de EUREKA UNINORTE.pngCopia de EUREKA UNINORTE.pngimage/png561168https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/4/Copia%20de%20EUREKA%20UNINORTE.png27a71e510269b06cf66fbe804548945bMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/11241/5/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5510584/11241oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/112412022-12-07 15:56:42.618Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.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 |