¿Razonamos cuando pensamos que razonamos o pensamos?.

Si la sociedad abierta es una sociedad que ‘libera los poderes críticos del hombre’ (Popper, 1945, Introducción), entonces el tema del pensamiento crítico, enseñado ahora ampliamente en universidades de Norteamérica y, a nivel de educación superior en el Reino Unido, podría parecer una innovación bi...

Full description

Autores:
David Miller; The University of Warwick
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2007
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/2769
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/eidos/article/view/1481
http://hdl.handle.net/10584/2769
Palabra clave:
Pensar; razonar; argumento; pensamiento crítico;
Thinking; reasoning; argument; critical thinking;
Rights
License
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description Si la sociedad abierta es una sociedad que ‘libera los poderes críticos del hombre’ (Popper, 1945, Introducción), entonces el tema del pensamiento crítico, enseñado ahora ampliamente en universidades de Norteamérica y, a nivel de educación superior en el Reino Unido, podría parecer una innovación bienvenida. Pero hay que tener cuidado. Los textos de pensamiento crítico, suponiendo erróneamente que pensar inteligentemente es idéntico a pensar lógicamente, consideran, casi invariablemente, que el propósito de la argumentación es una combinación de justificación y persuasión, metas autoritarias que los racionalistas críticos y otros partidarios de la sociedad abierta deben evitar. Si los estudiantes no aprenden el lugar correcto de la razón, y sus limitaciones, se decepcionarán cuando fracase y, como muchos irracionalistas en el pasado, pueden ser llevados a pensar en abandonar totalmente la razón.
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Si los estudiantes no aprenden el lugar correcto de la razón, y sus limitaciones, se decepcionarán cuando fracase y, como muchos irracionalistas en el pasado, pueden ser llevados a pensar en abandonar totalmente la razón.If the open society is a society that ‘sets free the critical powers of man’ (Popper, 1945, Introduction), then the subject of critical thinking, now widely taught in universities in North America and at the level of further education in the UK, might seem to be a welcome innovation. Caution is advised. By mistakenly supposing that thinking intelligently is identical with thinking logically, critical thinking textbooks almost invariably regard the purpose of argument to be a combination of justification and persuasion, authoritarian goals that critical rationalists, and other supporters of the open society, must shun. If students do not learn the proper place of reason, and its limitations, they will be disappointed when it fails, and like many irrationalists in the past, may be induced to reason their way out of reason altogether.application/pdfspaUniversidad del NorteEidos; No 7: Jul-Dec, 2007; 88-108Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;4. 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[Spanish]articlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110584/2769oai:172.16.14.36:10584/27692015-10-07 01:48:42.085Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.co