El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
"Carlos Saura's filmography during Spanish Transition is strongly revisionist. Memory and its representation imbue a group of six films that revolve around this return the characters of Saura implement. A comparative analysis of them reveals the saurian characters shape some kind of scheme...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/4852
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/4852
- Palabra clave:
- Carlos saura
Characters
Cinema
Cinema
Memory
Memory
Spanish cinema
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_f1fca0a099b188dce9843e1fac701951 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/4852 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española |
title |
El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española |
spellingShingle |
El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española Carlos saura Characters Cinema Cinema Memory Memory Spanish cinema |
title_short |
El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española |
title_full |
El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española |
title_fullStr |
El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española |
title_full_unstemmed |
El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española |
title_sort |
El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
Moran, E.P., Universidad de Medellín |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Carlos saura Characters Cinema Cinema Memory Memory Spanish cinema |
topic |
Carlos saura Characters Cinema Cinema Memory Memory Spanish cinema |
description |
"Carlos Saura's filmography during Spanish Transition is strongly revisionist. Memory and its representation imbue a group of six films that revolve around this return the characters of Saura implement. A comparative analysis of them reveals the saurian characters shape some kind of scheme. We've called ""Carlos Saura's Enneagram"" because it implies the repetition of a group of archetypes subordinate to the Memory. Our main objective is to define a memory model by a film director who never left nothing up to fate. This model also makes posible to delineate the main characteristics of the memory in Saura's cinema. Copyright © 2018 (Ernesto Perez Moran)." |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-10-31T13:44:17Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-10-31T13:44:17Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2018 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
16465954 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/4852 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.15847/obsOBS12120181139 |
identifier_str_mv |
16465954 10.15847/obsOBS12120181139 |
url |
http://hdl.handle.net/11407/4852 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.spa.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85045142988&doi=10.15847%2fobsOBS12120181139&partnerID=40&md5=ecfd4e14c85575007176a170a9620c9e |
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv |
12 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
1 |
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv |
131 |
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv |
146 |
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv |
Observatorio |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Alcover Ibáñez, N., Carlos Saura: Una vanguardia en solitario (1970-1980) (1991) Las Vanguardias Artísticas En La Historia Del Cine Español, Actas Del III Congreso De La A.E.H.C., pp. 83-104. , J. Romaguera i Ramió, Aldázabal, y M. Aldázabal (coords.), San Sebastián, España: Filmoteca Vasca;Bloch-Robin, M., Música y narración en Dulces horas: De la inmersión nostálgica en la vorágine del pasado a la distancia irónica de la instancia narrativa superior (2011) Carlos Saura Una Trayectoria Ejemplar, pp. 47-65. , R. Lefere (ed.), Madrid, España: Visor Libros;Cruz, J., (2016) ¿Para Qué Haces Una Película Sino Para Estar Vivo? El País, , http://cultura.elpais.com/cultura/2016/07/30/actualidad/1469892063_815969.html, 31 de julio;D'Lugo, M., (1991) The Films of Carlos Saura, , Princeton, NJ: Princeton University Press;Evans, P., Cría cuervos and the daughters of fascism (1984) Vida Hispánica, 33 (2), pp. 17-22;Galán, D., (1974) Venturas Y Desventuras De La Prima Angélica, , Valencia, España: Fernando Torres Editor;Galán, D., (2009) Un Joven Llamado Saura, , Valladolid, España: Semana Internacional de Cine de Valladolid;Gámez Fuentes, M.J., Maternidad y ausencia en Cría Cuervos (2001) Hispanic Research Journal, 2 (2), pp. 157-168;Guadaño, L., Carlos Saura y la relativización de la historia y la memoria antes de la Transición (2013) Journal of Interdisciplinary Studies on Film in Spanish, 4 (1), pp. 52-78;Haislop, M., La familia en el cine de Carlos Saura (2013) Desmontando A Saura, , C. Rodríguez Fuentes, Barcelona, España: Luces de Gálibo;Hidalgo, M., (1981) Carlos Saura, , Madrid, España: Ediciones JC;Hopewell, J., (1989) El Cine Español Después De Franco (1973-1988), , Madrid, España: Ediciones El Arquero;Kinder, M., The children of Franco (1983) Quarterly Review of Film Studies, 8 (2), pp. 57-76;Kovacs, K., Loss and recuperation in the garden of delights (1981) Cine-Tracts, 4 (2), pp. 45-54;Miguel Borrás, M., Arquero, I., Imaginarios del Franquismo: La prima Angélica y El espíritu de la colmena (2013) Orillas, 1 (2), pp. 1-20;Oms, M., (1981) Carlos Saura, , París, Francia: Editions Edilig;Pérez Simón, A., El recuerdo fracturado de la Guerra Civil española: Trauma individual y colectivo en La prima Angélica (2007) Mester, 36, pp. 160-178;Porras Ferreyra, J., El séptimo arte y el estudio de las transiciones a la democracia: El cine español de la Transición (2008) Revista Politeia, 31 (41), pp. 139-163;Propp, V., (1983) Morfología Del Cuento, , Madrid, España: Fundamentos;Ruiz Vega, F.A., Goya en el cine de Carlos Saura (1999) Alazet, 11, pp. 73-97;Sánchez, A., (1991) Carlos Saura, , Huesca, España: Festival de Cine de Huesca;Sánchez Vidal, A., El cine de Carlos Saura: Tipología de una recepción (1986) Artigrama, 3, pp. 369-383;Sánchez Vidal, A., (1988) El Cine De Carlos Saura, , Zaragoza, España: Caja de Ahorros de la Inmaculada;Sánchez Vidal, A., El cine español y la Transición (1993) Artigrama, 10, pp. 507-522;(1975) Guion De Cría Cuervos, , Madrid, España: Elías Querejeta Ediciones;(1975) Guion De La Prima Angélica (Prólogo De Eduardo Haro Tecglen Y Epílogo De Fernando Lara), , Madrid, España: Elías Querejeta Ediciones |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Obercom |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Comunicación y Lenguajes Audiovisuales |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Comunicación |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Scopus |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159262414274560 |
spelling |
2018-10-31T13:44:17Z2018-10-31T13:44:17Z201816465954http://hdl.handle.net/11407/485210.15847/obsOBS12120181139"Carlos Saura's filmography during Spanish Transition is strongly revisionist. Memory and its representation imbue a group of six films that revolve around this return the characters of Saura implement. A comparative analysis of them reveals the saurian characters shape some kind of scheme. We've called ""Carlos Saura's Enneagram"" because it implies the repetition of a group of archetypes subordinate to the Memory. Our main objective is to define a memory model by a film director who never left nothing up to fate. This model also makes posible to delineate the main characteristics of the memory in Saura's cinema. Copyright © 2018 (Ernesto Perez Moran)."spaObercomComunicación y Lenguajes AudiovisualesFacultad de Comunicaciónhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85045142988&doi=10.15847%2fobsOBS12120181139&partnerID=40&md5=ecfd4e14c85575007176a170a9620c9e121131146ObservatorioAlcover Ibáñez, N., Carlos Saura: Una vanguardia en solitario (1970-1980) (1991) Las Vanguardias Artísticas En La Historia Del Cine Español, Actas Del III Congreso De La A.E.H.C., pp. 83-104. , J. Romaguera i Ramió, Aldázabal, y M. Aldázabal (coords.), San Sebastián, España: Filmoteca Vasca;Bloch-Robin, M., Música y narración en Dulces horas: De la inmersión nostálgica en la vorágine del pasado a la distancia irónica de la instancia narrativa superior (2011) Carlos Saura Una Trayectoria Ejemplar, pp. 47-65. , R. Lefere (ed.), Madrid, España: Visor Libros;Cruz, J., (2016) ¿Para Qué Haces Una Película Sino Para Estar Vivo? El País, , http://cultura.elpais.com/cultura/2016/07/30/actualidad/1469892063_815969.html, 31 de julio;D'Lugo, M., (1991) The Films of Carlos Saura, , Princeton, NJ: Princeton University Press;Evans, P., Cría cuervos and the daughters of fascism (1984) Vida Hispánica, 33 (2), pp. 17-22;Galán, D., (1974) Venturas Y Desventuras De La Prima Angélica, , Valencia, España: Fernando Torres Editor;Galán, D., (2009) Un Joven Llamado Saura, , Valladolid, España: Semana Internacional de Cine de Valladolid;Gámez Fuentes, M.J., Maternidad y ausencia en Cría Cuervos (2001) Hispanic Research Journal, 2 (2), pp. 157-168;Guadaño, L., Carlos Saura y la relativización de la historia y la memoria antes de la Transición (2013) Journal of Interdisciplinary Studies on Film in Spanish, 4 (1), pp. 52-78;Haislop, M., La familia en el cine de Carlos Saura (2013) Desmontando A Saura, , C. Rodríguez Fuentes, Barcelona, España: Luces de Gálibo;Hidalgo, M., (1981) Carlos Saura, , Madrid, España: Ediciones JC;Hopewell, J., (1989) El Cine Español Después De Franco (1973-1988), , Madrid, España: Ediciones El Arquero;Kinder, M., The children of Franco (1983) Quarterly Review of Film Studies, 8 (2), pp. 57-76;Kovacs, K., Loss and recuperation in the garden of delights (1981) Cine-Tracts, 4 (2), pp. 45-54;Miguel Borrás, M., Arquero, I., Imaginarios del Franquismo: La prima Angélica y El espíritu de la colmena (2013) Orillas, 1 (2), pp. 1-20;Oms, M., (1981) Carlos Saura, , París, Francia: Editions Edilig;Pérez Simón, A., El recuerdo fracturado de la Guerra Civil española: Trauma individual y colectivo en La prima Angélica (2007) Mester, 36, pp. 160-178;Porras Ferreyra, J., El séptimo arte y el estudio de las transiciones a la democracia: El cine español de la Transición (2008) Revista Politeia, 31 (41), pp. 139-163;Propp, V., (1983) Morfología Del Cuento, , Madrid, España: Fundamentos;Ruiz Vega, F.A., Goya en el cine de Carlos Saura (1999) Alazet, 11, pp. 73-97;Sánchez, A., (1991) Carlos Saura, , Huesca, España: Festival de Cine de Huesca;Sánchez Vidal, A., El cine de Carlos Saura: Tipología de una recepción (1986) Artigrama, 3, pp. 369-383;Sánchez Vidal, A., (1988) El Cine De Carlos Saura, , Zaragoza, España: Caja de Ahorros de la Inmaculada;Sánchez Vidal, A., El cine español y la Transición (1993) Artigrama, 10, pp. 507-522;(1975) Guion De Cría Cuervos, , Madrid, España: Elías Querejeta Ediciones;(1975) Guion De La Prima Angélica (Prólogo De Eduardo Haro Tecglen Y Epílogo De Fernando Lara), , Madrid, España: Elías Querejeta EdicionesScopusCarlos sauraCharactersCinemaCinemaMemoryMemorySpanish cinemaEl eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática españolaArticleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Moran, E.P., Universidad de MedellínMoran E.P.http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4852oai:repository.udem.edu.co:11407/48522020-05-27 19:15:09.553Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |