El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española

"Carlos Saura's filmography during Spanish Transition is strongly revisionist. Memory and its representation imbue a group of six films that revolve around this return the characters of Saura implement. A comparative analysis of them reveals the saurian characters shape some kind of scheme...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/4852
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/4852
Palabra clave:
Carlos saura
Characters
Cinema
Cinema
Memory
Memory
Spanish cinema
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id REPOUDEM2_f1fca0a099b188dce9843e1fac701951
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/4852
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
title El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
spellingShingle El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
Carlos saura
Characters
Cinema
Cinema
Memory
Memory
Spanish cinema
title_short El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
title_full El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
title_fullStr El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
title_full_unstemmed El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
title_sort El eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática española
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv Moran, E.P., Universidad de Medellín
dc.subject.spa.fl_str_mv Carlos saura
Characters
Cinema
Cinema
Memory
Memory
Spanish cinema
topic Carlos saura
Characters
Cinema
Cinema
Memory
Memory
Spanish cinema
description "Carlos Saura's filmography during Spanish Transition is strongly revisionist. Memory and its representation imbue a group of six films that revolve around this return the characters of Saura implement. A comparative analysis of them reveals the saurian characters shape some kind of scheme. We've called ""Carlos Saura's Enneagram"" because it implies the repetition of a group of archetypes subordinate to the Memory. Our main objective is to define a memory model by a film director who never left nothing up to fate. This model also makes posible to delineate the main characteristics of the memory in Saura's cinema. Copyright © 2018 (Ernesto Perez Moran)."
publishDate 2018
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-10-31T13:44:17Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-10-31T13:44:17Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2018
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 16465954
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/4852
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.15847/obsOBS12120181139
identifier_str_mv 16465954
10.15847/obsOBS12120181139
url http://hdl.handle.net/11407/4852
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.isversionof.spa.fl_str_mv https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85045142988&doi=10.15847%2fobsOBS12120181139&partnerID=40&md5=ecfd4e14c85575007176a170a9620c9e
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv 12
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 1
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 131
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 146
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv Observatorio
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Alcover Ibáñez, N., Carlos Saura: Una vanguardia en solitario (1970-1980) (1991) Las Vanguardias Artísticas En La Historia Del Cine Español, Actas Del III Congreso De La A.E.H.C., pp. 83-104. , J. Romaguera i Ramió, Aldázabal, y M. Aldázabal (coords.), San Sebastián, España: Filmoteca Vasca;Bloch-Robin, M., Música y narración en Dulces horas: De la inmersión nostálgica en la vorágine del pasado a la distancia irónica de la instancia narrativa superior (2011) Carlos Saura Una Trayectoria Ejemplar, pp. 47-65. , R. Lefere (ed.), Madrid, España: Visor Libros;Cruz, J., (2016) ¿Para Qué Haces Una Película Sino Para Estar Vivo? El País, , http://cultura.elpais.com/cultura/2016/07/30/actualidad/1469892063_815969.html, 31 de julio;D'Lugo, M., (1991) The Films of Carlos Saura, , Princeton, NJ: Princeton University Press;Evans, P., Cría cuervos and the daughters of fascism (1984) Vida Hispánica, 33 (2), pp. 17-22;Galán, D., (1974) Venturas Y Desventuras De La Prima Angélica, , Valencia, España: Fernando Torres Editor;Galán, D., (2009) Un Joven Llamado Saura, , Valladolid, España: Semana Internacional de Cine de Valladolid;Gámez Fuentes, M.J., Maternidad y ausencia en Cría Cuervos (2001) Hispanic Research Journal, 2 (2), pp. 157-168;Guadaño, L., Carlos Saura y la relativización de la historia y la memoria antes de la Transición (2013) Journal of Interdisciplinary Studies on Film in Spanish, 4 (1), pp. 52-78;Haislop, M., La familia en el cine de Carlos Saura (2013) Desmontando A Saura, , C. Rodríguez Fuentes, Barcelona, España: Luces de Gálibo;Hidalgo, M., (1981) Carlos Saura, , Madrid, España: Ediciones JC;Hopewell, J., (1989) El Cine Español Después De Franco (1973-1988), , Madrid, España: Ediciones El Arquero;Kinder, M., The children of Franco (1983) Quarterly Review of Film Studies, 8 (2), pp. 57-76;Kovacs, K., Loss and recuperation in the garden of delights (1981) Cine-Tracts, 4 (2), pp. 45-54;Miguel Borrás, M., Arquero, I., Imaginarios del Franquismo: La prima Angélica y El espíritu de la colmena (2013) Orillas, 1 (2), pp. 1-20;Oms, M., (1981) Carlos Saura, , París, Francia: Editions Edilig;Pérez Simón, A., El recuerdo fracturado de la Guerra Civil española: Trauma individual y colectivo en La prima Angélica (2007) Mester, 36, pp. 160-178;Porras Ferreyra, J., El séptimo arte y el estudio de las transiciones a la democracia: El cine español de la Transición (2008) Revista Politeia, 31 (41), pp. 139-163;Propp, V., (1983) Morfología Del Cuento, , Madrid, España: Fundamentos;Ruiz Vega, F.A., Goya en el cine de Carlos Saura (1999) Alazet, 11, pp. 73-97;Sánchez, A., (1991) Carlos Saura, , Huesca, España: Festival de Cine de Huesca;Sánchez Vidal, A., El cine de Carlos Saura: Tipología de una recepción (1986) Artigrama, 3, pp. 369-383;Sánchez Vidal, A., (1988) El Cine De Carlos Saura, , Zaragoza, España: Caja de Ahorros de la Inmaculada;Sánchez Vidal, A., El cine español y la Transición (1993) Artigrama, 10, pp. 507-522;(1975) Guion De Cría Cuervos, , Madrid, España: Elías Querejeta Ediciones;(1975) Guion De La Prima Angélica (Prólogo De Eduardo Haro Tecglen Y Epílogo De Fernando Lara), , Madrid, España: Elías Querejeta Ediciones
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
dc.publisher.spa.fl_str_mv Obercom
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Comunicación y Lenguajes Audiovisuales
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Comunicación
dc.source.spa.fl_str_mv Scopus
institution Universidad de Medellín
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159262414274560
spelling 2018-10-31T13:44:17Z2018-10-31T13:44:17Z201816465954http://hdl.handle.net/11407/485210.15847/obsOBS12120181139"Carlos Saura's filmography during Spanish Transition is strongly revisionist. Memory and its representation imbue a group of six films that revolve around this return the characters of Saura implement. A comparative analysis of them reveals the saurian characters shape some kind of scheme. We've called ""Carlos Saura's Enneagram"" because it implies the repetition of a group of archetypes subordinate to the Memory. Our main objective is to define a memory model by a film director who never left nothing up to fate. This model also makes posible to delineate the main characteristics of the memory in Saura's cinema. Copyright © 2018 (Ernesto Perez Moran)."spaObercomComunicación y Lenguajes AudiovisualesFacultad de Comunicaciónhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85045142988&doi=10.15847%2fobsOBS12120181139&partnerID=40&md5=ecfd4e14c85575007176a170a9620c9e121131146ObservatorioAlcover Ibáñez, N., Carlos Saura: Una vanguardia en solitario (1970-1980) (1991) Las Vanguardias Artísticas En La Historia Del Cine Español, Actas Del III Congreso De La A.E.H.C., pp. 83-104. , J. Romaguera i Ramió, Aldázabal, y M. Aldázabal (coords.), San Sebastián, España: Filmoteca Vasca;Bloch-Robin, M., Música y narración en Dulces horas: De la inmersión nostálgica en la vorágine del pasado a la distancia irónica de la instancia narrativa superior (2011) Carlos Saura Una Trayectoria Ejemplar, pp. 47-65. , R. Lefere (ed.), Madrid, España: Visor Libros;Cruz, J., (2016) ¿Para Qué Haces Una Película Sino Para Estar Vivo? El País, , http://cultura.elpais.com/cultura/2016/07/30/actualidad/1469892063_815969.html, 31 de julio;D'Lugo, M., (1991) The Films of Carlos Saura, , Princeton, NJ: Princeton University Press;Evans, P., Cría cuervos and the daughters of fascism (1984) Vida Hispánica, 33 (2), pp. 17-22;Galán, D., (1974) Venturas Y Desventuras De La Prima Angélica, , Valencia, España: Fernando Torres Editor;Galán, D., (2009) Un Joven Llamado Saura, , Valladolid, España: Semana Internacional de Cine de Valladolid;Gámez Fuentes, M.J., Maternidad y ausencia en Cría Cuervos (2001) Hispanic Research Journal, 2 (2), pp. 157-168;Guadaño, L., Carlos Saura y la relativización de la historia y la memoria antes de la Transición (2013) Journal of Interdisciplinary Studies on Film in Spanish, 4 (1), pp. 52-78;Haislop, M., La familia en el cine de Carlos Saura (2013) Desmontando A Saura, , C. Rodríguez Fuentes, Barcelona, España: Luces de Gálibo;Hidalgo, M., (1981) Carlos Saura, , Madrid, España: Ediciones JC;Hopewell, J., (1989) El Cine Español Después De Franco (1973-1988), , Madrid, España: Ediciones El Arquero;Kinder, M., The children of Franco (1983) Quarterly Review of Film Studies, 8 (2), pp. 57-76;Kovacs, K., Loss and recuperation in the garden of delights (1981) Cine-Tracts, 4 (2), pp. 45-54;Miguel Borrás, M., Arquero, I., Imaginarios del Franquismo: La prima Angélica y El espíritu de la colmena (2013) Orillas, 1 (2), pp. 1-20;Oms, M., (1981) Carlos Saura, , París, Francia: Editions Edilig;Pérez Simón, A., El recuerdo fracturado de la Guerra Civil española: Trauma individual y colectivo en La prima Angélica (2007) Mester, 36, pp. 160-178;Porras Ferreyra, J., El séptimo arte y el estudio de las transiciones a la democracia: El cine español de la Transición (2008) Revista Politeia, 31 (41), pp. 139-163;Propp, V., (1983) Morfología Del Cuento, , Madrid, España: Fundamentos;Ruiz Vega, F.A., Goya en el cine de Carlos Saura (1999) Alazet, 11, pp. 73-97;Sánchez, A., (1991) Carlos Saura, , Huesca, España: Festival de Cine de Huesca;Sánchez Vidal, A., El cine de Carlos Saura: Tipología de una recepción (1986) Artigrama, 3, pp. 369-383;Sánchez Vidal, A., (1988) El Cine De Carlos Saura, , Zaragoza, España: Caja de Ahorros de la Inmaculada;Sánchez Vidal, A., El cine español y la Transición (1993) Artigrama, 10, pp. 507-522;(1975) Guion De Cría Cuervos, , Madrid, España: Elías Querejeta Ediciones;(1975) Guion De La Prima Angélica (Prólogo De Eduardo Haro Tecglen Y Epílogo De Fernando Lara), , Madrid, España: Elías Querejeta EdicionesScopusCarlos sauraCharactersCinemaCinemaMemoryMemorySpanish cinemaEl eneagrama sauriano: Geometrías de la memoria en el cine de carlos saura durante la transición democrática españolaArticleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Moran, E.P., Universidad de MedellínMoran E.P.http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4852oai:repository.udem.edu.co:11407/48522020-05-27 19:15:09.553Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co