Eugenics in the theory of justice: the tension between individual freedom and the abortion of foetuses with microcephaly
One of the greatest recent concerns of pregnant women has been the expectation of knowing if their child has been affected by the microcephaly outbreak in Brazil and much of Latin America since late 2015. Unlike other malformations, such as anencephaly, microcephaly does n...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- por
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- Acceso en línea:
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- Palabra clave:
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Eugenics
Abortion
Political justice
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Microcefalia
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One of the greatest recent concerns of pregnant women has been the expectation of knowing if their child has been affected by the microcephaly outbreak in Brazil and much of Latin America since late 2015. Unlike other malformations, such as anencephaly, microcephaly does not prevent live birth or reduce life expectancy, but it can cause physical and mental disabilities, which raise concerns about terminationof pregnancy, in which case it can be considered a form of eugenics. In view of the above, the text verifies whether there is eugenics and to which case it belongs; subsequently, there is an analysis, from the perspective of political justice, of authors subscribed to neokantism, especially Jürgen Habermas and John Rawls. In order to answer the inquiries, the deductive method was used, by means of bibliographicresearch. It was concluded that the foundation of maximization of freedoms can be a moral impediment in the abortive conduct of microcephalic fetuses, as long as the eugenic end is merely and verifiably utilitarian. |
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Andorno, R. (2009). Liberdade e Dignidade da pessoa: dois paradigmas opostos ou complementares na bioética? Em J. M. Costa e L. L. Möller (eds.), Bioética e Responsabilidade (pp. 73 - 93). Rio de Janeiro, Brasil: Forense. Barretto, V. P. (2013). O fetiche dos Direitos Humanos e outros Temas. Porto Alegre, Brasil: Livraria do Advogado. Buchanan, A., Brock, D., Daniels, N. e Wikler, D. (2002). Genética y justicia. Madri, Espanha: Cambridge University Press. Cowan, R. S. (1972). Francis Galton’s statistical ideas: the influence of eugenics. Isis, 63(4), 509 - 528. Del Cont, V. (2008). Francis Galton: eugenia e hereditariedade. Scientiae Studia, 6(2), 201 - 218. Domingues, O. (1942). Eugenia. São Paulo, Brasil: Companhia Editora Nacional. Feldhaus, C. (2005). O futuro da natureza humana de Jürgen Habermas: um comentário. Ethic@, 4(3), 309 - 319. Galton, F. (1988). Herencia y eugenesia. Madri, Espanha: Alianza Editorial. Habermas, J. (2001). A Constelação pós - nacional: Ensaios políticos. São Paulo, Brasil: Littera Mundi. Habermas, J. (2004). O futuro da natureza humana: a caminho de uma eugenia liberal? São Paulo, Brasil: Martins Fontes. Ministério da Saúde do Brasil. (2015). Protocolo de vigilância e resposta à ocorrência de microcefalia relacionada à infecção pelo vírus Zika. Recuperado de http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2015/dezembro/09 Microcefalia -- - Protocolo - de - vigil - - ncia - e - resposta - -- vers - - o - 1 - - - - 09dez2015 - 8h.pdf Mota, A. (2013). Quem Tem Medo da Eugenia?: Permanências Discursivas de uma Prática Inacabada. Em Monteiro Y. e Carneiro M. (eds.), As doenças e os medos sociais (pp. 219 - 250). São Paulo: Editora da Universidade Federal de São Paulo. Neumann, F. (1943). Behemoth: pensamiento y acción en el Nacional Socialismo. Cidade do México, México: Fondo de Cultura Económica. Rawls, J. (2008). Uma Teoria da Justiça. São Paulo, Brasil: Martins Fontes. Tribunal de Justiça do Mato Grosso do Sul, Quarta Turma Cível. (25 de fevereiro de 2002) Sentença AC: 466 MS 2002.000466 - 0 [MP. João Maria Lós] Tribunal de Justiça do Rio Grande do Sul, Segunda Câmara Criminal. (24 de outubro de 2013) Sentença ACR: 70056632276 RS [MP. Marco Aurélio de Oliveira Canosa] |
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In order to answer the inquiries, the deductive method was used, by means of bibliographicresearch. It was concluded that the foundation of maximization of freedoms can be a moral impediment in the abortive conduct of microcephalic fetuses, as long as the eugenic end is merely and verifiably utilitarian.Uma das grandes preocupações recentes das mulheres gestantes foi a expectativa de saber se seu filho fora atingido pelo surto de microcefalia no Brasil e em boa parte do continente latino - americano desde o final de 2015. Diferentemente de outras más formações, como a anencefalia, ela não impede o nascimento com vida ou reduz a sua expectativa, mas pode causar necessidades especiais, as quais geram questionamentos sobre a interrupção da gravidez, caso em que pode ser considerada como uma forma de eugenia. Diante disso, no decorrer deste trabalho, é verificado se há eugenia e a qual o caso pertence; posteriormente, ocorre uma análise, sob a perspectiva da justiça política, de autores filiados ao neokantismo, em especial Jürgen Habermas e John Rawls. Para responder às indagações, utilizou - se o método dedutivo, através da pesquisa bibliográfica. Chegou - se à conclusão de que o fundamento da maximização das liberdades pode ser um impeditivo moral na conduta abortiva de fetos microcéfalos, desde que o fim eugênico seja mera e comprovadamente utilitarista.Una de las grandes preocupaciones recientes de las mujeres gestantes ha sido la expectativa de saber si su hijo se ha afectado por el brote de microcefalia en Brasil y gran parte de Latino América desde finales del 2015. A diferencia de otras malas formaciones, como la anencefalia, la microcefalia no impide el nacimiento con vida o reduce su expectativa, pero puede causar discapacidades físicas y mentales, las que generan inquietudes acerca de la interrupción del embarazo, caso en que puede ser considerada como una forma de eugenesia. Ante lo anterior, en el texto, se verifica si hay eugenesia y a cuál el caso pertenece; posteriormente, ocurre un análisis, desde la perspectiva de la justicia política, de autores suscritos al neokantismo, en especial Jürgen Habermas y John Rawls. Para contestar las indagaciones, se utilizó el método deductivo, por medio de la investigación bibliográfica. Se concluyó que el fundamento de maximización de las libertades puede ser una impeditiva moral en la conducta abortiva de fetos microcefálicos, siempre y cuando el fin eugenésico sea mera y comprobadamente utilitarista.application/pdfPDFp. 253-267ElectrónicoporUniversidad de MedellínFacultad de Derechohttps://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/2758Opinión JurídicaOpinión Jurídica, Universidad de Medellín; Vol. 17 Núm. 34 (2018)Opinión Jurídica; Vol. 17 Núm. 34 julio-diciembre 20181734253267Andorno, R. (2009). Liberdade e Dignidade da pessoa: dois paradigmas opostos ou complementares na bioética? Em J. M. Costa e L. L. Möller (eds.), Bioética e Responsabilidade (pp. 73 - 93). Rio de Janeiro, Brasil: Forense.Barretto, V. P. (2013). O fetiche dos Direitos Humanos e outros Temas. Porto Alegre, Brasil: Livraria do Advogado.Buchanan, A., Brock, D., Daniels, N. e Wikler, D. (2002). Genética y justicia. Madri, Espanha: Cambridge University Press.Cowan, R. S. (1972). Francis Galton’s statistical ideas: the influence of eugenics. Isis, 63(4), 509 - 528.Del Cont, V. (2008). Francis Galton: eugenia e hereditariedade. Scientiae Studia, 6(2), 201 - 218.Domingues, O. (1942). Eugenia. São Paulo, Brasil: Companhia Editora Nacional.Feldhaus, C. (2005). O futuro da natureza humana de Jürgen Habermas: um comentário. Ethic@, 4(3), 309 - 319.Galton, F. (1988). Herencia y eugenesia. Madri, Espanha: Alianza Editorial.Habermas, J. (2001). A Constelação pós - nacional: Ensaios políticos. São Paulo, Brasil: Littera Mundi.Habermas, J. (2004). O futuro da natureza humana: a caminho de uma eugenia liberal? São Paulo, Brasil: Martins Fontes.Ministério da Saúde do Brasil. (2015). Protocolo de vigilância e resposta à ocorrência de microcefalia relacionada à infecção pelo vírus Zika. Recuperado de http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2015/dezembro/09 Microcefalia -- - Protocolo - de - vigil - - ncia - e - resposta - -- vers - - o - 1 - - - - 09dez2015 - 8h.pdfMota, A. (2013). Quem Tem Medo da Eugenia?: Permanências Discursivas de uma Prática Inacabada. Em Monteiro Y. e Carneiro M. (eds.), As doenças e os medos sociais (pp. 219 - 250). São Paulo: Editora da Universidade Federal de São Paulo.Neumann, F. (1943). Behemoth: pensamiento y acción en el Nacional Socialismo. Cidade do México, México: Fondo de Cultura Económica.Rawls, J. (2008). Uma Teoria da Justiça. São Paulo, Brasil: Martins Fontes.Tribunal de Justiça do Mato Grosso do Sul, Quarta Turma Cível. (25 de fevereiro de 2002) Sentença AC: 466 MS 2002.000466 - 0 [MP. João Maria Lós]Tribunal de Justiça do Rio Grande do Sul, Segunda Câmara Criminal. (24 de outubro de 2013) Sentença ACR: 70056632276 RS [MP. Marco Aurélio de Oliveira Canosa]http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Opinión Jurídica; Vol. 17 Núm. 34 (2018): julio-diciembre; 253-267MicrocephalyEugenicsAbortionPolitical justiceBioethicsMicrocefaliaEugeniaAbortoJustiça políticaBioéticaMicrocefaliaEugenesiaAbortoJusticia políticaBioéticaEugenics in the theory of justice: the tension between individual freedom and the abortion of foetuses with microcephalyA eugenia na teoria da justiça: a tensão entre a liberdade individual e o aborto de fetos com microcefaliaLa eugenesia en la teoría de la justicia: la tensión entre la libertad individual y el aborto de fetos con microcefaliaSilveira de Lima Júnior, Andre Luiz; Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, BrasilAdamatti, Bianka; Unisinos, São Leopoldo, BrasilSilveira de Lima Júnior, Andre LuizAdamatti, BiankaComunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degreesMedellíninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111407/5449oai:repository.udem.edu.co:11407/54492020-05-27 18:30:01.175Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |