De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis

The praccis teaching’s strategy looks for, to translate dialogically, something strange, something from the world of science, into an approaching or perhaps something of his self, in the world of life. The scientist facts in this case, the strange thing, are the results of research on productivity i...

Full description

Autores:
González Agudelo, Elvia María; Universidad de Antioquia
Aguirre Ramírez, Néstor Jaime; Universidad de Antioquia
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/2375
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/2375
Palabra clave:
productivity
Ayapel´s swamp
praccis
hermeneutics and circulation of knowledge teaching strategy
productividad
ciénaga de Ayapel
praccis
hermenéutica y circulación del conocimiento
Rights
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
id REPOUDEM2_e9f04c532162fc2479566ba3e2c2d426
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/2375
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
spelling González Agudelo, Elvia María; Universidad de AntioquiaAguirre Ramírez, Néstor Jaime; Universidad de Antioquia2016-06-24T20:58:47Z2016-06-24T20:58:47Z2015-12-311692-3324http://hdl.handle.net/11407/23752248-4094reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínrepourl:https://repository.udem.edu.co/instname:Universidad de MedellínThe praccis teaching’s strategy looks for, to translate dialogically, something strange, something from the world of science, into an approaching or perhaps something of his self, in the world of life. The scientist facts in this case, the strange thing, are the results of research on productivity in Ayapel´s swamp, Colombia, which is mediated by the praccis teaching strategy, in order to come closer to the people, who live in the same location, to facilitate the movement of knowledge. This research is made up of four parts: a first rigorously exposition of how productivity in Ayapel´s swamp is; a second which describes the praccis strategy; third which explains how to build the teaching strategy with knowledge from the marsh productivity and fourth, showing how the strategy was implemented and the results were that the semantic fields and their relationship with the links of the strategy praccis were attractive to residents of Ayapel. La estrategia didáctica praccis busca traducir dialógicamente algo extraño en el mundo de las ciencias, en algo cercano o quizá propio, en el mundo de la vida. Lo científico, lo extraño son los resultados de la investigación sobre la productividad en la ciénaga de Ayapel, Colombia, que es mediado por la estrategia didáctica praccis, para facilitar la circulación del conocimiento. Esta investigación está configurada en cuatro partes: una primera, que expone rigurosamente cómo es la productividad en la ciénaga de Ayapel; una segunda, donde se describen los postulados de la estrategia praccis; una tercera, donde se explica cómo se construye la estrategia didáctica con los conocimientos sobre la productividad de la ciénaga, y una cuarta, donde se muestra cómo se aplicó la estrategia que dio como el resultado la aceptación entre los pobladores de Ayapel, del establecimiento de la relación entre los campos semánticos y los eslabones de la estrategia praccis.p.29-48Electrónicoapplication/pdfspaUniversidad de MedellínFacultad de IngenieríasMedellínhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/ingenierias/article/view/168414272948Revista Ingenierías Universidad de Medellínhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Ingenierías Universidad de Medellín; Vol. 14, núm. 27 (2015)2248-40941692-3324productivityAyapel´s swamppraccishermeneutics and circulation of knowledge teaching strategyproductividadciénaga de Ayapelpraccishermenéutica y circulación del conocimientoDe las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccisScience to life or on productivity in the Ayapel´S swamp and its PraccisArticlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Artículo científicoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Comunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degreesTHUMBNAILRevista_Ingenierias_UdeM_257.pdf.jpgRevista_Ingenierias_UdeM_257.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7096http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2375/3/Revista_Ingenierias_UdeM_257.pdf.jpgbbe9a33e52448676cc93d8e15ed234a1MD53ORIGINALArticulo.htmltext/html497http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2375/1/Articulo.htmlc0223f8fe6da8f9cb60fe75e4f4d4636MD51Revista_Ingenierias_UdeM_257.pdfRevista_Ingenierias_UdeM_257.pdfapplication/pdf720533http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2375/2/Revista_Ingenierias_UdeM_257.pdf80875747b85b738926016a6103cd0081MD5211407/2375oai:repository.udem.edu.co:11407/23752021-05-14 14:27:59.45Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis
dc.title.alternativeen.eng.fl_str_mv Science to life or on productivity in the Ayapel´S swamp and its Praccis
title De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis
spellingShingle De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis
productivity
Ayapel´s swamp
praccis
hermeneutics and circulation of knowledge teaching strategy
productividad
ciénaga de Ayapel
praccis
hermenéutica y circulación del conocimiento
title_short De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis
title_full De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis
title_fullStr De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis
title_full_unstemmed De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis
title_sort De las ciencias a la vida o sobre la productividad en la Ciénaga de Ayapel y su praccis
dc.creator.fl_str_mv González Agudelo, Elvia María; Universidad de Antioquia
Aguirre Ramírez, Néstor Jaime; Universidad de Antioquia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv González Agudelo, Elvia María; Universidad de Antioquia
Aguirre Ramírez, Néstor Jaime; Universidad de Antioquia
dc.subject.spa.fl_str_mv productivity
Ayapel´s swamp
praccis
hermeneutics and circulation of knowledge teaching strategy
productividad
ciénaga de Ayapel
praccis
hermenéutica y circulación del conocimiento
topic productivity
Ayapel´s swamp
praccis
hermeneutics and circulation of knowledge teaching strategy
productividad
ciénaga de Ayapel
praccis
hermenéutica y circulación del conocimiento
description The praccis teaching’s strategy looks for, to translate dialogically, something strange, something from the world of science, into an approaching or perhaps something of his self, in the world of life. The scientist facts in this case, the strange thing, are the results of research on productivity in Ayapel´s swamp, Colombia, which is mediated by the praccis teaching strategy, in order to come closer to the people, who live in the same location, to facilitate the movement of knowledge. This research is made up of four parts: a first rigorously exposition of how productivity in Ayapel´s swamp is; a second which describes the praccis strategy; third which explains how to build the teaching strategy with knowledge from the marsh productivity and fourth, showing how the strategy was implemented and the results were that the semantic fields and their relationship with the links of the strategy praccis were attractive to residents of Ayapel. 
publishDate 2015
dc.date.created.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2016-06-24T20:58:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2016-06-24T20:58:47Z
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo científico
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1692-3324
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/2375
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 2248-4094
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourl.none.fl_str_mv repourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de Medellín
identifier_str_mv 1692-3324
2248-4094
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
repourl:https://repository.udem.edu.co/
instname:Universidad de Medellín
url http://hdl.handle.net/11407/2375
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://revistas.udem.edu.co/index.php/ingenierias/article/view/1684
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv 14
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 27
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 29
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 48
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Revista Ingenierías Universidad de Medellín
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.creativecommons.*.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.extent.spa.fl_str_mv p.29-48
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Electrónico
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spa.fl_str_mv Lat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de Medellín
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Ingenierías
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv Medellín
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Ingenierías Universidad de Medellín; Vol. 14, núm. 27 (2015)
2248-4094
1692-3324
institution Universidad de Medellín
bitstream.url.fl_str_mv http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2375/3/Revista_Ingenierias_UdeM_257.pdf.jpg
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2375/1/Articulo.html
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2375/2/Revista_Ingenierias_UdeM_257.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv bbe9a33e52448676cc93d8e15ed234a1
c0223f8fe6da8f9cb60fe75e4f4d4636
80875747b85b738926016a6103cd0081
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159169401389056