The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]

The objective of this research is to analyze the construction of the concept of equipartition in elementary students, through musical objects. This interest arose upon observing that the methods currently used to teach fractions do not offer a mechanism for checking the existence of the equality of...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/6112
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/6112
Palabra clave:
Equipartition
Fraction
Musical objects
Representations
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id REPOUDEM2_dd10f21e8d09a1c9009157b3bbd91405
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/6112
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
title The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
spellingShingle The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
Equipartition
Fraction
Musical objects
Representations
title_short The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
title_full The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
title_fullStr The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
title_full_unstemmed The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
title_sort The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
dc.subject.spa.fl_str_mv Equipartition
Fraction
Musical objects
Representations
topic Equipartition
Fraction
Musical objects
Representations
description The objective of this research is to analyze the construction of the concept of equipartition in elementary students, through musical objects. This interest arose upon observing that the methods currently used to teach fractions do not offer a mechanism for checking the existence of the equality of the parties. Therefore, this study aims to provide students with various tools to identify the acoustic consequences that arise from non-compliance with equipartition. They can be represented in a visual, bodily, and auditory way. This qualitative research with curricular development was conducted among 4th and 5th graders of elementary school in a rural context. The findings of the research include the fact that students, by immersing themselves in a real interdisciplinary world, acquire physical and symbolic tools to determine the existence or not of a equipartition. This is how scenarios other than the traditional ones, endowed with experiences and representations, contribute to the construction of the notion of equipartition in students. © 2019 Emerson de Pietri.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-02-05T14:59:46Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-02-05T14:59:46Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 15179702
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/6112
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S1678-4634201945188695
identifier_str_mv 15179702
10.1590/S1678-4634201945188695
url http://hdl.handle.net/11407/6112
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85084469501&doi=10.1590%2fS1678-4634201945188695&partnerID=40&md5=1ae42408d1b3333edb721b2e63108ad1
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv 45
dc.relation.references.none.fl_str_mv Arcavi, A., The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics (1999) ANNUAL MEETING OF PME-NA, 21., 1999, Ohio, pp. 55-80. , In: HITT, Fernando
SANTOS, Manuel (Eds.). Proceedings of... Ohio: Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education Columbus
Arzarello, F., Et, Al., Gestures as semiotic resources in the mathematics classroom (2009) Educational Studies in Mathematics, Netherlands, 70 (2), pp. 97-109
Conde, A., La unidad relativa como vínculo cognitivo entre el tiempo musical y las fracciones (2013), p. 192. , México D.F.: IPN, Tesis (Doctorado en Matemática Educativa) - Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México DF, 2013
Conde, A., Las fracciones al ritmo de la música (2009), p. 215. , Tesina (Maestría en Ciencias especialidad Matemática Educativa) - Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México, DF, 2009
Conde, A., Parada, S., Liern, V., Estudio de fracciones en contextos sonoros (2016) Revista Actualidades Investigativas en Educación, San Pedro de Montes de Occa, 16 (2), pp. 1-21
Cortina, J., Zúñiga, C., Visnovska, J., La equipartición como obstáculo didáctico en la enseñanza de las fracciones (2013) Revista Educación Matemática, México, DF, 25 (2), pp. 7-29
D'Amore, B., Conceptualización, registros de representaciones semióticas y noética: interacciones constructivistas en el aprendizaje de los conceptos matemáticos e hipótesis sobre algunos factores que inhiben la devolución (2009) Revista Científica, Bogotá, 11, pp. 150-164
De Guzmán, M., (1996) El rincón de la Pizarra, , Madrid: Pirámide
Duval, R., Registros de representación semiótica y funcionamiento cognitivo del pensamiento (1998) Investigaciones en matemática educativa II, pp. 173-201. , In: HITT, Fernando (Ed.). México, DF: [s. n.]
Fenlon, I., La música y el tiempo (2000) El tiempo a través del tiempo, pp. 214-219. , In: LIPPINCOTT, Kristen (Ed.). Barcelona: Grijalbo Mondadori
Fraisse, P., (1976) Psicología del ritmo, , Madrid: Morata
Freudenthal, H., (1983) Fenomenología didáctica de las estructuras matemáticas, , México, DF: Departamento de Matemática Educativa del Cinvestav-IPN
Godino, J., Et, Al., (2004) Didáctica de las Matemáticas para maestros, , Granada: Universidad de Granada
Johnson, M., (1987) The body in the mind, , Chicago: University of Chicago Press
Kieren, T., On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers (1976) Number and measurement, pp. 101-149. , In: LESCH, Richard (Ed.). Ohio: ERIC/SMEAC
Kieren, T., Personal knowledge of rational numbers: Its intuitive and formal development (1988) Number concepts and operations in the middle grades, pp. 162-181. , In: HIEBERT, James
BEHR, Merlyn (Ed.). Reston: National Council of Teachers of Mathematics
Kieren, T., The racional number constructs. Its elements and mechanisms (1980) Recent research on number learning, pp. 128-149. , In: KIEREN, Thomas (Ed.). Columbus: ERIC/SMEAC
Liern, V., Música y matemáticas en la educación primaria (2011) Revista Suma, Catalunya, 66, pp. 107-112
Maya, T., (2015) Dibujo rítmico trazos y garabateo, , Medellín: Corporación Cantoalegre
Mcadams, S., Recognition of sound sources and events (1993) Thinking in sound: the cognitive psychology of human audition, pp. 146-198. , In: McADAMS, Stephen
BIGAND, Emmanuel (Ed.). Oxford: Oxford University Press
Naik, S., Subramaniam, K., Integrating the measure and quotient interpretation of fractions (2008) CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 32, pp. 17-24. , Morelia. Proceedings of the... PME 32 and PME-NA XXX, v. 4. Morelia: [s. n.], 2008
Parada, S., Conde, A., Fiallo, J., Mediación digital e interdisciplinariedad: una aproximación al estudio de la variación (2016) Bolema, São Paulo, 30 (56), pp. 1031-1051
Peralta, J., Matemáticas para no desafinar (2003) Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, Madrid, 6 (2), pp. 437-456
Pérez, M., Una pedagogía dialógica desde la educación artística-musical (2009) El Artista, Pamplona, 6, pp. 60-72
Piaget, J., (1978) El desarrollo de la noción de tiempo en el niño, , México, DF: Fondo de Cultura Económica
Piaget, J., (1965) La construcción de lo real en el niño, , Buenos Aires: Proteo
Prediger, S., Schink, A., "Three eighths of which whole?" - Dealing with changing referent wholes as a key to the part-of-part-model for the multiplication of fractions (2009) CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 33, pp. 409-416. , In: TZEKAKI, Marianna
KALDRIMIDOU, María
SAKONIDIS, Haralambos (Ed.). Thessaloniki. Proceedings of the... PME. v. 1. Thessaloniki: [s. n.], 2009
Schaeffer, P., (1988) Tratado de los objetos musicales, , Madrid: Alianza
Shilling, W., Mathematics, music and movement: Exploring concepts and connections (2002) Early Childhood Education Journal, Netherlands, 29 (3), pp. 179-184
Silva, E., (2009) Música como estrategia educativa en el proceso enseñanza aprendizaje para el aprovechamiento académico de los estudiantes a nivel elemental en la región educativa de Bayamón, p. 127. , Tesina (Maestría en Administración y Supervisión Educativa) - Universidad Metropolitana, Río Piedras, 2009
Socas, M., Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria (1997) La Educación matemática en la enseñanza secundaria, pp. 125-154. , In: RICO, Luis (Ed.). Barcelona: Horsori
Tiburcio, S., Música y matemáticas (2002) Elementos, Puebla, 44 (8), pp. 21-26
Vygotsky, L., (1995) Pensamiento y lenguaje, , Barcelona: Paidós
Wilensky, U., Abstract meditations on the concrete, and concrete implications for mathematics education (1991) Constructionism, pp. 193-204. , In: HAREL, Idit
PAPERT, Seymour (Ed.). Norwood: Ablex
Zbikowski, L., Conceptual models and cross-domain mapping: new perspectives on theories of music and hierarchy (1997) Journal of Music Theory, New Haven, 41 (2), pp. 193-225
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
dc.publisher.none.fl_str_mv Emerson de Pietri
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Ciencias Básicas
publisher.none.fl_str_mv Emerson de Pietri
dc.source.none.fl_str_mv Educacao e Pesquisa
institution Universidad de Medellín
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159136798015488
spelling 20192021-02-05T14:59:46Z2021-02-05T14:59:46Z15179702http://hdl.handle.net/11407/611210.1590/S1678-4634201945188695The objective of this research is to analyze the construction of the concept of equipartition in elementary students, through musical objects. This interest arose upon observing that the methods currently used to teach fractions do not offer a mechanism for checking the existence of the equality of the parties. Therefore, this study aims to provide students with various tools to identify the acoustic consequences that arise from non-compliance with equipartition. They can be represented in a visual, bodily, and auditory way. This qualitative research with curricular development was conducted among 4th and 5th graders of elementary school in a rural context. The findings of the research include the fact that students, by immersing themselves in a real interdisciplinary world, acquire physical and symbolic tools to determine the existence or not of a equipartition. This is how scenarios other than the traditional ones, endowed with experiences and representations, contribute to the construction of the notion of equipartition in students. © 2019 Emerson de Pietri.spaEmerson de PietriFacultad de Ciencias Básicashttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85084469501&doi=10.1590%2fS1678-4634201945188695&partnerID=40&md5=1ae42408d1b3333edb721b2e63108ad145Arcavi, A., The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics (1999) ANNUAL MEETING OF PME-NA, 21., 1999, Ohio, pp. 55-80. , In: HITT, FernandoSANTOS, Manuel (Eds.). Proceedings of... Ohio: Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education ColumbusArzarello, F., Et, Al., Gestures as semiotic resources in the mathematics classroom (2009) Educational Studies in Mathematics, Netherlands, 70 (2), pp. 97-109Conde, A., La unidad relativa como vínculo cognitivo entre el tiempo musical y las fracciones (2013), p. 192. , México D.F.: IPN, Tesis (Doctorado en Matemática Educativa) - Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México DF, 2013Conde, A., Las fracciones al ritmo de la música (2009), p. 215. , Tesina (Maestría en Ciencias especialidad Matemática Educativa) - Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México, DF, 2009Conde, A., Parada, S., Liern, V., Estudio de fracciones en contextos sonoros (2016) Revista Actualidades Investigativas en Educación, San Pedro de Montes de Occa, 16 (2), pp. 1-21Cortina, J., Zúñiga, C., Visnovska, J., La equipartición como obstáculo didáctico en la enseñanza de las fracciones (2013) Revista Educación Matemática, México, DF, 25 (2), pp. 7-29D'Amore, B., Conceptualización, registros de representaciones semióticas y noética: interacciones constructivistas en el aprendizaje de los conceptos matemáticos e hipótesis sobre algunos factores que inhiben la devolución (2009) Revista Científica, Bogotá, 11, pp. 150-164De Guzmán, M., (1996) El rincón de la Pizarra, , Madrid: PirámideDuval, R., Registros de representación semiótica y funcionamiento cognitivo del pensamiento (1998) Investigaciones en matemática educativa II, pp. 173-201. , In: HITT, Fernando (Ed.). México, DF: [s. n.]Fenlon, I., La música y el tiempo (2000) El tiempo a través del tiempo, pp. 214-219. , In: LIPPINCOTT, Kristen (Ed.). Barcelona: Grijalbo MondadoriFraisse, P., (1976) Psicología del ritmo, , Madrid: MorataFreudenthal, H., (1983) Fenomenología didáctica de las estructuras matemáticas, , México, DF: Departamento de Matemática Educativa del Cinvestav-IPNGodino, J., Et, Al., (2004) Didáctica de las Matemáticas para maestros, , Granada: Universidad de GranadaJohnson, M., (1987) The body in the mind, , Chicago: University of Chicago PressKieren, T., On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers (1976) Number and measurement, pp. 101-149. , In: LESCH, Richard (Ed.). Ohio: ERIC/SMEACKieren, T., Personal knowledge of rational numbers: Its intuitive and formal development (1988) Number concepts and operations in the middle grades, pp. 162-181. , In: HIEBERT, JamesBEHR, Merlyn (Ed.). Reston: National Council of Teachers of MathematicsKieren, T., The racional number constructs. Its elements and mechanisms (1980) Recent research on number learning, pp. 128-149. , In: KIEREN, Thomas (Ed.). Columbus: ERIC/SMEACLiern, V., Música y matemáticas en la educación primaria (2011) Revista Suma, Catalunya, 66, pp. 107-112Maya, T., (2015) Dibujo rítmico trazos y garabateo, , Medellín: Corporación CantoalegreMcadams, S., Recognition of sound sources and events (1993) Thinking in sound: the cognitive psychology of human audition, pp. 146-198. , In: McADAMS, StephenBIGAND, Emmanuel (Ed.). Oxford: Oxford University PressNaik, S., Subramaniam, K., Integrating the measure and quotient interpretation of fractions (2008) CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 32, pp. 17-24. , Morelia. Proceedings of the... PME 32 and PME-NA XXX, v. 4. Morelia: [s. n.], 2008Parada, S., Conde, A., Fiallo, J., Mediación digital e interdisciplinariedad: una aproximación al estudio de la variación (2016) Bolema, São Paulo, 30 (56), pp. 1031-1051Peralta, J., Matemáticas para no desafinar (2003) Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, Madrid, 6 (2), pp. 437-456Pérez, M., Una pedagogía dialógica desde la educación artística-musical (2009) El Artista, Pamplona, 6, pp. 60-72Piaget, J., (1978) El desarrollo de la noción de tiempo en el niño, , México, DF: Fondo de Cultura EconómicaPiaget, J., (1965) La construcción de lo real en el niño, , Buenos Aires: ProteoPrediger, S., Schink, A., "Three eighths of which whole?" - Dealing with changing referent wholes as a key to the part-of-part-model for the multiplication of fractions (2009) CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 33, pp. 409-416. , In: TZEKAKI, MariannaKALDRIMIDOU, MaríaSAKONIDIS, Haralambos (Ed.). Thessaloniki. Proceedings of the... PME. v. 1. Thessaloniki: [s. n.], 2009Schaeffer, P., (1988) Tratado de los objetos musicales, , Madrid: AlianzaShilling, W., Mathematics, music and movement: Exploring concepts and connections (2002) Early Childhood Education Journal, Netherlands, 29 (3), pp. 179-184Silva, E., (2009) Música como estrategia educativa en el proceso enseñanza aprendizaje para el aprovechamiento académico de los estudiantes a nivel elemental en la región educativa de Bayamón, p. 127. , Tesina (Maestría en Administración y Supervisión Educativa) - Universidad Metropolitana, Río Piedras, 2009Socas, M., Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria (1997) La Educación matemática en la enseñanza secundaria, pp. 125-154. , In: RICO, Luis (Ed.). Barcelona: HorsoriTiburcio, S., Música y matemáticas (2002) Elementos, Puebla, 44 (8), pp. 21-26Vygotsky, L., (1995) Pensamiento y lenguaje, , Barcelona: PaidósWilensky, U., Abstract meditations on the concrete, and concrete implications for mathematics education (1991) Constructionism, pp. 193-204. , In: HAREL, IditPAPERT, Seymour (Ed.). Norwood: AblexZbikowski, L., Conceptual models and cross-domain mapping: new perspectives on theories of music and hierarchy (1997) Journal of Music Theory, New Haven, 41 (2), pp. 193-225Educacao e PesquisaEquipartitionFractionMusical objectsRepresentationsThe notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Restrepo, G.E.S., Secretaría de Educación de Antioquia, ColombiaChauvin, M.A.A., Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), Loja, EcuadorSolano, L.A.C., Universidad de Medellín, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecRestrepo G.E.S.Chauvin M.A.A.Solano L.A.C.11407/6112oai:repository.udem.edu.co:11407/61122021-02-05 09:59:46.156Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co