Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]

The present article proposes an approach to one of the less studied films of the Swedish director Ingmar Bergman: From the life of the Marionettes (Aus dem Leben der Marionetten, 1980). We are particularly interested in the study of the filmic form and the traces of the enunciation as generators of...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/5778
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/5778
Palabra clave:
Audiovisual narrative
Film analysis
Flashback
From the life of the marionettes
Ingmar Bergman
Structural analysis
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id REPOUDEM2_bf4665bc3a66a29ff482a6cdcdfd95eb
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/5778
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
title Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
spellingShingle Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
Audiovisual narrative
Film analysis
Flashback
From the life of the marionettes
Ingmar Bergman
Structural analysis
title_short Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
title_full Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
title_fullStr Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
title_full_unstemmed Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
title_sort Breakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
dc.subject.none.fl_str_mv Audiovisual narrative
Film analysis
Flashback
From the life of the marionettes
Ingmar Bergman
Structural analysis
topic Audiovisual narrative
Film analysis
Flashback
From the life of the marionettes
Ingmar Bergman
Structural analysis
description The present article proposes an approach to one of the less studied films of the Swedish director Ingmar Bergman: From the life of the Marionettes (Aus dem Leben der Marionetten, 1980). We are particularly interested in the study of the filmic form and the traces of the enunciation as generators of meanings. Therefore, we will use a hybrid methodology that combines the structural analysis of the story with the application of formal microanalysis processes. We intend to demonstrate how strictly formal decisions respond intimately to the question of the meaning that triggers the drama and the complexity of the characters. We will divide the fields of analysis into three specific categories: the chronology of the diegesis (frictions between the time of the story and the time of the film), the system of narrators and the temporal management of the point of view (especially in the significant implications of flashbacks and flash-forwards). © 2019 University of Piura. All rights reserved.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2020-04-29T14:53:58Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2020-04-29T14:53:58Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019
dc.type.eng.fl_str_mv Review
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 16840933
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/5778
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26441/RC18.2-2019-A15
identifier_str_mv 16840933
10.26441/RC18.2-2019-A15
url http://hdl.handle.net/11407/5778
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85075176487&doi=10.26441%2fRC18.2-2019-A15&partnerID=40&md5=9602dc91690b3ba292cadcce7b4a3654
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv 18
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 303
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 321
dc.relation.references.none.fl_str_mv Astor, D., (2018) Nietzsche: La Zozobra Del Presente, , Barcelona: Acantilado
Aumont, J., Marie, M., (1990) Análisis Del Film, , y Barcelona: Paidós
Barthes, R., (1980) S/Z, , Madrid: Siglo XXI de España
Barthes, R., (1985) La Aventura Semiológica, , Barcelona: Paidós
Berenstein, A., La construcción del relato de la melancolía en el imaginario cultural (2011) Trama&Fondo, 30, pp. 103-108. , http://bit.ly/2YBmlLF, Recuperado de
Bergman, I., (1946) Jack Hos Skandespelarna, , Estocolmo: Bonniers
Bergman, I., (2001) Imágenes, , Barcelona: Tusquets
Bordwell, D., (1996) La Narración En El Cine De Ficción, , Barcelona: Paidós
Branigan, E., (1992) Narrative Comprehension and Film, , London: Routledge
Brecht, B., (2004) Escritos Sobre Teatro, , Barcelona: Alba
Casetti, F., (1989) El Film y Su Espectador, , Madrid: Cátedra
Català Domènech, J.M., (2016) La Gran Espiral: Capitalismo y Paranoia, , Vitoria: Sans Soleil
Company, J.M., (1999) Ingmar Bergman, , Madrid: Cátedra
Deleuze, G., (1989) Lógicas Del Sentido, , Barcelona: Paidós
Díez Puertas, E., (2006) Narratividad Fílmica. Escribir La Pantalla, Pensar La Imagen, , Madrid: Fundamentos
Escudero, A., (2017) Heidegger En El Laberinto De La Modernidad, , Madrid: Arena Libros
Font, D., (2002) Paisajes De La Modernidad, , Barcelona: Paidós
Gado, F., (1986) The Passion of Ingmar Bergman, , Durkham: Duke University Press
García Catalán, S., Sorolla Romero, T., Morfologías de nuestros áridos días felices (2014) L´Atalante, 17, pp. 46-52. , http://bit.ly/2yNTDrB, y Recuperado de
Gaudreault, A., Jost, F., (1995) El Relato Cinematográfico: Ciencia y Narratología, , y Barcelona: Paidós
Genette, G., (1989) Figuras III, , Barcelona: Lumen
Genette, G., (2004) Metalepsis. De La Figura a La Ficción, , México D.F: Fondo de Cultura Económica
Gómez Tarín, F.J., (2011) Elementos De Narrativa Audiovisual: Expresión y Narración, , Cantabria: Shangrila
Gómez Tarín, F.J., Apocalipsis y melodrama: El tiempo suspendido y la herida final (2018) L´Atalante, 25, pp. 41-53
Gómez Tarín, F.J., Marzal, J., (2015) Diccionario De Conceptos y Términos Audiovisuales, , y Madrid: Cátedra
González Hortigüela, T., Saraband: Más allá del fantasma materno (2017) Trama&Fondo, 43, pp. 145-156. , http://bit.ly/2ZNuLMb, Recuperado de
González Requena, J., Ortiz De Zárate, A., (2007) El Espot Publicitario: Las Metamorfosis Del Deseo, , y Madrid: Cátedra
Heidegger, M., (2009) Ser y Tiempo, , Madrid: Trotta
Humphrey, D., (2013) Queer Bergman: Sexuality, Gender, and the European Art Cinema, , Texas: University of Texas Press
Kinder, M., From the life of the marionettes to the Devil´s Wanton: Bergman´s creative transformation of a recurring nightmare (1981) Film Quarterly, 34 (3), pp. 26-37
Krutnik, F., (2006) A Lonely Street: Film Noir, Genre, Masculinity, , Londres: Routledge
Machado, A., (2009) El Sujeto En La Pantalla: La Aventura Del Espectador, Del Deseo a La Acción, , Madrid: Gedisa
Marzal Felici, J., (2004) Guía para Ver y Analizar Ciudadano Kane, , Valencia: Nau Llibres
Metz, C., (2002) Ensayos Sobre La Significación En El Cine (1964-1968), 1. , Barcelona: Paidós
Luchoomun, L., (2012) Mental Images in Cinema: Flashback, Imagined Voices, Fantasy, Dream, Hallucination and Madness in Film, , https://buff.ly/2ikTOGi, Tesis inédita de doctorado). University of Roehampton, Londres. Recuperado
Lyotard, J.-F., (1986) La Postmodernidad Explicada a Los Niños, , Madrid: Gedisa
Orr, C., Scenes from the class struggle in Sweden: Persona as Brechtian melodrama (2000) Ingmar Bergman´S Persona, pp. 86-109. , En L. Michaels Ed, Cambridge: Cambridge University Press
Palao-Errando, J.A., Loriguillo-López, A., Sorolla-Romero, T., Beyond the screen, beyond the Story: The rhetorical battery of post-classical films (2018) Quarterly Review of Film and Video, 35 (3), pp. 224-245. , https://doi.org/10.1080/10509208.2017.1409097
Planes Pedreño, J.A., El presente devorado por el pasado: Declinaciones del flashback metaléptico y sus resonancias en el discurso memorístico de La prima Angélica (2018) Hispanic Research Journal, 19 (1), pp. 89-104. , https://doi.org/10.1080/14682737.2018.1419005
Planes Pedreño, J.A., Rodríguez Serrano, A., El espectro corporeizado: Resonancias del flashback metaléptico en Fresas salvajes (Smultronstället, 1957) (2019) Trípodos, 44, pp. 105-120. , http://bit.ly/313wDkv, y Recuperado de
Puigdomènech, J., Ingmar Bergman: El último existencialista (2004) El Espectador Emancipado, , Madrid: JC. Rancière, J. 2010. Pontevedra: Ellago Ediciones
Rodríguez Serrano, A., Narrar el tiempo hacia la muerte. Análisis fílmico de Gritos y susurros (Viskningar och rop, Ingmar Bergman, 1972) (2017) Communication & Society, 30 (3), pp. 13-28
Sjögren, H., (2002) Lek och Raseri: Ingmar Bergman Teater 1938-2002, , Estocolmo: Carlssons Bokförlag
Sontag, S., (1967) Persona. Sight and Sound, 36 (4), p. 186
Steene, B., (2005) Ingmar Bergman: A Reference Guide, , Amsterdam: Amsterdam University Press
Turim, M., (1989) Flashbacks in Film, , London: Routledge
Wood, R., Persona revisited (1994) Cineaction, 34, pp. 59-67
Wood, R., (2009) Ingmar Bergman, , Detroit: Wayne State University Press
Zunzunegui, S., (2016) La Mirada Cercana: Microanálisis Fílmico, , Cantabria: Shangrila
Zumalde, I., (2011) La Experiencia Fílmica: Cine, Pensamiento y Emoción, , Madrid: Cátedra
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
dc.publisher.none.fl_str_mv University of Piura
dc.publisher.program.none.fl_str_mv Comunicación y Lenguajes Audiovisuales
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv University of Piura
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicacion
institution Universidad de Medellín
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159184097181696
spelling 20192020-04-29T14:53:58Z2020-04-29T14:53:58Z16840933http://hdl.handle.net/11407/577810.26441/RC18.2-2019-A15The present article proposes an approach to one of the less studied films of the Swedish director Ingmar Bergman: From the life of the Marionettes (Aus dem Leben der Marionetten, 1980). We are particularly interested in the study of the filmic form and the traces of the enunciation as generators of meanings. Therefore, we will use a hybrid methodology that combines the structural analysis of the story with the application of formal microanalysis processes. We intend to demonstrate how strictly formal decisions respond intimately to the question of the meaning that triggers the drama and the complexity of the characters. We will divide the fields of analysis into three specific categories: the chronology of the diegesis (frictions between the time of the story and the time of the film), the system of narrators and the temporal management of the point of view (especially in the significant implications of flashbacks and flash-forwards). © 2019 University of Piura. All rights reserved.spaUniversity of PiuraComunicación y Lenguajes AudiovisualesFacultad de Comunicaciónhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85075176487&doi=10.26441%2fRC18.2-2019-A15&partnerID=40&md5=9602dc91690b3ba292cadcce7b4a3654182303321Astor, D., (2018) Nietzsche: La Zozobra Del Presente, , Barcelona: AcantiladoAumont, J., Marie, M., (1990) Análisis Del Film, , y Barcelona: PaidósBarthes, R., (1980) S/Z, , Madrid: Siglo XXI de EspañaBarthes, R., (1985) La Aventura Semiológica, , Barcelona: PaidósBerenstein, A., La construcción del relato de la melancolía en el imaginario cultural (2011) Trama&Fondo, 30, pp. 103-108. , http://bit.ly/2YBmlLF, Recuperado deBergman, I., (1946) Jack Hos Skandespelarna, , Estocolmo: BonniersBergman, I., (2001) Imágenes, , Barcelona: TusquetsBordwell, D., (1996) La Narración En El Cine De Ficción, , Barcelona: PaidósBranigan, E., (1992) Narrative Comprehension and Film, , London: RoutledgeBrecht, B., (2004) Escritos Sobre Teatro, , Barcelona: AlbaCasetti, F., (1989) El Film y Su Espectador, , Madrid: CátedraCatalà Domènech, J.M., (2016) La Gran Espiral: Capitalismo y Paranoia, , Vitoria: Sans SoleilCompany, J.M., (1999) Ingmar Bergman, , Madrid: CátedraDeleuze, G., (1989) Lógicas Del Sentido, , Barcelona: PaidósDíez Puertas, E., (2006) Narratividad Fílmica. Escribir La Pantalla, Pensar La Imagen, , Madrid: FundamentosEscudero, A., (2017) Heidegger En El Laberinto De La Modernidad, , Madrid: Arena LibrosFont, D., (2002) Paisajes De La Modernidad, , Barcelona: PaidósGado, F., (1986) The Passion of Ingmar Bergman, , Durkham: Duke University PressGarcía Catalán, S., Sorolla Romero, T., Morfologías de nuestros áridos días felices (2014) L´Atalante, 17, pp. 46-52. , http://bit.ly/2yNTDrB, y Recuperado deGaudreault, A., Jost, F., (1995) El Relato Cinematográfico: Ciencia y Narratología, , y Barcelona: PaidósGenette, G., (1989) Figuras III, , Barcelona: LumenGenette, G., (2004) Metalepsis. De La Figura a La Ficción, , México D.F: Fondo de Cultura EconómicaGómez Tarín, F.J., (2011) Elementos De Narrativa Audiovisual: Expresión y Narración, , Cantabria: ShangrilaGómez Tarín, F.J., Apocalipsis y melodrama: El tiempo suspendido y la herida final (2018) L´Atalante, 25, pp. 41-53Gómez Tarín, F.J., Marzal, J., (2015) Diccionario De Conceptos y Términos Audiovisuales, , y Madrid: CátedraGonzález Hortigüela, T., Saraband: Más allá del fantasma materno (2017) Trama&Fondo, 43, pp. 145-156. , http://bit.ly/2ZNuLMb, Recuperado deGonzález Requena, J., Ortiz De Zárate, A., (2007) El Espot Publicitario: Las Metamorfosis Del Deseo, , y Madrid: CátedraHeidegger, M., (2009) Ser y Tiempo, , Madrid: TrottaHumphrey, D., (2013) Queer Bergman: Sexuality, Gender, and the European Art Cinema, , Texas: University of Texas PressKinder, M., From the life of the marionettes to the Devil´s Wanton: Bergman´s creative transformation of a recurring nightmare (1981) Film Quarterly, 34 (3), pp. 26-37Krutnik, F., (2006) A Lonely Street: Film Noir, Genre, Masculinity, , Londres: RoutledgeMachado, A., (2009) El Sujeto En La Pantalla: La Aventura Del Espectador, Del Deseo a La Acción, , Madrid: GedisaMarzal Felici, J., (2004) Guía para Ver y Analizar Ciudadano Kane, , Valencia: Nau LlibresMetz, C., (2002) Ensayos Sobre La Significación En El Cine (1964-1968), 1. , Barcelona: PaidósLuchoomun, L., (2012) Mental Images in Cinema: Flashback, Imagined Voices, Fantasy, Dream, Hallucination and Madness in Film, , https://buff.ly/2ikTOGi, Tesis inédita de doctorado). University of Roehampton, Londres. RecuperadoLyotard, J.-F., (1986) La Postmodernidad Explicada a Los Niños, , Madrid: GedisaOrr, C., Scenes from the class struggle in Sweden: Persona as Brechtian melodrama (2000) Ingmar Bergman´S Persona, pp. 86-109. , En L. Michaels Ed, Cambridge: Cambridge University PressPalao-Errando, J.A., Loriguillo-López, A., Sorolla-Romero, T., Beyond the screen, beyond the Story: The rhetorical battery of post-classical films (2018) Quarterly Review of Film and Video, 35 (3), pp. 224-245. , https://doi.org/10.1080/10509208.2017.1409097Planes Pedreño, J.A., El presente devorado por el pasado: Declinaciones del flashback metaléptico y sus resonancias en el discurso memorístico de La prima Angélica (2018) Hispanic Research Journal, 19 (1), pp. 89-104. , https://doi.org/10.1080/14682737.2018.1419005Planes Pedreño, J.A., Rodríguez Serrano, A., El espectro corporeizado: Resonancias del flashback metaléptico en Fresas salvajes (Smultronstället, 1957) (2019) Trípodos, 44, pp. 105-120. , http://bit.ly/313wDkv, y Recuperado dePuigdomènech, J., Ingmar Bergman: El último existencialista (2004) El Espectador Emancipado, , Madrid: JC. Rancière, J. 2010. Pontevedra: Ellago EdicionesRodríguez Serrano, A., Narrar el tiempo hacia la muerte. Análisis fílmico de Gritos y susurros (Viskningar och rop, Ingmar Bergman, 1972) (2017) Communication & Society, 30 (3), pp. 13-28Sjögren, H., (2002) Lek och Raseri: Ingmar Bergman Teater 1938-2002, , Estocolmo: Carlssons BokförlagSontag, S., (1967) Persona. Sight and Sound, 36 (4), p. 186Steene, B., (2005) Ingmar Bergman: A Reference Guide, , Amsterdam: Amsterdam University PressTurim, M., (1989) Flashbacks in Film, , London: RoutledgeWood, R., Persona revisited (1994) Cineaction, 34, pp. 59-67Wood, R., (2009) Ingmar Bergman, , Detroit: Wayne State University PressZunzunegui, S., (2016) La Mirada Cercana: Microanálisis Fílmico, , Cantabria: ShangrilaZumalde, I., (2011) La Experiencia Fílmica: Cine, Pensamiento y Emoción, , Madrid: CátedraRevista de ComunicacionAudiovisual narrativeFilm analysisFlashbackFrom the life of the marionettesIngmar BergmanStructural analysisBreakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]Reviewinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Serrano, R.A., Universitat Jaume I, Facultad de Ciencias Humanas, Sociales de la Misma Universidad, Spain; Pedreño, P.J.A., Universitat Jaume I, Facultad de Ciencias Humanas, Sociales de la Misma Universidad, Spain, Universidad Católica de Murcia, Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecSerrano R.A.Pedreño P.J.A.11407/5778oai:repository.udem.edu.co:11407/57782020-05-27 17:48:37.168Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co