The Peace Agreement and its Legal Framework Against the Constitutional Substitution Test and International Humanitarian Law

Due to the beginning of peace negotiations between the Colombian government and the FARC-EP, the Congress of the Republic adopted a series of constitutional measures to guarantee the effectiveness and compliance of the agreements. The measures consist of reformatory acts o...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
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Palabra clave:
Constitutional substitution test
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description Due to the beginning of peace negotiations between the Colombian government and the FARC-EP, the Congress of the Republic adopted a series of constitutional measures to guarantee the effectiveness and compliance of the agreements. The measures consist of reformatory acts of the Constitution to grant more legal security. Based on the substitution theory applied by the Constitutional Court, this paper exposes how the rules of international humanitarian law have been the essential nucleus for the constitutionality examination, as well as fundamental interpretive pieces for the legal framework adaptation of the Agreement to the Constitution, without replacing fundamental and defining elements of the Political Constitution.
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spelling 2018-12-312019-10-15T15:15:30Z2019-10-15T15:15:30Z1692-2530http://hdl.handle.net/11407/5469https://doi.org/10.22395/ojum.v17n35a92248-4078reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínDue to the beginning of peace negotiations between the Colombian government and the FARC-EP, the Congress of the Republic adopted a series of constitutional measures to guarantee the effectiveness and compliance of the agreements. The measures consist of reformatory acts of the Constitution to grant more legal security. Based on the substitution theory applied by the Constitutional Court, this paper exposes how the rules of international humanitarian law have been the essential nucleus for the constitutionality examination, as well as fundamental interpretive pieces for the legal framework adaptation of the Agreement to the Constitution, without replacing fundamental and defining elements of the Political Constitution.Devido ao início dos diálogos de paz entre o governo colombiano e as FARC-EP, o Congresso da República adotou uma série de medidas constitucionais visando garantir a efetividade e o cumprimento dos acordos. As medidas consistem em atos reformatórios da Constituição a fim de outorgar-lhe um maior grau de segurança jurídica. A partir da teoria de substituição aplicada pela Corte Constitucional, o presente artigo detalha como as normas de direito internacional humanitário foram o núcleo essencial para o exame de constitucionalidade, além de peças interpretativas fundamentais para a adaptação do contexto jurídico do Acordo à carta política, sem que elementos decisivos fundamentais da Constituição Política sejam substituídos.Debido al inicio de las conversaciones de paz entre el gobierno colombiano y las FARC-EP, el Congreso de la República adoptó una serie de medidas constitucionales en aras de garantizar la efectividad y el cumplimiento de los acuerdos. Las medidas consisten en actos reformatorios de la Constitución a fin de otorgarle mayor grado de seguridad jurídica. A partir de la teoría de sustitución aplicada por la Corte Constitucional, el presente artículo detalla cómo las normas de derecho internacional humanitario han sido el núcleo esencial para el examen de constitucionalidad, además de piezas interpretativas fundamentales para laadaptación del marco jurídico del Acuerdo a la carta política, sin que se sustituyan elementos definitorios fundamentales de la Constitución Política.application/pdfPDFp. 209-230ElectrónicospaUniversidad de MedellínFacultad de Derechohttps://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/2787Opinión JurídicaOpinión Jurídica, Universidad de Medellín; Vol. 17 Núm. 35 (2018) Edición especial posconflictoOpinión Jurídica; Vol. 17 Núm. 35 edición especial posconflicto 20181735209230Amaya, Á., y Guzmán, V. (2017). La naturaleza jurídico-internacional de los Acuerdos de Paz y sus consecuencias en la implementación. International Law: Revista Colombiana de Derecho Internacional, 15(30), 41-60. doi:10.11144/Javeriana.il15-30.njiaAsamblea Nacional Constituyente (191). Constitución Política de Colombia. Bogotá: República de Colombia. Recuperado de http://www.constitucioncolombia.com/indice.phpBernal, C. (2007). Reputación y defensa del neoconstitucionalismo. En M. Carbonell. (Ed), Teoría del neoconstitucionalismo (pp. 289-327). Madrid, España: Editorial Trotta S.A.Bidart, G. (2006). Teoría general de los derechos humanos. Buenos Aires, Argentina: Astrea.Bobbio, N. (2016). Teoría general del derecho. Bogotá, Colombia: Editorial Temis.Cajas, M. (2007). Acerca de la interpretación en el control de las reformas constitucionales. Díkaion, 16, 31-47.Consultoría para los Derechos Humanos y el Desplazamiento (CODHES) (2017). 13 propuestas para la adecuación participativa de la normativa sobre víctimas al acuerdo final de paz entre las FARC-EP y el Gobierno de Colombia. Aportes para la implementación del subpunto 5.1.3.7. Papeles para la Incidencia N.º 3. E. Lagos (Comp.). Colombia: CODHES. Recuperado de: https://issuu.com/codhes/docs/trece _ propuestasCorte Constitucional (12 de agosto de 1992). Sentencia T-492 de 1992. [MP José Gregorio Hernández].Corte Constitucional (18 de mayo de 1995). Sentencia C-225 de 1995. [MP Alejandro Martínez Caballero].Corte Constitucional (5 de agosto de 1997). Sentencia C- 358 de 1997. [MP Eduardo Cifuentes Muñoz].Corte Constitucional (11 de agosto de 1999). Sentencia C-582 de 1999. [MP Alejandro Martínez Caballero].Corte Constitucional (9 de Julio de 2003). Sentencia C-551. [MP Eduardo Montealegre Lynnet].Corte Constitucional (4 de febrero de 2003). Sentencia C-067 de 2003. [MP Marco Gerardo Monroy Cabra].Corte Constitucional (7 de octubre de 2004). Sentencia C-970. [MP Rodrigo Escobar Gil].Corte Constitucional (19 de octubre de 2005). Sentencia C-1040. [MP Manuel José Cepeda Espinoza, Rodrigo Escobar Gil, Marco Gerardo Monroy Cabra, Humberto Antonio Sierra Porto, Álvaro Tafur Galvis, Clara Inés Vargas Hernández].Corte Constitucional (27 de agosto de 2009). Sentencia C-588 de 2009. [MP Gabriel Eduardo Mendoza Martelo].Corte Constitucional (18 de abril de 2012). Sentencia C-288 de 2012. [MP Luís Ernesto Vargas Silva].Corte Constitucional (29 de marzo de 2012). Sentencia C-249 de 2012. [MP Juan Carlos Henao Perez].Corte Constitucional (24 de abril de 2013). Sentencia C-249 de 2013. [MP María Victoria Calle Correa].Corte Constitucional (28 de agosto de 2013). Sentencia C-579 de 2013. [MP Jorge Ignacio Pretelt Chaljub].Corte Constitucional (13 de diciembre de 2016). Sentencia C-699 de 2016 [MP María Victoria Calle Correa].Corte Constitucional (22 de marzo de 2017). Sentencia C-171 de 2017. [MP Iván Humberto Escruceria Mayolo].Corte Constitucional (30 de agosto de 2017). Sentencia C-554 de 2017. [MP Carlos Bernal Pulido].Corte Constitucional (17 de mayo de 2017). Sentencia C-332 de 2017. [MP Antonio José Lizarazo Ocampo).Corte Constitucional (14 de noviembre de 2017). Sentencia C-674 de 2017. [MP Luis Guillermo Guerrero Pérez].Corte Constitucional (18 de marzo de 2018). Sentencia C-007 de 2018. [MP Diana Fajardo Rivera].Estrada, S. (2011). Los principios jurídicos y el bloque de constitucionalidad. Medellín, Colombia: Universidad de Medellín.Figueroa, G. (2010). Duplicidad interpretativa: interpretación jurídica en general e interpretación constitucional en particular. Díkaion, 19(1), s.p. Recuperado de http://dikaion.unisabana.edu.co/index.php/dikaion/article/view/1706/2233Franco, A. (2017). Confrontación entre las disposiciones de la Jurisdicción Especial para la Paz y las obligaciones del Estado con la ratificación del estatuto de roma (Tesis de pregrado). Universidad Católica, Bogotá, Colombia.García, E. (2016). 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