The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras]
This paper aims to shed light on the consumption of ostentation and emulation dress signs because it is closely related to the motivations and power that signs exert on consumption artifacts. This phenomenon changes contemporary social practices and explains new cultural configurations that produce...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/4559
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/4559
- Palabra clave:
- Behavior; Consumption; Emulation; Ostentation; Sign
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_af8e2b84acf0e9abc39f7fd8c4bfb641 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/4559 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras] |
title |
The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras] |
spellingShingle |
The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras] Behavior; Consumption; Emulation; Ostentation; Sign |
title_short |
The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras] |
title_full |
The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras] |
title_fullStr |
The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras] |
title_full_unstemmed |
The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras] |
title_sort |
The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras] |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia; Universidad de Medellín, Colombia; Dirección y Administración de Empresas, Universidad San Pablo CEU, Madrid, Spain |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
Behavior; Consumption; Emulation; Ostentation; Sign |
topic |
Behavior; Consumption; Emulation; Ostentation; Sign |
description |
This paper aims to shed light on the consumption of ostentation and emulation dress signs because it is closely related to the motivations and power that signs exert on consumption artifacts. This phenomenon changes contemporary social practices and explains new cultural configurations that produce a shift in marketing towards strategies to connect the product, the brand and the customer. In this study, an ethnographic method was implemented and tools such as interview, observation and photography were used. The outcome of the interviews revealed that the sign had evolved when compared to the reviewed literature by theorists; however, the essence of the sign remained unchanged. The results also showed that signs of consumption and emulation merge and result in fractal sign systems. Finally, it was found that people seek to consume signs for the same purpose and thus create a disruptive aesthetic in the emulation sign. © 2018. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-04-13T16:34:03Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-04-13T16:34:03Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2018 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
7981015 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/4559 |
identifier_str_mv |
7981015 |
url |
http://hdl.handle.net/11407/4559 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.spa.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85040984333&partnerID=40&md5=805b842cd148d95fa5ebe45f2ab5af8c |
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv |
Espacios |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Balcázar Nava, P., González Arratia, N., Gurrola Peña, G.M., Moysén Chimal, A., (2006), Investigación cualitativa Toluca: Universidad Autónoma del Estado de Mexico; Barthes, R., (1966) Semántica del Objeto, p. 6. , Arte e Cultura nella civilita contemporánea, SnSoni, Florencia; Barthes, R., (1967) El sistema de la moda, , París: éditions du Seuil; Barthes, R., (1993) La aventura semiológica, , Barcelona: Editorial Paidós; Baudrillard, J., (1969) El sistema de los objetos, , Mexico: Siglo XXI; Baudrillard, J., (2002) El éxtasis de la comunicación, , En J. Baudrillard, D. Crimp, H. Foster, K. Frampton, J; Habermas, F., Hameson, G.U., La posmodernidad, pp. 187-197. , Barcelona: Kairós; Baudrillard, J., (2009) La sociedad de consumo, , Madrid: SIGLO XXI DE ESPAñA EDITORES, S. A; Bourdieu, P., (2000) Intelectuales, Política y Poder, , Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires; Cadavid Gómez, H.D., Marketing de emociones: la forma para lograr fidelidad de los clientes (2004) Semestre Económico, pp. 204-211; Callejo, J., Modelos de comportamiento del consumidor (1994) Política y Sociedad, pp. 93-110; Entwistle, J., (2002) El cuerpo y la moda: una visión sociológica, , Barcelona: PaidósContextos; Fichter, J.H., (1967) Sociología, , Barcelona: Editorial Herder; Foucault, M., (1990) Vigilar y castigar, , Siglo XXI Editores, S.A. de C.V; García, M.P., (2008) La cultura material a través del lujo e indumentaria en la Europa del S, 18, pp. 48-61. , Datatéxtil; Gastón, E., Cuestiones Sociológicas sobre la Indumentaria Humana (2011) Emblemata, pp. 155-165; Gómez Bermeo, E.M., Prácticas de sentido que emergen del vestuario (2015) Iconofacto, 11 (16), pp. 153-168; Gómez, H.D., Marketing de emociones: La forma para lograr fidelidad de los clientes (2004) Semestre Económico, pp. 203-211; Gómez, J.J., 6 de 2008 La moda y la clase social en la era del consumo. Trabajo de grado. Barcelona, España: Universitat Autònoma de Barcelona; Goux, J.J., El precio de las cosas frívolas (2011) DE SIGNIS, pp. 15-23; Guiraud, P., (1979) La Semiología, , Siglo XXI; Gutierrez, A.C., Belleza y mímesis en la estética platónica (1969) Artes La Revista, pp. 58-71; Hazoury, M.L., Castillo del Rosario, A., Pérez, L.V., Caro, M.M., (2014) Psicología de la Gestalt, , 23 de 10 de. Santo Domingo, República Dominicana: Universidad Iberoaméricana de Santo Domingo; Henao Melchor, S.M., La idumentaria como identificador social (2007) Revista virtual Universidad Católica del Norte, (21), pp. 1-12; Hernandez, G., Branding, symbolic dimension of consumer objects and forms of social classification (2015) Revista Espacios, 36 (13), p. 15. , http://www.revistaespacios.com/a15v36n13/15361315.html, Año 2015; Herrera, O.D., El grupo de referencia y su influencia en el comportamiento del consumidor (2006) Saberes: revista de estudios jurídicos, económicos y sociales, pp. 1-11; (2013) Perfiles de consumidor, , http://saladeprensainexmoda.com/el-consumidorun-actor-cambiante-segun-las-situaciones-del-entono/, Inexmoda Medellín; Joly, V., Arte, moda y consumo cultural (2012) Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, pp. 283-294; Kotler, P., Armstrong, G., (2012) Marketing, , Pearson Educación; Kotler, P., Kartajaya, H., Setiawan, I., (2012) Marketing 3.0, , Madrid: LID Editorial Empresarial y Ediciones de la U; Lash, S., Urry, J., Economías de signos y espacios (2001) Región y Sociedad, pp. 185-191; Lévi-Strauss, C., (1974) Antropología Estructural, , Barcelona: Editorial Paidós S.A; López, J.A., breves apountes sobre la historia del vestuario (2008) REVISTA ZONA PUBLICACIóN SEMESTRAL, pp. 100-109; López, M.S., (2011) La dimensión semiótica de los hechos económicos, , De Signis; Mantecón, A.R., Hibridación Mediática, Tecnológica y Cultural (1993) Alteridades, pp. 79-91; Manuel, J., intervencipon de espacios (2010) Margen, pp. 45-60; Martín, M.Á., Consumidores de Signos, Símbolos y Mensajes (1996) Comunicar, 7, pp. 40-47; Martínez Barreiro, A., (1996) Elementos para un teoría social de la moda, , Sociológica; Martínez Barreiro, A., La moda en las sociedades avanzadas (1998) Paper, 54, pp. 129-137; Marx, K., (1972) El Capital, , Fondo de Cultura Económica; Maslow, A., (1971) La personalidad creadora, , Barcelona: Editorias Kairós S.A; Maslow, A., (1991) Motivación y personalidad, , Madrid: Ediciones Díaz de Santos; Maslow, A., (1991) Teoría de la motivación, , Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A; Mejías, M.E., Aproximación a la indumentaria como símbolo cultural (2008) Revista de la SEECI, pp. 74-97; Melchor, S.M., (2007) La indumentaria como identificador social, , Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1 (21); Murillo Sandoval, S., Valle Canales, B., El signo y sus aproximaciones teóricas en el desarrollo de la ciencia de la semiótica (2015) Razón y Palabra, pp. 27-28; Murillo, J., Martínez, C., (2010) Investigación Etnográfica, , https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/I_Etnografica_Trabajo.pdf, Métodos de Investigación Educativa. Madrid, España; Neme Chavez, S.R., Rodríguez González, L., Consumo simbólico: una perspectiva sociocultural en la comprensión del comportamiento del consumidor (2013) Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, pp. 27-33; Ortegon, L., Royo, M., Implications of the study of brand image applied to casual clothing stores in malls (2016) Revista Espacios, 37 (6), p. 22. , http://www.revistaespacios.com/a16v37n06/16370622.html, Año 2016; Pena, P., Dandismo y Juventud (2002) Revista Española de Investigaciones Sociológicas, pp. 107-121; Red Textil Argentina, , http://www.redtextilargentina.com.ar/index.php/hilados/h-produccion/345-hilatura-de-algodon/hilatura-de-algodonopenend/176-hilatura-de-algodon-open-end, (22 de 02 de 2016); Reynaga Barumen, P., Vidales Gonzáles, C., Una mirada semiótica y comunicativa de la cultura (2013) Epoca III, pp. 67-98; Rincón, O., Narco.estética, Narco.cultura, Narco.lombia (2009) Nueva Sociedad, pp. 148-163; Rocca, A.V., (2006) En torno al signo, , Vestigium; Rodríguez, J.M., (2011) Métodos de investigación cualitativa, , Silogismo; Rubio Romero, J., (2007) El consumo como configurador de identidades, , Memoria para optar por el grado de doctor. Madrid, España; Salazar, J., (2011), Moda, identidad y cambio social; Salgado, M.P., Algunas consideraciones sobre la moda de la Belle Epoque (2007) Revista del Museo del Traje, pp. 107-112; Sanders Peirce, C., (1974) La ciencia de la semiótica, , Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión; Saussure, F., (1945) Curso de linguistica general (Vigesimocuarta ed.), , Buenos Aires: Losada S.A Moreno; Schiffman, L., Kanuk Lazar, L., (2010) Comportamiento del Consumidor, , Estado de Mexico: Pearson Eduación; Solórzano, A., Devenir historico de la materialidad de los objetos y sus efectos en la dimensión estética (2011) Dearq, 8, pp. 54-61; Stanton, J.W., Etzel, J.M., Walker, J.B., (2007) Fundamentos de Marketing, , McGraw-Hill; Suñol, V., Mímesis. Un término clásico para problemas contemporáneos (2002) Revista de Filosofía y Teoría Política, pp. 1-7; Tirado, D.M., (2013) Fundamentos de Marketing, , Castelló de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I, Servei de Comunicació i Publicacions; Ugalde, L.E., La estética de la frivolidad. Moda y representaciones contemporáneas (2010) Razón y Palabra, pp. 55-58; Ugalde, L.E., La estética de la frivolidad. Moda y representaciones contemporáneas (2010) Razón y Palabra, pp. 55-58; Valenzuela, C.M., EL VESTUARIO CASTELLANO BARROCO (2008) Norba. revista de historia, pp. 259-273; Veblen, T., (2000) Teoría de la clase ociosa, , Elaleph; Vega, M.A., Replanteando el concepto de mimesis: la experiencia estética y sus potencialidades (2009) Memoria Académica, pp. 1-8; Viñas, M.B., El símbolo da que pensar (2015) Sociológica, pp. 163-196; Volonté, P., El creador de moda como creador de comunicación (2009) Revista Empresa y Humanismo, pp. 193-226; Volonté, P., El creador de moda como creador de comunicación Empresa y Humanismo, 12, pp. 193-226. , (2 de 6 de 2009) |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Revista Espacios |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Scopus |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159270076219392 |
spelling |
2018-04-13T16:34:03Z2018-04-13T16:34:03Z20187981015http://hdl.handle.net/11407/4559This paper aims to shed light on the consumption of ostentation and emulation dress signs because it is closely related to the motivations and power that signs exert on consumption artifacts. This phenomenon changes contemporary social practices and explains new cultural configurations that produce a shift in marketing towards strategies to connect the product, the brand and the customer. In this study, an ethnographic method was implemented and tools such as interview, observation and photography were used. The outcome of the interviews revealed that the sign had evolved when compared to the reviewed literature by theorists; however, the essence of the sign remained unchanged. The results also showed that signs of consumption and emulation merge and result in fractal sign systems. Finally, it was found that people seek to consume signs for the same purpose and thus create a disruptive aesthetic in the emulation sign. © 2018.spaRevista EspaciosFacultad de Ciencias Económicas y Administrativashttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85040984333&partnerID=40&md5=805b842cd148d95fa5ebe45f2ab5af8cEspaciosBalcázar Nava, P., González Arratia, N., Gurrola Peña, G.M., Moysén Chimal, A., (2006), Investigación cualitativa Toluca: Universidad Autónoma del Estado de Mexico; Barthes, R., (1966) Semántica del Objeto, p. 6. , Arte e Cultura nella civilita contemporánea, SnSoni, Florencia; Barthes, R., (1967) El sistema de la moda, , París: éditions du Seuil; Barthes, R., (1993) La aventura semiológica, , Barcelona: Editorial Paidós; Baudrillard, J., (1969) El sistema de los objetos, , Mexico: Siglo XXI; Baudrillard, J., (2002) El éxtasis de la comunicación, , En J. Baudrillard, D. Crimp, H. Foster, K. Frampton, J; Habermas, F., Hameson, G.U., La posmodernidad, pp. 187-197. , Barcelona: Kairós; Baudrillard, J., (2009) La sociedad de consumo, , Madrid: SIGLO XXI DE ESPAñA EDITORES, S. A; Bourdieu, P., (2000) Intelectuales, Política y Poder, , Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires; Cadavid Gómez, H.D., Marketing de emociones: la forma para lograr fidelidad de los clientes (2004) Semestre Económico, pp. 204-211; Callejo, J., Modelos de comportamiento del consumidor (1994) Política y Sociedad, pp. 93-110; Entwistle, J., (2002) El cuerpo y la moda: una visión sociológica, , Barcelona: PaidósContextos; Fichter, J.H., (1967) Sociología, , Barcelona: Editorial Herder; Foucault, M., (1990) Vigilar y castigar, , Siglo XXI Editores, S.A. de C.V; García, M.P., (2008) La cultura material a través del lujo e indumentaria en la Europa del S, 18, pp. 48-61. , Datatéxtil; Gastón, E., Cuestiones Sociológicas sobre la Indumentaria Humana (2011) Emblemata, pp. 155-165; Gómez Bermeo, E.M., Prácticas de sentido que emergen del vestuario (2015) Iconofacto, 11 (16), pp. 153-168; Gómez, H.D., Marketing de emociones: La forma para lograr fidelidad de los clientes (2004) Semestre Económico, pp. 203-211; Gómez, J.J., 6 de 2008 La moda y la clase social en la era del consumo. Trabajo de grado. Barcelona, España: Universitat Autònoma de Barcelona; Goux, J.J., El precio de las cosas frívolas (2011) DE SIGNIS, pp. 15-23; Guiraud, P., (1979) La Semiología, , Siglo XXI; Gutierrez, A.C., Belleza y mímesis en la estética platónica (1969) Artes La Revista, pp. 58-71; Hazoury, M.L., Castillo del Rosario, A., Pérez, L.V., Caro, M.M., (2014) Psicología de la Gestalt, , 23 de 10 de. Santo Domingo, República Dominicana: Universidad Iberoaméricana de Santo Domingo; Henao Melchor, S.M., La idumentaria como identificador social (2007) Revista virtual Universidad Católica del Norte, (21), pp. 1-12; Hernandez, G., Branding, symbolic dimension of consumer objects and forms of social classification (2015) Revista Espacios, 36 (13), p. 15. , http://www.revistaespacios.com/a15v36n13/15361315.html, Año 2015; Herrera, O.D., El grupo de referencia y su influencia en el comportamiento del consumidor (2006) Saberes: revista de estudios jurídicos, económicos y sociales, pp. 1-11; (2013) Perfiles de consumidor, , http://saladeprensainexmoda.com/el-consumidorun-actor-cambiante-segun-las-situaciones-del-entono/, Inexmoda Medellín; Joly, V., Arte, moda y consumo cultural (2012) Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, pp. 283-294; Kotler, P., Armstrong, G., (2012) Marketing, , Pearson Educación; Kotler, P., Kartajaya, H., Setiawan, I., (2012) Marketing 3.0, , Madrid: LID Editorial Empresarial y Ediciones de la U; Lash, S., Urry, J., Economías de signos y espacios (2001) Región y Sociedad, pp. 185-191; Lévi-Strauss, C., (1974) Antropología Estructural, , Barcelona: Editorial Paidós S.A; López, J.A., breves apountes sobre la historia del vestuario (2008) REVISTA ZONA PUBLICACIóN SEMESTRAL, pp. 100-109; López, M.S., (2011) La dimensión semiótica de los hechos económicos, , De Signis; Mantecón, A.R., Hibridación Mediática, Tecnológica y Cultural (1993) Alteridades, pp. 79-91; Manuel, J., intervencipon de espacios (2010) Margen, pp. 45-60; Martín, M.Á., Consumidores de Signos, Símbolos y Mensajes (1996) Comunicar, 7, pp. 40-47; Martínez Barreiro, A., (1996) Elementos para un teoría social de la moda, , Sociológica; Martínez Barreiro, A., La moda en las sociedades avanzadas (1998) Paper, 54, pp. 129-137; Marx, K., (1972) El Capital, , Fondo de Cultura Económica; Maslow, A., (1971) La personalidad creadora, , Barcelona: Editorias Kairós S.A; Maslow, A., (1991) Motivación y personalidad, , Madrid: Ediciones Díaz de Santos; Maslow, A., (1991) Teoría de la motivación, , Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A; Mejías, M.E., Aproximación a la indumentaria como símbolo cultural (2008) Revista de la SEECI, pp. 74-97; Melchor, S.M., (2007) La indumentaria como identificador social, , Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1 (21); Murillo Sandoval, S., Valle Canales, B., El signo y sus aproximaciones teóricas en el desarrollo de la ciencia de la semiótica (2015) Razón y Palabra, pp. 27-28; Murillo, J., Martínez, C., (2010) Investigación Etnográfica, , https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/I_Etnografica_Trabajo.pdf, Métodos de Investigación Educativa. Madrid, España; Neme Chavez, S.R., Rodríguez González, L., Consumo simbólico: una perspectiva sociocultural en la comprensión del comportamiento del consumidor (2013) Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, pp. 27-33; Ortegon, L., Royo, M., Implications of the study of brand image applied to casual clothing stores in malls (2016) Revista Espacios, 37 (6), p. 22. , http://www.revistaespacios.com/a16v37n06/16370622.html, Año 2016; Pena, P., Dandismo y Juventud (2002) Revista Española de Investigaciones Sociológicas, pp. 107-121; Red Textil Argentina, , http://www.redtextilargentina.com.ar/index.php/hilados/h-produccion/345-hilatura-de-algodon/hilatura-de-algodonopenend/176-hilatura-de-algodon-open-end, (22 de 02 de 2016); Reynaga Barumen, P., Vidales Gonzáles, C., Una mirada semiótica y comunicativa de la cultura (2013) Epoca III, pp. 67-98; Rincón, O., Narco.estética, Narco.cultura, Narco.lombia (2009) Nueva Sociedad, pp. 148-163; Rocca, A.V., (2006) En torno al signo, , Vestigium; Rodríguez, J.M., (2011) Métodos de investigación cualitativa, , Silogismo; Rubio Romero, J., (2007) El consumo como configurador de identidades, , Memoria para optar por el grado de doctor. Madrid, España; Salazar, J., (2011), Moda, identidad y cambio social; Salgado, M.P., Algunas consideraciones sobre la moda de la Belle Epoque (2007) Revista del Museo del Traje, pp. 107-112; Sanders Peirce, C., (1974) La ciencia de la semiótica, , Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión; Saussure, F., (1945) Curso de linguistica general (Vigesimocuarta ed.), , Buenos Aires: Losada S.A Moreno; Schiffman, L., Kanuk Lazar, L., (2010) Comportamiento del Consumidor, , Estado de Mexico: Pearson Eduación; Solórzano, A., Devenir historico de la materialidad de los objetos y sus efectos en la dimensión estética (2011) Dearq, 8, pp. 54-61; Stanton, J.W., Etzel, J.M., Walker, J.B., (2007) Fundamentos de Marketing, , McGraw-Hill; Suñol, V., Mímesis. Un término clásico para problemas contemporáneos (2002) Revista de Filosofía y Teoría Política, pp. 1-7; Tirado, D.M., (2013) Fundamentos de Marketing, , Castelló de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I, Servei de Comunicació i Publicacions; Ugalde, L.E., La estética de la frivolidad. Moda y representaciones contemporáneas (2010) Razón y Palabra, pp. 55-58; Ugalde, L.E., La estética de la frivolidad. Moda y representaciones contemporáneas (2010) Razón y Palabra, pp. 55-58; Valenzuela, C.M., EL VESTUARIO CASTELLANO BARROCO (2008) Norba. revista de historia, pp. 259-273; Veblen, T., (2000) Teoría de la clase ociosa, , Elaleph; Vega, M.A., Replanteando el concepto de mimesis: la experiencia estética y sus potencialidades (2009) Memoria Académica, pp. 1-8; Viñas, M.B., El símbolo da que pensar (2015) Sociológica, pp. 163-196; Volonté, P., El creador de moda como creador de comunicación (2009) Revista Empresa y Humanismo, pp. 193-226; Volonté, P., El creador de moda como creador de comunicación Empresa y Humanismo, 12, pp. 193-226. , (2 de 6 de 2009)ScopusThe dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia; Universidad de Medellín, Colombia; Dirección y Administración de Empresas, Universidad San Pablo CEU, Madrid, SpainHernández Gallego L.F., Arrubla-Zapata J.P.Hernández Gallego, L.F., Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia, Universidad de Medellín, Colombia; Arrubla-Zapata, J.P., Dirección y Administración de Empresas, Universidad San Pablo CEU, Madrid, SpainBehavior; Consumption; Emulation; Ostentation; SignThis paper aims to shed light on the consumption of ostentation and emulation dress signs because it is closely related to the motivations and power that signs exert on consumption artifacts. This phenomenon changes contemporary social practices and explains new cultural configurations that produce a shift in marketing towards strategies to connect the product, the brand and the customer. In this study, an ethnographic method was implemented and tools such as interview, observation and photography were used. The outcome of the interviews revealed that the sign had evolved when compared to the reviewed literature by theorists; however, the essence of the sign remained unchanged. The results also showed that signs of consumption and emulation merge and result in fractal sign systems. Finally, it was found that people seek to consume signs for the same purpose and thus create a disruptive aesthetic in the emulation sign. © 2018.http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4559oai:repository.udem.edu.co:11407/45592020-05-27 19:17:36.352Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |