The dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras]

This paper aims to shed light on the consumption of ostentation and emulation dress signs because it is closely related to the motivations and power that signs exert on consumption artifacts. This phenomenon changes contemporary social practices and explains new cultural configurations that produce...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/4559
Acceso en línea:
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Palabra clave:
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Rights
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description This paper aims to shed light on the consumption of ostentation and emulation dress signs because it is closely related to the motivations and power that signs exert on consumption artifacts. This phenomenon changes contemporary social practices and explains new cultural configurations that produce a shift in marketing towards strategies to connect the product, the brand and the customer. In this study, an ethnographic method was implemented and tools such as interview, observation and photography were used. The outcome of the interviews revealed that the sign had evolved when compared to the reviewed literature by theorists; however, the essence of the sign remained unchanged. The results also showed that signs of consumption and emulation merge and result in fractal sign systems. Finally, it was found that people seek to consume signs for the same purpose and thus create a disruptive aesthetic in the emulation sign. © 2018.
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Madrid, España; Neme Chavez, S.R., Rodríguez González, L., Consumo simbólico: una perspectiva sociocultural en la comprensión del comportamiento del consumidor (2013) Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, pp. 27-33; Ortegon, L., Royo, M., Implications of the study of brand image applied to casual clothing stores in malls (2016) Revista Espacios, 37 (6), p. 22. , http://www.revistaespacios.com/a16v37n06/16370622.html, Año 2016; Pena, P., Dandismo y Juventud (2002) Revista Española de Investigaciones Sociológicas, pp. 107-121; Red Textil Argentina, , http://www.redtextilargentina.com.ar/index.php/hilados/h-produccion/345-hilatura-de-algodon/hilatura-de-algodonopenend/176-hilatura-de-algodon-open-end, (22 de 02 de 2016); Reynaga Barumen, P., Vidales Gonzáles, C., Una mirada semiótica y comunicativa de la cultura (2013) Epoca III, pp. 67-98; Rincón, O., Narco.estética, Narco.cultura, Narco.lombia (2009) Nueva Sociedad, pp. 148-163; Rocca, A.V., (2006) En torno al signo, , Vestigium; Rodríguez, J.M., (2011) Métodos de investigación cualitativa, , Silogismo; Rubio Romero, J., (2007) El consumo como configurador de identidades, , Memoria para optar por el grado de doctor. 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Moda y representaciones contemporáneas (2010) Razón y Palabra, pp. 55-58; Valenzuela, C.M., EL VESTUARIO CASTELLANO BARROCO (2008) Norba. revista de historia, pp. 259-273; Veblen, T., (2000) Teoría de la clase ociosa, , Elaleph; Vega, M.A., Replanteando el concepto de mimesis: la experiencia estética y sus potencialidades (2009) Memoria Académica, pp. 1-8; Viñas, M.B., El símbolo da que pensar (2015) Sociológica, pp. 163-196; Volonté, P., El creador de moda como creador de comunicación (2009) Revista Empresa y Humanismo, pp. 193-226; Volonté, P., El creador de moda como creador de comunicación Empresa y Humanismo, 12, pp. 193-226. , (2 de 6 de 2009)
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Finally, it was found that people seek to consume signs for the same purpose and thus create a disruptive aesthetic in the emulation sign. © 2018.spaRevista EspaciosFacultad de Ciencias Económicas y Administrativashttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85040984333&partnerID=40&md5=805b842cd148d95fa5ebe45f2ab5af8cEspaciosBalcázar Nava, P., González Arratia, N., Gurrola Peña, G.M., Moysén Chimal, A., (2006), Investigación cualitativa Toluca: Universidad Autónoma del Estado de Mexico; Barthes, R., (1966) Semántica del Objeto, p. 6. , Arte e Cultura nella civilita contemporánea, SnSoni, Florencia; Barthes, R., (1967) El sistema de la moda, , París: éditions du Seuil; Barthes, R., (1993) La aventura semiológica, , Barcelona: Editorial Paidós; Baudrillard, J., (1969) El sistema de los objetos, , Mexico: Siglo XXI; Baudrillard, J., (2002) El éxtasis de la comunicación, , En J. Baudrillard, D. Crimp, H. Foster, K. 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Moda y representaciones contemporáneas (2010) Razón y Palabra, pp. 55-58; Valenzuela, C.M., EL VESTUARIO CASTELLANO BARROCO (2008) Norba. revista de historia, pp. 259-273; Veblen, T., (2000) Teoría de la clase ociosa, , Elaleph; Vega, M.A., Replanteando el concepto de mimesis: la experiencia estética y sus potencialidades (2009) Memoria Académica, pp. 1-8; Viñas, M.B., El símbolo da que pensar (2015) Sociológica, pp. 163-196; Volonté, P., El creador de moda como creador de comunicación (2009) Revista Empresa y Humanismo, pp. 193-226; Volonté, P., El creador de moda como creador de comunicación Empresa y Humanismo, 12, pp. 193-226. , (2 de 6 de 2009)ScopusThe dressing signs consumption of ostentation and emulation, case study: Lleras Park [El consumo de signos vestimentarios de ostentación y emulación, caso de estudio: Parque Lleras]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia; Universidad de Medellín, Colombia; Dirección y Administración de Empresas, Universidad San Pablo CEU, Madrid, SpainHernández Gallego L.F., Arrubla-Zapata J.P.Hernández Gallego, L.F., Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia, Universidad de Medellín, Colombia; Arrubla-Zapata, J.P., Dirección y Administración de Empresas, Universidad San Pablo CEU, Madrid, SpainBehavior; Consumption; Emulation; Ostentation; SignThis paper aims to shed light on the consumption of ostentation and emulation dress signs because it is closely related to the motivations and power that signs exert on consumption artifacts. This phenomenon changes contemporary social practices and explains new cultural configurations that produce a shift in marketing towards strategies to connect the product, the brand and the customer. In this study, an ethnographic method was implemented and tools such as interview, observation and photography were used. The outcome of the interviews revealed that the sign had evolved when compared to the reviewed literature by theorists; however, the essence of the sign remained unchanged. The results also showed that signs of consumption and emulation merge and result in fractal sign systems. Finally, it was found that people seek to consume signs for the same purpose and thus create a disruptive aesthetic in the emulation sign. © 2018.http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4559oai:repository.udem.edu.co:11407/45592020-05-27 19:17:36.352Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co