Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
In the context of Revolution 4.0 influenced by the digitalization of most economic and social production processes, education cannot be kept out of the way; In this line, financial knowledge is an area that businessmen, investors and financial entities demand, since adequate knowledge about financia...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/5937
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/5937
- Palabra clave:
- Capital market
Financial simulator
Gamification
Investment portfolio
Stock market
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_ab1fa1b9a184e0f582b9693b97d1cea5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/5937 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] |
title |
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] |
spellingShingle |
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] Capital market Financial simulator Gamification Investment portfolio Stock market |
title_short |
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] |
title_full |
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] |
title_fullStr |
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] |
title_full_unstemmed |
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] |
title_sort |
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Capital market Financial simulator Gamification Investment portfolio Stock market |
topic |
Capital market Financial simulator Gamification Investment portfolio Stock market |
description |
In the context of Revolution 4.0 influenced by the digitalization of most economic and social production processes, education cannot be kept out of the way; In this line, financial knowledge is an area that businessmen, investors and financial entities demand, since adequate knowledge about financial products enables an analysis of risk exposure and decision-making that promotes the growth of the economy. This work presents the development of a software for the simulation of investment portfolios in the Colombian Capital Market based on gamification techniques, this development includes 5 stages: user contact with the video game, access to financial information, selection of financial assets (variables), results and decision making. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-02-05T14:58:05Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-02-05T14:58:05Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
16469895 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/5937 |
identifier_str_mv |
16469895 |
url |
http://hdl.handle.net/11407/5937 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85089808784&partnerID=40&md5=da23f509cd9487c19930a7f0a686f9c5 |
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
E31 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
328 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
341 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
(2019) Una Mirada Al Sector Fintech En Colombia, , https://www.colombiafintech.co/novedades/una-mirada-al-sector-fintechen- colombia, Recuperado 26 de junio de 2019, de Barcaglioni, A., (2015) Por qué La educación No Evoluciona, , https://www.losandes.com.ar/article/por-que-la-educacion-no-evoluciona, Recuperado 26 de julio de 2019, de Biel, L.A., Garcia, A.M., Gamificar: El uso de los elementos del juego en la enseñanza de español (2014) Centro Virtual Cervantes, pp. 73-83. , http://cvc. cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_50/congreso_50_09.pdf Blanco Barón, C., (2012) La información Como Instrumento De protección De Los Consumidores, Los Consumidores Financieros Y Los Inversionistas Consumidores, , http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=79856159&lang=es&site=ehost-live, Information as Protection Instrument for Consumers, Financial Consumers, and Consumer Investors. (English), 11(21), 135-152. Recuperado de C, M. D., Valle, D., G, Y. G., & Etchebar-, S. (2014). Consumidores o ciudadanos Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente, XL, 75-96 Calabor, M.S., Mora, A., Moya, S., Adquisición de competencias a través de juegos serios en el área contable: Un análisis empírico (2018) Revista De Contabilidad, 21 (1), pp. 38-47. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001Carranza Bravo, P., (2010) Introducción a Las técnicas De Inteligencia Artificial Aplicadas a La gestión Financiera, , Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 4(4), 8-15. Recuperado de http://www.scielo. org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-081X2010000100002&lng=es &nrm=iso Céspedes López, J.B., (2018) Análisis De La Necesidad De La educación Financiera En La formación Colegial, , Pensamiento Crítico, 22(2), 97. https://doi.org/10.15381/ pc.v22i2.14333 Departamento Nacional de Planeación CONPES 3956, Pub. L. No. 3956, 103 (2019). Colombia. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/ Económicos/3956.pdf Guillamón, D.G., Cultura financiera en la empresa familiar (2013) FAEDPYME International Review, 2 (3), pp. 9-17 Garay Anaya, G., (2016) Índice De Alfabetismo Financiero, La Cultura Y La educación Financiera, , http://ezproxy.uacj.mx/login?url=http://search.ebscohost.com/login. aspx?direct=true&db=edssci&AN=edssci.S1994.37332016000100003&lang=es&s ite=eds-live, Revista Perspectivas VO - 0, (37), 23. Recuperado de Garfein, S.J., The Standard for Portfolio Management (2009) Management Guerrero, R., Villamizar, J.M., Maestre, M., Las finanzas personales desde la educación básica en instituciones de pamplona (2019) Desarrollo Gerencial, 10 (2), pp. 9-24. , https://doi.org/10.17081/dege.10.2.3180 Kalayci, C.B., Ertenlice, O., Akbay, M.A., A comprehensive review of deterministic models and applications for mean-variance portfolio optimization (2019) Expert Systems with Applications, 125, pp. 345-368. , https://doi.org/10.1016/j. eswa.2019.02.011 Kay, Õ., Oktekin, B., Õ, H.H., Integration of gamification technology in (2016) Education, 102, pp. 668-676. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.460, August Larrán Jorge, M., Andrades Peña, F.J., La oferta de asignaturas de responsabilidad social corporativa y ética empresarial en las titulaciones de finanzas y contabilidad: Análisis comparativo con el ámbito de la gestión de organizaciones (2015) Revista De Contabilidad, 18 (1), pp. 1-10. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.10.001 Markowitz, H., Portfolio Selection (1952) The Journal of Finance, 7 (1), pp. 77-91 https://isbn.camlibro.com.co/catalogo.php?mode=resultados_rapidos&palabra=978-958-15-0260-8, Morales, M. A., Restrepo, W., & Rios, J. P. (2017). LA SIMULACIÓN DE PROCESOS CONTABLES Y FINANCIEROS EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DEL SENA. En Experiencias innovadoras en Contabilidad, Finanzas e impuestos Tomo 2 (pp. 1-12). Bogotá DC. Recuperado de Raccanello, K., Carrillo Cubillas, L.E., Guzmán Yerena, M., Acceso y uso de los mercados financieros para el pago de los gastos de la educación básica (2017) Contaduria Y Administracion, 62 (3), pp. 861-879. , https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.03.003 Sailer, M., Ulrich, J., Katharina, S., Mandl, H., How gamification motivates: An experimental study of the effects of specific game design elements on psychological need satisfaction (2017) Computers in Human Behavior, 69, pp. 371-380. , https://doi. org/10.1016/j.chb.2016.12.033 Subhash, S., Cudney, E.A., (2018) Computers in Human Behavior Gamified Learning in Higher Education: A Systematic Review of the Literature, 87, pp. 192-206. , https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.028, May Toro, D.B., Gualteros, H.H., (2016) Sistema Financiero Colombiano (Segunda Ed), , Bogotá DC: Colección: Ciencias Empresariales: Contabilidad y Finanzas Villada, F., López-Lezama, J.M., Muñoz-Galeano, N., El papel de la educación financiera en la formación de profesionales de la ingeniería (2017) Formacion Universitaria, 10 (2), pp. 13-22. , https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003 Willis, L.E., The financial education fallacy (2011) American Economic Review, 101 (3), pp. 429-434. , https://doi.org/10.1257/aer.101.3.429 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería Financiera |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ingenierías |
publisher.none.fl_str_mv |
Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
dc.source.none.fl_str_mv |
RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159270054199296 |
spelling |
20202021-02-05T14:58:05Z2021-02-05T14:58:05Z16469895http://hdl.handle.net/11407/5937In the context of Revolution 4.0 influenced by the digitalization of most economic and social production processes, education cannot be kept out of the way; In this line, financial knowledge is an area that businessmen, investors and financial entities demand, since adequate knowledge about financial products enables an analysis of risk exposure and decision-making that promotes the growth of the economy. This work presents the development of a software for the simulation of investment portfolios in the Colombian Capital Market based on gamification techniques, this development includes 5 stages: user contact with the video game, access to financial information, selection of financial assets (variables), results and decision making. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.spaAssociacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de InformacaoIngeniería FinancieraFacultad de Ingenieríashttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85089808784&partnerID=40&md5=da23f509cd9487c19930a7f0a686f9c52020E31328341(2019) Una Mirada Al Sector Fintech En Colombia, , https://www.colombiafintech.co/novedades/una-mirada-al-sector-fintechen- colombia, Recuperado 26 de junio de 2019, deBarcaglioni, A., (2015) Por qué La educación No Evoluciona, , https://www.losandes.com.ar/article/por-que-la-educacion-no-evoluciona, Recuperado 26 de julio de 2019, deBiel, L.A., Garcia, A.M., Gamificar: El uso de los elementos del juego en la enseñanza de español (2014) Centro Virtual Cervantes, pp. 73-83. , http://cvc. cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_50/congreso_50_09.pdfBlanco Barón, C., (2012) La información Como Instrumento De protección De Los Consumidores, Los Consumidores Financieros Y Los Inversionistas Consumidores, , http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=79856159&lang=es&site=ehost-live, Information as Protection Instrument for Consumers, Financial Consumers, and Consumer Investors. (English), 11(21), 135-152. Recuperado deC, M. D., Valle, D., G, Y. G., & Etchebar-, S. (2014). Consumidores o ciudadanos Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente, XL, 75-96Calabor, M.S., Mora, A., Moya, S., Adquisición de competencias a través de juegos serios en el área contable: Un análisis empírico (2018) Revista De Contabilidad, 21 (1), pp. 38-47. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001CarranzaBravo, P., (2010) Introducción a Las técnicas De Inteligencia Artificial Aplicadas a La gestión Financiera, , Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 4(4), 8-15. Recuperado de http://www.scielo. org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-081X2010000100002&lng=es &nrm=isoCéspedes López, J.B., (2018) Análisis De La Necesidad De La educación Financiera En La formación Colegial, , Pensamiento Crítico, 22(2), 97. https://doi.org/10.15381/ pc.v22i2.14333 Departamento Nacional de PlaneaciónCONPES 3956, Pub. L. No. 3956, 103 (2019). Colombia. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/ Económicos/3956.pdfGuillamón, D.G., Cultura financiera en la empresa familiar (2013) FAEDPYME International Review, 2 (3), pp. 9-17Garay Anaya, G., (2016) Índice De Alfabetismo Financiero, La Cultura Y La educación Financiera, , http://ezproxy.uacj.mx/login?url=http://search.ebscohost.com/login. aspx?direct=true&db=edssci&AN=edssci.S1994.37332016000100003&lang=es&s ite=eds-live, Revista Perspectivas VO - 0, (37), 23. Recuperado deGarfein, S.J., The Standard for Portfolio Management (2009) ManagementGuerrero, R., Villamizar, J.M., Maestre, M., Las finanzas personales desde la educación básica en instituciones de pamplona (2019) Desarrollo Gerencial, 10 (2), pp. 9-24. , https://doi.org/10.17081/dege.10.2.3180Kalayci, C.B., Ertenlice, O., Akbay, M.A., A comprehensive review of deterministic models and applications for mean-variance portfolio optimization (2019) Expert Systems with Applications, 125, pp. 345-368. , https://doi.org/10.1016/j. eswa.2019.02.011Kay, Õ., Oktekin, B., Õ, H.H., Integration of gamification technology in (2016) Education, 102, pp. 668-676. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.460, AugustLarrán Jorge, M., Andrades Peña, F.J., La oferta de asignaturas de responsabilidad social corporativa y ética empresarial en las titulaciones de finanzas y contabilidad: Análisis comparativo con el ámbito de la gestión de organizaciones (2015) Revista De Contabilidad, 18 (1), pp. 1-10. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.10.001Markowitz, H., Portfolio Selection (1952) The Journal of Finance, 7 (1), pp. 77-91https://isbn.camlibro.com.co/catalogo.php?mode=resultados_rapidos&palabra=978-958-15-0260-8, Morales, M. A., Restrepo, W., & Rios, J. P. (2017). LA SIMULACIÓN DE PROCESOS CONTABLES Y FINANCIEROS EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DEL SENA. En Experiencias innovadoras en Contabilidad, Finanzas e impuestos Tomo 2 (pp. 1-12). Bogotá DC. Recuperado deRaccanello, K., Carrillo Cubillas, L.E., Guzmán Yerena, M., Acceso y uso de los mercados financieros para el pago de los gastos de la educación básica (2017) Contaduria Y Administracion, 62 (3), pp. 861-879. , https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.03.003Sailer, M., Ulrich, J., Katharina, S., Mandl, H., How gamification motivates: An experimental study of the effects of specific game design elements on psychological need satisfaction (2017) Computers in Human Behavior, 69, pp. 371-380. , https://doi. org/10.1016/j.chb.2016.12.033Subhash, S., Cudney, E.A., (2018) Computers in Human Behavior Gamified Learning in Higher Education: A Systematic Review of the Literature, 87, pp. 192-206. , https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.028, MayToro, D.B., Gualteros, H.H., (2016) Sistema Financiero Colombiano (Segunda Ed), , Bogotá DC: Colección: Ciencias Empresariales: Contabilidad y FinanzasVillada, F., López-Lezama, J.M., Muñoz-Galeano, N., El papel de la educación financiera en la formación de profesionales de la ingeniería (2017) Formacion Universitaria, 10 (2), pp. 13-22. , https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003Willis, L.E., The financial education fallacy (2011) American Economic Review, 101 (3), pp. 429-434. , https://doi.org/10.1257/aer.101.3.429RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de InformacaoCapital marketFinancial simulatorGamificationInvestment portfolioStock marketDevelopment of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Arango, M., Investigadora Docente Universidad de Medellín, carrera 87 n° 30-65 Oficina 12-102, Medellín, 050026, ColombiaRios, J., Instructor Investigador del SENA Centro de Comercio, Medellín, 050034, ColombiaMontiel, C., Líder de Investigación Sennova - SENA Centro de Comercio, Medellín, 050034, ColombiaLuna, E., Estudiante Computación Científica, Universidad de Medellín, Medellín, 050026, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecArango M.Rios J.Montiel C.Luna E.11407/5937oai:repository.udem.edu.co:11407/59372021-02-05 09:58:06.011Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |