Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]

In the context of Revolution 4.0 influenced by the digitalization of most economic and social production processes, education cannot be kept out of the way; In this line, financial knowledge is an area that businessmen, investors and financial entities demand, since adequate knowledge about financia...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/5937
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/5937
Palabra clave:
Capital market
Financial simulator
Gamification
Investment portfolio
Stock market
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id REPOUDEM2_ab1fa1b9a184e0f582b9693b97d1cea5
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/5937
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
title Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
spellingShingle Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
Capital market
Financial simulator
Gamification
Investment portfolio
Stock market
title_short Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
title_full Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
title_fullStr Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
title_full_unstemmed Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
title_sort Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
dc.subject.spa.fl_str_mv Capital market
Financial simulator
Gamification
Investment portfolio
Stock market
topic Capital market
Financial simulator
Gamification
Investment portfolio
Stock market
description In the context of Revolution 4.0 influenced by the digitalization of most economic and social production processes, education cannot be kept out of the way; In this line, financial knowledge is an area that businessmen, investors and financial entities demand, since adequate knowledge about financial products enables an analysis of risk exposure and decision-making that promotes the growth of the economy. This work presents the development of a software for the simulation of investment portfolios in the Colombian Capital Market based on gamification techniques, this development includes 5 stages: user contact with the video game, access to financial information, selection of financial assets (variables), results and decision making. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-02-05T14:58:05Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-02-05T14:58:05Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 16469895
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/5937
identifier_str_mv 16469895
url http://hdl.handle.net/11407/5937
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85089808784&partnerID=40&md5=da23f509cd9487c19930a7f0a686f9c5
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv 2020
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv E31
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 328
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 341
dc.relation.references.none.fl_str_mv (2019) Una Mirada Al Sector Fintech En Colombia, , https://www.colombiafintech.co/novedades/una-mirada-al-sector-fintechen- colombia, Recuperado 26 de junio de 2019, de
Barcaglioni, A., (2015) Por qué La educación No Evoluciona, , https://www.losandes.com.ar/article/por-que-la-educacion-no-evoluciona, Recuperado 26 de julio de 2019, de
Biel, L.A., Garcia, A.M., Gamificar: El uso de los elementos del juego en la enseñanza de español (2014) Centro Virtual Cervantes, pp. 73-83. , http://cvc. cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_50/congreso_50_09.pdf
Blanco Barón, C., (2012) La información Como Instrumento De protección De Los Consumidores, Los Consumidores Financieros Y Los Inversionistas Consumidores, , http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=79856159&lang=es&site=ehost-live, Information as Protection Instrument for Consumers, Financial Consumers, and Consumer Investors. (English), 11(21), 135-152. Recuperado de
C, M. D., Valle, D., G, Y. G., & Etchebar-, S. (2014). Consumidores o ciudadanos Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente, XL, 75-96
Calabor, M.S., Mora, A., Moya, S., Adquisición de competencias a través de juegos serios en el área contable: Un análisis empírico (2018) Revista De Contabilidad, 21 (1), pp. 38-47. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001Carranza
Bravo, P., (2010) Introducción a Las técnicas De Inteligencia Artificial Aplicadas a La gestión Financiera, , Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 4(4), 8-15. Recuperado de http://www.scielo. org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-081X2010000100002&lng=es &nrm=iso
Céspedes López, J.B., (2018) Análisis De La Necesidad De La educación Financiera En La formación Colegial, , Pensamiento Crítico, 22(2), 97. https://doi.org/10.15381/ pc.v22i2.14333 Departamento Nacional de Planeación
CONPES 3956, Pub. L. No. 3956, 103 (2019). Colombia. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/ Económicos/3956.pdf
Guillamón, D.G., Cultura financiera en la empresa familiar (2013) FAEDPYME International Review, 2 (3), pp. 9-17
Garay Anaya, G., (2016) Índice De Alfabetismo Financiero, La Cultura Y La educación Financiera, , http://ezproxy.uacj.mx/login?url=http://search.ebscohost.com/login. aspx?direct=true&db=edssci&AN=edssci.S1994.37332016000100003&lang=es&s ite=eds-live, Revista Perspectivas VO - 0, (37), 23. Recuperado de
Garfein, S.J., The Standard for Portfolio Management (2009) Management
Guerrero, R., Villamizar, J.M., Maestre, M., Las finanzas personales desde la educación básica en instituciones de pamplona (2019) Desarrollo Gerencial, 10 (2), pp. 9-24. , https://doi.org/10.17081/dege.10.2.3180
Kalayci, C.B., Ertenlice, O., Akbay, M.A., A comprehensive review of deterministic models and applications for mean-variance portfolio optimization (2019) Expert Systems with Applications, 125, pp. 345-368. , https://doi.org/10.1016/j. eswa.2019.02.011
Kay, Õ., Oktekin, B., Õ, H.H., Integration of gamification technology in (2016) Education, 102, pp. 668-676. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.460, August
Larrán Jorge, M., Andrades Peña, F.J., La oferta de asignaturas de responsabilidad social corporativa y ética empresarial en las titulaciones de finanzas y contabilidad: Análisis comparativo con el ámbito de la gestión de organizaciones (2015) Revista De Contabilidad, 18 (1), pp. 1-10. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.10.001
Markowitz, H., Portfolio Selection (1952) The Journal of Finance, 7 (1), pp. 77-91
https://isbn.camlibro.com.co/catalogo.php?mode=resultados_rapidos&palabra=978-958-15-0260-8, Morales, M. A., Restrepo, W., & Rios, J. P. (2017). LA SIMULACIÓN DE PROCESOS CONTABLES Y FINANCIEROS EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DEL SENA. En Experiencias innovadoras en Contabilidad, Finanzas e impuestos Tomo 2 (pp. 1-12). Bogotá DC. Recuperado de
Raccanello, K., Carrillo Cubillas, L.E., Guzmán Yerena, M., Acceso y uso de los mercados financieros para el pago de los gastos de la educación básica (2017) Contaduria Y Administracion, 62 (3), pp. 861-879. , https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.03.003
Sailer, M., Ulrich, J., Katharina, S., Mandl, H., How gamification motivates: An experimental study of the effects of specific game design elements on psychological need satisfaction (2017) Computers in Human Behavior, 69, pp. 371-380. , https://doi. org/10.1016/j.chb.2016.12.033
Subhash, S., Cudney, E.A., (2018) Computers in Human Behavior Gamified Learning in Higher Education: A Systematic Review of the Literature, 87, pp. 192-206. , https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.028, May
Toro, D.B., Gualteros, H.H., (2016) Sistema Financiero Colombiano (Segunda Ed), , Bogotá DC: Colección: Ciencias Empresariales: Contabilidad y Finanzas
Villada, F., López-Lezama, J.M., Muñoz-Galeano, N., El papel de la educación financiera en la formación de profesionales de la ingeniería (2017) Formacion Universitaria, 10 (2), pp. 13-22. , https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003
Willis, L.E., The financial education fallacy (2011) American Economic Review, 101 (3), pp. 429-434. , https://doi.org/10.1257/aer.101.3.429
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
dc.publisher.none.fl_str_mv Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Ingeniería Financiera
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Ingenierías
publisher.none.fl_str_mv Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.source.none.fl_str_mv RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
institution Universidad de Medellín
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1808481186454962176
spelling 20202021-02-05T14:58:05Z2021-02-05T14:58:05Z16469895http://hdl.handle.net/11407/5937In the context of Revolution 4.0 influenced by the digitalization of most economic and social production processes, education cannot be kept out of the way; In this line, financial knowledge is an area that businessmen, investors and financial entities demand, since adequate knowledge about financial products enables an analysis of risk exposure and decision-making that promotes the growth of the economy. This work presents the development of a software for the simulation of investment portfolios in the Colombian Capital Market based on gamification techniques, this development includes 5 stages: user contact with the video game, access to financial information, selection of financial assets (variables), results and decision making. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.spaAssociacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de InformacaoIngeniería FinancieraFacultad de Ingenieríashttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85089808784&partnerID=40&md5=da23f509cd9487c19930a7f0a686f9c52020E31328341(2019) Una Mirada Al Sector Fintech En Colombia, , https://www.colombiafintech.co/novedades/una-mirada-al-sector-fintechen- colombia, Recuperado 26 de junio de 2019, deBarcaglioni, A., (2015) Por qué La educación No Evoluciona, , https://www.losandes.com.ar/article/por-que-la-educacion-no-evoluciona, Recuperado 26 de julio de 2019, deBiel, L.A., Garcia, A.M., Gamificar: El uso de los elementos del juego en la enseñanza de español (2014) Centro Virtual Cervantes, pp. 73-83. , http://cvc. cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_50/congreso_50_09.pdfBlanco Barón, C., (2012) La información Como Instrumento De protección De Los Consumidores, Los Consumidores Financieros Y Los Inversionistas Consumidores, , http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=79856159&lang=es&site=ehost-live, Information as Protection Instrument for Consumers, Financial Consumers, and Consumer Investors. (English), 11(21), 135-152. Recuperado deC, M. D., Valle, D., G, Y. G., & Etchebar-, S. (2014). Consumidores o ciudadanos Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente, XL, 75-96Calabor, M.S., Mora, A., Moya, S., Adquisición de competencias a través de juegos serios en el área contable: Un análisis empírico (2018) Revista De Contabilidad, 21 (1), pp. 38-47. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001CarranzaBravo, P., (2010) Introducción a Las técnicas De Inteligencia Artificial Aplicadas a La gestión Financiera, , Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 4(4), 8-15. Recuperado de http://www.scielo. org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-081X2010000100002&lng=es &nrm=isoCéspedes López, J.B., (2018) Análisis De La Necesidad De La educación Financiera En La formación Colegial, , Pensamiento Crítico, 22(2), 97. https://doi.org/10.15381/ pc.v22i2.14333 Departamento Nacional de PlaneaciónCONPES 3956, Pub. L. No. 3956, 103 (2019). Colombia. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/ Económicos/3956.pdfGuillamón, D.G., Cultura financiera en la empresa familiar (2013) FAEDPYME International Review, 2 (3), pp. 9-17Garay Anaya, G., (2016) Índice De Alfabetismo Financiero, La Cultura Y La educación Financiera, , http://ezproxy.uacj.mx/login?url=http://search.ebscohost.com/login. aspx?direct=true&db=edssci&AN=edssci.S1994.37332016000100003&lang=es&s ite=eds-live, Revista Perspectivas VO - 0, (37), 23. Recuperado deGarfein, S.J., The Standard for Portfolio Management (2009) ManagementGuerrero, R., Villamizar, J.M., Maestre, M., Las finanzas personales desde la educación básica en instituciones de pamplona (2019) Desarrollo Gerencial, 10 (2), pp. 9-24. , https://doi.org/10.17081/dege.10.2.3180Kalayci, C.B., Ertenlice, O., Akbay, M.A., A comprehensive review of deterministic models and applications for mean-variance portfolio optimization (2019) Expert Systems with Applications, 125, pp. 345-368. , https://doi.org/10.1016/j. eswa.2019.02.011Kay, Õ., Oktekin, B., Õ, H.H., Integration of gamification technology in (2016) Education, 102, pp. 668-676. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.460, AugustLarrán Jorge, M., Andrades Peña, F.J., La oferta de asignaturas de responsabilidad social corporativa y ética empresarial en las titulaciones de finanzas y contabilidad: Análisis comparativo con el ámbito de la gestión de organizaciones (2015) Revista De Contabilidad, 18 (1), pp. 1-10. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.10.001Markowitz, H., Portfolio Selection (1952) The Journal of Finance, 7 (1), pp. 77-91https://isbn.camlibro.com.co/catalogo.php?mode=resultados_rapidos&palabra=978-958-15-0260-8, Morales, M. A., Restrepo, W., & Rios, J. P. (2017). LA SIMULACIÓN DE PROCESOS CONTABLES Y FINANCIEROS EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DEL SENA. En Experiencias innovadoras en Contabilidad, Finanzas e impuestos Tomo 2 (pp. 1-12). Bogotá DC. Recuperado deRaccanello, K., Carrillo Cubillas, L.E., Guzmán Yerena, M., Acceso y uso de los mercados financieros para el pago de los gastos de la educación básica (2017) Contaduria Y Administracion, 62 (3), pp. 861-879. , https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.03.003Sailer, M., Ulrich, J., Katharina, S., Mandl, H., How gamification motivates: An experimental study of the effects of specific game design elements on psychological need satisfaction (2017) Computers in Human Behavior, 69, pp. 371-380. , https://doi. org/10.1016/j.chb.2016.12.033Subhash, S., Cudney, E.A., (2018) Computers in Human Behavior Gamified Learning in Higher Education: A Systematic Review of the Literature, 87, pp. 192-206. , https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.028, MayToro, D.B., Gualteros, H.H., (2016) Sistema Financiero Colombiano (Segunda Ed), , Bogotá DC: Colección: Ciencias Empresariales: Contabilidad y FinanzasVillada, F., López-Lezama, J.M., Muñoz-Galeano, N., El papel de la educación financiera en la formación de profesionales de la ingeniería (2017) Formacion Universitaria, 10 (2), pp. 13-22. , https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003Willis, L.E., The financial education fallacy (2011) American Economic Review, 101 (3), pp. 429-434. , https://doi.org/10.1257/aer.101.3.429RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de InformacaoCapital marketFinancial simulatorGamificationInvestment portfolioStock marketDevelopment of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Arango, M., Investigadora Docente Universidad de Medellín, carrera 87 n° 30-65 Oficina 12-102, Medellín, 050026, ColombiaRios, J., Instructor Investigador del SENA Centro de Comercio, Medellín, 050034, ColombiaMontiel, C., Líder de Investigación Sennova - SENA Centro de Comercio, Medellín, 050034, ColombiaLuna, E., Estudiante Computación Científica, Universidad de Medellín, Medellín, 050026, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecArango M.Rios J.Montiel C.Luna E.11407/5937oai:repository.udem.edu.co:11407/59372021-02-05 09:58:06.011Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co