Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia]
Computing has made substantial progress in society, due to the transformative role that technology has as the axis of development. Even though education has also been permeated by the transformations of technology and the evolution of computer science, the affectation and curricula transformation is...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/6041
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/6041
- Palabra clave:
- Computational thinking
Computer training
Creative thinking
Curriculum design
Training ecosystems
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_a275709ae34cde83734a214b1e5abb93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/6041 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia] |
title |
Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia] |
spellingShingle |
Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia] Computational thinking Computer training Creative thinking Curriculum design Training ecosystems |
title_short |
Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia] |
title_full |
Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia] |
title_fullStr |
Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia] |
title_full_unstemmed |
Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia] |
title_sort |
Transformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia] |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Computational thinking Computer training Creative thinking Curriculum design Training ecosystems |
topic |
Computational thinking Computer training Creative thinking Curriculum design Training ecosystems |
description |
Computing has made substantial progress in society, due to the transformative role that technology has as the axis of development. Even though education has also been permeated by the transformations of technology and the evolution of computer science, the affectation and curricula transformation is very low, especially in basic and secondary levels. Thus, in Colombia computer training continues being conceived as a complementary subject to other areas that seek the training of technology consumers rather than its creators. This work proposes a transformation strategy for computer training in primary and secondary education institutions, oriented towards the development of competences for Industry 4.0, focused on creative and computational thinking. This proposal has two key elements: curricular design, and didactic design as well as a Training Ecosystem in institutions at these levels. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-02-05T14:58:56Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-02-05T14:58:56Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
16469895 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/6041 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.17013/risti.39.1-17 |
identifier_str_mv |
16469895 10.17013/risti.39.1-17 |
url |
http://hdl.handle.net/11407/6041 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85096966893&doi=10.17013%2fristi.39.1-17&partnerID=40&md5=ac678064f5ba2783056a8af4a23de94e |
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
39 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
1 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
17 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
Álava, Á.F.B., Villamar, J.D.C., Vallejo, J.L.G., Cedeño, G.A.C., Robalino, A.P.G., Moncayo, R.P., ( (2019) ). El diseño Curricular Y La didáctica, Ejes Fundamentales En La educación Superior contemporánea, 45. , Vol. 3Ciencias Álvarez Arregui, E., Rodríguez Martín, A., Inspirando el cambio en educación: Ecosistemas de formación para aprender a emprender (2015) Estudios pedagógicos (Valdivia), 41 (Especial), pp. 9-29 Anderson, L.W., Krathwohl, D., A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (2001) Longman Armengol Casas, M., Nueva universidad ante la sociedad del conocimiento (2005) Universities and Knowledge Society Journal, 2 (2), p. 1 Avendaño Porras, V., (2015) Implementación Y Uso Escolar De Las tecnologías De La información Y La comunicación: En La Meseta Comitéca Tojolabal Del Estado De Chiapas., , Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa Barrera, R., Montaño, R., Nuevas ideas en informática educativa. Simposio en XX Congreso Internal. de Informática Educativa (2015) J. Sánchez (Presidente), , Desarrollo del pensamiento computacional con Scratch. In , Santiago, Chile Basogain, X., Olabe, M.Á., Olabe, J.C., Pensamiento Computacional a través de la Programación: Paradigma de Aprendizaje (2015) . Rev. De Educación a Distancia, (Septiembre), p. 46. , http://revistas.um.es/red/article/view/240011/182851 Buxarrais Estrada, M.R., Ovide, E., El impacto de las nuevas tecnologías en la educación en valores del siglo XXI (2011) Sinéctica, 37, pp. 1-14 Cortés Rincón, A., (2016) Prácticas Innovadoras De integración Educativa De TIC Que Posibilitan El Desarrollo Profesional Docente: Un Estudio En Instituciones De Niveles básica Y Media De La Ciudad De Bogotá (Col), , http://ddd.uab.cat/record/175877, (Tesis Doctorado). Univesidad Autónoma de Barcelona (2011) Operational Definition of Computational Thinking for K–12 Education., , https://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/CompThinkingFlyer.pdf Friebroon-Yesharim, M., Ben-Ari, M., Teaching Computer Science Concepts through Robotics to Elementary School Children (2018) International Journal of Computer Science Education in Schools, 2 (3) Galindo Suárez, M., (2016) Efectos Del Proceso De Aprender a Programar Con “Scratch” En El Aprendizaje Significativo De Las Matemáticas En Los Estudiantes De Grado Quinto De Educación Básica Primaria., , https://repositorio.itesm.mx/ortec/handle/11285/619592, Repositorio Institucional del Tecnológico de Monterrey Goldie, J.G.S., Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age? (2016) Medical Teacher, 38 (10), pp. 1064-1069 Guetl, C., Chang, V., Ecosystem-based theoretical models for learning in environments of the 21st century (2008) International Journal of Emerging Technologies in Learning, 7, pp. 1-11 Hazzan, O., Gal-Ezer, J., Blum, L., A model for high school computer science education: The four key elements that make it! (2008) Proceedings of the 39Th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education, pp. 281-285 Henao, M.A., El proyecto pedagógico integrador: Una experiencia en el proceso de articulación con el programa técnico profesional en sistemas (2011) Cuaderno Activa, 1, pp. 59-70 Infante, R.C.H., Miranda, M.E.I., Aproximación al proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador (2017) Revista UNIANDES Episteme, 4 (3), pp. 365-375 Jara, I., Hepp, P., Rodríguez, J., Claro, M., (2019) Políticas Y prácticas Para La enseñanza De Las Ciencias De La Computación En América Latina, , https://www.costadigital.cl/robotica/wp-content/uploads/2019/09/ComputerScienceLatinAmerica_ESP.pdf López, N., Lugo, M.T., Toranzos, L., Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina, 2014: Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina (2014) UNESCO, , https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230080?posInSet=20&queryId=975dfd04-c392-4ef4-a950-9bd80146fe00 Matsuda, T., Instructional materials for “information study” teachers’ professional development (2010) Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, pp. 3307-3312. , VA, USA Moreno-León, J., Robles, G., Román-González, M., Dr. Scratch: Análisis automático de proyectos Scratch para evaluar y fomentar el Pensamiento Computacional (2015) RED, Revista De Educación a Distancia, p. 46. , http://www.um.es/ead/red/46/moreno_robles.pdf Morrás Aranoa, H., (2014) Iniciación a La programación informática En Educación Primaria Con Scatch, , http://academica-e.unavarra.es/handle/2454/14363, Academia-e Núñez Pérez, J.C., González García, J.A., García Rodríguez, M.S., González-Pumariega Solís, S., Roces Montero, C., Álvarez Pérez, L., González Torres, M.D.C., Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico (1998) Psicothema, 10 (1), pp. 97-109 (2013) Panorama De La educación 2013: Indicadores De La OCDE, , http://www.oecd.org/education/Panorama%20de%20la%20educacion%202013.pdf (2008) The Ontario Curriculum Grades 10 to 12: Computer Studies, , http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/secondary/computer10to12_2008.pdf Riesco Albizu, M., Díaz Fondón, M.Á., Álvarez Gutiérrez, D., López Pérez, B., Cernuda Del Río, A., Fuente, J., Adolfo, A., Informática: Materia esencial en la educación obligatoria del siglo XXI (2014) ReVisión, 7 (3) Rodríguez, M.A., Desarrollo del pensamiento computacional en educación primaria: Una experiencia educativa con Scratch (2017) Revista De Ciències De l’Educació, 1 (2), pp. 45-64 Said, E., Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia (2015) Editorial Universidad Del Norte. Sánchez, A., Evaluación objetiva de competências: Miscelánea Comillas (2006) Revista De Ciencias Humanas Y Sociales, 64 (124), pp. 321-345 Schmidt, J., (2010) Peer 2 Peer University, p. 2010. , http://vimeo.com/11158136 (2017) La Digitalización Y La Industria 4.0. Impacto Industrial Y Laboral, , https://industria.ccoo.es/4290fc51a3697f785ba14fce86528e10000060.pdf (2013) National Curriculum in England: Computing Programmes of Study, , https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study Vargas, J., Guapacho, J., Isaza, L., (2017) Robótica móvil: Una Estrategia Innovadora En El Proceso De enseñanza Y Aprendizaje, 52, pp. 100-118 Vega-Moreno, D., Cufí Solé, X., Rueda, M.J., Llinás, D., Integración de robótica educativa de bajo coste en el ámbito de la educación secundaria para fomentar el aprendizaje por proyectos (2016) International Journal of Educational Research and Innovation, 6, pp. 162-175 Velásquez, J.C., (2017) Estrategias De enseñanza Creativa: Investigaciones Sobre La Creatividad En El Aula, pp. 11-30. , Ambientes de aprendizaje para el desarrollo de la creatividad. En R. López (Ed.) Yadav, A., Gretter, S., Hambrusch, S., Sands, P., Expanding computer science education in schools: Understanding teacher experiences and challenges (2016) Computer Science Education, 26 (4), pp. 235-254 Zambrano, A., Didáctica, pedagogía y saber (2005) Cooperativa Editorial Magisterio |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería de Sistemas |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ingenierías |
publisher.none.fl_str_mv |
Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
dc.source.none.fl_str_mv |
RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159219563167744 |
spelling |
20202021-02-05T14:58:56Z2021-02-05T14:58:56Z16469895http://hdl.handle.net/11407/604110.17013/risti.39.1-17Computing has made substantial progress in society, due to the transformative role that technology has as the axis of development. Even though education has also been permeated by the transformations of technology and the evolution of computer science, the affectation and curricula transformation is very low, especially in basic and secondary levels. Thus, in Colombia computer training continues being conceived as a complementary subject to other areas that seek the training of technology consumers rather than its creators. This work proposes a transformation strategy for computer training in primary and secondary education institutions, oriented towards the development of competences for Industry 4.0, focused on creative and computational thinking. This proposal has two key elements: curricular design, and didactic design as well as a Training Ecosystem in institutions at these levels. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.spaAssociacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de InformacaoIngeniería de SistemasFacultad de Ingenieríashttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85096966893&doi=10.17013%2fristi.39.1-17&partnerID=40&md5=ac678064f5ba2783056a8af4a23de94e202039117Álava, Á.F.B., Villamar, J.D.C., Vallejo, J.L.G., Cedeño, G.A.C., Robalino, A.P.G., Moncayo, R.P., ( (2019) ). El diseño Curricular Y La didáctica, Ejes Fundamentales En La educación Superior contemporánea, 45. , Vol. 3CienciasÁlvarez Arregui, E., Rodríguez Martín, A., Inspirando el cambio en educación: Ecosistemas de formación para aprender a emprender (2015) Estudios pedagógicos (Valdivia), 41 (Especial), pp. 9-29Anderson, L.W., Krathwohl, D., A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (2001) LongmanArmengol Casas, M., Nueva universidad ante la sociedad del conocimiento (2005) Universities and Knowledge Society Journal, 2 (2), p. 1Avendaño Porras, V., (2015) Implementación Y Uso Escolar De Las tecnologías De La información Y La comunicación: En La Meseta Comitéca Tojolabal Del Estado De Chiapas., , Centro Regional de Formación Docente e Investigación EducativaBarrera, R., Montaño, R., Nuevas ideas en informática educativa. Simposio en XX Congreso Internal. de Informática Educativa (2015) J. Sánchez (Presidente), , Desarrollo del pensamiento computacional con Scratch. In , Santiago, ChileBasogain, X., Olabe, M.Á., Olabe, J.C., Pensamiento Computacional a través de la Programación: Paradigma de Aprendizaje (2015) . Rev. De Educación a Distancia, (Septiembre), p. 46. , http://revistas.um.es/red/article/view/240011/182851Buxarrais Estrada, M.R., Ovide, E., El impacto de las nuevas tecnologías en la educación en valores del siglo XXI (2011) Sinéctica, 37, pp. 1-14Cortés Rincón, A., (2016) Prácticas Innovadoras De integración Educativa De TIC Que Posibilitan El Desarrollo Profesional Docente: Un Estudio En Instituciones De Niveles básica Y Media De La Ciudad De Bogotá (Col), , http://ddd.uab.cat/record/175877, (Tesis Doctorado). Univesidad Autónoma de Barcelona(2011) Operational Definition of Computational Thinking for K–12 Education., , https://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/CompThinkingFlyer.pdfFriebroon-Yesharim, M., Ben-Ari, M., Teaching Computer Science Concepts through Robotics to Elementary School Children (2018) International Journal of Computer Science Education in Schools, 2 (3)Galindo Suárez, M., (2016) Efectos Del Proceso De Aprender a Programar Con “Scratch” En El Aprendizaje Significativo De Las Matemáticas En Los Estudiantes De Grado Quinto De Educación Básica Primaria., , https://repositorio.itesm.mx/ortec/handle/11285/619592, Repositorio Institucional del Tecnológico de MonterreyGoldie, J.G.S., Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age? (2016) Medical Teacher, 38 (10), pp. 1064-1069Guetl, C., Chang, V., Ecosystem-based theoretical models for learning in environments of the 21st century (2008) International Journal of Emerging Technologies in Learning, 7, pp. 1-11Hazzan, O., Gal-Ezer, J., Blum, L., A model for high school computer science education: The four key elements that make it! (2008) Proceedings of the 39Th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education, pp. 281-285Henao, M.A., El proyecto pedagógico integrador: Una experiencia en el proceso de articulación con el programa técnico profesional en sistemas (2011) Cuaderno Activa, 1, pp. 59-70Infante, R.C.H., Miranda, M.E.I., Aproximación al proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador (2017) Revista UNIANDES Episteme, 4 (3), pp. 365-375Jara, I., Hepp, P., Rodríguez, J., Claro, M., (2019) Políticas Y prácticas Para La enseñanza De Las Ciencias De La Computación En América Latina, , https://www.costadigital.cl/robotica/wp-content/uploads/2019/09/ComputerScienceLatinAmerica_ESP.pdfLópez, N., Lugo, M.T., Toranzos, L., Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina, 2014: Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina (2014) UNESCO, , https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230080?posInSet=20&queryId=975dfd04-c392-4ef4-a950-9bd80146fe00Matsuda, T., Instructional materials for “information study” teachers’ professional development (2010) Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, pp. 3307-3312. , VA, USAMoreno-León, J., Robles, G., Román-González, M., Dr. Scratch: Análisis automático de proyectos Scratch para evaluar y fomentar el Pensamiento Computacional (2015) RED, Revista De Educación a Distancia, p. 46. , http://www.um.es/ead/red/46/moreno_robles.pdfMorrás Aranoa, H., (2014) Iniciación a La programación informática En Educación Primaria Con Scatch, , http://academica-e.unavarra.es/handle/2454/14363, Academia-eNúñez Pérez, J.C., González García, J.A., García Rodríguez, M.S., González-Pumariega Solís, S., Roces Montero, C., Álvarez Pérez, L., González Torres, M.D.C., Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico (1998) Psicothema, 10 (1), pp. 97-109(2013) Panorama De La educación 2013: Indicadores De La OCDE, , http://www.oecd.org/education/Panorama%20de%20la%20educacion%202013.pdf(2008) The Ontario Curriculum Grades 10 to 12: Computer Studies, , http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/secondary/computer10to12_2008.pdfRiesco Albizu, M., Díaz Fondón, M.Á., Álvarez Gutiérrez, D., López Pérez, B., Cernuda Del Río, A., Fuente, J., Adolfo, A., Informática: Materia esencial en la educación obligatoria del siglo XXI (2014) ReVisión, 7 (3)Rodríguez, M.A., Desarrollo del pensamiento computacional en educación primaria: Una experiencia educativa con Scratch (2017) Revista De Ciències De l’Educació, 1 (2), pp. 45-64Said, E., Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia (2015) Editorial Universidad Del Norte.Sánchez, A., Evaluación objetiva de competências: Miscelánea Comillas (2006) Revista De Ciencias Humanas Y Sociales, 64 (124), pp. 321-345Schmidt, J., (2010) Peer 2 Peer University, p. 2010. , http://vimeo.com/11158136(2017) La Digitalización Y La Industria 4.0. Impacto Industrial Y Laboral, , https://industria.ccoo.es/4290fc51a3697f785ba14fce86528e10000060.pdf(2013) National Curriculum in England: Computing Programmes of Study, , https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-studyVargas, J., Guapacho, J., Isaza, L., (2017) Robótica móvil: Una Estrategia Innovadora En El Proceso De enseñanza Y Aprendizaje, 52, pp. 100-118Vega-Moreno, D., Cufí Solé, X., Rueda, M.J., Llinás, D., Integración de robótica educativa de bajo coste en el ámbito de la educación secundaria para fomentar el aprendizaje por proyectos (2016) International Journal of Educational Research and Innovation, 6, pp. 162-175Velásquez, J.C., (2017) Estrategias De enseñanza Creativa: Investigaciones Sobre La Creatividad En El Aula, pp. 11-30. , Ambientes de aprendizaje para el desarrollo de la creatividad. En R. López (Ed.)Yadav, A., Gretter, S., Hambrusch, S., Sands, P., Expanding computer science education in schools: Understanding teacher experiences and challenges (2016) Computer Science Education, 26 (4), pp. 235-254Zambrano, A., Didáctica, pedagogía y saber (2005) Cooperativa Editorial MagisterioRISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de InformacaoComputational thinkingComputer trainingCreative thinkingCurriculum designTraining ecosystemsTransformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Manrique-Losada, B., Universidad de Medellín, Carrera 87 No. 30-65, Medellín, 50026, ColombiaGómez-álvarez, M.C., Universidad de Medellín, Carrera 87 No. 30-65, Medellín, 50026, ColombiaGonzález-Palacio, L., Universidad de Medellín, Carrera 87 No. 30-65, Medellín, 50026, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecManrique-Losada B.Gómez-álvarez M.C.González-Palacio L.11407/6041oai:repository.udem.edu.co:11407/60412021-02-05 09:58:57.018Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |