Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales
This article is an attempt to show that other speeches and film works have been produced together with a Canonic manner of understanding the documentary film. These speeches and works clearly show that this audiovisual practice has not been limited to the function of informing and serving as an ideo...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/1450
- Acceso en línea:
- http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973
http://hdl.handle.net/11407/1450
- Palabra clave:
- Contemporary art
aesthetics
documentary film
history
poetry
reference
sign
arte contemporáneo
estética
cine documental
historia
poética
referencialidad
signo
- Rights
- License
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
id |
REPOUDEM2_97b386e96d180773ea493614f2cb968b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/1450 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales |
dc.title.alternativees.spa.fl_str_mv |
Ways of Understanding the Documentary: Requirements, Variations, and Conceptual Reframing |
title |
Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales |
spellingShingle |
Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales Contemporary art aesthetics documentary film history poetry reference sign arte contemporáneo estética cine documental historia poética referencialidad signo |
title_short |
Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales |
title_full |
Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales |
title_fullStr |
Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales |
title_full_unstemmed |
Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales |
title_sort |
Formas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptuales |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Contemporary art aesthetics documentary film history poetry reference sign arte contemporáneo estética cine documental historia poética referencialidad signo |
topic |
Contemporary art aesthetics documentary film history poetry reference sign arte contemporáneo estética cine documental historia poética referencialidad signo |
description |
This article is an attempt to show that other speeches and film works have been produced together with a Canonic manner of understanding the documentary film. These speeches and works clearly show that this audiovisual practice has not been limited to the function of informing and serving as an ideological instrument. In this sense, the text is a proposal to place some transformations of this practice in the contemporary context based on the changes seen in the field of the most traditional arts. |
publishDate |
2014 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2014-12-31 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2015-12-16T23:14:35Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2015-12-16T23:14:35Z |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
1692-2522 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973 http://hdl.handle.net/11407/1450 |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
2248-4086 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de Medellín |
identifier_str_mv |
1692-2522 2248-4086 reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín instname:Universidad de Medellín |
url |
http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973 http://hdl.handle.net/11407/1450 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973/975 http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973/1025 |
dc.relation.ispartofseries.spa.fl_str_mv |
Anagramas; Vol. 13, núm. 25 (2014) |
dc.relation.haspart.spa.fl_str_mv |
Anagramas; Vol. 13, núm. 25 - julio/diciembre 2014 |
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv |
13 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
25 |
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv |
33 |
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv |
53 |
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv |
Anagramas |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Álvarez, C. (1989). Sobre cine colombiano y latinoamericano. Bogotá: Universidad Nacional. Barnouw, E. (1996). El documental. Historia y estilo. Barcelona: Gedisa. Burch, N. (2000). El tragaluz infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra. Catalá, J. M. (2010). Panoramas desde el puente: Nuevas vías del documental. En Weinrichter Antonio (ed.). Doc. Documentalismo en el siglo XXI (pp. 33-52). Donostia: Festival Internacional de Cine de Donostia-San Sebastián. Danto, A. (1999). Después del fin del arte. Buenos Aires: Paidós. Danto, A. (2002). La transfiguración del lugar común. Barcelona: Paidós. Grierson, J. (1989). Postulados del documental. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 139-147). Madrid: Cátedra. Guzmán, P. (2002) La explosión del documental. En Una memoria obstinada: en torno al documental (pp.9-16). Universidad del Valle, Escuela de Comunicación Social. Jakobson, R. (1981). Lingüística y poética. Madrid: Cátedra. Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Barcelona: Paidós. Niney, F. (2009). La prueba de lo real en la pantalla. México: Universidad Nacional Autónoma. Quintana, Á. (2003). Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades. Barcelona: El acantilado. Quintana, Á. (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: El acantilado. Renov, M. (2002) Hacia una poética de documenta”. En Una memoria obstinada: en torno al documental (pp.9-16). Universidad del Valle, Escuela de Comunicación Social. Romaguera J., Alsina H. (1989). Textos y manifiestos del cine. Madrid: Cátedra. Rotha, P. (1989). Los problemas y las realidades del presente. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 148-150). Madrid: Cátedra. Sheldon, R. (1967). An introduction to the american film. New York: E. P. Dutton. Stam, R. (2001). Teorías del cine. Barcelona: Paidós. Vertov, D. (1989). Nosotros (variante del manifiesto). En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 37-40). Madrid: Cátedra. Vertov, D. (1989). El Kino-Pravda. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp.45-50). Madrid: Cátedra. Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real. El cine de no ficción. Madrid: T&B editores. |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
p.33-53 |
dc.format.medium.spa.fl_str_mv |
Electrónico |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.coverage.spa.fl_str_mv |
Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de Medellín |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Comunicación |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Anagramas; Vol. 13, núm. 25 (2014); 33-53 2248-4086 1692-2522 |
institution |
Universidad de Medellín |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1450/3/Anagramas_223.pdf.jpg http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1450/1/Articulo.html http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1450/2/Anagramas_223.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4cc912809b6bf5e01f766d6b14912c68 59d144afd6400f14220a98f3af206ede 3128cd14153a766d1f20ec32f9ae2bdb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159202946383872 |
spelling |
2015-12-16T23:14:35Z2015-12-16T23:14:35Z2014-12-311692-2522http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973http://hdl.handle.net/11407/14502248-4086reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínThis article is an attempt to show that other speeches and film works have been produced together with a Canonic manner of understanding the documentary film. These speeches and works clearly show that this audiovisual practice has not been limited to the function of informing and serving as an ideological instrument. In this sense, the text is a proposal to place some transformations of this practice in the contemporary context based on the changes seen in the field of the most traditional arts.Este texto intenta mostrar, por una parte, que al lado de una forma canónica de entender el cine documental se han producido otros discursos y obras cinematográficas que ponen en evidencia que esta práctica audiovisual no se ha restringido a la función de informar y de servir de instrumento ideológico. En tal sentido, y por otra parte, el texto propone situar algunas de las transformaciones de esta práctica en el contexto contemporáneo en el marco de los cambios que se han registrado en el campo de las artes más tradicionalesp.33-53Electrónicoapplication/pdftext/htmlPDFspaUniversidad de MedellínFacultad de Comunicaciónhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973/975http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973/1025Anagramas; Vol. 13, núm. 25 (2014)Anagramas; Vol. 13, núm. 25 - julio/diciembre 201413253353AnagramasÁlvarez, C. (1989). Sobre cine colombiano y latinoamericano. Bogotá: Universidad Nacional.Barnouw, E. (1996). El documental. Historia y estilo. Barcelona: Gedisa.Burch, N. (2000). El tragaluz infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra.Catalá, J. M. (2010). Panoramas desde el puente: Nuevas vías del documental. En Weinrichter Antonio (ed.). Doc. Documentalismo en el siglo XXI (pp. 33-52). Donostia: Festival Internacional de Cine de Donostia-San Sebastián.Danto, A. (1999). Después del fin del arte. Buenos Aires: Paidós.Danto, A. (2002). La transfiguración del lugar común. Barcelona: Paidós.Grierson, J. (1989). Postulados del documental. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 139-147). Madrid: Cátedra.Guzmán, P. (2002) La explosión del documental. En Una memoria obstinada: en torno al documental (pp.9-16). Universidad del Valle, Escuela de Comunicación Social.Jakobson, R. (1981). Lingüística y poética. Madrid: Cátedra.Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Barcelona: Paidós.Niney, F. (2009). La prueba de lo real en la pantalla. México: Universidad Nacional Autónoma.Quintana, Á. (2003). Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades. Barcelona: El acantilado.Quintana, Á. (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: El acantilado.Renov, M. (2002) Hacia una poética de documenta”. En Una memoria obstinada: en torno al documental (pp.9-16). Universidad del Valle, Escuela de Comunicación Social.Romaguera J., Alsina H. (1989). Textos y manifiestos del cine. Madrid: Cátedra.Rotha, P. (1989). Los problemas y las realidades del presente. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 148-150). Madrid: Cátedra.Sheldon, R. (1967). An introduction to the american film. New York: E. P. Dutton.Stam, R. (2001). Teorías del cine. Barcelona: Paidós.Vertov, D. (1989). Nosotros (variante del manifiesto). En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 37-40). Madrid: Cátedra.Vertov, D. (1989). El Kino-Pravda. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp.45-50). Madrid: Cátedra.Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real. El cine de no ficción. Madrid: T&B editores.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Anagramas; Vol. 13, núm. 25 (2014); 33-532248-40861692-2522Contemporary artaestheticsdocumentary filmhistorypoetryreferencesignarte contemporáneoestéticacine documentalhistoriapoéticareferencialidadsignoFormas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptualesWays of Understanding the Documentary: Requirements, Variations, and Conceptual ReframingArticleArticleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Comunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degreesMedellínSilva Rodríguez, Manuel; Universidad del ValleTHUMBNAILAnagramas_223.pdf.jpgAnagramas_223.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6601http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1450/3/Anagramas_223.pdf.jpg4cc912809b6bf5e01f766d6b14912c68MD53ORIGINALArticulo.htmltext/html491http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1450/1/Articulo.html59d144afd6400f14220a98f3af206edeMD51Anagramas_223.pdfAnagramas_223.pdfapplication/pdf266775http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1450/2/Anagramas_223.pdf3128cd14153a766d1f20ec32f9ae2bdbMD5211407/1450oai:repository.udem.edu.co:11407/14502020-05-27 18:19:50.694Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |