Media and Cognitive Mobility: Streaming Political Series, Puebla, Mexico 2018

This research work analyzes the influence of television series that are broadcast through streaming platforms in Mexico. The research took a representative sample of 400 young people, who were surveyed to know the impact of these communication products in the construction of their perception, politi...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
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OAI Identifier:
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Acceso en línea:
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Palabra clave:
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description This research work analyzes the influence of television series that are broadcast through streaming platforms in Mexico. The research took a representative sample of 400 young people, who were surveyed to know the impact of these communication products in the construction of their perception, political participation and political culture in the last elections of July 2018. Through a quantitative methodology and the use of the statistical sample, belonging to 12 thousand 884 voters from 18 to 19 years old from the capital of Puebla, from the electoral district 12; it was found that there is a low degree of appropriation, the young people surveyed do not determine their perception of Mexican politics from the series they visualize, cognitive mobility is therefore not determinant for this case of the study presented.
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Through a quantitative methodology and the use of the statistical sample, belonging to 12 thousand 884 voters from 18 to 19 years old from the capital of Puebla, from the electoral district 12; it was found that there is a low degree of appropriation, the young people surveyed do not determine their perception of Mexican politics from the series they visualize, cognitive mobility is therefore not determinant for this case of the study presented.Este trabalho de pesquisa analisa a influência de séries de televisão que são transmitidas através de plataformas de streaming no México. A pesquisa levou uma amostra representativa de 400 jovens, que foram pesquisados ??para conhecer o impacto desses produtos de comunicação na construção de sua percepção, participação política e cultura política nas últimas eleições de julho de 2018. Através de uma metodologia quantitativa e do uso de a amostra estatística, pertencente a 12 mil 884 eleitores de 18 a 19 anos da capital de Puebla, do distrito eleitoral 12; Verificou-se que há um baixo grau de apropriação, os jovens pesquisados ??não determinam sua percepção da política mexicana a partir da série que visualizam, a mobilidade cognitiva não é, portanto, determinante para este caso do estudo apresentado.Este trabajo de investigación analiza la influencia que tienen las series televisivas que se difunden por medio de las plataformas streaming en México. La investigación tomó una muestra representativa de 400 jóvenes, que fueron encuestados para conocer la incidencia que tienen estos productos comunicativos en la construcción de su percepción, participación política y cultura política en las pasadas elecciones de julio de 2018. Mediante una metodología cuantitativa y el uso de la muestra estadística, perteneciente a 12 mil 884 electores de 18 a 19 años de la capital poblana, del distrito 12 electoral; se encontró que existe un grado de apropiación bajo, los jóvenes encuestados no determinan su percepción sobre la política mexicana a partir de las series que visualizan, la movilidad cognitiva por tanto no es determinante para este caso del estudio presentado.PDFp. 21-42Electrónicoapplication/pdfspaUniversidad de MedellínFacultad de Comunicaciónhttps://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/2633Anagramas Rumbos y Sentidos de la ComunicaciónAnagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, Universidad de Medellín; Vol. 18, Núm. 36 (2020)Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación Vol. 18, Núm. 36 Enero-Junio 202018362142"Amaya, J. y Charlois, A. J. (2018). Memoria cultural y ficción audiovisual en la era de la televisión en streaming. Una exploración en torno a la serie Narcos como relato de memoria transnacional. Comunicación y Sociedad, 15(31), 15-44. https://doi.org/10.32870/cys.v0i31.6852Awad, G. y Valencia, A. (2011). Influencias de las campañas políticas y los medios de comunicación en los votantes universitarios. Reflexión Política, 13(26), 80-89. https://www.redalyc.org/pdf/110/11021354007.pdfBolter, J. D. y Grusin, R. (2000). Remediation: Understanding New Media. mit Press.Botero, N. E. (2012). La teoría de la comunicación, las relaciones públicas y la investigación: una relación simbiótica. Anagramas, rumbos y sentidos de la comunicación, 10(21), 133-142. https://www.redalyc.org/pdf/4915/491549020008.pdfBryant J. y Miron D. (2004), Theory and Research in Mass Communication, Journal of Communication, (4), 662-704. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2004.tb02650.xBueno, G. (2000). Televisión: apariencia y verdad. Editorial Gedisa.Cerruto, M. (2012). La partecipazione elettorale in Italia. 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