Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]

Being an adolescent, given the complexity, contradictions and paradoxes configured as an expression through the sociocultural ethos, is not something that can be taught or covered from educative institutions or from education in general, unless a transdisciplinary perspective is assumed. This perspe...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/4925
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/4925
Palabra clave:
Multidimensional complex condition of adolescents
Relearning
Sociocultural ethos
Transdisciplinary perspective
Unlearning
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id REPOUDEM2_6b566134eb42b4f70178d97b7b9b5f2e
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/4925
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
spelling 2018-10-31T13:44:25Z2018-10-31T13:44:25Z201517944449http://hdl.handle.net/11407/4925Being an adolescent, given the complexity, contradictions and paradoxes configured as an expression through the sociocultural ethos, is not something that can be taught or covered from educative institutions or from education in general, unless a transdisciplinary perspective is assumed. This perspective must take into account the necessity of including the dialectical poles that characterize this in an endless process of consciousness development which, at the end, is just the unlearning process of our ignorance on the adolescence issue, in order to advance towards the re-learning required. This is the point of view of this article, aiming to advance in the debate about the formative condition of teachers to achieve a real social inclusion process and where education has a crucial historical role. The article is derived from a macro research project in progress since 2000 and from which several sides have been showing advances, aiming to enrich the educative logics and the pedagogical practices of institutions with their consequences in terms of formation biases for this population.spaCorporacion Universitaria LasallistaDerechoFacultad de Derechohttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983504565&partnerID=40&md5=879264e36ffc55cbdb84bc439d478ef7122152162Revista Lasallista de InvestigacionBauman, Z., (2004) La sociedad situada, , Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica;Juan, C., (2003) La Educación del ser emocional, , Chile: Editorial Cuarto Propio;Donas, S., Adolescencia y juventud: Viejos y nuevos desafíos en los albores del nuevo milenio (2001) Donas Solum (Comp). Adolescencia y Juventud en América Latina, , Costa Rica;Duschatzky, S., Corea, (2002) Chicos en banda, , Buenos Aires: Paidós;Morin, E., (2011) La Vía Para el futuro de la humanidad, , Madrid, España: Paidós;Margulis, M., Urresti, M., La construcción social de la condición de la juventud. Departamento de Investigación de la Universidad Central (1998) Consultado en Octubre, , www.animacionjuvenil.org/, 4/2012;Maffesoli, M., El Nomadismo fundador (1999) Nómadas, (10), pp. 126-143;Muñoz, G., Temas y problemas de los jóvenes colombianos al comenzar el siglo XXI (2003) Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, (1), pp. 1-24;McLaren, P., La Escuela como performance ritual. Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos (2005) Argentina: Siglo Veintiuno Editores;Lozano, M., Nociones de Juventud, en la última década (2003) Consultado en Octubre, , www//redalycuaemex.mx/, 4/2012;González, C., Autoridad y Autonomía (1996) Cuadernos pedagógicos, , Medellín, Colombia. Universidad Nacional;Feixa, C., Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea (2006), (2), pp. 1-18. , Niñez y JuventudJennings, L., Deborah, P.-M., (2009) Hacia una teoría social crítica del empoderamiento de la juventud, , Barcelona, España: Editorial GraoScopusMultidimensional complex condition of adolescentsRelearningSociocultural ethosTransdisciplinary perspectiveUnlearningCrossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1De Molina, C.C., Instituto Nacional de Pedagogía 'Enrique José Varona'; Simon Bolivar University;García, J.S., Universidad de la Costa de Barranquilla;López, A.A., Universidad de MedellínDe Molina C.C.García J.S.López A.A.http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4925oai:repository.udem.edu.co:11407/49252020-05-27 16:37:28.399Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
title Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
spellingShingle Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
Multidimensional complex condition of adolescents
Relearning
Sociocultural ethos
Transdisciplinary perspective
Unlearning
title_short Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
title_full Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
title_fullStr Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
title_full_unstemmed Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
title_sort Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv De Molina, C.C., Instituto Nacional de Pedagogía 'Enrique José Varona'; Simon Bolivar University;García, J.S., Universidad de la Costa de Barranquilla;López, A.A., Universidad de Medellín
dc.subject.spa.fl_str_mv Multidimensional complex condition of adolescents
Relearning
Sociocultural ethos
Transdisciplinary perspective
Unlearning
topic Multidimensional complex condition of adolescents
Relearning
Sociocultural ethos
Transdisciplinary perspective
Unlearning
description Being an adolescent, given the complexity, contradictions and paradoxes configured as an expression through the sociocultural ethos, is not something that can be taught or covered from educative institutions or from education in general, unless a transdisciplinary perspective is assumed. This perspective must take into account the necessity of including the dialectical poles that characterize this in an endless process of consciousness development which, at the end, is just the unlearning process of our ignorance on the adolescence issue, in order to advance towards the re-learning required. This is the point of view of this article, aiming to advance in the debate about the formative condition of teachers to achieve a real social inclusion process and where education has a crucial historical role. The article is derived from a macro research project in progress since 2000 and from which several sides have been showing advances, aiming to enrich the educative logics and the pedagogical practices of institutions with their consequences in terms of formation biases for this population.
publishDate 2015
dc.date.created.none.fl_str_mv 2015
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-10-31T13:44:25Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-10-31T13:44:25Z
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 17944449
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/4925
identifier_str_mv 17944449
url http://hdl.handle.net/11407/4925
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.isversionof.spa.fl_str_mv https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983504565&partnerID=40&md5=879264e36ffc55cbdb84bc439d478ef7
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv 12
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 2
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 152
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 162
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv Revista Lasallista de Investigacion
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Bauman, Z., (2004) La sociedad situada, , Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica;Juan, C., (2003) La Educación del ser emocional, , Chile: Editorial Cuarto Propio;Donas, S., Adolescencia y juventud: Viejos y nuevos desafíos en los albores del nuevo milenio (2001) Donas Solum (Comp). Adolescencia y Juventud en América Latina, , Costa Rica;Duschatzky, S., Corea, (2002) Chicos en banda, , Buenos Aires: Paidós;Morin, E., (2011) La Vía Para el futuro de la humanidad, , Madrid, España: Paidós;Margulis, M., Urresti, M., La construcción social de la condición de la juventud. Departamento de Investigación de la Universidad Central (1998) Consultado en Octubre, , www.animacionjuvenil.org/, 4/2012;Maffesoli, M., El Nomadismo fundador (1999) Nómadas, (10), pp. 126-143;Muñoz, G., Temas y problemas de los jóvenes colombianos al comenzar el siglo XXI (2003) Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, (1), pp. 1-24;McLaren, P., La Escuela como performance ritual. Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos (2005) Argentina: Siglo Veintiuno Editores;Lozano, M., Nociones de Juventud, en la última década (2003) Consultado en Octubre, , www//redalycuaemex.mx/, 4/2012;González, C., Autoridad y Autonomía (1996) Cuadernos pedagógicos, , Medellín, Colombia. Universidad Nacional;Feixa, C., Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea (2006), (2), pp. 1-18. , Niñez y JuventudJennings, L., Deborah, P.-M., (2009) Hacia una teoría social crítica del empoderamiento de la juventud, , Barcelona, España: Editorial Grao
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
dc.publisher.spa.fl_str_mv Corporacion Universitaria Lasallista
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Derecho
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Derecho
dc.source.spa.fl_str_mv Scopus
institution Universidad de Medellín
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159159467180032