Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]
Being an adolescent, given the complexity, contradictions and paradoxes configured as an expression through the sociocultural ethos, is not something that can be taught or covered from educative institutions or from education in general, unless a transdisciplinary perspective is assumed. This perspe...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/4925
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/4925
- Palabra clave:
- Multidimensional complex condition of adolescents
Relearning
Sociocultural ethos
Transdisciplinary perspective
Unlearning
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_6b566134eb42b4f70178d97b7b9b5f2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/4925 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
spelling |
2018-10-31T13:44:25Z2018-10-31T13:44:25Z201517944449http://hdl.handle.net/11407/4925Being an adolescent, given the complexity, contradictions and paradoxes configured as an expression through the sociocultural ethos, is not something that can be taught or covered from educative institutions or from education in general, unless a transdisciplinary perspective is assumed. This perspective must take into account the necessity of including the dialectical poles that characterize this in an endless process of consciousness development which, at the end, is just the unlearning process of our ignorance on the adolescence issue, in order to advance towards the re-learning required. This is the point of view of this article, aiming to advance in the debate about the formative condition of teachers to achieve a real social inclusion process and where education has a crucial historical role. The article is derived from a macro research project in progress since 2000 and from which several sides have been showing advances, aiming to enrich the educative logics and the pedagogical practices of institutions with their consequences in terms of formation biases for this population.spaCorporacion Universitaria LasallistaDerechoFacultad de Derechohttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983504565&partnerID=40&md5=879264e36ffc55cbdb84bc439d478ef7122152162Revista Lasallista de InvestigacionBauman, Z., (2004) La sociedad situada, , Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica;Juan, C., (2003) La Educación del ser emocional, , Chile: Editorial Cuarto Propio;Donas, S., Adolescencia y juventud: Viejos y nuevos desafíos en los albores del nuevo milenio (2001) Donas Solum (Comp). Adolescencia y Juventud en América Latina, , Costa Rica;Duschatzky, S., Corea, (2002) Chicos en banda, , Buenos Aires: Paidós;Morin, E., (2011) La Vía Para el futuro de la humanidad, , Madrid, España: Paidós;Margulis, M., Urresti, M., La construcción social de la condición de la juventud. Departamento de Investigación de la Universidad Central (1998) Consultado en Octubre, , www.animacionjuvenil.org/, 4/2012;Maffesoli, M., El Nomadismo fundador (1999) Nómadas, (10), pp. 126-143;Muñoz, G., Temas y problemas de los jóvenes colombianos al comenzar el siglo XXI (2003) Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, (1), pp. 1-24;McLaren, P., La Escuela como performance ritual. Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos (2005) Argentina: Siglo Veintiuno Editores;Lozano, M., Nociones de Juventud, en la última década (2003) Consultado en Octubre, , www//redalycuaemex.mx/, 4/2012;González, C., Autoridad y Autonomía (1996) Cuadernos pedagógicos, , Medellín, Colombia. Universidad Nacional;Feixa, C., Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea (2006), (2), pp. 1-18. , Niñez y JuventudJennings, L., Deborah, P.-M., (2009) Hacia una teoría social crítica del empoderamiento de la juventud, , Barcelona, España: Editorial GraoScopusMultidimensional complex condition of adolescentsRelearningSociocultural ethosTransdisciplinary perspectiveUnlearningCrossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1De Molina, C.C., Instituto Nacional de Pedagogía 'Enrique José Varona'; Simon Bolivar University;García, J.S., Universidad de la Costa de Barranquilla;López, A.A., Universidad de MedellínDe Molina C.C.García J.S.López A.A.http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4925oai:repository.udem.edu.co:11407/49252020-05-27 16:37:28.399Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes] |
title |
Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes] |
spellingShingle |
Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes] Multidimensional complex condition of adolescents Relearning Sociocultural ethos Transdisciplinary perspective Unlearning |
title_short |
Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes] |
title_full |
Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes] |
title_fullStr |
Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes] |
title_full_unstemmed |
Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes] |
title_sort |
Crossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes] |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
De Molina, C.C., Instituto Nacional de Pedagogía 'Enrique José Varona'; Simon Bolivar University;García, J.S., Universidad de la Costa de Barranquilla;López, A.A., Universidad de Medellín |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Multidimensional complex condition of adolescents Relearning Sociocultural ethos Transdisciplinary perspective Unlearning |
topic |
Multidimensional complex condition of adolescents Relearning Sociocultural ethos Transdisciplinary perspective Unlearning |
description |
Being an adolescent, given the complexity, contradictions and paradoxes configured as an expression through the sociocultural ethos, is not something that can be taught or covered from educative institutions or from education in general, unless a transdisciplinary perspective is assumed. This perspective must take into account the necessity of including the dialectical poles that characterize this in an endless process of consciousness development which, at the end, is just the unlearning process of our ignorance on the adolescence issue, in order to advance towards the re-learning required. This is the point of view of this article, aiming to advance in the debate about the formative condition of teachers to achieve a real social inclusion process and where education has a crucial historical role. The article is derived from a macro research project in progress since 2000 and from which several sides have been showing advances, aiming to enrich the educative logics and the pedagogical practices of institutions with their consequences in terms of formation biases for this population. |
publishDate |
2015 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2015 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-10-31T13:44:25Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-10-31T13:44:25Z |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
17944449 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/4925 |
identifier_str_mv |
17944449 |
url |
http://hdl.handle.net/11407/4925 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.spa.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983504565&partnerID=40&md5=879264e36ffc55cbdb84bc439d478ef7 |
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv |
12 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
2 |
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv |
152 |
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv |
162 |
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv |
Revista Lasallista de Investigacion |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Bauman, Z., (2004) La sociedad situada, , Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica;Juan, C., (2003) La Educación del ser emocional, , Chile: Editorial Cuarto Propio;Donas, S., Adolescencia y juventud: Viejos y nuevos desafíos en los albores del nuevo milenio (2001) Donas Solum (Comp). Adolescencia y Juventud en América Latina, , Costa Rica;Duschatzky, S., Corea, (2002) Chicos en banda, , Buenos Aires: Paidós;Morin, E., (2011) La Vía Para el futuro de la humanidad, , Madrid, España: Paidós;Margulis, M., Urresti, M., La construcción social de la condición de la juventud. Departamento de Investigación de la Universidad Central (1998) Consultado en Octubre, , www.animacionjuvenil.org/, 4/2012;Maffesoli, M., El Nomadismo fundador (1999) Nómadas, (10), pp. 126-143;Muñoz, G., Temas y problemas de los jóvenes colombianos al comenzar el siglo XXI (2003) Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, (1), pp. 1-24;McLaren, P., La Escuela como performance ritual. Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos (2005) Argentina: Siglo Veintiuno Editores;Lozano, M., Nociones de Juventud, en la última década (2003) Consultado en Octubre, , www//redalycuaemex.mx/, 4/2012;González, C., Autoridad y Autonomía (1996) Cuadernos pedagógicos, , Medellín, Colombia. Universidad Nacional;Feixa, C., Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea (2006), (2), pp. 1-18. , Niñez y JuventudJennings, L., Deborah, P.-M., (2009) Hacia una teoría social crítica del empoderamiento de la juventud, , Barcelona, España: Editorial Grao |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Corporacion Universitaria Lasallista |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Derecho |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Derecho |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Scopus |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159159467180032 |