Análisis de la percepción de seguridad en puentes peatonales: una aproximación mediante modelación híbrida
This article of scientific and technological research studies safety perception on pedestrian bridges, through an approach based on two main areas: the microeconomic and psychological. This paper estimates simultaneously a hybrid model of choice and latent variables, with data from a stated preferen...
- Autores:
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Márquez, Luis; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
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- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/2376
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/2376
- Palabra clave:
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Márquez, Luis; Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia2016-06-24T20:58:47Z2016-06-24T20:58:47Z2015-12-311692-3324http://hdl.handle.net/11407/23762248-4094reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínrepourl:https://repository.udem.edu.co/instname:Universidad de MedellínThis article of scientific and technological research studies safety perception on pedestrian bridges, through an approach based on two main areas: the microeconomic and psychological. This paper estimates simultaneously a hybrid model of choice and latent variables, with data from a stated preference survey, finding that this model fits better than a mixed logit reference model, which indicates that safety perception determines the behaviour of pedestrians when faced with the decision to use or not a pedestrian bridge. It was found that gender, age and educational level are attributes that affect safety perception. The calibrated model suggests several strategies to increase the use of pedestrian bridges, which are discussed, finding that the use of pedestrian barriers causes a loss of utility that should be studied as an extension of this work.Este artículo de investigación científica y tecnológica estudia la percepción de seguridad en el uso de puentes peatonales, empleando un enfoque sustentado en dos campos principales: el microeconómico y el psicológico. El trabajo hace la estimación simultánea de un modelo híbrido de elección y variables latentes con datos de una encuesta de preferencias declaradas, encontrando mejor ajuste que un modelo mixto de referencia, lo que indica que la percepción de seguridad determina el comportamiento de los peatones cuando se enfrentan a la decisión de usar o no un puente peatonal. Se encontró que el sexo, la edad y el nivel de estudios son atributos que inciden en la percepción de seguridad. El modelo calibrado sugiere varias estrategias para aumentar el uso de puentes peatonales que son discutidas, encontrando que el uso de barreras ocasiona una pérdida de utilidad, en los peatones, que debería ser estudiada como extensión del presente trabajo.p.93-110Electrónicoapplication/pdfspaUniversidad de MedellínFacultad de IngenieríasMedellínhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/ingenierias/article/view/1689142793110Revista Ingenierías Universidad de Medellínhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Ingenierías Universidad de Medellín; Vol. 14, núm. 27 (2015)2248-40941692-3324Discrete choice modelslatent variableshybrid modellingsafety perceptionsmodelos de elección discretavariables latentesmodelación híbridapercepciones de seguridadAnálisis de la percepción de seguridad en puentes peatonales: una aproximación mediante modelación híbridaAnalysis of safety perception on pedestrian bridges: a hybrid modelling approachArticlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Artículo científicoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Comunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degreesTHUMBNAILRevista_Ingenierias_UdeM_258.pdf.jpgRevista_Ingenierias_UdeM_258.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6809http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2376/3/Revista_Ingenierias_UdeM_258.pdf.jpg9fc928f14eb203fc5c05335b1a22d541MD53ORIGINALArticulo.htmltext/html497http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2376/1/Articulo.html28620b6727158d0fb7c1a5439d1c8decMD51Revista_Ingenierias_UdeM_258.pdfRevista_Ingenierias_UdeM_258.pdfapplication/pdf464126http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/2376/2/Revista_Ingenierias_UdeM_258.pdfaba2f4c6478a4a759a4c62f9044edb81MD5211407/2376oai:repository.udem.edu.co:11407/23762021-05-14 14:28:04.756Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |
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This article of scientific and technological research studies safety perception on pedestrian bridges, through an approach based on two main areas: the microeconomic and psychological. This paper estimates simultaneously a hybrid model of choice and latent variables, with data from a stated preference survey, finding that this model fits better than a mixed logit reference model, which indicates that safety perception determines the behaviour of pedestrians when faced with the decision to use or not a pedestrian bridge. It was found that gender, age and educational level are attributes that affect safety perception. The calibrated model suggests several strategies to increase the use of pedestrian bridges, which are discussed, finding that the use of pedestrian barriers causes a loss of utility that should be studied as an extension of this work. |
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