María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX
María Rojas Tejada was an important part of a fundamental and leading educational process for Colombia early in the 20th century, helping with the introduction of foreign ideas coming from a current called new school; these ideas were contrary to the traditional ones of the country. Her role was nev...
- Autores:
-
Tipiani L, María Victoria
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/1633
- Acceso en línea:
- http://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/945
http://hdl.handle.net/11407/1633
- Palabra clave:
- Woman’s history
woman’s education
domestic education
modern woman
new school
intercultural mediators
historia de la mujer
educación de la mujer
educación doméstica
mujer moderna
escuela nueva
intermediadores interculturales.
- Rights
- License
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
id |
REPOUDEM2_4e1b16846ccd91411f0893299937b982 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/1633 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX |
dc.title.alternativees.spa.fl_str_mv |
María Rojas Tejada: Modern Women and Woman’s Education in the 20th Century |
title |
María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX |
spellingShingle |
María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX Woman’s history woman’s education domestic education modern woman new school intercultural mediators historia de la mujer educación de la mujer educación doméstica mujer moderna escuela nueva intermediadores interculturales. |
title_short |
María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX |
title_full |
María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX |
title_fullStr |
María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX |
title_full_unstemmed |
María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX |
title_sort |
María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX |
dc.creator.fl_str_mv |
Tipiani L, María Victoria |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Tipiani L, María Victoria |
dc.contributor.affiliation.none.fl_str_mv |
Tipiani L, María Victoria; Universidad de Antioquia |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Woman’s history woman’s education domestic education modern woman new school intercultural mediators historia de la mujer educación de la mujer educación doméstica mujer moderna escuela nueva intermediadores interculturales. |
topic |
Woman’s history woman’s education domestic education modern woman new school intercultural mediators historia de la mujer educación de la mujer educación doméstica mujer moderna escuela nueva intermediadores interculturales. |
description |
María Rojas Tejada was an important part of a fundamental and leading educational process for Colombia early in the 20th century, helping with the introduction of foreign ideas coming from a current called new school; these ideas were contrary to the traditional ones of the country. Her role was never apart from her fight for the woman’s right to be education, bearing in mind that Modernity and introduction of women in the labor world represented new challenges and opened new educational perspectives for them.Despite the woman’s place in society was based on a deterministic view that is still seen in our society, María Rojas not only had the idea of a modern woman but raised her voice on behalf of women, breaking paradigms and promoting new ideas around women |
publishDate |
2014 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2015-12-18T15:50:53Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2015-12-18T15:50:53Z |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo científico |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/945 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2256-5000 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/1633 |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
2590-7344 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín |
dc.identifier.repourl.none.fl_str_mv |
repourl:https://repository.udem.edu.co/ |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de Medellín |
url |
http://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/945 http://hdl.handle.net/11407/1633 |
identifier_str_mv |
2256-5000 2590-7344 reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín repourl:https://repository.udem.edu.co/ instname:Universidad de Medellín |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.spa.fl_str_mv |
Ciencias Sociales y Educación; Vol. 3, núm. 5 (2014) |
dc.relation.haspart.spa.fl_str_mv |
Ciencias Sociales y Educación; Vol. 3, núm. 5 - enero/junio 2014 |
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv |
3 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
5 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
Angulo Mira, Gustavo (1987). Monografía de Yarumal: bicentenario de fundación: 1787-1987, Medellín: Copiyepes. Arango B. Juan P. (Abril 1898). Proyecto importante. El monitor: Revista de Instrucción pública del Departamento. Medellín. N.° 25 y 26. Citado en: Palacio M. y Nieto L., 1994. Arango de Tobón, María Cristina (2006). Publicaciones Periódicas en Antioquia 1814-1960: Del Chibalete a la Rotativa, Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT. Báez Osorio, Miryam (2002). El surgimiento de las escuelas normales femeninas en Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. N.º 4, pp. 157-180. Cardozo, Dolly Cecilia (1987). María Rojas Tejada de Tronchi. Angulo Mira, Gustavo. Monografía de Yarumal: bicentenario de fundación: 1787-1987, Medellín, Copiyepes, pp. 75-76. Echeverri, Jesús Alberto y Zuluaga, Olga Lucía (Dic., 1986). “El ocaso de la autonomía del Maestro (1880 -1903): Moralizar, enseñar y gobernar. 2.ª parte”. Educación y Cultura N.° 10, Bogotá, pp. 29- 35. Escobar Y C, Carlos A. Código penal escolar. Fraternidad Docente no. 111, Serie 1, Yaruma, p. 77, Noviembre 10 de 1911. Espinal Pérez, Cruz Elena (Ene-Jun, 2003). La ciudad ilustra en el criterio. Revista Universidad de Medellín, N.° 75, Medellín, pp. 144-156. González Rey, Diana Crucelly (2010). El hombre es lo que la mujer quiere que sea: formación de mujeres institutoras y la educación femenina en Santander 1880-1895. Revista Virtual de Investigación en Historia, Arte y Humanidades, N.° 1, V. 1. Luna, Lola G (Sep. 1987). Los movimientos de mujeres: Feminismo y Feminidad en Colombia (1930- 1934). Revista Brujas, N.° 07, Medellín, pp. 32-60. Montoya A., Paula Andrea (2012). Traducir para educar: La Escuela Normal, un periódico en función de la educación, en función de la traducción. Pegenaute, Luis et al. Lengua, cultura y política en la historia de la traducción en Hispanoamérica, Vigo, España: Editorial Academia del Hispanismo, pp. 157-164. Palacio Mejía, Victoria; Nieto López, Judith (comp.) (1994). Escritos sobre Instrucción Pública en Antioquia, Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana Quiceno Castrillón, Humberto (1988). Pedagogía católica y escuela activa en Colombia 1900-1935, Bogotá: Ediciones Foro Nacional por Colombia. Robledo Mejía, Alfonso (1986). Vida y empresas de Antioquia, Medellín, 1952, págs. 181-185. Citado en: Boletín Cultural y Bibliográfico, N.° 23, Bogotá. Rojas Tejada, María. El creador de los kindergartens, Frederic Froebel. Educación Preescolar, s. f., pp. 89-92. Tomada del Dictionnaire de Pedagogie, F. Buisson. Rojas Tejada, María. Educación Preescolar, s. f. Rojas Tejada, María (25 de septiembre de 1905). Conferencia: El niño. Antioquia Industrial. Época 1, Serie 2, N.° 13, Año 1º, Medellín. Rojas Tejada, María (10 de febrero 1906). Jardín de la infancia. Antioquia Industrial, Medellín. Rojas Tejada, María (Noviembre de 1991). Conferencia. Instrucción Pública Antioqueña, N.° 40, V. 04, Medellín, pp. 913-921. Rojas Tejada, María (10 de noviembre de 1911). A un maestro estudioso y observador. Fraternidad Docente, N.° 11, Serie 1, Yarumal, pp. 79-81. Rojas Tejada, María (27 de noviembre de 1911). A mis discípulas. Fraternidad docente, N.° 12, Serie I, Medellín, pp. 85-88. Rojas Tejada, María (Agosto de 1916). Editorial. Femeninas, N.° 1, Serie I, Pereira, pp. 2-5. Rojas Tejada, María (junio de 1927) Trozos de una conferencia. Letras y Encajes. V. 1, N.° 11. Medellín, pp. 161 - 162. Rojas Tejada, María (Julio de 1939). Educación doméstica y profesional de la mujer”. Letras y encajes, V. 12, N.° 156, pp. 3948-3951. Rubin, Gayle (1986). El tráfico de mujeres: notas sobre la “economía política” del sexo. Nueva Antropología. Vol. VIII, N.° 30, México. Saffroy, Lucie (Septiembre de 1916). Economía doméstica. Femeninas. Tr. María Rojas Tejada, N.° 1, Serie I, Pereira, pp. 30-31. Scott, Joan (1996). El género: una categoría útil para el análisis histórico. Lamas, Marta (Comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual, México: PUEG, pp. 265-302. Serrano Galvis, Ana (2012). Balance historiográfico sobre la participación de las mujeres en el proceso de independencia de la Nueva Granada. Género al desnudo: Memorias Segundo Encuentro Nacional de Investigadores en Género. Ediciones UNAULA, pp. 15-41. Tras la “mujer moderna”: 1910-1930. Boletín Cultural y Bibliográfico. Banco de la República. Biblioteca Luis Ángel Arango, N.° 23, Bogotá, 1986. Peligrosa propaganda en un colegio. El Colombiano, Medellín, N.° 250, junio 5 de 1914. Hemos recibido… El Colombiano, Medellín, N.° 291, 13 de agosto de 1914. El acierto. El Colombiano, Medellín, N.° 329, septiembre 26 de 1914. La Instrucción Pública. El Colombiano, Medellín, octubre 3 de 1914. N.° 335. Miscelánea. El Colombiano, Medellín, noviembre 17 de 1914, N.° 373. |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.creativecommons.*.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.medium.spa.fl_str_mv |
Electrónico |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.spa.fl_str_mv |
Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de Medellín |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Departamento de Ciencias Sociales y Humanas |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Ciencias Sociales y Educación; Vol. 3, núm. 5 (2014) |
institution |
Universidad de Medellín |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1633/3/Ciencias_Sociales_54.pdf.jpg http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1633/1/Articulo.html http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1633/2/Ciencias_Sociales_54.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7027376251ebee9b11b21a6a0d9b1b5d 99239e3532b4a4e2522d8f43c728f076 3281bc53e365f768d71a29c2074e590e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159115430133760 |
spelling |
Tipiani L, María VictoriaTipiani L, María Victoria; Universidad de Antioquia2015-12-18T15:50:53Z2015-12-18T15:50:53Z2014-06-30http://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/9452256-5000http://hdl.handle.net/11407/16332590-7344reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínrepourl:https://repository.udem.edu.co/instname:Universidad de MedellínMaría Rojas Tejada was an important part of a fundamental and leading educational process for Colombia early in the 20th century, helping with the introduction of foreign ideas coming from a current called new school; these ideas were contrary to the traditional ones of the country. Her role was never apart from her fight for the woman’s right to be education, bearing in mind that Modernity and introduction of women in the labor world represented new challenges and opened new educational perspectives for them.Despite the woman’s place in society was based on a deterministic view that is still seen in our society, María Rojas not only had the idea of a modern woman but raised her voice on behalf of women, breaking paradigms and promoting new ideas around womenMaría Rojas Tejada hizo parte importante de un proceso que fue fundamental y protagónico para Colombia al despertar del siglo XX como el de la educación, ayudando a la introducción de ideas extranjeras inscritas en la corriente llamada escuela nueva, que chocaban con las ideas tradicionales en el país. Este papel nunca estuvo desligado de su lucha por el derecho de las mujeres a educarse, teniendo en cuenta que la Modernidad y la introducción de la mujer al mundo laboral le planteaban nuevos retos y le abrían nuevas perspectivas educativas. Si bien el lugar de la mujer en la sociedad seguía basándose en una visión determinista, que permanece hoy en algunos sectores de la sociedad, María Rojas no solo tenía esa perspectiva de mujer moderna, sino que tomaba la palabra en representación de las mujeres, rompiendo paradigmas e impulsando nuevas ideas en torno a ellasElectrónicoapplication/pdfspaUniversidad de MedellínDepartamento de Ciencias Sociales y HumanasCiencias Sociales y Educación; Vol. 3, núm. 5 (2014)Ciencias Sociales y Educación; Vol. 3, núm. 5 - enero/junio 201435Angulo Mira, Gustavo (1987). Monografía de Yarumal: bicentenario de fundación: 1787-1987, Medellín: Copiyepes.Arango B. Juan P. (Abril 1898). Proyecto importante. El monitor: Revista de Instrucción pública del Departamento. Medellín. N.° 25 y 26. Citado en: Palacio M. y Nieto L., 1994.Arango de Tobón, María Cristina (2006). Publicaciones Periódicas en Antioquia 1814-1960: Del Chibalete a la Rotativa, Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.Báez Osorio, Miryam (2002). El surgimiento de las escuelas normales femeninas en Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. N.º 4, pp. 157-180.Cardozo, Dolly Cecilia (1987). María Rojas Tejada de Tronchi. Angulo Mira, Gustavo. Monografía de Yarumal: bicentenario de fundación: 1787-1987, Medellín, Copiyepes, pp. 75-76.Echeverri, Jesús Alberto y Zuluaga, Olga Lucía (Dic., 1986). “El ocaso de la autonomía del Maestro (1880 -1903): Moralizar, enseñar y gobernar. 2.ª parte”. Educación y Cultura N.° 10, Bogotá, pp. 29- 35.Escobar Y C, Carlos A. Código penal escolar. Fraternidad Docente no. 111, Serie 1, Yaruma, p. 77, Noviembre 10 de 1911.Espinal Pérez, Cruz Elena (Ene-Jun, 2003). La ciudad ilustra en el criterio. Revista Universidad de Medellín, N.° 75, Medellín, pp. 144-156.González Rey, Diana Crucelly (2010). El hombre es lo que la mujer quiere que sea: formación de mujeres institutoras y la educación femenina en Santander 1880-1895. Revista Virtual de Investigación en Historia, Arte y Humanidades, N.° 1, V. 1.Luna, Lola G (Sep. 1987). Los movimientos de mujeres: Feminismo y Feminidad en Colombia (1930- 1934). Revista Brujas, N.° 07, Medellín, pp. 32-60.Montoya A., Paula Andrea (2012). Traducir para educar: La Escuela Normal, un periódico en función de la educación, en función de la traducción. Pegenaute, Luis et al. Lengua, cultura y política en la historia de la traducción en Hispanoamérica, Vigo, España: Editorial Academia del Hispanismo, pp. 157-164.Palacio Mejía, Victoria; Nieto López, Judith (comp.) (1994). Escritos sobre Instrucción Pública en Antioquia, Medellín: Universidad Pontificia BolivarianaQuiceno Castrillón, Humberto (1988). Pedagogía católica y escuela activa en Colombia 1900-1935, Bogotá: Ediciones Foro Nacional por Colombia.Robledo Mejía, Alfonso (1986). Vida y empresas de Antioquia, Medellín, 1952, págs. 181-185. Citado en: Boletín Cultural y Bibliográfico, N.° 23, Bogotá.Rojas Tejada, María. El creador de los kindergartens, Frederic Froebel. Educación Preescolar, s. f., pp. 89-92. Tomada del Dictionnaire de Pedagogie, F. Buisson.Rojas Tejada, María. Educación Preescolar, s. f.Rojas Tejada, María (25 de septiembre de 1905). Conferencia: El niño. Antioquia Industrial. Época 1, Serie 2, N.° 13, Año 1º, Medellín.Rojas Tejada, María (10 de febrero 1906). Jardín de la infancia. Antioquia Industrial, Medellín.Rojas Tejada, María (Noviembre de 1991). Conferencia. Instrucción Pública Antioqueña, N.° 40, V. 04, Medellín, pp. 913-921.Rojas Tejada, María (10 de noviembre de 1911). A un maestro estudioso y observador. Fraternidad Docente, N.° 11, Serie 1, Yarumal, pp. 79-81.Rojas Tejada, María (27 de noviembre de 1911). A mis discípulas. Fraternidad docente, N.° 12, Serie I, Medellín, pp. 85-88.Rojas Tejada, María (Agosto de 1916). Editorial. Femeninas, N.° 1, Serie I, Pereira, pp. 2-5.Rojas Tejada, María (junio de 1927) Trozos de una conferencia. Letras y Encajes. V. 1, N.° 11. Medellín, pp. 161 - 162.Rojas Tejada, María (Julio de 1939). Educación doméstica y profesional de la mujer”. Letras y encajes, V. 12, N.° 156, pp. 3948-3951.Rubin, Gayle (1986). El tráfico de mujeres: notas sobre la “economía política” del sexo. Nueva Antropología. Vol. VIII, N.° 30, México.Saffroy, Lucie (Septiembre de 1916). Economía doméstica. Femeninas. Tr. María Rojas Tejada, N.° 1, Serie I, Pereira, pp. 30-31.Scott, Joan (1996). El género: una categoría útil para el análisis histórico. Lamas, Marta (Comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual, México: PUEG, pp. 265-302.Serrano Galvis, Ana (2012). Balance historiográfico sobre la participación de las mujeres en el proceso de independencia de la Nueva Granada. Género al desnudo: Memorias Segundo Encuentro Nacional de Investigadores en Género. Ediciones UNAULA, pp. 15-41.Tras la “mujer moderna”: 1910-1930. Boletín Cultural y Bibliográfico. Banco de la República. Biblioteca Luis Ángel Arango, N.° 23, Bogotá, 1986.Peligrosa propaganda en un colegio. El Colombiano, Medellín, N.° 250, junio 5 de 1914.Hemos recibido… El Colombiano, Medellín, N.° 291, 13 de agosto de 1914.El acierto. El Colombiano, Medellín, N.° 329, septiembre 26 de 1914.La Instrucción Pública. El Colombiano, Medellín, octubre 3 de 1914. N.° 335.Miscelánea. El Colombiano, Medellín, noviembre 17 de 1914, N.° 373.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ciencias Sociales y Educación; Vol. 3, núm. 5 (2014)Woman’s historywoman’s educationdomestic educationmodern womannew schoolintercultural mediatorshistoria de la mujereducación de la mujereducación domésticamujer modernaescuela nuevaintermediadores interculturales.María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XXMaría Rojas Tejada: Modern Women and Woman’s Education in the 20th CenturyArticlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Artículo científicoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Comunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degreesMedellínTHUMBNAILCiencias_Sociales_54.pdf.jpgCiencias_Sociales_54.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7539http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1633/3/Ciencias_Sociales_54.pdf.jpg7027376251ebee9b11b21a6a0d9b1b5dMD53ORIGINALArticulo.htmltext/html507http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1633/1/Articulo.html99239e3532b4a4e2522d8f43c728f076MD51Ciencias_Sociales_54.pdfCiencias_Sociales_54.pdfapplication/pdf241632http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1633/2/Ciencias_Sociales_54.pdf3281bc53e365f768d71a29c2074e590eMD5211407/1633oai:repository.udem.edu.co:11407/16332020-12-15 15:12:24.442Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |