Social representations on board the car in Medellín, Colombia
Beyond their monetary value, private cars have a social value that keeps them in use despite the economic and environmental restrictions upon them. This research analyzes the social representations that were built in Medellin (Colombia) around the private vehicle, and why is the use of this luxury g...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
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- Acceso en línea:
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Beyond their monetary value, private cars have a social value that keeps them in use despite the economic and environmental restrictions upon them. This research analyzes the social representations that were built in Medellin (Colombia) around the private vehicle, and why is the use of this luxury good increasing even though the city boasts public transport alternatives. The existing literature on social representations, especially of luxury goods, was reviewed, and semi-structured interviews were conducted with a group of people between 30 and 40 years old who own vehicles for private use that cost at least 50 million of Colombian pesos at the time of their purchase. The discourse analysis of the interviewees allowed to know the social value that people give to private cars. The owners’ assessment of that good goes beyond the concepts of freedom and independence as recognized by the related literature. This research showed that the owners’ first goal is to distance themselves from public transport systems. Car owners understand the car’s symbolic value and foresee the reactions that the good cause on other people, and they use it to build a speech and show themselves as they want to other members of their community. From a sociological point of view, this analysis revealed that car consumption among the aforementioned group of study presents itself an ascending scale that is directly related to the status aspired by the car’s owner. |
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Alcaldía de Medellín, Secretaría del Medio Ambiente. (2003). Formulación del Plan Ambiental municipal -PAM- y diseño del modelo del Sistema de Gestión Ambiental Municipal -SIGAM- Etapas 1y 2. Consorcio Corporación GAIA – Francisco Correa B. Medellín. Appadurai, A. (1991). La vida social de las cosas. México: Editorial Grijalbo, S.A. de C.V. Área Metropolitana del Valle de Aburrá. (2015) Inventario de Emisiones Atmosféricas del Valle de Aburrá, año base 2013. Universidad Pontificia Bolivariana, Grupo de Investigaciones Ambientales. Recuperado de www.Metropol.cov.co Asociación Nacional de Movilidad Sostenible (Andemos). (2017). Informe sector automotor, octubre 2017. Asociación Colombiana de Vehículos Automotores. Recuperado de http://www.andemos.org/index.php/2017/11/02/andemos-informe-sector-automotor-octubre-2017/ BBVA Research (2017). Situación automotriz, Colombia 2017. Recuperado de https://www.bbvaresearch.com/publicaciones/colombia-presentacion-situacion-automotriz-2017/ Blumer, H. (1954). What´s wrong with the social theory. American Sociological Review, (19), 3-10. Carrete y Arroyo (2013). ¿Cómo diseñar una estrategia de comunicación para vehículos eléctricos? Congreso internacional de Contaduría, Administración e Informática. Recuperado de: http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xviii/docs/13.01.pdf Childe, V. (1984). La evolución social. Madrid: Alianza. Douglas, M., Isherwood, B. y Mercado, E. (1990). El mundo de los bienes. Ciudad de México: Grijalbo. Durán, D., Chacón, S., Ortegón, L. y Atehortúa, C. (2014). Valor percibido de vehículos de lujo: dimensionalidad e implicaciones en mercadeo (Tesis de maestría). Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://190.131.241.186/handle/10823/749 Duque, P. (2014). Neuromarketing una herramienta validadora en la toma de decisiones en mercadeo visual-auditivo (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Manizales. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/40204/ Durkheim, E. (1986). Las reglas del método sociológico. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica. El Colombiano. (2016). Crisis ambiental en el aburrá. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/opinion/editoriales/crisis-ambiental-en-el-aburra-BJ3856416 El Colombiano. (2017) Todavía hay tiempo para mejorar la movilidad. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/antioquia/movilidad/todavia-hay-tiempo-para-mejorar-la-movilidad-BC7703762 Graves-Brown, P.M. (2000). Matter, Materiality and Modern Culture. Londres: Routledge. Giucci, G. (2007). La vida cultural del automóvil. Bernal: Univ. Nacional de Quilmes. Kaufmann, V. (2002). Re thinking mobility. Aldershot: Ashgate. Hennessey, A (2014) Estrategias De Mercadeo Para Impulsar La Comercialización De Carros Eléctricos En Bogotá, Universidad Militar Nueva Granada. McCracken, G. (1986). Culture and Consumption: A Theoretical Account of the Structure and Movement of the Cultural Meaning of Consumer Goods. The Journal of Consumer Research, 13, 71-84. Martín Juez, F. (2002). Contribuciones para una antropología del diseño. Barcelona: Editorial Gedisa S.A. Martínez Miguélez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Ciudad de México: Trillas. Mead, G. H. (1934). Mind, self and society: from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press. Moscovici, S. y Duveen, G. (2000). Social representations: explorations in social psychology. Cambridge: Polity. Morales Quintana, B (2014), Modelo de masificación de vehículos eléctricos en Bogotá D.C. Bogotá D.C., Colombia. Universidad Nacional de Colombia, Departamento de Ingeniería Eléctrica y Electrónica Programa Medellín Cómo Vamos. (2016). Informe de Calidad de Vida de Medellín 2012–2015. Recuperado de https://www.medellincomovamos.org/download/informe-de-indicadores-objetivossobre-la-calidad-de-vida-en-medellin-2012-2015/ Sahlins, M. (1977) Economía de la edad de piedra. Madrid: Akal Editor. Sheller, M. (2004). Automotive emotions: feeling the car. Theory, Culture y Society, 21, 25-39. Urry, J. (2003). Inhabiting the Car. Department of Sociology at Lancaster University. Recuperado de http://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/urry-inhabiting-the-car.pdf Urry, J. (2004) “The ‘System’ of Automobility”, Revista Theory, Culture y Society, Volumen 21, p 221-242, Lóndres, Inglaterra. Vallejo, F. y López, Z. (2016). Entrevista al ingeniero Jorge Barrera. Recuperada de https://youtu.be/1fesqdY2u3I |
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2019-06-142019-10-04T18:45:24Z2019-10-04T18:45:24Z1692-2522http://hdl.handle.net/11407/5422https://doi.org/10.22395/angr.v17n34a112248-4086reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínBeyond their monetary value, private cars have a social value that keeps them in use despite the economic and environmental restrictions upon them. This research analyzes the social representations that were built in Medellin (Colombia) around the private vehicle, and why is the use of this luxury good increasing even though the city boasts public transport alternatives. The existing literature on social representations, especially of luxury goods, was reviewed, and semi-structured interviews were conducted with a group of people between 30 and 40 years old who own vehicles for private use that cost at least 50 million of Colombian pesos at the time of their purchase. The discourse analysis of the interviewees allowed to know the social value that people give to private cars. The owners’ assessment of that good goes beyond the concepts of freedom and independence as recognized by the related literature. This research showed that the owners’ first goal is to distance themselves from public transport systems. Car owners understand the car’s symbolic value and foresee the reactions that the good cause on other people, and they use it to build a speech and show themselves as they want to other members of their community. From a sociological point of view, this analysis revealed that car consumption among the aforementioned group of study presents itself an ascending scale that is directly related to the status aspired by the car’s owner.Mais além de seu valor monetário, os automóveis privados têm um valor social que os mantêm em uso apesar das restrições econômicas e ambientais que pesam sobre eles. Esta pesquisa analisa as representações sociais que foram construídas em Medellín (Colômbia) ao redor do veículo particular e porque esse bem de luxo continua tendo um uso crescente apesar de a cidade apresentar alternativas públicas de mobilidade. Explorou-se a bibliografia existente sobre as representações sociais, especialmente dos bens de luxo, e desenvolveramse entrevistas semiestruturadas com um grupo de pessoas entre 30 e 40 anos que possuem veículos para uso particular que, no momento da compra, custaram pelo menos 50 milhões de pesos colombianos. A análise do discurso dos entrevistados permitiu conhecer o valor social que as pessoas dão ao veículo privado. Essa valorização que os proprietários dão a esse tipo de bem vai mais além dos conceitos de liberdade e independência reconhecidos pela literatura relacionada. Este exercício mostrou que o primeiro objetivo dos proprietários é se desligar dos sistemas de transporte público ou coletivo. Os donos não somente compreendem o valor simbólico do automóvel, mas também antecipam as reações que causam nos demais e o utilizam para construir um discurso e mostrar-se como desejam diante dos outros membros de sua comunidade. Esta análise a partir do sociológico expôs que o consumo de automóveis entre esse grupo de estudo se dá em uma escala ascendente que se relaciona diretamente com o status aspirado pelo proprietário do veículo.Más allá de su valor monetario, los automóviles privados tienen un valor social que los mantiene en uso a pesar de las restricciones económicas y ambientales que pesan sobre ellos. Esta investigación analiza las representaciones sociales que se construyeron en Medellín (Colombia) alrededor del vehículo particular y por qué este bien de lujo sigue creciendo en su uso a pesar de que la ciudad presenta alternativas públicas de movilidad. Se exploró la bibliografía existente sobre las representaciones sociales, especialmente de los bienes de lujo, además se desarrollaron entrevistas semiestructuradas a un grupo de personas entre 30 y 40 años que poseen vehículos para uso particular que al momento de su compra costaron al menos 50 millones de pesos colombianos. El análisis del discurso de los entrevistados permitió conocer el valor social que las personas dan al vehículo privado. Esta valoración que los propietarios dan a ese bien va más allá de los conceptos de libertad e independencia que reconoce la literatura relacionada, este ejercicio mostró que el primer objetivo de los poseedores es desligarse de los sistemas de transporte público o colectivo. Los poseedores no solo comprenden el valor simbólico del automóvil, sino que anticipan las reacciones que causa en los demás y lo utilizan para construir un discurso y mostrarse como desean ante otros miembros de su comunidad. Este análisis desde lo sociológico expuso que el consumo de automóviles entre este grupo de estudio se da en una escala ascendente que se relaciona directamente con el estatus aspirado por el propietario del vehículo.https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/2412application/pdfPDFp. 225-237ElectrónicospaengUniversidad de MedellínFacultad de Comunicaciónhttps://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/2412Anagramas Rumbos y Sentidos de la ComunicaciónAnagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, Universidad de Medellín; Vol. 17, Núm. 34 (2019)1734225237Alcaldía de Medellín, Secretaría del Medio Ambiente. (2003). Formulación del Plan Ambiental municipal -PAM- y diseño del modelo del Sistema de Gestión Ambiental Municipal -SIGAM- Etapas 1y 2. Consorcio Corporación GAIA – Francisco Correa B. Medellín.Appadurai, A. (1991). La vida social de las cosas. México: Editorial Grijalbo, S.A. de C.V.Área Metropolitana del Valle de Aburrá. (2015) Inventario de Emisiones Atmosféricas del Valle de Aburrá, año base 2013. Universidad Pontificia Bolivariana, Grupo de Investigaciones Ambientales. Recuperado de www.Metropol.cov.coAsociación Nacional de Movilidad Sostenible (Andemos). (2017). Informe sector automotor, octubre 2017. Asociación Colombiana de Vehículos Automotores. Recuperado de http://www.andemos.org/index.php/2017/11/02/andemos-informe-sector-automotor-octubre-2017/BBVA Research (2017). Situación automotriz, Colombia 2017. Recuperado de https://www.bbvaresearch.com/publicaciones/colombia-presentacion-situacion-automotriz-2017/Blumer, H. (1954). What´s wrong with the social theory. American Sociological Review, (19), 3-10.Carrete y Arroyo (2013). ¿Cómo diseñar una estrategia de comunicación para vehículos eléctricos? Congreso internacional de Contaduría, Administración e Informática. Recuperado de: http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xviii/docs/13.01.pdfChilde, V. (1984). La evolución social. 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Chicago: University of Chicago Press.Moscovici, S. y Duveen, G. (2000). Social representations: explorations in social psychology. Cambridge: Polity.Morales Quintana, B (2014), Modelo de masificación de vehículos eléctricos en Bogotá D.C. Bogotá D.C., Colombia. Universidad Nacional de Colombia, Departamento de Ingeniería Eléctrica y ElectrónicaPrograma Medellín Cómo Vamos. (2016). Informe de Calidad de Vida de Medellín 2012–2015. Recuperado de https://www.medellincomovamos.org/download/informe-de-indicadores-objetivossobre-la-calidad-de-vida-en-medellin-2012-2015/Sahlins, M. (1977) Economía de la edad de piedra. Madrid: Akal Editor.Sheller, M. (2004). Automotive emotions: feeling the car. Theory, Culture y Society, 21, 25-39.Urry, J. (2003). Inhabiting the Car. Department of Sociology at Lancaster University. Recuperado de http://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/urry-inhabiting-the-car.pdfUrry, J. (2004) “The ‘System’ of Automobility”, Revista Theory, Culture y Society, Volumen 21, p 221-242, Lóndres, Inglaterra.Vallejo, F. y López, Z. (2016). Entrevista al ingeniero Jorge Barrera. Recuperada de https://youtu.be/1fesqdY2u3Ihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación; Vol. 17 Núm. 34 (2019): Enero-Junio; 225-237Social statusTransportCarIdentitySocial differentiationSymbolic languagePrivate propertyMotivationStatus socialTransporteAutomóvelIdentidadeDiferenciação socialLinguagem simbólicoPropriedade privadaMotivaçãoEstatus SocialTransporteAutomóvilIdentidadDiferenciación socialLenguaje simbólicoPropiedad privadaMotivaciónSocial representations on board the car in Medellín, ColombiaAs representações sociais a bordo do automóvel em Medellín, ColômbiaLas representaciones sociales a bordo del automóvil en Medellín, ColombiaVallejo Uribe, Felipe; Universidad Pontificia BolivarianaLópez Torres, Zulima Azeneth; Universidad Pontificia BolivarianaVallejo Uribe, FelipeLópez Torres, Zulima AzenethComunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degreesMedellíninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1ORIGINALAnagramas_336.pdfAnagramas_336.pdfArtículoapplication/pdf861820http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5422/1/Anagramas_336.pdf05aed3059e47f932fa0cfbd3521de8fcMD51Anagramas_336_infografia_esp.pdfAnagramas_336_infografia_esp.pdfInfografía en españolapplication/pdf3482603http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5422/2/Anagramas_336_infografia_esp.pdf7342c927fc9fe9a6c8e0624b2fd959c6MD52Anagramas_336_infografia_ing.pdfAnagramas_336_infografia_ing.pdfInfografía en inglésapplication/pdf3457996http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5422/3/Anagramas_336_infografia_ing.pdfcac2ba0a85c707494b8bbdfa5ce3fb6cMD53THUMBNAILAnagramas_336.pdf.jpgAnagramas_336.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7466http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5422/4/Anagramas_336.pdf.jpgd03f714750eecb1dbd3447efa477b806MD54Anagramas_336_infografia_esp.pdf.jpgAnagramas_336_infografia_esp.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12702http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5422/5/Anagramas_336_infografia_esp.pdf.jpg6ac48ff6f241c1e0dbb534ec9952815dMD55Anagramas_336_infografia_ing.pdf.jpgAnagramas_336_infografia_ing.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12523http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5422/6/Anagramas_336_infografia_ing.pdf.jpga20adb3e79a117e6169da855224d962bMD5611407/5422oai:repository.udem.edu.co:11407/54222019-11-13 23:00:44.935Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |