Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]

An indicator is proposed that measures the degree of professionalization of presidential campaigns in political systems where there is high personalization and low institutionalization of political parties. The professionalization of Colombia's 2014 presidential campaign is measured: describing...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
eng
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/4889
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/4889
Palabra clave:
Colombia
Electoral campaigns
Indicators
Political communication
Professionalization
Professionalization level
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id REPOUDEM2_443cef5f22a35409a32152c744aba41d
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/4889
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]
title Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]
spellingShingle Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]
Colombia
Electoral campaigns
Indicators
Political communication
Professionalization
Professionalization level
title_short Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]
title_full Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]
title_fullStr Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]
title_full_unstemmed Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]
title_sort Proposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv Restrepo-Echavarría, N.-J., Universidad de Medellín;Rodríguez-Díaz, R., Universidad Rey Juan Carlos;Castromil, A.R., Universidad Complutense de Madrid
dc.subject.spa.fl_str_mv Colombia
Electoral campaigns
Indicators
Political communication
Professionalization
Professionalization level
topic Colombia
Electoral campaigns
Indicators
Political communication
Professionalization
Professionalization level
description An indicator is proposed that measures the degree of professionalization of presidential campaigns in political systems where there is high personalization and low institutionalization of political parties. The professionalization of Colombia's 2014 presidential campaign is measured: describing both the organizational dimension and internal structure of the campaign, and the communication strategy used to persuade the voters. Dimensions and categories are established that show the development and evolution of the techniques used in the presidential campaign.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-10-31T13:44:22Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-10-31T13:44:22Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2018
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 13866710
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/4889
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.3145/epi.2018.mar.07
identifier_str_mv 13866710
10.3145/epi.2018.mar.07
url http://hdl.handle.net/11407/4889
dc.language.iso.none.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.isversionof.spa.fl_str_mv https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85045019915&doi=10.3145%2fepi.2018.mar.07&partnerID=40&md5=a30b04b5a64ae7da129f16217d144d5a
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv 27
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 2
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 289
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 299
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv Profesional de la Informacion
dc.relation.references.spa.fl_str_mv "Beccassino, Á., La nueva política (2008) El Entorno Y La Comunicación Electoral, , Argentina: Grijalbo. ISBN: 978 958 6395939;Blumler, J., Tendencias de la comunicación política en las campañas electorales británicas (1999) Democracia Mediática Y Campañas Electorales, pp. 111-124. , En: Muñoz-Alonso, Alejandro;Rospir, Juan-Ignacio (eds.). Madrid: Ariel, ISBN: 978 84 344 1277 4;Castells, M., (2009) Comunicación Y Poder, , https://goo.gl/5ZnMYQ, Madrid: Alianza Editorial. ISBN: 978 84 206 8499 4;Crespo, I., Garrido, A., Riorda, M., (2008) La Conquista Del Poder. Elecciones Y Campañas Presidenciales En América Latina, , Buenos Aires: La Crujía. ISBN: 978 987 6010641;Cotarelo, R., (2010) La Política En La Era De Internet, , Valencia: Tirant lo Blanch. ISBN: 978 84 98769425;Farrel, D., Campaign strategies and tactics (1996) Comparing Democracies: Elections and Voting in Global Perspective, pp. 160-183. , En: Le-Duc, Lawrence;Niemi, Richard;Norris, Pippa (eds.). SAGE Publications, ISBN: 978 0 803958364;Freidenberg, F., (2010) Campañas Electorales Y Demo-Cracia, , Salamanca: Documento en elaboración. Universidad de Salamanca. flavia@unam.mx;Gibson, R., Römmele, A., Changing cam-paing communication. A party-centered theory of professionalized campaigning (2001) The Harvard International Journal of Press / Politics, 6 (4), pp. 31-43. , https://goo.gl/cwjjF7https://doi.org/10.1177/108118001129172323;Gibson, R., Römmele, A., Measuring the professionalization of political campaigning (2009) Party Politics, 15 (3), pp. 265-293. , https://www.dcern.org.uk/wp-content/uploads/2017/07/GibsonRommeleCampaigns.pdfhttps://doi.org/10.1177/1354068809102245;Holtz-Bacha, C., Campañas electorales en Alemania (2002) Priess, Frank. Relación Entre Política Y Me-Dios. Propuestas Alemanas En Una Perspectiva Comparada, pp. 207-229. , Buenos Aires: Fundación Konrad Adenauer;Izurieta, R., Arteton, C., Perina, R., (2003) Estrategias De Comunicación para Gobiernos, , Buenos Aires: La Crujia. ISBN: 978 987 1004140;Kavanagh, D., Democracia partidaria y marketing político: ¿Sin lugar para aficionados? (2004) Diálogo Político, 21 (1), pp. 33-45. , http://www.kas.de/argentinien/es/publications/5227;Maarek, P., Marketing político y comunicación (2009) Claves para Una Buena Información Política, , 2ª ed.). Barcelona: Paidós Ibérica. ISBN: 978 84 49322617;Mancini, P., Americanización y modernización. Breve historia de la campaña electoral (1995) Comunicación Política, pp. 141-168. , En: Muñoz-Alonso, Alejandro;Rospir, Juan-Ignacio (eds.). Madrid: Editorial Universitas, ISBN: 978 84 79910396;Martínez-Pandiani, G., El impacto de la tele-visión en la comunicación política moderna (2006) Revista Signos Universitarios, 25 (1), pp. 67-88. , http://p3.usal.edu.ar/index.php/signos/article/view/2955;Mazzoleni, G., (2010) La Comunicación Política, , Madrid: Alianza Editorial. ISBN: 84 20669407;Mintzberg, H., An emerging strategy for 'direct' research (1979) Administrative Science Quarterly, 24 (4), pp. 582-589. , https://doi.org/10.2307/2392364;Múnera-Uribe, P.-A., Sánchez-Zuloaga, U.-H.-N., (2003) Comunicación Empresarial. Una Mirada Cor-Porativa, , Medellín: AICE. ISBN: 978 958 3356780;Neto, F.-M.-D.-R., (2007) La Profesionalización De Las Campañas Electorales En Brasil (1989-2006), , https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/18601, Salamanca: Universidad de Salamanca;Norris, P., ""¿Un círculo virtuoso? El impacto de las comunicaciones políticas en las democracias post-industriales (2001) Revista Española De Ciencia Política, (4), pp. 7-33. , https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/37313;Norris, P., The evolution of election campaigns: Eroding political engagement? (2004) Political Communication in The 21St Century, , https://goo.gl/AkESQx, St Margaret's College, University of Ota-go, New Zealand;Orejuela, S., Proceso de globalización a la profesionalización (2006) Revista De Comunicación, 5, pp. 55-87. , http://revistadecomunicacion.com/pdf/2006/Art055-087.pdf;Plasser, F., Plasser, G., (2002) La Campaña Global: Los Nuevos Gurúes Del Marketing Político En Acción, , Buenos Aires: Temas. ISBN: 978 987 9164679;Ramos-Meneghetti, M., (2003) Americanización De Las Campañas Electorales: Elecciones Presidenciales Argentinas De 1999, , Tesina. Madrid: Universidad Complutense de Madrid;Restrepo-Echavarría, N.-J., La profesionalización de las campañas electorales: Las elecciones presidenciales de Colombia 2010 (2015) Revista Española De Ciencia Política, 38, pp. 85-114. , https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/viewFile/37664/21181;Restrepo-Echavarría, N., (2017) La Profesionalización De Las Campañas Electorales En Colombia: Las Elecciones Presidenciales En Colombia 1994-2014, , https://www.ucm.es/data/cont/docs/1208-2017-07-12Tesis_Julian_Restrepo.pdf, Julián Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid;Rospir, J.-I., La globalización de las campañas electorales (1999) Democracia Mediática Y Campañas Electorales, pp. 55-88. , En: Muñoz-Alonso, Alejandro;Rospir, Juan-Ignacio (eds.). Madrid: Ariel, ISBN: 978 84 344 1277 4;Swanson, D., Mancini, P., (1996) Politics, Media and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral Campaigning and Their Consequences, , ISBN: 978 0 275951832"
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
dc.publisher.spa.fl_str_mv El Profesional de la Informacion
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Comunicación y Relaciones Corporativas
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Comunicación
dc.source.spa.fl_str_mv Scopus
institution Universidad de Medellín
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159103125094400
spelling 2018-10-31T13:44:22Z2018-10-31T13:44:22Z201813866710http://hdl.handle.net/11407/488910.3145/epi.2018.mar.07An indicator is proposed that measures the degree of professionalization of presidential campaigns in political systems where there is high personalization and low institutionalization of political parties. The professionalization of Colombia's 2014 presidential campaign is measured: describing both the organizational dimension and internal structure of the campaign, and the communication strategy used to persuade the voters. Dimensions and categories are established that show the development and evolution of the techniques used in the presidential campaign.engspaEl Profesional de la InformacionComunicación y Relaciones CorporativasFacultad de Comunicaciónhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85045019915&doi=10.3145%2fepi.2018.mar.07&partnerID=40&md5=a30b04b5a64ae7da129f16217d144d5a272289299Profesional de la Informacion"Beccassino, Á., La nueva política (2008) El Entorno Y La Comunicación Electoral, , Argentina: Grijalbo. ISBN: 978 958 6395939;Blumler, J., Tendencias de la comunicación política en las campañas electorales británicas (1999) Democracia Mediática Y Campañas Electorales, pp. 111-124. , En: Muñoz-Alonso, Alejandro;Rospir, Juan-Ignacio (eds.). Madrid: Ariel, ISBN: 978 84 344 1277 4;Castells, M., (2009) Comunicación Y Poder, , https://goo.gl/5ZnMYQ, Madrid: Alianza Editorial. ISBN: 978 84 206 8499 4;Crespo, I., Garrido, A., Riorda, M., (2008) La Conquista Del Poder. Elecciones Y Campañas Presidenciales En América Latina, , Buenos Aires: La Crujía. ISBN: 978 987 6010641;Cotarelo, R., (2010) La Política En La Era De Internet, , Valencia: Tirant lo Blanch. ISBN: 978 84 98769425;Farrel, D., Campaign strategies and tactics (1996) Comparing Democracies: Elections and Voting in Global Perspective, pp. 160-183. , En: Le-Duc, Lawrence;Niemi, Richard;Norris, Pippa (eds.). SAGE Publications, ISBN: 978 0 803958364;Freidenberg, F., (2010) Campañas Electorales Y Demo-Cracia, , Salamanca: Documento en elaboración. Universidad de Salamanca. flavia@unam.mx;Gibson, R., Römmele, A., Changing cam-paing communication. A party-centered theory of professionalized campaigning (2001) The Harvard International Journal of Press / Politics, 6 (4), pp. 31-43. , https://goo.gl/cwjjF7https://doi.org/10.1177/108118001129172323;Gibson, R., Römmele, A., Measuring the professionalization of political campaigning (2009) Party Politics, 15 (3), pp. 265-293. , https://www.dcern.org.uk/wp-content/uploads/2017/07/GibsonRommeleCampaigns.pdfhttps://doi.org/10.1177/1354068809102245;Holtz-Bacha, C., Campañas electorales en Alemania (2002) Priess, Frank. Relación Entre Política Y Me-Dios. Propuestas Alemanas En Una Perspectiva Comparada, pp. 207-229. , Buenos Aires: Fundación Konrad Adenauer;Izurieta, R., Arteton, C., Perina, R., (2003) Estrategias De Comunicación para Gobiernos, , Buenos Aires: La Crujia. ISBN: 978 987 1004140;Kavanagh, D., Democracia partidaria y marketing político: ¿Sin lugar para aficionados? (2004) Diálogo Político, 21 (1), pp. 33-45. , http://www.kas.de/argentinien/es/publications/5227;Maarek, P., Marketing político y comunicación (2009) Claves para Una Buena Información Política, , 2ª ed.). Barcelona: Paidós Ibérica. ISBN: 978 84 49322617;Mancini, P., Americanización y modernización. Breve historia de la campaña electoral (1995) Comunicación Política, pp. 141-168. , En: Muñoz-Alonso, Alejandro;Rospir, Juan-Ignacio (eds.). Madrid: Editorial Universitas, ISBN: 978 84 79910396;Martínez-Pandiani, G., El impacto de la tele-visión en la comunicación política moderna (2006) Revista Signos Universitarios, 25 (1), pp. 67-88. , http://p3.usal.edu.ar/index.php/signos/article/view/2955;Mazzoleni, G., (2010) La Comunicación Política, , Madrid: Alianza Editorial. ISBN: 84 20669407;Mintzberg, H., An emerging strategy for 'direct' research (1979) Administrative Science Quarterly, 24 (4), pp. 582-589. , https://doi.org/10.2307/2392364;Múnera-Uribe, P.-A., Sánchez-Zuloaga, U.-H.-N., (2003) Comunicación Empresarial. Una Mirada Cor-Porativa, , Medellín: AICE. ISBN: 978 958 3356780;Neto, F.-M.-D.-R., (2007) La Profesionalización De Las Campañas Electorales En Brasil (1989-2006), , https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/18601, Salamanca: Universidad de Salamanca;Norris, P., ""¿Un círculo virtuoso? El impacto de las comunicaciones políticas en las democracias post-industriales (2001) Revista Española De Ciencia Política, (4), pp. 7-33. , https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/37313;Norris, P., The evolution of election campaigns: Eroding political engagement? (2004) Political Communication in The 21St Century, , https://goo.gl/AkESQx, St Margaret's College, University of Ota-go, New Zealand;Orejuela, S., Proceso de globalización a la profesionalización (2006) Revista De Comunicación, 5, pp. 55-87. , http://revistadecomunicacion.com/pdf/2006/Art055-087.pdf;Plasser, F., Plasser, G., (2002) La Campaña Global: Los Nuevos Gurúes Del Marketing Político En Acción, , Buenos Aires: Temas. ISBN: 978 987 9164679;Ramos-Meneghetti, M., (2003) Americanización De Las Campañas Electorales: Elecciones Presidenciales Argentinas De 1999, , Tesina. Madrid: Universidad Complutense de Madrid;Restrepo-Echavarría, N.-J., La profesionalización de las campañas electorales: Las elecciones presidenciales de Colombia 2010 (2015) Revista Española De Ciencia Política, 38, pp. 85-114. , https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/viewFile/37664/21181;Restrepo-Echavarría, N., (2017) La Profesionalización De Las Campañas Electorales En Colombia: Las Elecciones Presidenciales En Colombia 1994-2014, , https://www.ucm.es/data/cont/docs/1208-2017-07-12Tesis_Julian_Restrepo.pdf, Julián Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid;Rospir, J.-I., La globalización de las campañas electorales (1999) Democracia Mediática Y Campañas Electorales, pp. 55-88. , En: Muñoz-Alonso, Alejandro;Rospir, Juan-Ignacio (eds.). Madrid: Ariel, ISBN: 978 84 344 1277 4;Swanson, D., Mancini, P., (1996) Politics, Media and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral Campaigning and Their Consequences, , ISBN: 978 0 275951832"ScopusColombiaElectoral campaignsIndicatorsPolitical communicationProfessionalizationProfessionalization levelProposal of an indicator to measure the professionalization of election campaigns: The case of Colombia [Propuesta de un indicador para medir la profesionalización de las campañas electorales: El caso de Colombia]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Restrepo-Echavarría, N.-J., Universidad de Medellín;Rodríguez-Díaz, R., Universidad Rey Juan Carlos;Castromil, A.R., Universidad Complutense de MadridRestrepo-Echavarría N.-J.Rodríguez-Díaz R.Castromil A.R.http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4889oai:repository.udem.edu.co:11407/48892020-12-15 15:05:30.29Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co