The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación]
According to the Colombian Constitution in its Article 49 the principles of Social Security are efficiency, universality and solidarity. In 1993, the Congress of the Republic issued Law 100, which is the basis for the provision of this right in general and health in particular. In 25 years, all Colo...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/5703
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/5703
- Palabra clave:
- Colombia
Health
Human rights
Social security
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_3d522d4301d7ef1234e774c8029f1a99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/5703 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
spelling |
20192020-04-29T14:53:43Z2020-04-29T14:53:43Z18704670http://hdl.handle.net/11407/570310.22201/iij.24487899e.2019.29.13905According to the Colombian Constitution in its Article 49 the principles of Social Security are efficiency, universality and solidarity. In 1993, the Congress of the Republic issued Law 100, which is the basis for the provision of this right in general and health in particular. In 25 years, all Colombians were covered by the system, but there are many voices that denounce their crisis. Using a descriptive-analytical methodology it was possible to conclude that we have reached universality, but we have an inefficient system. The sources used are legal norms, doctrine and jurisprudence. © 2019 Universidad Nacional Autonoma de Mexico, Instituto de Astronomia. All rights reserved.spahttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85074885300&doi=10.22201%2fiij.24487899e.2019.29.13905&partnerID=40&md5=3f76e063288af62b051714e9f9bb743929201218En febrero de 2017, cuando se cumplieron los dos años dados por el legis-lador para la entrada en vigencia de esta condición, el MSPS expidió la resolu-ción 0330, en la cual se fija un sistema de exclusión a cargo de la Dirección de Regulación de Beneficios, Costos y Tarifas del Aseguramiento en Salud, ente adscrito al MSPS, y se estableció que el proceso de exclusión deberá cumplir con las siguientes fases: Nominación y priorización. Análisis técnico-científico. Consulta a pacientes potencialmente afectados. Adopción y publicación de decisiones.11Revista Latinoamericana de Derecho SocialColombiaHealthHuman rightsSocial securityThe general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación]Reviewinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1DerechoFacultad de DerechoMendieta González, D., Universidad de Antioquia, Colombia; Jaramillo, C.E., Universidad de Medellín, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecMendieta González D.Jaramillo C.E.11407/5703oai:repository.udem.edu.co:11407/57032020-05-27 15:53:54.003Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |
dc.title.none.fl_str_mv |
The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación] |
title |
The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación] |
spellingShingle |
The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación] Colombia Health Human rights Social security |
title_short |
The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación] |
title_full |
The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación] |
title_fullStr |
The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación] |
title_full_unstemmed |
The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación] |
title_sort |
The general system of social security in health of Colombia. universal, but inefficient: A purpose of twenty-five years of its creation [El sistema general de seguridad social en salud de Colombia. Universal, pero ineficiente: A propósito de los veinticinco años de su creación] |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Colombia Health Human rights Social security |
topic |
Colombia Health Human rights Social security |
description |
According to the Colombian Constitution in its Article 49 the principles of Social Security are efficiency, universality and solidarity. In 1993, the Congress of the Republic issued Law 100, which is the basis for the provision of this right in general and health in particular. In 25 years, all Colombians were covered by the system, but there are many voices that denounce their crisis. Using a descriptive-analytical methodology it was possible to conclude that we have reached universality, but we have an inefficient system. The sources used are legal norms, doctrine and jurisprudence. © 2019 Universidad Nacional Autonoma de Mexico, Instituto de Astronomia. All rights reserved. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2020-04-29T14:53:43Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2020-04-29T14:53:43Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Review |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
18704670 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/5703 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22201/iij.24487899e.2019.29.13905 |
identifier_str_mv |
18704670 10.22201/iij.24487899e.2019.29.13905 |
url |
http://hdl.handle.net/11407/5703 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85074885300&doi=10.22201%2fiij.24487899e.2019.29.13905&partnerID=40&md5=3f76e063288af62b051714e9f9bb7439 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
29 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
201 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
218 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
En febrero de 2017, cuando se cumplieron los dos años dados por el legis-lador para la entrada en vigencia de esta condición, el MSPS expidió la resolu-ción 0330, en la cual se fija un sistema de exclusión a cargo de la Dirección de Regulación de Beneficios, Costos y Tarifas del Aseguramiento en Salud, ente adscrito al MSPS, y se estableció que el proceso de exclusión deberá cumplir con las siguientes fases: Nominación y priorización. Análisis técnico-científico. Consulta a pacientes potencialmente afectados. Adopción y publicación de decisiones.11 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Derecho |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Derecho |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Latinoamericana de Derecho Social |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159115314790400 |