Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
This article discusses the way in which lighting professionals articulate the expressive possibilities of light to support the Spanish production of television fiction series in high definition: How they distribute the light to adapt it to the narrative needs of the scene and the technical requireme...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
eng
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/5859
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/5859
https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a7
- Palabra clave:
- Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltos
Série de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltos
Serie de televisión
Telenovela española
Producción televisiva
Iluminación
Amar en tiempos revueltos
- Rights
- License
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
REPOUDEM2_3915ca2804f714b6f4dbbd131b09157f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/5859 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.eng.fl_str_mv |
Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos |
dc.title.por.fl_str_mv |
A iluminação em alta definição da sétima temporada da novela Amar en tiempos revueltos, da Televisión Española |
dc.title.spa.fl_str_mv |
"La iluminación en Alta Definición de la séptima temporada de la telenovela de Televisión Española ""Amar en tiempos revueltos""" |
title |
Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos |
spellingShingle |
Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltos Série de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltos Serie de televisión Telenovela española Producción televisiva Iluminación Amar en tiempos revueltos |
title_short |
Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos |
title_full |
Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos |
title_fullStr |
Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos |
title_full_unstemmed |
Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos |
title_sort |
Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos |
dc.contributor.affiliation.none.fl_str_mv |
Cerdá Juan, Gaspar; Universidad Católica San Antonio de Murcia |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltos |
topic |
Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltos Série de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltos Serie de televisión Telenovela española Producción televisiva Iluminación Amar en tiempos revueltos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Série de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltos |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Serie de televisión Telenovela española Producción televisiva Iluminación Amar en tiempos revueltos |
description |
This article discusses the way in which lighting professionals articulate the expressive possibilities of light to support the Spanish production of television fiction series in high definition: How they distribute the light to adapt it to the narrative needs of the scene and the technical requirements of the television cameras. The case study chosen is the seventh season of Amar en tiempos revueltos, produced by Diagonal TV for Televisión Española, since it is one of the most successful series of Spanish television, and it exceeds the rest of national broadcast television soap operas regarding number of chapters. The theoretical foundation deficit led to in-depth interviews with directors of photography and lighting directors in these television productions. For the treatment of the data obtained (through the dialogic technique and the direct viewing of the fiction episodes), the qualitative methodology of the analysis of content was used. This approach gives a central character to the text, in this case audiovisual, and is used to measure the frequency and significance of the selected elements. Among the most significant conclusions of the research, it can be noted that the lighting in high definition of the seventh season of Amar en tiempos revueltos differentiates the environments of the diegesis, despite carrying a rhythm of production that exceeds a chapter per day. In addition, the methodology is likely to become a reference framework for future research, and for possible revisions and discussions in academia. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2020-09-22T21:54:09Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2020-09-22T21:54:09Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2020-02-22 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
1692-2522 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/5859 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a7 |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
2248-4086 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de Medellín |
identifier_str_mv |
1692-2522 2248-4086 reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín instname:Universidad de Medellín |
url |
http://hdl.handle.net/11407/5859 https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a7 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/2488 |
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv |
Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, Universidad de Medellín; Vol. 18, Núm. 35 (2019) |
dc.relation.haspart.none.fl_str_mv |
Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación Vol. 18, Núm. 35 Julio-Diciembre 2019 |
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv |
18 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
35 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
119 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
141 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
"Amigo, B. (2005). Interpretación, cognición y teoría de géneros televisivos. En Documentos de trabajo del Centro de Estudios de la Comunicación. Instituto de la Comunicación e Imagen, 2, 38-65. Recuperado de https://taller5a.files.wordpress.com/2010/02/televisionygenero01.pdf Aronovich, R. (2005). Exponer una historia. La fotografía cinematográfica. Gedisa. Barroso, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Síntesis. Bermingham, A. (2010). Iluminación de localizaciones para televisión. Instituto Radiotelevisión Española. Carrasco, A. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Communication Journal, 1, 174-200. Casetti, F. y Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Paidós. Castillo, J. M. (2009). Realización, televisión y lenguaje audiovisual. Instituto Radiotelevisión Española. Cebrián, M. (1981). Diccionario de radio y televisión. Alhambra. Cortés Lahera, J. Á. (2008). La programación de las series familiares. En M. Medina Laverón, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (pp. 75-100). Ediciones Internacionales Universitarias. Chicharro, M. M. y Rueda, J. C. (2008). Televisión y ficción histórica: Amar en tiempos revueltos. Comunicación y sociedad, 21(2), 57-84. Chion, M. (1992): El cine y sus oficios. Cátedra. Diagonal TV (2005-2012). Amar en tiempos revueltos. tve. Recuperado de http://www.diagonaltv.es/amar-en-tiempos-revueltos/ Diego, P. (2010). La ficción en la pequeña pantalla. Cincuenta años de series en España. Eunsa. Diego, P., y Pardo, A. (2008). Estándares de producción de ""dramedias"" familiares en España: el caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. En M. Medina Laverón, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (pp. 45-74). Eunsa. Field, S. (2002). El libro del guion. Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones. García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión en España.Gedisa. Gordillo, I. (1999). Narrativa y televisión. Mad. Jacoste Quesada, J. (1996). El productor cinematográfico. Síntesis. Loiseleux, J. (2005). La luz en el cine. Cómo se ilumina con palabras. Cómo se escribe con la luz. Paidós. López-Pumarejo, T. (1987). Aproximación a la telenovela. Dallas/Dinasty/Falcon Crest. Marzal Felici, J. (2004). Modelo de análisis de la imagen fotográfica. Grupo de investigación Itaca de la Universitat Jaume I. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es/ Migelez, X. (2013, enero 4). La sobremesa de TVE se encarece: de los 56.000 euros por capítulo de 'Amar...' a los 80.000 euros del nuevo serial. Formulatv.com. Recuperado de http://www.formulatv.com/noticias/28336/sobremesa-tve-se-encarece-56000-euros-capitulo-amar-en-tiempos-revueltos-80000-euros-nuevo-serial. Millerson, G. (2008). Iluminación para televisión y cine. Instituto Oficial de Radiotelevisión Española. Moreno, I. (2003). Narrativa audiovisual publicitaria. Paidós. Navarro, P. y Díaz, C. (1994). Análisis de contenido. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 177-224). Síntesis. Rincón, D., Justo, A., Latorre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Dykinson. Scheaffer, R., Mendenhall, W. III y Lyman, R. (2006). Elementos de muestreo. Paraninfo. Sáinz, M. (2002). El productor audiovisual. Síntesis. Saló, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Gedisa. Toledano, G., y Verde, N. (2007). Cómo crear una serie de televisión. T&B Editores.tve (2011). Amar en tiempos revueltos. T7. Capítulo 1. A la carta Televisión y Radio. Recuperado de http://www.rtve.es/alacarta/videos/amar-en-tiempos-revueltos/amar-tiempos-revueltos-t7-capitulo-1/1189920/ Zeki, S. (2002). La imagen visual en la mente y el cerebro. Investigación y Ciencia, Temas 27, El Color, 70-79." |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
PDF |
dc.format.extent.none.fl_str_mv |
p. 119-141 |
dc.format.medium.spa.fl_str_mv |
Electrónico |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv |
Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Medellín |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Medellín |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación; Vol. 18 Núm. 35 (2019): Julio-Diciembre; 119-142 |
institution |
Universidad de Medellín |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/1/license.txt http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/2/Anagramas_441.pdf http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/3/Anagramas_441_infografia_espa%c3%b1ol.pdf http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/4/Anagramas_441_infografia_ingles.pdf http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/5/Anagramas_441.pdf.jpg http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/6/Anagramas_441_infografia_espa%c3%b1ol.pdf.jpg http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/7/Anagramas_441_infografia_ingles.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
abb099b563fefa6a69c0efdb9bbc7c4c 10ee55440c3fce4b99c070df89bf9af1 d8075b998a592a7e79b3aa7ef63321db 621554684703ea482ad4c5a02d9015c8 871b0f8d141763aa150cc3c9e5e0ed8e eb36c4687816bde67f7ed040b7f3bf7c 68da15f460e516229d8d3b768314a642 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159252577583104 |
spelling |
Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2020-09-22T21:54:09Z2020-09-22T21:54:09Z2020-02-221692-2522http://hdl.handle.net/11407/5859https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a72248-4086reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínThis article discusses the way in which lighting professionals articulate the expressive possibilities of light to support the Spanish production of television fiction series in high definition: How they distribute the light to adapt it to the narrative needs of the scene and the technical requirements of the television cameras. The case study chosen is the seventh season of Amar en tiempos revueltos, produced by Diagonal TV for Televisión Española, since it is one of the most successful series of Spanish television, and it exceeds the rest of national broadcast television soap operas regarding number of chapters. The theoretical foundation deficit led to in-depth interviews with directors of photography and lighting directors in these television productions. For the treatment of the data obtained (through the dialogic technique and the direct viewing of the fiction episodes), the qualitative methodology of the analysis of content was used. This approach gives a central character to the text, in this case audiovisual, and is used to measure the frequency and significance of the selected elements. Among the most significant conclusions of the research, it can be noted that the lighting in high definition of the seventh season of Amar en tiempos revueltos differentiates the environments of the diegesis, despite carrying a rhythm of production that exceeds a chapter per day. In addition, the methodology is likely to become a reference framework for future research, and for possible revisions and discussions in academia.No presente artigo, analisa-se a forma em que os profissionais da iluminação articulam as possibilidades expressivas da luz para apoiar a produção espanhola de ficção televisiva seriada em alta definição; como distribuem a luz para adequá-la às necessidades narrativas da cena e as exigências técnicas das câmeras de televisão. O caso de estudo escolhido é a sétima temporada de Amar en tiempos revueltos — produzida por Diagonal TV para Televisión Española — já que é uma das séries mais premiadas da Televisión Española e supera em número de capítulos o restante das telenovelas de emissão nacional. O déficit de fundamentação teórica levou a realizar entrevistas em profundidade com os diretores de fotografia e iluminadores nessas produções televisivas. Para o tratamento dos dados obtidos — por meio da técnica dialógica e do visionamento direto dos episódios da ficção — empregou-se a metodologia qualitativa de análise de conteúdo. Essa abordagem concede caráter central ao texto, nesse caso audiovisual, e é usada para medir a frequência e a significação dos elementos selecionados. Entre as conclusões mais significativas da pesquisa, pode-se destacar que a iluminação em alta definição da sétima temporada de Amar en tiempos revueltos diferencia os distintos ambientes da diegese, apesar de seguir um ritmo de produção que supera o capítulo diário. Além disso, a metodologia proposta é passível de ser ponto de referência para pesquisas futuras e possíveis revisões e discussões de ordem acadêmica.En el presente artículo se analiza la forma en que los profesionales de la iluminación articulan las posibilidades expresivas de la luz para apoyar la producción española de la ficción televisiva seriada en alta definición; cómo distribuyen la luz para adecuarla a las necesidades narrativas de la escena y las exigencias técnicas de las cámaras de televisión. El caso de estudio escogido es la séptima temporada de Amar en tiempos revueltos, producida por Diagonal TV para Televisión Española, ya que es una de las series más laureadas de Televisión Española, y supera en número de capítulos al resto de telenovelas de emisión nacional. El déficit de fundamentación teórica llevó a realizar entrevistas en profundidad con los directores de fotografía e iluminadores en estas producciones televisivas. Para el tratamiento de los datos obtenidos mediante la técnica dialógica y el visionado directo de los episodios de la ficción, se empleó la metodología cualitativa del análisis de contenido. Este enfoque concede carácter central al texto, en este caso audiovisual, y se usa para medir la frecuencia y significación de los elementos seleccionados. Entre las conclusiones más significativas de la investigación se puede destacar que la iluminación en alta definición de la séptima temporada de Amar en tiempos revueltos diferencia los distintos ambientes de la diégesis, a pesar de llevar un ritmo de producción que supera el capítulo diario. Además, la metodología propuesta es susceptible de ser marco de referencia para investigaciones futuras y posibles revisiones y discusiones de orden académico.PDFp. 119-141Electrónicoapplication/pdfspaengUniversidad de MedellínFacultad de Comunicaciónhttps://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/2488Anagramas Rumbos y Sentidos de la ComunicaciónAnagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, Universidad de Medellín; Vol. 18, Núm. 35 (2019)Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación Vol. 18, Núm. 35 Julio-Diciembre 20191835119141"Amigo, B. (2005). Interpretación, cognición y teoría de géneros televisivos. En Documentos de trabajo del Centro de Estudios de la Comunicación. Instituto de la Comunicación e Imagen, 2, 38-65. Recuperado de https://taller5a.files.wordpress.com/2010/02/televisionygenero01.pdfAronovich, R. (2005). Exponer una historia. La fotografía cinematográfica. Gedisa.Barroso, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Síntesis.Bermingham, A. (2010). Iluminación de localizaciones para televisión. Instituto Radiotelevisión Española.Carrasco, A. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Communication Journal, 1, 174-200.Casetti, F. y Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Paidós.Castillo, J. M. (2009). Realización, televisión y lenguaje audiovisual. Instituto Radiotelevisión Española.Cebrián, M. (1981). Diccionario de radio y televisión. Alhambra.Cortés Lahera, J. Á. (2008). La programación de las series familiares. En M. Medina Laverón, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (pp. 75-100). Ediciones Internacionales Universitarias.Chicharro, M. M. y Rueda, J. C. (2008). Televisión y ficción histórica: Amar en tiempos revueltos. Comunicación y sociedad, 21(2), 57-84.Chion, M. (1992): El cine y sus oficios. Cátedra.Diagonal TV (2005-2012). Amar en tiempos revueltos. tve. Recuperado de http://www.diagonaltv.es/amar-en-tiempos-revueltos/Diego, P. (2010). La ficción en la pequeña pantalla. Cincuenta años de series en España. Eunsa.Diego, P., y Pardo, A. (2008). Estándares de producción de ""dramedias"" familiares en España: el caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. En M. Medina Laverón, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (pp. 45-74). Eunsa.Field, S. (2002). El libro del guion. Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones.García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión en España.Gedisa.Gordillo, I. (1999). Narrativa y televisión. Mad.Jacoste Quesada, J. (1996). El productor cinematográfico. Síntesis.Loiseleux, J. (2005). La luz en el cine. Cómo se ilumina con palabras. Cómo se escribe con la luz. Paidós.López-Pumarejo, T. (1987). Aproximación a la telenovela. Dallas/Dinasty/Falcon Crest.Marzal Felici, J. (2004). Modelo de análisis de la imagen fotográfica. Grupo de investigación Itaca de la Universitat Jaume I. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es/Migelez, X. (2013, enero 4). La sobremesa de TVE se encarece: de los 56.000 euros por capítulo de 'Amar...' a los 80.000 euros del nuevo serial. Formulatv.com. Recuperado de http://www.formulatv.com/noticias/28336/sobremesa-tve-se-encarece-56000-euros-capitulo-amar-en-tiempos-revueltos-80000-euros-nuevo-serial.Millerson, G. (2008). Iluminación para televisión y cine. Instituto Oficial de Radiotelevisión Española.Moreno, I. (2003). Narrativa audiovisual publicitaria. Paidós.Navarro, P. y Díaz, C. (1994). Análisis de contenido. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 177-224). Síntesis.Rincón, D., Justo, A., Latorre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Dykinson.Scheaffer, R., Mendenhall, W. III y Lyman, R. (2006). Elementos de muestreo. Paraninfo.Sáinz, M. (2002). El productor audiovisual. Síntesis.Saló, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Gedisa.Toledano, G., y Verde, N. (2007). Cómo crear una serie de televisión.T&B Editores.tve (2011). Amar en tiempos revueltos. T7. Capítulo 1. A la carta Televisión y Radio. Recuperado de http://www.rtve.es/alacarta/videos/amar-en-tiempos-revueltos/amar-tiempos-revueltos-t7-capitulo-1/1189920/Zeki, S. (2002). La imagen visual en la mente y el cerebro. Investigación y Ciencia, Temas 27, El Color, 70-79."http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación; Vol. 18 Núm. 35 (2019): Julio-Diciembre; 119-142Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltosSérie de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltosSerie de televisiónTelenovela españolaProducción televisivaIluminaciónAmar en tiempos revueltosLighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltosA iluminação em alta definição da sétima temporada da novela Amar en tiempos revueltos, da Televisión Española"La iluminación en Alta Definición de la séptima temporada de la telenovela de Televisión Española ""Amar en tiempos revueltos"""Cerdá Juan, Gaspar; Universidad Católica San Antonio de MurciaCerdá Juan, GasparComunidad Universidad de MedellínMedellíninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1LICENSElicense.txttext/plain1166http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/1/license.txtabb099b563fefa6a69c0efdb9bbc7c4cMD51ORIGINALAnagramas_441.pdfapplication/pdf1168678http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/2/Anagramas_441.pdf10ee55440c3fce4b99c070df89bf9af1MD52Anagramas_441_infografia_español.pdfapplication/pdf380407http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/3/Anagramas_441_infografia_espa%c3%b1ol.pdfd8075b998a592a7e79b3aa7ef63321dbMD53Anagramas_441_infografia_ingles.pdfapplication/pdf381168http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/4/Anagramas_441_infografia_ingles.pdf621554684703ea482ad4c5a02d9015c8MD54THUMBNAILAnagramas_441.pdf.jpgAnagramas_441.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7276http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/5/Anagramas_441.pdf.jpg871b0f8d141763aa150cc3c9e5e0ed8eMD55Anagramas_441_infografia_español.pdf.jpgAnagramas_441_infografia_español.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12809http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/6/Anagramas_441_infografia_espa%c3%b1ol.pdf.jpgeb36c4687816bde67f7ed040b7f3bf7cMD56Anagramas_441_infografia_ingles.pdf.jpgAnagramas_441_infografia_ingles.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12654http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/7/Anagramas_441_infografia_ingles.pdf.jpg68da15f460e516229d8d3b768314a642MD5711407/5859oai:repository.udem.edu.co:11407/58592020-09-22 23:03:06.237Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.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 |