Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos

This article discusses the way in which lighting professionals articulate the expressive possibilities of light to support the Spanish production of television fiction series in high definition: How they distribute the light to adapt it to the narrative needs of the scene and the technical requireme...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
eng
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/5859
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/5859
https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a7
Palabra clave:
Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltos
Série de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltos
Serie de televisión
Telenovela española
Producción televisiva
Iluminación
Amar en tiempos revueltos
Rights
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id REPOUDEM2_3915ca2804f714b6f4dbbd131b09157f
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/5859
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
dc.title.eng.fl_str_mv Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
dc.title.por.fl_str_mv A iluminação em alta definição da sétima temporada da novela Amar en tiempos revueltos, da Televisión Española
dc.title.spa.fl_str_mv "La iluminación en Alta Definición de la séptima temporada de la telenovela de Televisión Española ""Amar en tiempos revueltos"""
title Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
spellingShingle Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltos
Série de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltos
Serie de televisión
Telenovela española
Producción televisiva
Iluminación
Amar en tiempos revueltos
title_short Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
title_full Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
title_fullStr Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
title_full_unstemmed Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
title_sort Lighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltos
dc.contributor.affiliation.none.fl_str_mv Cerdá Juan, Gaspar; Universidad Católica San Antonio de Murcia
dc.subject.eng.fl_str_mv Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltos
topic Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltos
Série de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltos
Serie de televisión
Telenovela española
Producción televisiva
Iluminación
Amar en tiempos revueltos
dc.subject.por.fl_str_mv Série de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltos
dc.subject.spa.fl_str_mv Serie de televisión
Telenovela española
Producción televisiva
Iluminación
Amar en tiempos revueltos
description This article discusses the way in which lighting professionals articulate the expressive possibilities of light to support the Spanish production of television fiction series in high definition: How they distribute the light to adapt it to the narrative needs of the scene and the technical requirements of the television cameras. The case study chosen is the seventh season of Amar en tiempos revueltos, produced by Diagonal TV for Televisión Española, since it is one of the most successful series of Spanish television, and it exceeds the rest of national broadcast television soap operas regarding number of chapters. The theoretical foundation deficit led to in-depth interviews with directors of photography and lighting directors in these television productions. For the treatment of the data obtained (through the dialogic technique and the direct viewing of the fiction episodes), the qualitative methodology of the analysis of content was used. This approach gives a central character to the text, in this case audiovisual, and is used to measure the frequency and significance of the selected elements. Among the most significant conclusions of the research, it can be noted that the lighting in high definition of the seventh season of Amar en tiempos revueltos differentiates the environments of the diegesis, despite carrying a rhythm of production that exceeds a chapter per day. In addition, the methodology is likely to become a reference framework for future research, and for possible revisions and discussions in academia.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2020-09-22T21:54:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2020-09-22T21:54:09Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2020-02-22
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1692-2522
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/5859
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a7
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 2248-4086
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de Medellín
identifier_str_mv 1692-2522
2248-4086
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
instname:Universidad de Medellín
url http://hdl.handle.net/11407/5859
https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a7
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/2488
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, Universidad de Medellín; Vol. 18, Núm. 35 (2019)
dc.relation.haspart.none.fl_str_mv Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación Vol. 18, Núm. 35 Julio-Diciembre 2019
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv 18
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 35
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 119
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 141
dc.relation.references.none.fl_str_mv "Amigo, B. (2005). Interpretación, cognición y teoría de géneros televisivos. En Documentos de trabajo del Centro de Estudios de la Comunicación. Instituto de la Comunicación e Imagen, 2, 38-65. Recuperado de https://taller5a.files.wordpress.com/2010/02/televisionygenero01.pdf
Aronovich, R. (2005). Exponer una historia. La fotografía cinematográfica. Gedisa.
Barroso, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Síntesis.
Bermingham, A. (2010). Iluminación de localizaciones para televisión. Instituto Radiotelevisión Española.
Carrasco, A. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Communication Journal, 1, 174-200.
Casetti, F. y Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Paidós.
Castillo, J. M. (2009). Realización, televisión y lenguaje audiovisual. Instituto Radiotelevisión Española.
Cebrián, M. (1981). Diccionario de radio y televisión. Alhambra.
Cortés Lahera, J. Á. (2008). La programación de las series familiares. En M. Medina Laverón, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (pp. 75-100). Ediciones Internacionales Universitarias.
Chicharro, M. M. y Rueda, J. C. (2008). Televisión y ficción histórica: Amar en tiempos revueltos. Comunicación y sociedad, 21(2), 57-84.
Chion, M. (1992): El cine y sus oficios. Cátedra.
Diagonal TV (2005-2012). Amar en tiempos revueltos. tve. Recuperado de http://www.diagonaltv.es/amar-en-tiempos-revueltos/
Diego, P. (2010). La ficción en la pequeña pantalla. Cincuenta años de series en España. Eunsa.
Diego, P., y Pardo, A. (2008). Estándares de producción de ""dramedias"" familiares en España: el caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. En M. Medina Laverón, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (pp. 45-74). Eunsa.
Field, S. (2002). El libro del guion. Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones.
García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión en España.Gedisa.
Gordillo, I. (1999). Narrativa y televisión. Mad.
Jacoste Quesada, J. (1996). El productor cinematográfico. Síntesis.
Loiseleux, J. (2005). La luz en el cine. Cómo se ilumina con palabras. Cómo se escribe con la luz. Paidós.
López-Pumarejo, T. (1987). Aproximación a la telenovela. Dallas/Dinasty/Falcon Crest.
Marzal Felici, J. (2004). Modelo de análisis de la imagen fotográfica. Grupo de investigación Itaca de la Universitat Jaume I. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es/
Migelez, X. (2013, enero 4). La sobremesa de TVE se encarece: de los 56.000 euros por capítulo de 'Amar...' a los 80.000 euros del nuevo serial. Formulatv.com. Recuperado de http://www.formulatv.com/noticias/28336/sobremesa-tve-se-encarece-56000-euros-capitulo-amar-en-tiempos-revueltos-80000-euros-nuevo-serial.
Millerson, G. (2008). Iluminación para televisión y cine. Instituto Oficial de Radiotelevisión Española.
Moreno, I. (2003). Narrativa audiovisual publicitaria. Paidós.
Navarro, P. y Díaz, C. (1994). Análisis de contenido. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 177-224). Síntesis.
Rincón, D., Justo, A., Latorre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Dykinson.
Scheaffer, R., Mendenhall, W. III y Lyman, R. (2006). Elementos de muestreo. Paraninfo.
Sáinz, M. (2002). El productor audiovisual. Síntesis.
Saló, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Gedisa.
Toledano, G., y Verde, N. (2007). Cómo crear una serie de televisión.
T&B Editores.tve (2011). Amar en tiempos revueltos. T7. Capítulo 1. A la carta Televisión y Radio. Recuperado de http://www.rtve.es/alacarta/videos/amar-en-tiempos-revueltos/amar-tiempos-revueltos-t7-capitulo-1/1189920/
Zeki, S. (2002). La imagen visual en la mente y el cerebro. Investigación y Ciencia, Temas 27, El Color, 70-79."
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv PDF
dc.format.extent.none.fl_str_mv p. 119-141
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Electrónico
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv Lat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degrees
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Medellín
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Medellín
dc.source.none.fl_str_mv Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación; Vol. 18 Núm. 35 (2019): Julio-Diciembre; 119-142
institution Universidad de Medellín
bitstream.url.fl_str_mv http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/1/license.txt
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/2/Anagramas_441.pdf
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/3/Anagramas_441_infografia_espa%c3%b1ol.pdf
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/4/Anagramas_441_infografia_ingles.pdf
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/5/Anagramas_441.pdf.jpg
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/6/Anagramas_441_infografia_espa%c3%b1ol.pdf.jpg
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/7/Anagramas_441_infografia_ingles.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv abb099b563fefa6a69c0efdb9bbc7c4c
10ee55440c3fce4b99c070df89bf9af1
d8075b998a592a7e79b3aa7ef63321db
621554684703ea482ad4c5a02d9015c8
871b0f8d141763aa150cc3c9e5e0ed8e
eb36c4687816bde67f7ed040b7f3bf7c
68da15f460e516229d8d3b768314a642
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159252577583104
spelling Lat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degrees2020-09-22T21:54:09Z2020-09-22T21:54:09Z2020-02-221692-2522http://hdl.handle.net/11407/5859https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a72248-4086reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínThis article discusses the way in which lighting professionals articulate the expressive possibilities of light to support the Spanish production of television fiction series in high definition: How they distribute the light to adapt it to the narrative needs of the scene and the technical requirements of the television cameras. The case study chosen is the seventh season of Amar en tiempos revueltos, produced by Diagonal TV for Televisión Española, since it is one of the most successful series of Spanish television, and it exceeds the rest of national broadcast television soap operas regarding number of chapters. The theoretical foundation deficit led to in-depth interviews with directors of photography and lighting directors in these television productions. For the treatment of the data obtained (through the dialogic technique and the direct viewing of the fiction episodes), the qualitative methodology of the analysis of content was used. This approach gives a central character to the text, in this case audiovisual, and is used to measure the frequency and significance of the selected elements. Among the most significant conclusions of the research, it can be noted that the lighting in high definition of the seventh season of Amar en tiempos revueltos differentiates the environments of the diegesis, despite carrying a rhythm of production that exceeds a chapter per day. In addition, the methodology is likely to become a reference framework for future research, and for possible revisions and discussions in academia.No presente artigo, analisa-se a forma em que os profissionais da iluminação articulam as possibilidades expressivas da luz para apoiar a produção espanhola de ficção televisiva seriada em alta definição; como distribuem a luz para adequá-la às necessidades narrativas da cena e as exigências técnicas das câmeras de televisão. O caso de estudo escolhido é a sétima temporada de Amar en tiempos revueltos — produzida por Diagonal TV para Televisión Española — já que é uma das séries mais premiadas da Televisión Española e supera em número de capítulos o restante das telenovelas de emissão nacional. O déficit de fundamentação teórica levou a realizar entrevistas em profundidade com os diretores de fotografia e iluminadores nessas produções televisivas. Para o tratamento dos dados obtidos — por meio da técnica dialógica e do visionamento direto dos episódios da ficção — empregou-se a metodologia qualitativa de análise de conteúdo. Essa abordagem concede caráter central ao texto, nesse caso audiovisual, e é usada para medir a frequência e a significação dos elementos selecionados. Entre as conclusões mais significativas da pesquisa, pode-se destacar que a iluminação em alta definição da sétima temporada de Amar en tiempos revueltos diferencia os distintos ambientes da diegese, apesar de seguir um ritmo de produção que supera o capítulo diário. Além disso, a metodologia proposta é passível de ser ponto de referência para pesquisas futuras e possíveis revisões e discussões de ordem acadêmica.En el presente artículo se analiza la forma en que los profesionales de la iluminación articulan las posibilidades expresivas de la luz para apoyar la producción española de la ficción televisiva seriada en alta definición; cómo distribuyen la luz para adecuarla a las necesidades narrativas de la escena y las exigencias técnicas de las cámaras de televisión. El caso de estudio escogido es la séptima temporada de Amar en tiempos revueltos, producida por Diagonal TV para Televisión Española, ya que es una de las series más laureadas de Televisión Española, y supera en número de capítulos al resto de telenovelas de emisión nacional. El déficit de fundamentación teórica llevó a realizar entrevistas en profundidad con los directores de fotografía e iluminadores en estas producciones televisivas. Para el tratamiento de los datos obtenidos mediante la técnica dialógica y el visionado directo de los episodios de la ficción, se empleó la metodología cualitativa del análisis de contenido. Este enfoque concede carácter central al texto, en este caso audiovisual, y se usa para medir la frecuencia y significación de los elementos seleccionados. Entre las conclusiones más significativas de la investigación se puede destacar que la iluminación en alta definición de la séptima temporada de Amar en tiempos revueltos diferencia los distintos ambientes de la diégesis, a pesar de llevar un ritmo de producción que supera el capítulo diario. Además, la metodología propuesta es susceptible de ser marco de referencia para investigaciones futuras y posibles revisiones y discusiones de orden académico.PDFp. 119-141Electrónicoapplication/pdfspaengUniversidad de MedellínFacultad de Comunicaciónhttps://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/2488Anagramas Rumbos y Sentidos de la ComunicaciónAnagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, Universidad de Medellín; Vol. 18, Núm. 35 (2019)Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación Vol. 18, Núm. 35 Julio-Diciembre 20191835119141"Amigo, B. (2005). Interpretación, cognición y teoría de géneros televisivos. En Documentos de trabajo del Centro de Estudios de la Comunicación. Instituto de la Comunicación e Imagen, 2, 38-65. Recuperado de https://taller5a.files.wordpress.com/2010/02/televisionygenero01.pdfAronovich, R. (2005). Exponer una historia. La fotografía cinematográfica. Gedisa.Barroso, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Síntesis.Bermingham, A. (2010). Iluminación de localizaciones para televisión. Instituto Radiotelevisión Española.Carrasco, A. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Communication Journal, 1, 174-200.Casetti, F. y Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Paidós.Castillo, J. M. (2009). Realización, televisión y lenguaje audiovisual. Instituto Radiotelevisión Española.Cebrián, M. (1981). Diccionario de radio y televisión. Alhambra.Cortés Lahera, J. Á. (2008). La programación de las series familiares. En M. Medina Laverón, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (pp. 75-100). Ediciones Internacionales Universitarias.Chicharro, M. M. y Rueda, J. C. (2008). Televisión y ficción histórica: Amar en tiempos revueltos. Comunicación y sociedad, 21(2), 57-84.Chion, M. (1992): El cine y sus oficios. Cátedra.Diagonal TV (2005-2012). Amar en tiempos revueltos. tve. Recuperado de http://www.diagonaltv.es/amar-en-tiempos-revueltos/Diego, P. (2010). La ficción en la pequeña pantalla. Cincuenta años de series en España. Eunsa.Diego, P., y Pardo, A. (2008). Estándares de producción de ""dramedias"" familiares en España: el caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. En M. Medina Laverón, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (pp. 45-74). Eunsa.Field, S. (2002). El libro del guion. Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones.García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión en España.Gedisa.Gordillo, I. (1999). Narrativa y televisión. Mad.Jacoste Quesada, J. (1996). El productor cinematográfico. Síntesis.Loiseleux, J. (2005). La luz en el cine. Cómo se ilumina con palabras. Cómo se escribe con la luz. Paidós.López-Pumarejo, T. (1987). Aproximación a la telenovela. Dallas/Dinasty/Falcon Crest.Marzal Felici, J. (2004). Modelo de análisis de la imagen fotográfica. Grupo de investigación Itaca de la Universitat Jaume I. Recuperado de http://www.analisisfotografia.uji.es/Migelez, X. (2013, enero 4). La sobremesa de TVE se encarece: de los 56.000 euros por capítulo de 'Amar...' a los 80.000 euros del nuevo serial. Formulatv.com. Recuperado de http://www.formulatv.com/noticias/28336/sobremesa-tve-se-encarece-56000-euros-capitulo-amar-en-tiempos-revueltos-80000-euros-nuevo-serial.Millerson, G. (2008). Iluminación para televisión y cine. Instituto Oficial de Radiotelevisión Española.Moreno, I. (2003). Narrativa audiovisual publicitaria. Paidós.Navarro, P. y Díaz, C. (1994). Análisis de contenido. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 177-224). Síntesis.Rincón, D., Justo, A., Latorre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Dykinson.Scheaffer, R., Mendenhall, W. III y Lyman, R. (2006). Elementos de muestreo. Paraninfo.Sáinz, M. (2002). El productor audiovisual. Síntesis.Saló, G. (2003). ¿Qué es eso del formato? Como nace y se desarrolla un programa de televisión. Gedisa.Toledano, G., y Verde, N. (2007). Cómo crear una serie de televisión.T&B Editores.tve (2011). Amar en tiempos revueltos. T7. Capítulo 1. A la carta Televisión y Radio. Recuperado de http://www.rtve.es/alacarta/videos/amar-en-tiempos-revueltos/amar-tiempos-revueltos-t7-capitulo-1/1189920/Zeki, S. (2002). La imagen visual en la mente y el cerebro. Investigación y Ciencia, Temas 27, El Color, 70-79."http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación; Vol. 18 Núm. 35 (2019): Julio-Diciembre; 119-142Television drama*Spanish soap opera*Television production*Lighting*Amar en tiempos revueltosSérie de televisão*Telenovela espanhola*Produção televisiva*Iluminação*Amar en tiempos revueltosSerie de televisiónTelenovela españolaProducción televisivaIluminaciónAmar en tiempos revueltosLighting in High Definition from the seventh season of the Televisión Española soap opera Amar en tiempos revueltosA iluminação em alta definição da sétima temporada da novela Amar en tiempos revueltos, da Televisión Española"La iluminación en Alta Definición de la séptima temporada de la telenovela de Televisión Española ""Amar en tiempos revueltos"""Cerdá Juan, Gaspar; Universidad Católica San Antonio de MurciaCerdá Juan, GasparComunidad Universidad de MedellínMedellíninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1LICENSElicense.txttext/plain1166http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/1/license.txtabb099b563fefa6a69c0efdb9bbc7c4cMD51ORIGINALAnagramas_441.pdfapplication/pdf1168678http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/2/Anagramas_441.pdf10ee55440c3fce4b99c070df89bf9af1MD52Anagramas_441_infografia_español.pdfapplication/pdf380407http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/3/Anagramas_441_infografia_espa%c3%b1ol.pdfd8075b998a592a7e79b3aa7ef63321dbMD53Anagramas_441_infografia_ingles.pdfapplication/pdf381168http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/4/Anagramas_441_infografia_ingles.pdf621554684703ea482ad4c5a02d9015c8MD54THUMBNAILAnagramas_441.pdf.jpgAnagramas_441.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7276http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/5/Anagramas_441.pdf.jpg871b0f8d141763aa150cc3c9e5e0ed8eMD55Anagramas_441_infografia_español.pdf.jpgAnagramas_441_infografia_español.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12809http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/6/Anagramas_441_infografia_espa%c3%b1ol.pdf.jpgeb36c4687816bde67f7ed040b7f3bf7cMD56Anagramas_441_infografia_ingles.pdf.jpgAnagramas_441_infografia_ingles.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12654http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/5859/7/Anagramas_441_infografia_ingles.pdf.jpg68da15f460e516229d8d3b768314a642MD5711407/5859oai:repository.udem.edu.co:11407/58592020-09-22 23:03:06.237Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.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