Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos]
Usability has become a fundamental attribute for the development of interactive and competitive applications within the software industry, which allows software systems to fulfill the purpose for which they were built, as well as to consider the type of users to whom these systems are directed. For...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/5750
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/5750
- Palabra clave:
- Attributes
Criteria
Inspection tool
Usability
Videogames
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_26dedec6959eb6d224012c7f29d37725 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/5750 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos] |
title |
Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos] |
spellingShingle |
Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos] Attributes Criteria Inspection tool Usability Videogames |
title_short |
Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos] |
title_full |
Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos] |
title_fullStr |
Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos] |
title_full_unstemmed |
Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos] |
title_sort |
Usability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos] |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Attributes Criteria Inspection tool Usability Videogames |
topic |
Attributes Criteria Inspection tool Usability Videogames |
description |
Usability has become a fundamental attribute for the development of interactive and competitive applications within the software industry, which allows software systems to fulfill the purpose for which they were built, as well as to consider the type of users to whom these systems are directed. For the design and evaluation of usability in the specific context of video games, Pinelle proposed ten general usability heuristics. In this paper we propose a set of criteria in terms of questions associated with each heuristic principle in order to evaluate its compliance in a timely manner, and an inspection tool to verify that these criteria are met. The built tool aims to support the conduct of inspections of usability in videogames at the academic level and within the software development companies. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2020-04-29T14:53:52Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2020-04-29T14:53:52Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
16469895 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/5750 |
identifier_str_mv |
16469895 |
url |
http://hdl.handle.net/11407/5750 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85079441074&partnerID=40&md5=f9c72816f9719cf9c9351007edeaa740 |
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
E26 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
461 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
474 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
Bolaños, M., Vidal, A., Navarro, C., Valderrama, J., Aleixandre, R., Usabilidad: Conceptos y aplicaciones en las páginas web médicas. (2007) Papeles Médicos, pp. 14-21 Carvajal, M., Saab, J., (2010) Fundamentos Conceptuales De Las Directrices De Gobierno En línea, , Bogotá-Colombia: Ministerio de las TIC Chanchí, G., Sánchez, B., Campo, W., Sistema software para el análisis del estrés mental en test de usuarios (2018) Capus Virtuales, 7 (2), pp. 105-114 Cocunubo-Suaréz, J., Parra-Valencia, J., Otálora, J., Propuesta para la evaluación de Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje con base en estándares de usabilidad (2018) TecnoLógicas, 21, pp. 135-147 Constanzo, M., Casas, S., Usabilidad de framework web: Identificación de problemas y propuesta de evaluación (2018) XXIV Congreso Argentino De Ciencias De La Computación, pp. 642-651. , La Plata-Argentina: RedUNCI Delgado, D., Girón, D., Chanchí, G., Márceles, K., Propuesta de una herramienta para la estimación de la satisfacción en pruebas de usuario, a partir del análisis de expresión facial (2018) Revista Colombiana De Computación, pp. 6-15 Diaz, E., Alarcón, A., Callejas, M., Criterios para la evaluación de usabilidad en entornos virtuales de aprendizaje (2013) Revista Ventana Informática, pp. 29-44 Enriquez, J., Casas, S., Usabilidad en aplicaciones móviles (2013) Informe Científico Técnico UNPA, pp. 25-47 García, A., (2013) Graficando En Java Con Jfreechart, , http://panamahitek.com/graficando-en-java-con-jfreechart/, 03 de 03 de, Obtenido de González, J., Montero, F., Gutiérrez, F., Evolución del concepto de usabilidad como indicador de calidad del software (2012) El Profesional De La información, pp. 529-536 González, M., Pascual, A., Lórez, J., (2002) Evaluación Heurística, , Universidad de Lleida Grau, J., Pensando en el usuario: La usabilidad (2007) Anuario: Think EPI, pp. 172-177 Hassan, Y., (2015) Experiencia De Usuario: Principios Y Métodos, , Granada-España Nielsen, J., (2012) Usability 101: Introduction to Usability, , Nielsen Norman Group Ortega, S., (2011) Instroducción a La Usabilidad Y Su evaluación, , Cataluña: Universidad Oberta de Cataluña Pinelle, D., Wong, N., Stach, T., (2008) Heuristic Evaluation for Games:Usability Principles for Video Game Design . CHI 2008 Proceedings-Game Zone, pp. 1453-1462. , Florence-Italia Preece, J., (1994) Human Computer Interaction (ICS), , Addison-Wesley Sanchez, W., (2011) La usabilidad en Ingeniería de Software: Definición y características, pp. 7-21 Tech, S., (2016) Human Computer Interaction-The Fundamentals Made Easy, , CreateSpace Independent Publishing Platform |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Ingeniería de Sistemas |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingenierías |
publisher.none.fl_str_mv |
Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
dc.source.none.fl_str_mv |
RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159123951910912 |
spelling |
20202020-04-29T14:53:52Z2020-04-29T14:53:52Z16469895http://hdl.handle.net/11407/5750Usability has become a fundamental attribute for the development of interactive and competitive applications within the software industry, which allows software systems to fulfill the purpose for which they were built, as well as to consider the type of users to whom these systems are directed. For the design and evaluation of usability in the specific context of video games, Pinelle proposed ten general usability heuristics. In this paper we propose a set of criteria in terms of questions associated with each heuristic principle in order to evaluate its compliance in a timely manner, and an inspection tool to verify that these criteria are met. The built tool aims to support the conduct of inspections of usability in videogames at the academic level and within the software development companies. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.spaAssociacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de InformacaoIngeniería de SistemasFacultad de Ingenieríashttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85079441074&partnerID=40&md5=f9c72816f9719cf9c9351007edeaa7402020E26461474Bolaños, M., Vidal, A., Navarro, C., Valderrama, J., Aleixandre, R., Usabilidad: Conceptos y aplicaciones en las páginas web médicas. (2007) Papeles Médicos, pp. 14-21Carvajal, M., Saab, J., (2010) Fundamentos Conceptuales De Las Directrices De Gobierno En línea, , Bogotá-Colombia: Ministerio de las TICChanchí, G., Sánchez, B., Campo, W., Sistema software para el análisis del estrés mental en test de usuarios (2018) Capus Virtuales, 7 (2), pp. 105-114Cocunubo-Suaréz, J., Parra-Valencia, J., Otálora, J., Propuesta para la evaluación de Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje con base en estándares de usabilidad (2018) TecnoLógicas, 21, pp. 135-147Constanzo, M., Casas, S., Usabilidad de framework web: Identificación de problemas y propuesta de evaluación (2018) XXIV Congreso Argentino De Ciencias De La Computación, pp. 642-651. , La Plata-Argentina: RedUNCIDelgado, D., Girón, D., Chanchí, G., Márceles, K., Propuesta de una herramienta para la estimación de la satisfacción en pruebas de usuario, a partir del análisis de expresión facial (2018) Revista Colombiana De Computación, pp. 6-15Diaz, E., Alarcón, A., Callejas, M., Criterios para la evaluación de usabilidad en entornos virtuales de aprendizaje (2013) Revista Ventana Informática, pp. 29-44Enriquez, J., Casas, S., Usabilidad en aplicaciones móviles (2013) Informe Científico Técnico UNPA, pp. 25-47García, A., (2013) Graficando En Java Con Jfreechart, , http://panamahitek.com/graficando-en-java-con-jfreechart/, 03 de 03 de, Obtenido deGonzález, J., Montero, F., Gutiérrez, F., Evolución del concepto de usabilidad como indicador de calidad del software (2012) El Profesional De La información, pp. 529-536González, M., Pascual, A., Lórez, J., (2002) Evaluación Heurística, , Universidad de LleidaGrau, J., Pensando en el usuario: La usabilidad (2007) Anuario: Think EPI, pp. 172-177Hassan, Y., (2015) Experiencia De Usuario: Principios Y Métodos, , Granada-EspañaNielsen, J., (2012) Usability 101: Introduction to Usability, , Nielsen Norman GroupOrtega, S., (2011) Instroducción a La Usabilidad Y Su evaluación, , Cataluña: Universidad Oberta de CataluñaPinelle, D., Wong, N., Stach, T., (2008) Heuristic Evaluation for Games:Usability Principles for Video Game Design . CHI 2008 Proceedings-Game Zone, pp. 1453-1462. , Florence-ItaliaPreece, J., (1994) Human Computer Interaction (ICS), , Addison-WesleySanchez, W., (2011) La usabilidad en Ingeniería de Software: Definición y características, pp. 7-21Tech, S., (2016) Human Computer Interaction-The Fundamentals Made Easy, , CreateSpace Independent Publishing PlatformRISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de InformacaoAttributesCriteriaInspection toolUsabilityVideogamesUsability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Gabriel Elías Chanchí, G., Universidad de Cartagena, Avenida del Consulado, Calle 30 No 39 B-192, Cartagena de Indias, 130001, Colombia; Álvarez, M.C.G., Universidad de Medellín, Cra. 37 No 30-65, Medellín, 050026, Colombia; Wilmar Yesid Campo, M., Universidad del Quindío, Cra. 15 Cll 12 norte, Armenia, 630004, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecGabriel Elías Chanchí G.Álvarez M.C.G.Wilmar Yesid Campo M.11407/5750oai:repository.udem.edu.co:11407/57502020-05-27 15:56:26.68Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |