A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
Postmodernism has brought about a hyper-valuation of the use of ICT, often leaving aside the impact that these have in shaping a more egalitarian society. Aware of the importance of this issue, we offer to the academic community this article that gathers, succinctly, the main results obtained after...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/4367
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/4367
- Palabra clave:
- ICT impact
ICT impact assessment
Knowledge societies
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_252b1aa585e44b6398d0d05485fba44a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/4367 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC] |
title |
A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC] |
spellingShingle |
A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC] ICT impact ICT impact assessment Knowledge societies |
title_short |
A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC] |
title_full |
A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC] |
title_fullStr |
A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC] |
title_full_unstemmed |
A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC] |
title_sort |
A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC] |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
Arboleda, M.C.P., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Colombia; Botero, N.E., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Colombia |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
ICT impact ICT impact assessment Knowledge societies |
topic |
ICT impact ICT impact assessment Knowledge societies |
description |
Postmodernism has brought about a hyper-valuation of the use of ICT, often leaving aside the impact that these have in shaping a more egalitarian society. Aware of the importance of this issue, we offer to the academic community this article that gathers, succinctly, the main results obtained after the application of a qualitative assessment tool to an ICT project in a learning community. This tool is the result of a more than three-year-long research process, which included the design of the theoretically supported model and its application via a pilot test. This paper describes the aforementioned research process, starting from the theoretical and methodological justification of the need to generate this ICT evaluation tool that goes beyond the quantitative, going through the development tool itself, to its application in a project of digital inclusion sponsored by Telefónica Foundation. It also discusses the reasons within the communicative perspective that justify it, its most relevant results and, finally, the possibilities offered by said Assessment Tool. © 2017 (María Cristina Pinto Arboleda & Nora Elena Botero). |
publishDate |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2017-12-19T19:36:51Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2017-12-19T19:36:51Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2017 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
16465954 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/4367 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de Medellín |
identifier_str_mv |
16465954 reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín instname:Universidad de Medellín |
url |
http://hdl.handle.net/11407/4367 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.spa.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85023179116&partnerID=40&md5=3da4192cc3dbf26afbb3dfb6a8857ed3 |
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv |
Observatorio |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
(2011) Evaluación de Género para Telecentros, , Asociación para el Progreso de las Comunicaciones APC Sudáfrica: Autor Barbolla, D., Vázquez, A., (2010) Cultura 2.0. Técnicas de Investigación en Entornos Digitales, , Barcelona. España: Editorial UOC Beaumont, J., Una sociedad de la comunicación construida sobre las buenas prácticas (2004) Revista Telos, , http://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulolibro.asp@idarticulo=2&rev=63.htm Cabrera Paz, J., (2001) Náufragos y Navegantes en Territorios Hipermediales: Experiencias Psicosociales y Prácticas Culturales en la Apropiación del Internet en Jóvenes Escolares, , FLACSO, Sede Ecuador Chuttur, M., (2009) Overview of the Technology Acceptance Model: Origins, Developments and Future Directions, 9 (37). , http://sprouts.aisnet.org/9-37, Indiana University, USA. Sprouts: Working Papers on Information Systems (2007) Proyecto "Gestión del Conocimiento e Intercambio de Experiencias Entre Telecentros Compartel y Telecentros Comunitarios, , COLNODO Guía para Fortalecer la apropiación Social en Centros de Acceso Comunitario a Tecnologías de Información y Comunicación (TIC). Cali, Colombia Echeverría, J., Apropiación social de las tecnologías de la información y la comunicación. Fundación Ikerbasque (2008) Revista CTS del Departamento de Sociología, Universidad del País Vasco, 4 (10), pp. 171-182. , España Fals Borda, O., (1987) Ciencia Propia y Colonialismo Intelectual, , (3° Edición). Bogotá: Carlos Valencia Editores Fumero, A., Roca, G., (2007) WEB 2.0. Informe Iberoamérica Ante la Sociedad de la Información, , Fundación France Telecom España (1996) La Educación Encierra un Tesoro, , Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el S.XXI, presidida por Jaques Delors Mattelart, A., La Sociedad de la Información: El Enfrentamiento entre proyectos de Sociedad (2003) VI Conferencia Internacional "Los Retos de México Ante la Cumbre Mundial de la Sociedad de la Información", , celebrada en el Senado de la República del 28 al 30 de mayo de 2003 Miguel De Bustos, J.C., (2007) Comunicación Sostenible y Desarrollo Humano en la Sociedad de la Información, , Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación Pinto Arboleda, M.C., (2012) Análisis de la Referencia en Torno al Concepto de Brecha Digital en España, , (Tesis para optar al título de Doctor). Facultad de Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, España Pinto, M., Mesías, C., (2013) Proyecto de Investigación Diseño de un Modelo de Seguimiento y Evaluación Desde el Ámbito de la Comunicación, Pertinente para Analizar Los Procesos de Transformación y Apropiación Generados Por la Implementación de Las TICs, , (Informe final: F-INC-06). Medellín: Universidad de Medellín Pinto, M., Botero, N., (2015) Aula Fundación Telefónica - Transformando Realidades. Evaluación TIC Colegio San Juan Bautista de la Salle, , Medellín: Fundación Telefónica y Universidad de Medellín Piscitelli, A., Tecnologías educativas: Una letanía sin ton ni son (2004) Signo y Pensamiento, 23 (44), pp. 53-61 Sierra, F., Gravante, T., (2012) Apropiación Tecnológica y Mediación: Líneas y Fracturas para Pensar Otra Comunicación Posible. Autogestión de la Vida Cotidiana, , Grupo InterdisciplinariodeEstudiosen Comunicación, Política y Cambio Social (ed.) Universidad de Sevilla Memoria, comunicación y desarrollo cultural (2010) A Memoria Dixital Nos Procesos de Divulgación Cultural, , I Jornadas Silva, U., Impacto social de las tecnologías de información y comunicación en el ciberespacio local (2001) Internet y Sociedad en América Latina y el Caribe, Investigaciones para Sustentar el Dialogo, , Bonilla. M. & Cliche. G, (Ed.) Quito, Ecuador: CIID-IDRC (2005) Hacia Las Sociedades del Conocimiento, , UNESCO Informe Mundial de la UNESCO (2005) Normas UNESCO Sobre Competencias en TIC para Docentes (2005) Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Enseñanza, , Manual para docentes (2003) Informe Sobre el Desarrollo Mundial de Las Telecomunicaciones, , Unión Internacional de Telecomunicaciones UIT 2003 Van Bavel, R., Punie, Y., Tuomi, I., (2012) Cambios en el Capital Social Posibilitados Por Las TICS, , http://libros-revistas-derecho.vlex.es/vid/cambios-capital-social-posibilitados-tic-217909#, mayo Van Dijk, J., (2005) The Deepening Divide. Inequality in the Information Society, , California: Sage Publications Vizer, E., ¿Sociedad de la información o de la comunicación? Entre el condicionamiento y la libertad (2004) Revista Signo y Pensamiento, 23 (44), pp. 41-51 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Obercom |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Comunicación |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Scopus |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159157146681344 |
spelling |
2017-12-19T19:36:51Z2017-12-19T19:36:51Z201716465954http://hdl.handle.net/11407/4367reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínPostmodernism has brought about a hyper-valuation of the use of ICT, often leaving aside the impact that these have in shaping a more egalitarian society. Aware of the importance of this issue, we offer to the academic community this article that gathers, succinctly, the main results obtained after the application of a qualitative assessment tool to an ICT project in a learning community. This tool is the result of a more than three-year-long research process, which included the design of the theoretically supported model and its application via a pilot test. This paper describes the aforementioned research process, starting from the theoretical and methodological justification of the need to generate this ICT evaluation tool that goes beyond the quantitative, going through the development tool itself, to its application in a project of digital inclusion sponsored by Telefónica Foundation. It also discusses the reasons within the communicative perspective that justify it, its most relevant results and, finally, the possibilities offered by said Assessment Tool. © 2017 (María Cristina Pinto Arboleda & Nora Elena Botero).spaObercomFacultad de Comunicaciónhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85023179116&partnerID=40&md5=3da4192cc3dbf26afbb3dfb6a8857ed3Observatorio(2011) Evaluación de Género para Telecentros, , Asociación para el Progreso de las Comunicaciones APC Sudáfrica: AutorBarbolla, D., Vázquez, A., (2010) Cultura 2.0. Técnicas de Investigación en Entornos Digitales, , Barcelona. España: Editorial UOCBeaumont, J., Una sociedad de la comunicación construida sobre las buenas prácticas (2004) Revista Telos, , http://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulolibro.asp@idarticulo=2&rev=63.htmCabrera Paz, J., (2001) Náufragos y Navegantes en Territorios Hipermediales: Experiencias Psicosociales y Prácticas Culturales en la Apropiación del Internet en Jóvenes Escolares, , FLACSO, Sede EcuadorChuttur, M., (2009) Overview of the Technology Acceptance Model: Origins, Developments and Future Directions, 9 (37). , http://sprouts.aisnet.org/9-37, Indiana University, USA. Sprouts: Working Papers on Information Systems(2007) Proyecto "Gestión del Conocimiento e Intercambio de Experiencias Entre Telecentros Compartel y Telecentros Comunitarios, , COLNODO Guía para Fortalecer la apropiación Social en Centros de Acceso Comunitario a Tecnologías de Información y Comunicación (TIC). Cali, ColombiaEcheverría, J., Apropiación social de las tecnologías de la información y la comunicación. Fundación Ikerbasque (2008) Revista CTS del Departamento de Sociología, Universidad del País Vasco, 4 (10), pp. 171-182. , EspañaFals Borda, O., (1987) Ciencia Propia y Colonialismo Intelectual, , (3° Edición). Bogotá: Carlos Valencia EditoresFumero, A., Roca, G., (2007) WEB 2.0. Informe Iberoamérica Ante la Sociedad de la Información, , Fundación France Telecom España(1996) La Educación Encierra un Tesoro, , Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el S.XXI, presidida por Jaques DelorsMattelart, A., La Sociedad de la Información: El Enfrentamiento entre proyectos de Sociedad (2003) VI Conferencia Internacional "Los Retos de México Ante la Cumbre Mundial de la Sociedad de la Información", , celebrada en el Senado de la República del 28 al 30 de mayo de 2003Miguel De Bustos, J.C., (2007) Comunicación Sostenible y Desarrollo Humano en la Sociedad de la Información, , Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional Ministerio de Asuntos Exteriores y de CooperaciónPinto Arboleda, M.C., (2012) Análisis de la Referencia en Torno al Concepto de Brecha Digital en España, , (Tesis para optar al título de Doctor). Facultad de Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, EspañaPinto, M., Mesías, C., (2013) Proyecto de Investigación Diseño de un Modelo de Seguimiento y Evaluación Desde el Ámbito de la Comunicación, Pertinente para Analizar Los Procesos de Transformación y Apropiación Generados Por la Implementación de Las TICs, , (Informe final: F-INC-06). Medellín: Universidad de MedellínPinto, M., Botero, N., (2015) Aula Fundación Telefónica - Transformando Realidades. Evaluación TIC Colegio San Juan Bautista de la Salle, , Medellín: Fundación Telefónica y Universidad de MedellínPiscitelli, A., Tecnologías educativas: Una letanía sin ton ni son (2004) Signo y Pensamiento, 23 (44), pp. 53-61Sierra, F., Gravante, T., (2012) Apropiación Tecnológica y Mediación: Líneas y Fracturas para Pensar Otra Comunicación Posible. Autogestión de la Vida Cotidiana, , Grupo InterdisciplinariodeEstudiosen Comunicación, Política y Cambio Social (ed.) Universidad de SevillaMemoria, comunicación y desarrollo cultural (2010) A Memoria Dixital Nos Procesos de Divulgación Cultural, , I JornadasSilva, U., Impacto social de las tecnologías de información y comunicación en el ciberespacio local (2001) Internet y Sociedad en América Latina y el Caribe, Investigaciones para Sustentar el Dialogo, , Bonilla. M. & Cliche. G, (Ed.) Quito, Ecuador: CIID-IDRC(2005) Hacia Las Sociedades del Conocimiento, , UNESCO Informe Mundial de la UNESCO(2005) Normas UNESCO Sobre Competencias en TIC para Docentes(2005) Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Enseñanza, , Manual para docentes(2003) Informe Sobre el Desarrollo Mundial de Las Telecomunicaciones, , Unión Internacional de Telecomunicaciones UIT 2003Van Bavel, R., Punie, Y., Tuomi, I., (2012) Cambios en el Capital Social Posibilitados Por Las TICS, , http://libros-revistas-derecho.vlex.es/vid/cambios-capital-social-posibilitados-tic-217909#, mayoVan Dijk, J., (2005) The Deepening Divide. Inequality in the Information Society, , California: Sage PublicationsVizer, E., ¿Sociedad de la información o de la comunicación? Entre el condicionamiento y la libertad (2004) Revista Signo y Pensamiento, 23 (44), pp. 41-51ScopusA qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Arboleda, M.C.P., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Colombia; Botero, N.E., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, ColombiaArboleda M.C.P.Botero N.E.Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, ColombiaICT impactICT impact assessmentKnowledge societiesPostmodernism has brought about a hyper-valuation of the use of ICT, often leaving aside the impact that these have in shaping a more egalitarian society. Aware of the importance of this issue, we offer to the academic community this article that gathers, succinctly, the main results obtained after the application of a qualitative assessment tool to an ICT project in a learning community. This tool is the result of a more than three-year-long research process, which included the design of the theoretically supported model and its application via a pilot test. This paper describes the aforementioned research process, starting from the theoretical and methodological justification of the need to generate this ICT evaluation tool that goes beyond the quantitative, going through the development tool itself, to its application in a project of digital inclusion sponsored by Telefónica Foundation. It also discusses the reasons within the communicative perspective that justify it, its most relevant results and, finally, the possibilities offered by said Assessment Tool. © 2017 (María Cristina Pinto Arboleda & Nora Elena Botero).http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4367oai:repository.udem.edu.co:11407/43672020-05-27 16:36:36.633Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |