A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]

Postmodernism has brought about a hyper-valuation of the use of ICT, often leaving aside the impact that these have in shaping a more egalitarian society. Aware of the importance of this issue, we offer to the academic community this article that gathers, succinctly, the main results obtained after...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/4367
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/4367
Palabra clave:
ICT impact
ICT impact assessment
Knowledge societies
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id REPOUDEM2_252b1aa585e44b6398d0d05485fba44a
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/4367
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
title A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
spellingShingle A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
ICT impact
ICT impact assessment
Knowledge societies
title_short A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
title_full A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
title_fullStr A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
title_full_unstemmed A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
title_sort A qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv Arboleda, M.C.P., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Colombia; Botero, N.E., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Colombia
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv ICT impact
ICT impact assessment
Knowledge societies
topic ICT impact
ICT impact assessment
Knowledge societies
description Postmodernism has brought about a hyper-valuation of the use of ICT, often leaving aside the impact that these have in shaping a more egalitarian society. Aware of the importance of this issue, we offer to the academic community this article that gathers, succinctly, the main results obtained after the application of a qualitative assessment tool to an ICT project in a learning community. This tool is the result of a more than three-year-long research process, which included the design of the theoretically supported model and its application via a pilot test. This paper describes the aforementioned research process, starting from the theoretical and methodological justification of the need to generate this ICT evaluation tool that goes beyond the quantitative, going through the development tool itself, to its application in a project of digital inclusion sponsored by Telefónica Foundation. It also discusses the reasons within the communicative perspective that justify it, its most relevant results and, finally, the possibilities offered by said Assessment Tool. © 2017 (María Cristina Pinto Arboleda & Nora Elena Botero).
publishDate 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2017-12-19T19:36:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2017-12-19T19:36:51Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2017
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 16465954
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/4367
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de Medellín
identifier_str_mv 16465954
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
instname:Universidad de Medellín
url http://hdl.handle.net/11407/4367
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.isversionof.spa.fl_str_mv https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85023179116&partnerID=40&md5=3da4192cc3dbf26afbb3dfb6a8857ed3
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv Observatorio
dc.relation.references.spa.fl_str_mv (2011) Evaluación de Género para Telecentros, , Asociación para el Progreso de las Comunicaciones APC Sudáfrica: Autor
Barbolla, D., Vázquez, A., (2010) Cultura 2.0. Técnicas de Investigación en Entornos Digitales, , Barcelona. España: Editorial UOC
Beaumont, J., Una sociedad de la comunicación construida sobre las buenas prácticas (2004) Revista Telos, , http://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulolibro.asp@idarticulo=2&rev=63.htm
Cabrera Paz, J., (2001) Náufragos y Navegantes en Territorios Hipermediales: Experiencias Psicosociales y Prácticas Culturales en la Apropiación del Internet en Jóvenes Escolares, , FLACSO, Sede Ecuador
Chuttur, M., (2009) Overview of the Technology Acceptance Model: Origins, Developments and Future Directions, 9 (37). , http://sprouts.aisnet.org/9-37, Indiana University, USA. Sprouts: Working Papers on Information Systems
(2007) Proyecto "Gestión del Conocimiento e Intercambio de Experiencias Entre Telecentros Compartel y Telecentros Comunitarios, , COLNODO Guía para Fortalecer la apropiación Social en Centros de Acceso Comunitario a Tecnologías de Información y Comunicación (TIC). Cali, Colombia
Echeverría, J., Apropiación social de las tecnologías de la información y la comunicación. Fundación Ikerbasque (2008) Revista CTS del Departamento de Sociología, Universidad del País Vasco, 4 (10), pp. 171-182. , España
Fals Borda, O., (1987) Ciencia Propia y Colonialismo Intelectual, , (3° Edición). Bogotá: Carlos Valencia Editores
Fumero, A., Roca, G., (2007) WEB 2.0. Informe Iberoamérica Ante la Sociedad de la Información, , Fundación France Telecom España
(1996) La Educación Encierra un Tesoro, , Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el S.XXI, presidida por Jaques Delors
Mattelart, A., La Sociedad de la Información: El Enfrentamiento entre proyectos de Sociedad (2003) VI Conferencia Internacional "Los Retos de México Ante la Cumbre Mundial de la Sociedad de la Información", , celebrada en el Senado de la República del 28 al 30 de mayo de 2003
Miguel De Bustos, J.C., (2007) Comunicación Sostenible y Desarrollo Humano en la Sociedad de la Información, , Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación
Pinto Arboleda, M.C., (2012) Análisis de la Referencia en Torno al Concepto de Brecha Digital en España, , (Tesis para optar al título de Doctor). Facultad de Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, España
Pinto, M., Mesías, C., (2013) Proyecto de Investigación Diseño de un Modelo de Seguimiento y Evaluación Desde el Ámbito de la Comunicación, Pertinente para Analizar Los Procesos de Transformación y Apropiación Generados Por la Implementación de Las TICs, , (Informe final: F-INC-06). Medellín: Universidad de Medellín
Pinto, M., Botero, N., (2015) Aula Fundación Telefónica - Transformando Realidades. Evaluación TIC Colegio San Juan Bautista de la Salle, , Medellín: Fundación Telefónica y Universidad de Medellín
Piscitelli, A., Tecnologías educativas: Una letanía sin ton ni son (2004) Signo y Pensamiento, 23 (44), pp. 53-61
Sierra, F., Gravante, T., (2012) Apropiación Tecnológica y Mediación: Líneas y Fracturas para Pensar Otra Comunicación Posible. Autogestión de la Vida Cotidiana, , Grupo InterdisciplinariodeEstudiosen Comunicación, Política y Cambio Social (ed.) Universidad de Sevilla
Memoria, comunicación y desarrollo cultural (2010) A Memoria Dixital Nos Procesos de Divulgación Cultural, , I Jornadas
Silva, U., Impacto social de las tecnologías de información y comunicación en el ciberespacio local (2001) Internet y Sociedad en América Latina y el Caribe, Investigaciones para Sustentar el Dialogo, , Bonilla. M. & Cliche. G, (Ed.) Quito, Ecuador: CIID-IDRC
(2005) Hacia Las Sociedades del Conocimiento, , UNESCO Informe Mundial de la UNESCO
(2005) Normas UNESCO Sobre Competencias en TIC para Docentes
(2005) Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Enseñanza, , Manual para docentes
(2003) Informe Sobre el Desarrollo Mundial de Las Telecomunicaciones, , Unión Internacional de Telecomunicaciones UIT 2003
Van Bavel, R., Punie, Y., Tuomi, I., (2012) Cambios en el Capital Social Posibilitados Por Las TICS, , http://libros-revistas-derecho.vlex.es/vid/cambios-capital-social-posibilitados-tic-217909#, mayo
Van Dijk, J., (2005) The Deepening Divide. Inequality in the Information Society, , California: Sage Publications
Vizer, E., ¿Sociedad de la información o de la comunicación? Entre el condicionamiento y la libertad (2004) Revista Signo y Pensamiento, 23 (44), pp. 41-51
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
dc.publisher.spa.fl_str_mv Obercom
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Comunicación
dc.source.spa.fl_str_mv Scopus
institution Universidad de Medellín
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159157146681344
spelling 2017-12-19T19:36:51Z2017-12-19T19:36:51Z201716465954http://hdl.handle.net/11407/4367reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínPostmodernism has brought about a hyper-valuation of the use of ICT, often leaving aside the impact that these have in shaping a more egalitarian society. Aware of the importance of this issue, we offer to the academic community this article that gathers, succinctly, the main results obtained after the application of a qualitative assessment tool to an ICT project in a learning community. This tool is the result of a more than three-year-long research process, which included the design of the theoretically supported model and its application via a pilot test. This paper describes the aforementioned research process, starting from the theoretical and methodological justification of the need to generate this ICT evaluation tool that goes beyond the quantitative, going through the development tool itself, to its application in a project of digital inclusion sponsored by Telefónica Foundation. It also discusses the reasons within the communicative perspective that justify it, its most relevant results and, finally, the possibilities offered by said Assessment Tool. © 2017 (María Cristina Pinto Arboleda & Nora Elena Botero).spaObercomFacultad de Comunicaciónhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85023179116&partnerID=40&md5=3da4192cc3dbf26afbb3dfb6a8857ed3Observatorio(2011) Evaluación de Género para Telecentros, , Asociación para el Progreso de las Comunicaciones APC Sudáfrica: AutorBarbolla, D., Vázquez, A., (2010) Cultura 2.0. Técnicas de Investigación en Entornos Digitales, , Barcelona. España: Editorial UOCBeaumont, J., Una sociedad de la comunicación construida sobre las buenas prácticas (2004) Revista Telos, , http://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulolibro.asp@idarticulo=2&rev=63.htmCabrera Paz, J., (2001) Náufragos y Navegantes en Territorios Hipermediales: Experiencias Psicosociales y Prácticas Culturales en la Apropiación del Internet en Jóvenes Escolares, , FLACSO, Sede EcuadorChuttur, M., (2009) Overview of the Technology Acceptance Model: Origins, Developments and Future Directions, 9 (37). , http://sprouts.aisnet.org/9-37, Indiana University, USA. Sprouts: Working Papers on Information Systems(2007) Proyecto "Gestión del Conocimiento e Intercambio de Experiencias Entre Telecentros Compartel y Telecentros Comunitarios, , COLNODO Guía para Fortalecer la apropiación Social en Centros de Acceso Comunitario a Tecnologías de Información y Comunicación (TIC). Cali, ColombiaEcheverría, J., Apropiación social de las tecnologías de la información y la comunicación. Fundación Ikerbasque (2008) Revista CTS del Departamento de Sociología, Universidad del País Vasco, 4 (10), pp. 171-182. , EspañaFals Borda, O., (1987) Ciencia Propia y Colonialismo Intelectual, , (3° Edición). Bogotá: Carlos Valencia EditoresFumero, A., Roca, G., (2007) WEB 2.0. Informe Iberoamérica Ante la Sociedad de la Información, , Fundación France Telecom España(1996) La Educación Encierra un Tesoro, , Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el S.XXI, presidida por Jaques DelorsMattelart, A., La Sociedad de la Información: El Enfrentamiento entre proyectos de Sociedad (2003) VI Conferencia Internacional "Los Retos de México Ante la Cumbre Mundial de la Sociedad de la Información", , celebrada en el Senado de la República del 28 al 30 de mayo de 2003Miguel De Bustos, J.C., (2007) Comunicación Sostenible y Desarrollo Humano en la Sociedad de la Información, , Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional Ministerio de Asuntos Exteriores y de CooperaciónPinto Arboleda, M.C., (2012) Análisis de la Referencia en Torno al Concepto de Brecha Digital en España, , (Tesis para optar al título de Doctor). Facultad de Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, EspañaPinto, M., Mesías, C., (2013) Proyecto de Investigación Diseño de un Modelo de Seguimiento y Evaluación Desde el Ámbito de la Comunicación, Pertinente para Analizar Los Procesos de Transformación y Apropiación Generados Por la Implementación de Las TICs, , (Informe final: F-INC-06). Medellín: Universidad de MedellínPinto, M., Botero, N., (2015) Aula Fundación Telefónica - Transformando Realidades. Evaluación TIC Colegio San Juan Bautista de la Salle, , Medellín: Fundación Telefónica y Universidad de MedellínPiscitelli, A., Tecnologías educativas: Una letanía sin ton ni son (2004) Signo y Pensamiento, 23 (44), pp. 53-61Sierra, F., Gravante, T., (2012) Apropiación Tecnológica y Mediación: Líneas y Fracturas para Pensar Otra Comunicación Posible. Autogestión de la Vida Cotidiana, , Grupo InterdisciplinariodeEstudiosen Comunicación, Política y Cambio Social (ed.) Universidad de SevillaMemoria, comunicación y desarrollo cultural (2010) A Memoria Dixital Nos Procesos de Divulgación Cultural, , I JornadasSilva, U., Impacto social de las tecnologías de información y comunicación en el ciberespacio local (2001) Internet y Sociedad en América Latina y el Caribe, Investigaciones para Sustentar el Dialogo, , Bonilla. M. & Cliche. G, (Ed.) Quito, Ecuador: CIID-IDRC(2005) Hacia Las Sociedades del Conocimiento, , UNESCO Informe Mundial de la UNESCO(2005) Normas UNESCO Sobre Competencias en TIC para Docentes(2005) Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Enseñanza, , Manual para docentes(2003) Informe Sobre el Desarrollo Mundial de Las Telecomunicaciones, , Unión Internacional de Telecomunicaciones UIT 2003Van Bavel, R., Punie, Y., Tuomi, I., (2012) Cambios en el Capital Social Posibilitados Por Las TICS, , http://libros-revistas-derecho.vlex.es/vid/cambios-capital-social-posibilitados-tic-217909#, mayoVan Dijk, J., (2005) The Deepening Divide. Inequality in the Information Society, , California: Sage PublicationsVizer, E., ¿Sociedad de la información o de la comunicación? Entre el condicionamiento y la libertad (2004) Revista Signo y Pensamiento, 23 (44), pp. 41-51ScopusA qualitative assessment tool to measure appropriation of ICT's [Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC]Articleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Arboleda, M.C.P., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Colombia; Botero, N.E., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, ColombiaArboleda M.C.P.Botero N.E.Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, ColombiaICT impactICT impact assessmentKnowledge societiesPostmodernism has brought about a hyper-valuation of the use of ICT, often leaving aside the impact that these have in shaping a more egalitarian society. Aware of the importance of this issue, we offer to the academic community this article that gathers, succinctly, the main results obtained after the application of a qualitative assessment tool to an ICT project in a learning community. This tool is the result of a more than three-year-long research process, which included the design of the theoretically supported model and its application via a pilot test. This paper describes the aforementioned research process, starting from the theoretical and methodological justification of the need to generate this ICT evaluation tool that goes beyond the quantitative, going through the development tool itself, to its application in a project of digital inclusion sponsored by Telefónica Foundation. It also discusses the reasons within the communicative perspective that justify it, its most relevant results and, finally, the possibilities offered by said Assessment Tool. © 2017 (María Cristina Pinto Arboleda & Nora Elena Botero).http://purl.org/coar/access_right/c_16ec11407/4367oai:repository.udem.edu.co:11407/43672020-05-27 16:36:36.633Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co