Jurisprudencia constitucional y territorio
As to territory, the 1991 Political Constitution puts an end to political centralism -a characteristic of the 1986 Constitution-, and it strengthens administrative decentralization, initiated in 1986 with the popular election of mayors.This article analyzes the work undertaken by the Constitutional...
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As to territory, the 1991 Political Constitution puts an end to political centralism -a characteristic of the 1986 Constitution-, and it strengthens administrative decentralization, initiated in 1986 with the popular election of mayors.This article analyzes the work undertaken by the Constitutional Court over that which refers to territorial ordinance as well as to the administrative decentralization, where local communities will become forgers of their own destinies, with the indispensable help from the central establishment. |
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2016-01-27T22:17:30Z2016-01-27T22:17:30Z2004-06-301692-2530http://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1321http://hdl.handle.net/11407/18072248-4078reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínAs to territory, the 1991 Political Constitution puts an end to political centralism -a characteristic of the 1986 Constitution-, and it strengthens administrative decentralization, initiated in 1986 with the popular election of mayors.This article analyzes the work undertaken by the Constitutional Court over that which refers to territorial ordinance as well as to the administrative decentralization, where local communities will become forgers of their own destinies, with the indispensable help from the central establishment.En cuanto al territorio se refiere, la Constitución Política de 1991 pone fin al centralismo político, característico de la Constitución de 1886, y fortalece la descentralización administrativa, iniciada en 1986 con la elección popular de alcaldes.El presente artículo analiza el trabajo realizado por la Corte Constitucional, tanto en lo referido al nuevo ordenamiento territorial como a la descentralización administrativa, donde las comunidades locales serán forjadoras de sus destinos, con la indispensable ayuda del ente central.p.11-42Electrónicoapplication/pdftext/htmlPDFspaUniversidad de MedellínFacultad de DerechoMedellínhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1321/1309http://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1321/1323Opinión Jurídica; Vol. 3, núm. 5 (2004)Opinión Jurídica; Vol. 3, núm. 5 - enero/junio 2004351142Opinión JurídicaBALLEN, Rafael. “Estructura del Estado”, 1a edición, Bogotá, Librería Doctrina y Ley, 1997, 984 p. BIELSA, Rafael. Derecho administrativo, sexta edición, Buenos Aires, 1964,CÁRDENAS, Martha, MESA, Claudia y RIASCOS, Juan Carlos (Compiladores). Planificación ambiental y ordenamiento territorial: enfoques, conceptos y experiencias, Bogotá, FESCOL, 1998, 450 p.CÁRDENAS R., Miguel Eduardo. “El (re) ordenamiento territorial: instrumento de paz y democracia”, en: Descentralización y ordenamiento territorial, una agenda para avanzar, Bogotá, Revista Foro, № 38, marzo de 2000, pp. 57-68.CONSEJO DE ESTADO. “Organización territorial del país” Bogotá, Sala de Consulta y Servicio Civil, en: Gaceta Jurisprudencial, Bogotá, No. 42. Agosto, 1996, p. 101.CORREA HENAO, Néstor Raúl. Comentarios al título XI de la Constitución: de la organización territorial, Bogotá: La Comisión Colombiana de Juristas, 1996, 215 p.CUERVO G., Luis Mauricio. “Ordenamiento territorial en Colombia: bases para la discusión”, en: Descentralización y ordenamiento territorial, una agenda para avanzar, Bogotá, Revista Foro, № 38, marzo de 2000, pp. 38-44.CUESTA BELEÑO, Andrés. Ordenamiento y territorio, de lo planeado a lo construido, Bogotá, Universidad la Gran Colombia-Ediciones Grancolombianas, 2000, 65 p.ESCUELA SUPERIOR DE ADMINISTRACIÓN PÚBLICA. Encuentro Nacional: La planeación del desarrollo territorial : nuevas perspectivas, 1998: 3-4 feb, Escuela Superior de Administración Pública, Bogotá : ESAP, 1998, 236 p.ESTUPIÑAN ACHURY, Liliana. 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