Hacia la comprensión de la naturaleza transnacional de las audiencias televisivas: Imaginarios, desterritorialización, hibridación, globalización
This text proposes a second thought to television audiencetransnational nature assuming that this exceeds a specificcircumstance of migrants and that due to economy globalizationof communication it installs on the nature of communicationprocesses. In the first part, .a conceptualization of what istr...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
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- Palabra clave:
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This text proposes a second thought to television audiencetransnational nature assuming that this exceeds a specificcircumstance of migrants and that due to economy globalizationof communication it installs on the nature of communicationprocesses. In the first part, .a conceptualization of what istransnational applied to audiences will be proposed, and inthe second part, the argument that this transnational characterhas been originated in the development and massification ofdigital technology and the processes of economy globalizationwhich have allowed the consolidation of media translationalcorporations is developed. In this sense, transnationality ofaudiences exceeds specific circumstances linked to migrationsand is installed on the nature of communication developed insociety |
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2015-12-16T23:14:36Z2015-12-16T23:14:36Z2015-06-301692-2522http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1186http://hdl.handle.net/11407/14532248-4086reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínThis text proposes a second thought to television audiencetransnational nature assuming that this exceeds a specificcircumstance of migrants and that due to economy globalizationof communication it installs on the nature of communicationprocesses. In the first part, .a conceptualization of what istransnational applied to audiences will be proposed, and inthe second part, the argument that this transnational characterhas been originated in the development and massification ofdigital technology and the processes of economy globalizationwhich have allowed the consolidation of media translationalcorporations is developed. In this sense, transnationality ofaudiences exceeds specific circumstances linked to migrationsand is installed on the nature of communication developed insocietyEl presente texto propone repensar el carácter trasnacional de la audiencia televisiva, asumiendo que este excede la circunstancia particular de los migrantes y que debido a la globalización de la economía y a la digitalización de la comunicación se instala en la naturaleza misma de los procesos de comunicación. Así, en la primera parte del presente artículo se propondrá una conceptualización de lo trasnacional, aplicado a las audiencias, y en la segunda parte se desarrollará el argumento de que este carácter trasnacional se origina en el desarrollo y masificación de la tecnología digital y en los procesos de globalización de la economía, que han permitido la consolidación de corporaciones transnacionales de medios. En ese sentido la trasnacionalidad de las audiencias sobrepasa circunstancias puntuales ligadas con las migraciones y se instala en la naturaleza misma de la comunicación que se desarrolla hoy en la sociedad.p.137-157Electrónicoapplication/pdfPDFspaUniversidad de MedellínFacultad de Comunicaciónhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1186/1145Anagramas; Vol. 13, núm. 26 (2015)Anagramas; Vol. 13, núm. 26 - enero/junio 201513261737157AnagramasAlbarran, A., Chan-Olmstead, S., & Wirth, M. (2006). Handbook of Media Management and Economics. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates LEA.Anderson, B. (1993). Comunidades Imaginadas. Mexico: FCE.Anderson, C. (2006). The long tail: Why the future of business is selling less of more. New York: Hyperion.Appadurai, A. (1990). disjuncture and difference in the global cultural economy. Theory Culture Society, 7, 295–310.Castells, M. (2008). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. La era de la información: Economía, sociedad y cultura (Vol. 1, p. 656). Madrid: Alianza Editorial.Chalaby, J. (2005). Transnational Television Worldwide. Towards a New Media Order. New York: I.B. Tauris & Co. Ltd.Donsbach, W. (2006). The identity of Communication Research. Journal of Communication, 56, 437–448.Echeverría, J. (1999). Los señores del aire: Telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Destino.Ekwo, U. (2011). Diaspora Media and Citizen Engagement in the Digital Age: Analyzing the Impact of Transnational Journalism on Democratization. In Diaspora Strategies: Encouragement, Evolution, and Engagement. Dublin: The Clinton Institute of American Studies.Faist, T. (2000). Transnationalization in International Migration: Implications for the Study of Citizenship and Culture. Ethnic and Racial Studies, 23(2), 189–222.Garnham, N. (1983). Toward a Theory of Cultural Materialism. Journal of Communication, 33(3), 314–329.Hopenhayn, M. (2001). Crítica de la razón irónica. De Sade a Jim Morrison. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2013). Spreadable media: Creating value and meaning in a networked culture. (H. Jenkins, Ed.)Vasa (First.). New York: New York University Press. Retrieved from http://medcontent.metapress.com/index/A65RM03P4874243N.pdfJenkis, H. (2006). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.Kearney, M. (1995). The Local and the Global: The Anthropology of Globalization and Transnationalism. Annual Review of Anthropology., 24, 547–565.Maffesoli, M. (2005). El nomadismo. Vagabundeos iniciáticos. Mexico: FCE.Martín-Barbero, J. (1995). Dinámicas urbanas de la cultura. In Comunicación y espacios culturales en América Latina. Bogotá: Cátedra UNESCO - PUJ.McQuail, D. (2010). Mass Communication Theory (6th ed.). London: Sage.Moreno, G. (2009). Transnational audiences and the reception of television news: a study of Mexicans in Los Angeles. University of Westminster.Moreno, G. (2010). Mexicanos en Los Ángeles: audiencia transnacional y noticias de televisión. Comunicación Y Sociedad, 14, 49–82.Morley, D. (1996). Televisión, Audiencias y Estudios Culturales. Buenos Aires: Amorrortu.Müller-Mahn, D. (2005). Transnational spaces and migrant networks: A case study of Egyptians in Paris. Nord Süd Aktuell, 1, 29–33.Napoli, P. M. (2001). The Audience Product and the New Media Environment: Implications for the Economics of Media Industry. Journal of Media Management., Vol. 3 No, 66–73.Orozco, G. (2008). Audiencias y pantallas. Lo nuevo, lo viejo y lo que viene. Lima: Pontificia Universidad Católica de Perú. Retrieved from http://revistas.pucp.edu.pe/lamiradadetelemo/audienciasy-pantallas.Picard, R. (2011). Mapping Digital Media: Digitization and Media Business Models. (M. Dragomir & M. Thompson, Eds.). London: Open Society Fundations.Sinclair, J. (2000). Televisión: Comunicación Global y Regionalización. 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Madrid: Cátedra.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Anagramas; Vol. 13, núm. 26 (2015); 137-1572248-40861692-2522AudiencesTelevisionImaginariesdesterritorializationhybridationglobalizationAudienciasTelevisiónImaginariosdesterritorializaciónhibridaciónglobalizaciónHacia la comprensión de la naturaleza transnacional de las audiencias televisivas: Imaginarios, desterritorialización, hibridación, globalizaciónToward a Comprehension of Television Audiences Transnational Nature Imaginaries, Desterritorialization, Hybridation, GlobalizationArticuloArticleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Comunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degreesMedellínGonzález Bernal, Manuel Ignacio; Universidad de La SabanaRoncallo Dow, Sergio; Universidad de La SabanaTHUMBNAILAnagramas_240.pdf.jpgAnagramas_240.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7512http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1453/3/Anagramas_240.pdf.jpg69656d8c0bdffdbf6b67dfea6fb18de5MD53ORIGINALArticulo.htmltext/html493http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1453/1/Articulo.html0506de1cc28c537115c3aa4e90da2163MD51Anagramas_240.pdfAnagramas_240.pdfapplication/pdf254240http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1453/2/Anagramas_240.pdf063eb2fdfec42cf4bb9770ce4c35b538MD5211407/1453oai:repository.udem.edu.co:11407/14532020-05-27 15:52:15.991Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |