Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía
According to the Economic theory, prices are the most accurate mechanism to solution the traffic congestion problem in urban areas. This article presents a diagnosis on the mobility issue in the city of Medellín (Colombia) and a solution is proposed based on Economic theory. The household expenditu...
- Autores:
-
García, John J.
Posada, Carlos E.
Corrales, Alejandro
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad EAFIT
- Repositorio:
- Repositorio EAFIT
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.eafit.edu.co:10784/9017
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10784/9017
- Palabra clave:
- congestión vehicular
peaje por congestión
modelo Logit multinomial
elasticidad gasto
- Rights
- License
- Acceso abierto
id |
REPOEAFIT2_f2f9c06396adcda3bbe7a57cbd0159d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.eafit.edu.co:10784/9017 |
network_acronym_str |
REPOEAFIT2 |
network_name_str |
Repositorio EAFIT |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía |
title |
Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía |
spellingShingle |
Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía congestión vehicular peaje por congestión modelo Logit multinomial elasticidad gasto |
title_short |
Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía |
title_full |
Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía |
title_fullStr |
Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía |
title_full_unstemmed |
Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía |
title_sort |
Congestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la Economía |
dc.creator.fl_str_mv |
García, John J. Posada, Carlos E. Corrales, Alejandro |
dc.contributor.eafitauthor.none.fl_str_mv |
jgarcia@eafit.edu.co cposad25@eafit.edu.co acorral5@eafit.edu.co |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
García, John J. Posada, Carlos E. Corrales, Alejandro |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
congestión vehicular peaje por congestión modelo Logit multinomial elasticidad gasto |
topic |
congestión vehicular peaje por congestión modelo Logit multinomial elasticidad gasto |
description |
According to the Economic theory, prices are the most accurate mechanism to solution the traffic congestion problem in urban areas. This article presents a diagnosis on the mobility issue in the city of Medellín (Colombia) and a solution is proposed based on Economic theory. The household expenditures in transportation and the choice between public and private transport were analyzed through the method of elasticity. Evidence has been found proving that the prices mechanism is an efficient mechanism to disincentive the usage of private vehicles, since a rise in the expenditure in transport (due to an hypothetic intra- urban toll) results in a lower probability to use private vehicle and a higher probability to use public transportation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2016-08-08T14:13:52Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016-08-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2016-08-08T14:13:52Z |
dc.type.eng.fl_str_mv |
workingPaper info:eu-repo/semantics/workingPaper |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Documento de trabajo de investigación |
dc.type.hasVersion.eng.fl_str_mv |
draft |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10784/9017 |
dc.identifier.jel.none.fl_str_mv |
H23 R41 R48 |
url |
http://hdl.handle.net/10784/9017 |
identifier_str_mv |
H23 R41 R48 |
dc.language.iso.eng.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.local.spa.fl_str_mv |
Acceso abierto |
rights_invalid_str_mv |
Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv |
Escuela de Economía y Finanzas |
institution |
Universidad EAFIT |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/ba74b0ba-8240-4cfc-97e0-21e912ba59f2/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/256eddb8-ec21-4c91-adcf-010f2845da95/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
76025f86b095439b7ac65b367055d40c 91951e626fc6168270c4df7c6ab6b478 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@eafit.edu.co |
_version_ |
1814110395983462400 |
spelling |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2016-08-08T14:13:52Z2016-08-012016-08-08T14:13:52Zhttp://hdl.handle.net/10784/9017H23R41R48According to the Economic theory, prices are the most accurate mechanism to solution the traffic congestion problem in urban areas. This article presents a diagnosis on the mobility issue in the city of Medellín (Colombia) and a solution is proposed based on Economic theory. The household expenditures in transportation and the choice between public and private transport were analyzed through the method of elasticity. Evidence has been found proving that the prices mechanism is an efficient mechanism to disincentive the usage of private vehicles, since a rise in the expenditure in transport (due to an hypothetic intra- urban toll) results in a lower probability to use private vehicle and a higher probability to use public transportation.Según la teoría económica el mecanismo de precios es una herramienta adecuada para solucionar el problema de congestión vehicular. El objetivo de este artículo es diagnosticar el grado de congestión vehicular de la ciudad de Medellín (Colombia) y proponer alternativas que den solución a dicho problema desde la óptica de la teoría económica. A diferencia de otros estudios, esta investigación analizó la relación entre el gasto de las familias en transporte y la elección de transporte (público o privado) a través la metodología de elasticidades. Se encontró evidencia a favor de la hipótesis de los precios como mecanismos para desincentivar el uso del automóvil privado, pues a medida que aumenta el nivel de gasto en transporte (asociado a un supuesto peaje urbano), la probabilidad de usar transporte privado disminuye, mientras que la probabilidad de utilizar transporte público aumenta.spaUniversidad EAFITEscuela de Economía y FinanzasCongestión vehicular en Medellín: una posible solución desde la EconomíaworkingPaperinfo:eu-repo/semantics/workingPaperDocumento de trabajo de investigacióndrafthttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccehttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042Acceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2congestión vehicularpeaje por congestiónmodelo Logit multinomialelasticidad gastojgarcia@eafit.edu.cocposad25@eafit.edu.coacorral5@eafit.edu.coGarcía, John J.Posada, Carlos E.Corrales, AlejandroLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82556https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/ba74b0ba-8240-4cfc-97e0-21e912ba59f2/download76025f86b095439b7ac65b367055d40cMD51ORIGINAL2016_22 John J. García.pdf2016_22 John J. García.pdfapplication/pdf2736371https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/256eddb8-ec21-4c91-adcf-010f2845da95/download91951e626fc6168270c4df7c6ab6b478MD5210784/9017oai:repository.eafit.edu.co:10784/90172024-03-05 14:06:23.843open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.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 |