La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social
Approaching organizations from a systemic point of view allows us to see them as a group of interactive and interdependent parts of a larger system called society. This perspective lets us understand that each organization simultaneously affects and is affected by its environment, and this reciproca...
- Autores:
-
Mery Gallego Franco
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad EAFIT
- Repositorio:
- Repositorio EAFIT
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.eafit.edu.co:10784/14074
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10784/14074
- Palabra clave:
- Social Responsability
Morale
Ethics
Stakeholders.
Responsabilidad social
equidad
moral
ética
stakeholders
- Rights
- License
- Copyright © 2006 Mery Gallego Franco
id |
REPOEAFIT2_d5078e618d6078c8d6e00044e04487be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.eafit.edu.co:10784/14074 |
network_acronym_str |
REPOEAFIT2 |
network_name_str |
Repositorio EAFIT |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social |
title |
La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social |
spellingShingle |
La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social Social Responsability Morale Ethics Stakeholders. Responsabilidad social equidad moral ética stakeholders |
title_short |
La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social |
title_full |
La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social |
title_fullStr |
La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social |
title_full_unstemmed |
La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social |
title_sort |
La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social |
dc.creator.fl_str_mv |
Mery Gallego Franco |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Mery Gallego Franco |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
Social Responsability Morale Ethics Stakeholders. |
topic |
Social Responsability Morale Ethics Stakeholders. Responsabilidad social equidad moral ética stakeholders |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Responsabilidad social equidad moral ética stakeholders |
description |
Approaching organizations from a systemic point of view allows us to see them as a group of interactive and interdependent parts of a larger system called society. This perspective lets us understand that each organization simultaneously affects and is affected by its environment, and this reciprocal relationship —of benefit or damage— largely determines its survival. This paper intends to explain, in a certain way, what is known today as social responsibility, although this concept has antecedents that go back to the end of the Nineteenth century and diverse manifestations throughout the Twentieth century. More recently, the negative effects of globalization, among other reasons, have forced the emergence of norms, behavioral codes and guides oriented to counteract those negative effects, seeking better working and social conditions. Each organization has an ethic, moral, and social imperative towards this responsibility, because that is how the organizations help to invigorate and/or recover social fabric, and to construct social capital. Every organization should assume social responsibility not only within, with its own employees, but also with its different stakeholders. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
01/06/2006 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2019-10-04T14:40:27Z |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2019-10-04T14:40:27Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
01/06/2006 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
article info:eu-repo/semantics/article publishedVersion info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2256-4322 1692-0279 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10784/14074 |
identifier_str_mv |
2256-4322 1692-0279 |
url |
http://hdl.handle.net/10784/14074 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv |
http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/650 |
dc.relation.uri.none.fl_str_mv |
http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/650 |
dc.rights.eng.fl_str_mv |
Copyright © 2006 Mery Gallego Franco |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.local.spa.fl_str_mv |
Acceso abierto |
rights_invalid_str_mv |
Copyright © 2006 Mery Gallego Franco Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.source.none.fl_str_mv |
instname:Universidad EAFIT reponame:Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
dc.source.spa.fl_str_mv |
AD-minister: No 08 (2006) |
instname_str |
Universidad EAFIT |
institution |
Universidad EAFIT |
reponame_str |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
collection |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/388968d2-417e-43e9-84a9-fbef29548b6a/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/0a79f78c-eaf8-4ec2-9ecd-4ea700122464/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/bdd257e2-0afa-4d0b-8556-bacc3cdffb26/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
87c28d32b620f3408b1c70a3c505fbd8 6164ea218706ccaca435de16cd4f604b 93f7a73c0233b4e3f2f75a62eaf49644 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@eafit.edu.co |
_version_ |
1814110546858868736 |
spelling |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees01/06/20062019-10-04T14:40:27Z01/06/20062019-10-04T14:40:27Z2256-43221692-0279http://hdl.handle.net/10784/14074Approaching organizations from a systemic point of view allows us to see them as a group of interactive and interdependent parts of a larger system called society. This perspective lets us understand that each organization simultaneously affects and is affected by its environment, and this reciprocal relationship —of benefit or damage— largely determines its survival. This paper intends to explain, in a certain way, what is known today as social responsibility, although this concept has antecedents that go back to the end of the Nineteenth century and diverse manifestations throughout the Twentieth century. More recently, the negative effects of globalization, among other reasons, have forced the emergence of norms, behavioral codes and guides oriented to counteract those negative effects, seeking better working and social conditions. Each organization has an ethic, moral, and social imperative towards this responsibility, because that is how the organizations help to invigorate and/or recover social fabric, and to construct social capital. Every organization should assume social responsibility not only within, with its own employees, but also with its different stakeholders.Como lo expresa el autor, al final de su apartado introductorio, este texto describe de manera Mirar las organizaciones desde un enfoque sistémico, permite verlas como un conjunto de partes interactuantes e interdependientes que en su dinámica conforman un sistema mayor que es la sociedad. Desde esta perspectiva puede comprenderse que cada organización afecta y es afectada por el entorno en el cual se desenvuelve y que esta mutua relación —de beneficio o perjuicio—determina, en un alto grado, su supervivencia. Ésta es una forma de entender lo que hoy se conoce como Responsabilidad social; sin embargo, este concepto tiene antecedentes desde finales del siglo XIX y diversas manifestaciones a lo largo del siglo XX. Más recientemente los efectos negativos de la globalización, entre otras razones, han forzado el surgimiento de normas, códigos de conducta, guías y otras acciones orientadas a contrarrestar dichos efectos buscando crear condiciones de vida laboral y social más dignas. El cumplimiento de la responsabilidad por parte de cada organización es un imperativo ético, moral y social pues es desde el cumplimiento de ésta como se contribuye al fortalecimiento y/o recuperación del Tejido Social y a la construcción de lo que se conoce como Capital Social. Toda organización debe cumplir responsabilidades sociales tanto en su interior, con el personal que en ella labora, como con los distintos sectores con los cuales interactúa conocidos hoy como Stakeholders.text/htmlspaUniversidad EAFIThttp://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/650http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/650Copyright © 2006 Mery Gallego FrancoAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad EAFITreponame:Repositorio Institucional Universidad EAFITAD-minister: No 08 (2006)La responsabilidad social de las organizaciones: ¿Factor de ventaja competitiva? Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido socialarticleinfo:eu-repo/semantics/articlepublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Social ResponsabilityMoraleEthicsStakeholders.Responsabilidad socialequidadmoraléticastakeholdersMery Gallego FrancoUniversidad EAFITAD-minister8106123THUMBNAILminiatura-administer.jpgminiatura-administer.jpgimage/jpeg8755https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/388968d2-417e-43e9-84a9-fbef29548b6a/download87c28d32b620f3408b1c70a3c505fbd8MD51ORIGINALLa responsabilidad social de las organizaciones ¿Factor de ventaja competitiva Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social.pdfLa responsabilidad social de las organizaciones ¿Factor de ventaja competitiva Las acciones sociales de las organizaciones en relación con el tejido social.pdfTexto completo PDFapplication/pdf324191https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/0a79f78c-eaf8-4ec2-9ecd-4ea700122464/download6164ea218706ccaca435de16cd4f604bMD52articulo.htmlarticulo.htmlTexto completo HTMLtext/html373https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/bdd257e2-0afa-4d0b-8556-bacc3cdffb26/download93f7a73c0233b4e3f2f75a62eaf49644MD5310784/14074oai:repository.eafit.edu.co:10784/140742019-11-28 09:15:09.879open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co |