Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición

The present investigation is oriented towards obtaining the answer to the following question: which creative cognitive processes operate in the exercise of musical composition? Its general objective is to carry out the characterization of the processes of common use that emerge during the creative s...

Full description

Autores:
Barriga, Osuna
Juan Gabriel
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad EAFIT
Repositorio:
Repositorio EAFIT
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.eafit.edu.co:10784/15269
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10784/15269
Palabra clave:
Musical Composition
Creativity
Cognitive Processes
Learning
Composición Musical
Creatividad
Procesos Cognitivos
Aprendizaje
Rights
License
Copyright (c) 2015 Juan Gabriel Osuna Barriga
id REPOEAFIT2_abc7286deb925bba44fc82a1f0b0676d
oai_identifier_str oai:repository.eafit.edu.co:10784/15269
network_acronym_str REPOEAFIT2
network_name_str Repositorio EAFIT
repository_id_str
spelling Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2015-12-072019-12-09T15:45:38Z2015-12-072019-12-09T15:45:38Z2346-47472346-4879http://hdl.handle.net/10784/1526910.17230/ricercare.2015.4.4The present investigation is oriented towards obtaining the answer to the following question: which creative cognitive processes operate in the exercise of musical composition? Its general objective is to carry out the characterization of the processes of common use that emerge during the creative solution of problems (categorical reduction, search for attributes, mental mixing, conceptual interpretation, etc.). A multiple case study was carried out that directly observes them in the exercise of the composition carried out by two subjects facing the same cognitive task: composing a piece for soprano, guitar and electronics, based on a specific alchemical process agreed with Priority for both. It is based on a research carried out in 2011 by the author, whose findings serve as input for the ongoing study, which seeks an approach to learning the composition that contributes to reflection on the academic training of composers.La presente investigación se orienta hacia la obtención de respuesta a la pregunta siguiente: ¿cuáles procesos cognitivos creativos operan en el ejercicio de la composición musical? Su objetivo general es realizar la caracterización de los procesos de uso común que emerjan durante la solución creativa de problemas (reducción categorial, búsqueda de atributos, mezcla mental, interpretación conceptual, etc.). Se llevó a cabo un estudio de caso múltiple que los observa de manera directa en el ejercicio de la composición realizado por dos sujetos enfrentados a la misma tarea cognitiva: componer una pieza para soprano, guitarra y electrónica, basada en un proceso alquímico específico acordado con anterioridad por los dos. Se fundamenta en una investigación realizada en 2011 por el autor, cuyos hallazgos sirven de insumo para el estudio en curso, que busca un acercamiento al aprendizaje de la composición que contribuya a la reflexión en torno a la formación académica de compositores.application/pdfspaUniversidad EAFITRicercare; Vol 2015, No 4 (2015)http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3331http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3331Copyright (c) 2015 Juan Gabriel Osuna BarrigaAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad EAFITreponame:Repositorio Institucional Universidad EAFITRicercare; Vol 2015, No 4 (2015)Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composiciónCreativity and musical cognition: an approach to learning compositionarticleinfo:eu-repo/semantics/articlepublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Musical CompositionCreativityCognitive ProcessesLearningComposición MusicalCreatividadProcesos CognitivosAprendizajeBarriga, OsunaJuan GabrielPontificia Universidad JaverianaRicercare201543845ricercareTHUMBNAILminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1[634].jpgminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1[634].jpgimage/jpeg182034https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/b1bb6457-7e19-41fd-b621-5c5948a8110c/downloada0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ceMD51ORIGINAL3331-Article Text-13007-1-10-20151207.pdf3331-Article Text-13007-1-10-20151207.pdfTexto completo PDFapplication/pdf508310https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/8196b451-f2a4-4538-991e-83c8fee4dd1e/downloadecbc48be72bb6f75b4360873f5106ac0MD52articulo - copia (5).htmlarticulo - copia (5).htmlTexto completo HTMLtext/html373https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/9a64691b-3517-42e1-a7e3-a6f3c5118364/download8f28c695e37546e7ab627f9b13771d3eMD5310784/15269oai:repository.eafit.edu.co:10784/152692020-03-11 11:22:40.789open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co
dc.title.eng.fl_str_mv Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición
dc.title.spa.fl_str_mv Creativity and musical cognition: an approach to learning composition
title Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición
spellingShingle Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición
Musical Composition
Creativity
Cognitive Processes
Learning
Composición Musical
Creatividad
Procesos Cognitivos
Aprendizaje
title_short Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición
title_full Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición
title_fullStr Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición
title_full_unstemmed Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición
title_sort Creatividad y cognición musical: un acercamiento al aprendizaje de la composición
dc.creator.fl_str_mv Barriga, Osuna
Juan Gabriel
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Barriga, Osuna
Juan Gabriel
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv Musical Composition
Creativity
Cognitive Processes
Learning
topic Musical Composition
Creativity
Cognitive Processes
Learning
Composición Musical
Creatividad
Procesos Cognitivos
Aprendizaje
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Composición Musical
Creatividad
Procesos Cognitivos
Aprendizaje
description The present investigation is oriented towards obtaining the answer to the following question: which creative cognitive processes operate in the exercise of musical composition? Its general objective is to carry out the characterization of the processes of common use that emerge during the creative solution of problems (categorical reduction, search for attributes, mental mixing, conceptual interpretation, etc.). A multiple case study was carried out that directly observes them in the exercise of the composition carried out by two subjects facing the same cognitive task: composing a piece for soprano, guitar and electronics, based on a specific alchemical process agreed with Priority for both. It is based on a research carried out in 2011 by the author, whose findings serve as input for the ongoing study, which seeks an approach to learning the composition that contributes to reflection on the academic training of composers.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-12-07
dc.date.available.none.fl_str_mv 2019-12-09T15:45:38Z
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2019-12-09T15:45:38Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-07
dc.type.eng.fl_str_mv article
info:eu-repo/semantics/article
publishedVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo
status_str publishedVersion
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2346-4747
2346-4879
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10784/15269
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.17230/ricercare.2015.4.4
identifier_str_mv 2346-4747
2346-4879
10.17230/ricercare.2015.4.4
url http://hdl.handle.net/10784/15269
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv Ricercare; Vol 2015, No 4 (2015)
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3331
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3331
dc.rights.eng.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Juan Gabriel Osuna Barriga
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.local.spa.fl_str_mv Acceso abierto
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Juan Gabriel Osuna Barriga
Acceso abierto
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.source.none.fl_str_mv instname:Universidad EAFIT
reponame:Repositorio Institucional Universidad EAFIT
dc.source.spa.fl_str_mv Ricercare; Vol 2015, No 4 (2015)
instname_str Universidad EAFIT
institution Universidad EAFIT
reponame_str Repositorio Institucional Universidad EAFIT
collection Repositorio Institucional Universidad EAFIT
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/b1bb6457-7e19-41fd-b621-5c5948a8110c/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/8196b451-f2a4-4538-991e-83c8fee4dd1e/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/9a64691b-3517-42e1-a7e3-a6f3c5118364/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ce
ecbc48be72bb6f75b4360873f5106ac0
8f28c695e37546e7ab627f9b13771d3e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad EAFIT
repository.mail.fl_str_mv repositorio@eafit.edu.co
_version_ 1808498867905232896