Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales

Musical programs with a social vocation, currently widely spread throughout the world, constitute genuine professional spaces where music teachers play the role of peace mediators. There, music becomes a peace-building tool not only thanks to its expressive and artistic dimension, but also to the pr...

Full description

Autores:
Cobo Dorado, Karina
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad EAFIT
Repositorio:
Repositorio EAFIT
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.eafit.edu.co:10784/30420
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10784/30420
Palabra clave:
Education for peace
Music
Social objectives
Cultural democratization
Educación para la paz
Música
Objetivos sociales
Democratización cultural
Rights
License
Copyright © 2021 Karina Cobo Dorado
id REPOEAFIT2_8181a682c79e80d5ab5a8361a61946c1
oai_identifier_str oai:repository.eafit.edu.co:10784/30420
network_acronym_str REPOEAFIT2
network_name_str Repositorio EAFIT
repository_id_str
spelling Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2021-03-042021-10-05T16:59:47Z2021-03-042021-10-05T16:59:47Z2346-48792346-4747http://hdl.handle.net/10784/30420Musical programs with a social vocation, currently widely spread throughout the world, constitute genuine professional spaces where music teachers play the role of peace mediators. There, music becomes a peace-building tool not only thanks to its expressive and artistic dimension, but also to the proper management of the pedagogical situations in which one learns. This article is a reflective essay based on an exploratory research on the music-social programs of the Batuta Foundation in Colombia and Démos in France. In these cases, music education for peace can be considered as a process of cultural democratization, in which creativity, group dynamics and territorial social inclusion are developed, and where planning and pedagogical innovation are essential. Teacher training must therefore adapt to these new challenges and needs of contemporary society.Los programas musicales con vocación social, muy difundidos actualmente a nivel mundial, constituyen verdaderos espacios profesionales en donde los profesores y profesoras de música cumplen un rol de mediadores/as de paz. La música se convierte allí en una herramienta de construcción de paz no solamente gracias a su dimensión expresiva y artística, sino también a la adecuada gestión de las situaciones pedagógicas en las que se aprende. Este artículo es un ensayo reflexivo basado en una investigación exploratoria sobre los programas músico-sociales de la Fundación Batuta de Colombia y Démos de Francia. En estos casos se puede considerar la educación musical para la paz como un proceso de democratización cultural, en el que se desarrollan la creatividad, las dinámicas de grupo y la inclusión social territorial, y en donde la planificación y la innovación pedagógica son esenciales. La formación docente debe por lo tanto adaptarse a estos nuevos retos y necesidades de la sociedad contemporánea.application/pdfspaUniversidad EAFIThttps://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/6928/5222https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/6928/5222Copyright © 2021 Karina Cobo DoradoAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ricercare, No. 14 (2021)Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines socialesinfo:eu-repo/semantics/articlearticleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpublishedVersionArtículohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Education for peaceMusicSocial objectivesCultural democratizationEducación para la pazMúsicaObjetivos socialesDemocratización culturalCobo Dorado, Karina86f64842-3489-48d2-b768-5ff036d48c5c-1Université Toulouse-Jean Jaurès, École supérieure des beaux-arts de ToulouseRicercare144971THUMBNAILminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1.jpgminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1.jpgimage/jpeg182034https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/7f59cdcd-6118-4d2c-ad68-f9fa664a1a7f/downloada0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ceMD52ORIGINALEducación Musical para la Paz.pdfEducación Musical para la Paz.pdfTexto completo PDFapplication/pdf867568https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/1c5d5d71-8a5b-4df0-b4c2-e1aebeb41661/download3b37eef6fd162f09763f6d8e7956605dMD51Educación Musical para la Paz.htmlEducación Musical para la Paz.htmlTexto completo HTMLtext/html292https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/4ec7e89e-1765-47fb-ae6b-626dcc8123e2/download28b92c68aca6f749219a0c25e75d255cMD5310784/30420oai:repository.eafit.edu.co:10784/304202024-12-04 11:48:21.078open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
title Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
spellingShingle Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
Education for peace
Music
Social objectives
Cultural democratization
Educación para la paz
Música
Objetivos sociales
Democratización cultural
title_short Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
title_full Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
title_fullStr Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
title_full_unstemmed Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
title_sort Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
dc.creator.fl_str_mv Cobo Dorado, Karina
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Cobo Dorado, Karina
dc.contributor.affiliation.none.fl_str_mv Université Toulouse-Jean Jaurès, École supérieure des beaux-arts de Toulouse
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv Education for peace
Music
Social objectives
Cultural democratization
topic Education for peace
Music
Social objectives
Cultural democratization
Educación para la paz
Música
Objetivos sociales
Democratización cultural
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Educación para la paz
Música
Objetivos sociales
Democratización cultural
description Musical programs with a social vocation, currently widely spread throughout the world, constitute genuine professional spaces where music teachers play the role of peace mediators. There, music becomes a peace-building tool not only thanks to its expressive and artistic dimension, but also to the proper management of the pedagogical situations in which one learns. This article is a reflective essay based on an exploratory research on the music-social programs of the Batuta Foundation in Colombia and Démos in France. In these cases, music education for peace can be considered as a process of cultural democratization, in which creativity, group dynamics and territorial social inclusion are developed, and where planning and pedagogical innovation are essential. Teacher training must therefore adapt to these new challenges and needs of contemporary society.
publishDate 2021
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-10-05T16:59:47Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-03-04
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-10-05T16:59:47Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-04
dc.type.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
publishedVersion
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo
status_str publishedVersion
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2346-4879
2346-4747
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10784/30420
identifier_str_mv 2346-4879
2346-4747
url http://hdl.handle.net/10784/30420
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/6928/5222
dc.relation.uri.none.fl_str_mv https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/6928/5222
dc.rights.eng.fl_str_mv Copyright © 2021 Karina Cobo Dorado
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.local.spa.fl_str_mv Acceso abierto
rights_invalid_str_mv Copyright © 2021 Karina Cobo Dorado
Acceso abierto
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.source.spa.fl_str_mv Ricercare, No. 14 (2021)
institution Universidad EAFIT
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/7f59cdcd-6118-4d2c-ad68-f9fa664a1a7f/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/1c5d5d71-8a5b-4df0-b4c2-e1aebeb41661/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/4ec7e89e-1765-47fb-ae6b-626dcc8123e2/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ce
3b37eef6fd162f09763f6d8e7956605d
28b92c68aca6f749219a0c25e75d255c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad EAFIT
repository.mail.fl_str_mv repositorio@eafit.edu.co
_version_ 1818102401245118464