Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales
Musical programs with a social vocation, currently widely spread throughout the world, constitute genuine professional spaces where music teachers play the role of peace mediators. There, music becomes a peace-building tool not only thanks to its expressive and artistic dimension, but also to the pr...
- Autores:
-
Cobo Dorado, Karina
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad EAFIT
- Repositorio:
- Repositorio EAFIT
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.eafit.edu.co:10784/30420
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10784/30420
- Palabra clave:
- Education for peace
Music
Social objectives
Cultural democratization
Educación para la paz
Música
Objetivos sociales
Democratización cultural
- Rights
- License
- Copyright © 2021 Karina Cobo Dorado
id |
REPOEAFIT2_8181a682c79e80d5ab5a8361a61946c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.eafit.edu.co:10784/30420 |
network_acronym_str |
REPOEAFIT2 |
network_name_str |
Repositorio EAFIT |
repository_id_str |
|
spelling |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2021-03-042021-10-05T16:59:47Z2021-03-042021-10-05T16:59:47Z2346-48792346-4747http://hdl.handle.net/10784/30420Musical programs with a social vocation, currently widely spread throughout the world, constitute genuine professional spaces where music teachers play the role of peace mediators. There, music becomes a peace-building tool not only thanks to its expressive and artistic dimension, but also to the proper management of the pedagogical situations in which one learns. This article is a reflective essay based on an exploratory research on the music-social programs of the Batuta Foundation in Colombia and Démos in France. In these cases, music education for peace can be considered as a process of cultural democratization, in which creativity, group dynamics and territorial social inclusion are developed, and where planning and pedagogical innovation are essential. Teacher training must therefore adapt to these new challenges and needs of contemporary society.Los programas musicales con vocación social, muy difundidos actualmente a nivel mundial, constituyen verdaderos espacios profesionales en donde los profesores y profesoras de música cumplen un rol de mediadores/as de paz. La música se convierte allí en una herramienta de construcción de paz no solamente gracias a su dimensión expresiva y artística, sino también a la adecuada gestión de las situaciones pedagógicas en las que se aprende. Este artículo es un ensayo reflexivo basado en una investigación exploratoria sobre los programas músico-sociales de la Fundación Batuta de Colombia y Démos de Francia. En estos casos se puede considerar la educación musical para la paz como un proceso de democratización cultural, en el que se desarrollan la creatividad, las dinámicas de grupo y la inclusión social territorial, y en donde la planificación y la innovación pedagógica son esenciales. La formación docente debe por lo tanto adaptarse a estos nuevos retos y necesidades de la sociedad contemporánea.application/pdfspaUniversidad EAFIThttps://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/6928/5222https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/6928/5222Copyright © 2021 Karina Cobo DoradoAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ricercare, No. 14 (2021)Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines socialesinfo:eu-repo/semantics/articlearticleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpublishedVersionArtículohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Education for peaceMusicSocial objectivesCultural democratizationEducación para la pazMúsicaObjetivos socialesDemocratización culturalCobo Dorado, Karina86f64842-3489-48d2-b768-5ff036d48c5c-1Université Toulouse-Jean Jaurès, École supérieure des beaux-arts de ToulouseRicercare144971THUMBNAILminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1.jpgminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1.jpgimage/jpeg182034https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/7f59cdcd-6118-4d2c-ad68-f9fa664a1a7f/downloada0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ceMD52ORIGINALEducación Musical para la Paz.pdfEducación Musical para la Paz.pdfTexto completo PDFapplication/pdf867568https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/1c5d5d71-8a5b-4df0-b4c2-e1aebeb41661/download3b37eef6fd162f09763f6d8e7956605dMD51Educación Musical para la Paz.htmlEducación Musical para la Paz.htmlTexto completo HTMLtext/html292https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/4ec7e89e-1765-47fb-ae6b-626dcc8123e2/download28b92c68aca6f749219a0c25e75d255cMD5310784/30420oai:repository.eafit.edu.co:10784/304202024-12-04 11:48:21.078open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales |
title |
Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales |
spellingShingle |
Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales Education for peace Music Social objectives Cultural democratization Educación para la paz Música Objetivos sociales Democratización cultural |
title_short |
Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales |
title_full |
Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales |
title_fullStr |
Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales |
title_full_unstemmed |
Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales |
title_sort |
Educación Musical para la Paz: Proyectos musicales con fines sociales |
dc.creator.fl_str_mv |
Cobo Dorado, Karina |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Cobo Dorado, Karina |
dc.contributor.affiliation.none.fl_str_mv |
Université Toulouse-Jean Jaurès, École supérieure des beaux-arts de Toulouse |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
Education for peace Music Social objectives Cultural democratization |
topic |
Education for peace Music Social objectives Cultural democratization Educación para la paz Música Objetivos sociales Democratización cultural |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Educación para la paz Música Objetivos sociales Democratización cultural |
description |
Musical programs with a social vocation, currently widely spread throughout the world, constitute genuine professional spaces where music teachers play the role of peace mediators. There, music becomes a peace-building tool not only thanks to its expressive and artistic dimension, but also to the proper management of the pedagogical situations in which one learns. This article is a reflective essay based on an exploratory research on the music-social programs of the Batuta Foundation in Colombia and Démos in France. In these cases, music education for peace can be considered as a process of cultural democratization, in which creativity, group dynamics and territorial social inclusion are developed, and where planning and pedagogical innovation are essential. Teacher training must therefore adapt to these new challenges and needs of contemporary society. |
publishDate |
2021 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-10-05T16:59:47Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-03-04 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-10-05T16:59:47Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-04 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article article info:eu-repo/semantics/publishedVersion publishedVersion |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2346-4879 2346-4747 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10784/30420 |
identifier_str_mv |
2346-4879 2346-4747 |
url |
http://hdl.handle.net/10784/30420 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv |
https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/6928/5222 |
dc.relation.uri.none.fl_str_mv |
https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/6928/5222 |
dc.rights.eng.fl_str_mv |
Copyright © 2021 Karina Cobo Dorado |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.local.spa.fl_str_mv |
Acceso abierto |
rights_invalid_str_mv |
Copyright © 2021 Karina Cobo Dorado Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Ricercare, No. 14 (2021) |
institution |
Universidad EAFIT |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/7f59cdcd-6118-4d2c-ad68-f9fa664a1a7f/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/1c5d5d71-8a5b-4df0-b4c2-e1aebeb41661/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/4ec7e89e-1765-47fb-ae6b-626dcc8123e2/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ce 3b37eef6fd162f09763f6d8e7956605d 28b92c68aca6f749219a0c25e75d255c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@eafit.edu.co |
_version_ |
1818102401245118464 |