Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES

During 2020, Universidad EAFIT experienced a forced transition from in-person learning to virtual learning; during this period, all courses were conducted remotely. The Research Seedbed on Innovation and Entrepreneurship at Universidad EAFIT decided to address three major challenges identified durin...

Full description

Autores:
Vidal, Alejandra
Garcés, Carolina
Barreneche, Estefanía
Cardona, Mariana
Sosa, Miguel
Torres, Santiago
Jaraba, Sofia
Carvajal, Valentina
Tobón, Valentina
Tipo de recurso:
Investigation report
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad EAFIT
Repositorio:
Repositorio EAFIT
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.eafit.edu.co:10784/34174
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10784/34174
Palabra clave:
Virtual learning
Didactic tools
Educational innovation
Aprendizaje virtual
Herramientas didácticas
innovación educativa
Rights
License
Copyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI
id REPOEAFIT2_78e9b7d9bc57d305f97e966e87b3c58d
oai_identifier_str oai:repository.eafit.edu.co:10784/34174
network_acronym_str REPOEAFIT2
network_name_str Repositorio EAFIT
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
title Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
spellingShingle Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
Virtual learning
Didactic tools
Educational innovation
Aprendizaje virtual
Herramientas didácticas
innovación educativa
title_short Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
title_full Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
title_fullStr Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
title_full_unstemmed Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
title_sort Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
dc.creator.fl_str_mv Vidal, Alejandra
Garcés, Carolina
Barreneche, Estefanía
Cardona, Mariana
Sosa, Miguel
Torres, Santiago
Jaraba, Sofia
Carvajal, Valentina
Tobón, Valentina
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Vidal, Alejandra
Garcés, Carolina
Barreneche, Estefanía
Cardona, Mariana
Sosa, Miguel
Torres, Santiago
Jaraba, Sofia
Carvajal, Valentina
Tobón, Valentina
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv Virtual learning
Didactic tools
Educational innovation
topic Virtual learning
Didactic tools
Educational innovation
Aprendizaje virtual
Herramientas didácticas
innovación educativa
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Aprendizaje virtual
Herramientas didácticas
innovación educativa
description During 2020, Universidad EAFIT experienced a forced transition from in-person learning to virtual learning; during this period, all courses were conducted remotely. The Research Seedbed on Innovation and Entrepreneurship at Universidad EAFIT decided to address three major challenges identified during the emergency remote courses: (a) a feeling of disconnection from professors and classmates, (b) student demotivation towards their learning process, and (c) mental health issues among both professors and students. Using virtual learning tools that encourage youth participation can counteract these problems; however, not all university teachers are proficient in using these tools. This research proposal aims to identify successful learning tools and how professors have used them to ensure students achieve learning outcomes. A qualitative research approach will be employed, comprising a bibliographic component to trace documented experiences and an exploratory component involving interviews and surveys to investigate which educational experiences have been most well-received by some students at the University. The research is expected to provide tools and recommendations to help teachers improve the dynamics of virtual classes and assist those inexperienced in virtual teaching methodologies in adapting their classes to this new dynamic.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-18T13:33:16Z
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-18T13:33:16Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021
dc.type.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/report
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.type.local.spa.fl_str_mv Informe
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/IFI
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
format http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10784/34174
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFIT
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname: Universidad EAFIT
url https://hdl.handle.net/10784/34174
identifier_str_mv reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFIT
instname: Universidad EAFIT
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES.
dc.rights.eng.fl_str_mv Copyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
dc.rights.local.spa.fl_str_mv Acceso cerrado
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI
Acceso cerrado
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv Escuela de Administración
dc.publisher.place.none.fl_str_mv Medellín
dc.publisher.group.spa.fl_str_mv Grupo de Investigación Estudios en Mercadeo GEM. Semillero de Investigacion en Innovación y Emprendimiento (SIIE)
institution Universidad EAFIT
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/a9b81929-7be7-4ccb-9a56-cfd4013aa7cc/download
bitstream.checksum.fl_str_mv e34ad11cb98521e74c73d1004ef70536
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad EAFIT
repository.mail.fl_str_mv repositorio@eafit.edu.co
_version_ 1818102417653235712
spelling Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees20212024-07-18T13:33:16Z20212024-07-18T13:33:16Zhttps://hdl.handle.net/10784/34174reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFITinstname: Universidad EAFITDuring 2020, Universidad EAFIT experienced a forced transition from in-person learning to virtual learning; during this period, all courses were conducted remotely. The Research Seedbed on Innovation and Entrepreneurship at Universidad EAFIT decided to address three major challenges identified during the emergency remote courses: (a) a feeling of disconnection from professors and classmates, (b) student demotivation towards their learning process, and (c) mental health issues among both professors and students. Using virtual learning tools that encourage youth participation can counteract these problems; however, not all university teachers are proficient in using these tools. This research proposal aims to identify successful learning tools and how professors have used them to ensure students achieve learning outcomes. A qualitative research approach will be employed, comprising a bibliographic component to trace documented experiences and an exploratory component involving interviews and surveys to investigate which educational experiences have been most well-received by some students at the University. The research is expected to provide tools and recommendations to help teachers improve the dynamics of virtual classes and assist those inexperienced in virtual teaching methodologies in adapting their classes to this new dynamic.Durante el año 2020 se vivió en la Universidad EAFIT una transición forzada del aprendizaje presencial a la virtualidad; durante este periodo todas las asignaturas se dictaron de forma remota. El Semillero de Investigación en Innovación y Emprendimiento de la Universidad EAFIT decide enfrentar tres grandes retos que se identificaron durante el desarrollo de los cursos remotos de emergencia: (a) Sentimiento de desconexión con el profesor y los compañeros y (b) La desmotivación de los alumnos frente a su proceso de aprendizaje. (c) Problemas de salud mental en profesores y alumnos. Mediante el uso de herramientas de aprendizaje virtual, que inviten a la participación de los jóvenes se pueden contrarrestar estos problemas, sin embargo, estas herramientas aún no son manejadas por todos los docentes de la universidad. La siguiente propuesta de investigación busca identificar herramientas de aprendizaje exitosas y la forma en que los profesores las han usado para que sus estudiantes apropien los resultados de aprendizaje. Se realizará una investigación cualitativa con un componente bibliográfico para rastrear experiencias que ya han sido documentadas y otro componente exploratorio donde se indagará por medio de entrevistas y encuestas cuales han sido las experiencias educativas que han tenido una mejor acogida entre algunos de los estudiantes de la Universidad. Se espera que la investigación entregue herramientas y recomendaciones que permitan a los docentes mejorar las dinámicas de las clases virtuales y ayudar aquellos que no tengan experiencia en metodologías de enseñanza virtual a adaptar sus clases a esta nueva dinámica.application/pdfspaUniversidad EAFITEscuela de AdministraciónMedellínGrupo de Investigación Estudios en Mercadeo GEM. Semillero de Investigacion en Innovación y Emprendimiento (SIIE)HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES.Copyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeIAcceso cerradohttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbProceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALESinfo:eu-repo/semantics/reportInformehttp://purl.org/redcol/resource_type/IFIhttp://purl.org/coar/resource_type/c_18wshttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fcVirtual learningDidactic toolsEducational innovationAprendizaje virtualHerramientas didácticasinnovación educativaVidal, Alejandra9cc8a634-03bd-439b-a576-ef204f00e048-1Garcés, Carolina9e45f37f-5433-4fd7-a5e2-60fb8e49739b-1Barreneche, Estefanía1c9f3c40-0b29-42cb-9706-65c00441b3c2-1Cardona, Marianad5e6e537-36d4-40ca-a0d0-a40004c28b1e-1Sosa, Migueld19dc51d-8bf8-430a-b104-9b05f1360f64-1Torres, Santiagodeec1b40-3ae9-43a0-8bae-64c18b62a7a0-1Jaraba, Sofia8443da03-3f27-4bcf-82c4-9fac12b1b009-1Carvajal, Valentina17a03adb-3afe-4e2a-98af-a356002d0e5b-1Tobón, Valentina96a270cf-1056-4df3-a081-5b369eda6b88-1Universidad EAFITORIGINALALEJANDRA_VIDAL_RAMIREZ_2021.pdfTexto completoapplication/pdf483756https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/a9b81929-7be7-4ccb-9a56-cfd4013aa7cc/downloade34ad11cb98521e74c73d1004ef70536MD5110784/34174oai:repository.eafit.edu.co:10784/341742024-12-04 11:49:15.929restrictedhttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co