Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES
During 2020, Universidad EAFIT experienced a forced transition from in-person learning to virtual learning; during this period, all courses were conducted remotely. The Research Seedbed on Innovation and Entrepreneurship at Universidad EAFIT decided to address three major challenges identified durin...
- Autores:
-
Vidal, Alejandra
Garcés, Carolina
Barreneche, Estefanía
Cardona, Mariana
Sosa, Miguel
Torres, Santiago
Jaraba, Sofia
Carvajal, Valentina
Tobón, Valentina
- Tipo de recurso:
- Investigation report
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad EAFIT
- Repositorio:
- Repositorio EAFIT
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.eafit.edu.co:10784/34174
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10784/34174
- Palabra clave:
- Virtual learning
Didactic tools
Educational innovation
Aprendizaje virtual
Herramientas didácticas
innovación educativa
- Rights
- License
- Copyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI
id |
REPOEAFIT2_78e9b7d9bc57d305f97e966e87b3c58d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.eafit.edu.co:10784/34174 |
network_acronym_str |
REPOEAFIT2 |
network_name_str |
Repositorio EAFIT |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES |
title |
Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES |
spellingShingle |
Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES Virtual learning Didactic tools Educational innovation Aprendizaje virtual Herramientas didácticas innovación educativa |
title_short |
Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES |
title_full |
Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES |
title_fullStr |
Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES |
title_full_unstemmed |
Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES |
title_sort |
Proceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES |
dc.creator.fl_str_mv |
Vidal, Alejandra Garcés, Carolina Barreneche, Estefanía Cardona, Mariana Sosa, Miguel Torres, Santiago Jaraba, Sofia Carvajal, Valentina Tobón, Valentina |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Vidal, Alejandra Garcés, Carolina Barreneche, Estefanía Cardona, Mariana Sosa, Miguel Torres, Santiago Jaraba, Sofia Carvajal, Valentina Tobón, Valentina |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
Virtual learning Didactic tools Educational innovation |
topic |
Virtual learning Didactic tools Educational innovation Aprendizaje virtual Herramientas didácticas innovación educativa |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Aprendizaje virtual Herramientas didácticas innovación educativa |
description |
During 2020, Universidad EAFIT experienced a forced transition from in-person learning to virtual learning; during this period, all courses were conducted remotely. The Research Seedbed on Innovation and Entrepreneurship at Universidad EAFIT decided to address three major challenges identified during the emergency remote courses: (a) a feeling of disconnection from professors and classmates, (b) student demotivation towards their learning process, and (c) mental health issues among both professors and students. Using virtual learning tools that encourage youth participation can counteract these problems; however, not all university teachers are proficient in using these tools. This research proposal aims to identify successful learning tools and how professors have used them to ensure students achieve learning outcomes. A qualitative research approach will be employed, comprising a bibliographic component to trace documented experiences and an exploratory component involving interviews and surveys to investigate which educational experiences have been most well-received by some students at the University. The research is expected to provide tools and recommendations to help teachers improve the dynamics of virtual classes and assist those inexperienced in virtual teaching methodologies in adapting their classes to this new dynamic. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-18T13:33:16Z |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-18T13:33:16Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/report |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Informe |
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/IFI |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10784/34174 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname: Universidad EAFIT |
url |
https://hdl.handle.net/10784/34174 |
identifier_str_mv |
reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFIT instname: Universidad EAFIT |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES. |
dc.rights.eng.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
dc.rights.local.spa.fl_str_mv |
Acceso cerrado |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI Acceso cerrado http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv |
Escuela de Administración |
dc.publisher.place.none.fl_str_mv |
Medellín |
dc.publisher.group.spa.fl_str_mv |
Grupo de Investigación Estudios en Mercadeo GEM. Semillero de Investigacion en Innovación y Emprendimiento (SIIE) |
institution |
Universidad EAFIT |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/a9b81929-7be7-4ccb-9a56-cfd4013aa7cc/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e34ad11cb98521e74c73d1004ef70536 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@eafit.edu.co |
_version_ |
1818102417653235712 |
spelling |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees20212024-07-18T13:33:16Z20212024-07-18T13:33:16Zhttps://hdl.handle.net/10784/34174reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFITinstname: Universidad EAFITDuring 2020, Universidad EAFIT experienced a forced transition from in-person learning to virtual learning; during this period, all courses were conducted remotely. The Research Seedbed on Innovation and Entrepreneurship at Universidad EAFIT decided to address three major challenges identified during the emergency remote courses: (a) a feeling of disconnection from professors and classmates, (b) student demotivation towards their learning process, and (c) mental health issues among both professors and students. Using virtual learning tools that encourage youth participation can counteract these problems; however, not all university teachers are proficient in using these tools. This research proposal aims to identify successful learning tools and how professors have used them to ensure students achieve learning outcomes. A qualitative research approach will be employed, comprising a bibliographic component to trace documented experiences and an exploratory component involving interviews and surveys to investigate which educational experiences have been most well-received by some students at the University. The research is expected to provide tools and recommendations to help teachers improve the dynamics of virtual classes and assist those inexperienced in virtual teaching methodologies in adapting their classes to this new dynamic.Durante el año 2020 se vivió en la Universidad EAFIT una transición forzada del aprendizaje presencial a la virtualidad; durante este periodo todas las asignaturas se dictaron de forma remota. El Semillero de Investigación en Innovación y Emprendimiento de la Universidad EAFIT decide enfrentar tres grandes retos que se identificaron durante el desarrollo de los cursos remotos de emergencia: (a) Sentimiento de desconexión con el profesor y los compañeros y (b) La desmotivación de los alumnos frente a su proceso de aprendizaje. (c) Problemas de salud mental en profesores y alumnos. Mediante el uso de herramientas de aprendizaje virtual, que inviten a la participación de los jóvenes se pueden contrarrestar estos problemas, sin embargo, estas herramientas aún no son manejadas por todos los docentes de la universidad. La siguiente propuesta de investigación busca identificar herramientas de aprendizaje exitosas y la forma en que los profesores las han usado para que sus estudiantes apropien los resultados de aprendizaje. Se realizará una investigación cualitativa con un componente bibliográfico para rastrear experiencias que ya han sido documentadas y otro componente exploratorio donde se indagará por medio de entrevistas y encuestas cuales han sido las experiencias educativas que han tenido una mejor acogida entre algunos de los estudiantes de la Universidad. Se espera que la investigación entregue herramientas y recomendaciones que permitan a los docentes mejorar las dinámicas de las clases virtuales y ayudar aquellos que no tengan experiencia en metodologías de enseñanza virtual a adaptar sus clases a esta nueva dinámica.application/pdfspaUniversidad EAFITEscuela de AdministraciónMedellínGrupo de Investigación Estudios en Mercadeo GEM. Semillero de Investigacion en Innovación y Emprendimiento (SIIE)HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALES.Copyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeIAcceso cerradohttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbProceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALESinfo:eu-repo/semantics/reportInformehttp://purl.org/redcol/resource_type/IFIhttp://purl.org/coar/resource_type/c_18wshttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fcVirtual learningDidactic toolsEducational innovationAprendizaje virtualHerramientas didácticasinnovación educativaVidal, Alejandra9cc8a634-03bd-439b-a576-ef204f00e048-1Garcés, Carolina9e45f37f-5433-4fd7-a5e2-60fb8e49739b-1Barreneche, Estefanía1c9f3c40-0b29-42cb-9706-65c00441b3c2-1Cardona, Marianad5e6e537-36d4-40ca-a0d0-a40004c28b1e-1Sosa, Migueld19dc51d-8bf8-430a-b104-9b05f1360f64-1Torres, Santiagodeec1b40-3ae9-43a0-8bae-64c18b62a7a0-1Jaraba, Sofia8443da03-3f27-4bcf-82c4-9fac12b1b009-1Carvajal, Valentina17a03adb-3afe-4e2a-98af-a356002d0e5b-1Tobón, Valentina96a270cf-1056-4df3-a081-5b369eda6b88-1Universidad EAFITORIGINALALEJANDRA_VIDAL_RAMIREZ_2021.pdfTexto completoapplication/pdf483756https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/a9b81929-7be7-4ccb-9a56-cfd4013aa7cc/downloade34ad11cb98521e74c73d1004ef70536MD5110784/34174oai:repository.eafit.edu.co:10784/341742024-12-04 11:49:15.929restrictedhttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co |