Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín.
A manager is a person who has a managerial guidance of creating a company, to innovate; it has a comparative advantage in making decisions, as he gains more knowledge about the events and opportunities and is the one who takes the risks and profi ts (Pickle y Abrahamson, 1990). Being an entrepreneur...
- Autores:
-
Carona A., Marleny
Vera A., Luz Dinora
Tabares Quiroz, Juliana
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2008
- Institución:
- Universidad EAFIT
- Repositorio:
- Repositorio EAFIT
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.eafit.edu.co:10784/944
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10784/944
- Palabra clave:
- Entrepreneurship dimensions
entrepreneurship programs
Fondo Emprender
Cultura E
Dimensiones del Emprendimiento
Programas de emprendimiento
Fondo Emprender
Cultura E
- Rights
- License
- Acceso abierto
id |
REPOEAFIT2_6afcca8e0ac8edb2253fbd30ed8d14c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.eafit.edu.co:10784/944 |
network_acronym_str |
REPOEAFIT2 |
network_name_str |
Repositorio EAFIT |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. |
title |
Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. |
spellingShingle |
Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. Entrepreneurship dimensions entrepreneurship programs Fondo Emprender Cultura E Dimensiones del Emprendimiento Programas de emprendimiento Fondo Emprender Cultura E |
title_short |
Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. |
title_full |
Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. |
title_fullStr |
Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. |
title_full_unstemmed |
Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. |
title_sort |
Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. |
dc.creator.fl_str_mv |
Carona A., Marleny Vera A., Luz Dinora Tabares Quiroz, Juliana |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Carona A., Marleny Vera A., Luz Dinora Tabares Quiroz, Juliana |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
Entrepreneurship dimensions entrepreneurship programs Fondo Emprender Cultura E |
topic |
Entrepreneurship dimensions entrepreneurship programs Fondo Emprender Cultura E Dimensiones del Emprendimiento Programas de emprendimiento Fondo Emprender Cultura E |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Dimensiones del Emprendimiento Programas de emprendimiento Fondo Emprender Cultura E |
description |
A manager is a person who has a managerial guidance of creating a company, to innovate; it has a comparative advantage in making decisions, as he gains more knowledge about the events and opportunities and is the one who takes the risks and profi ts (Pickle y Abrahamson, 1990). Being an entrepreneur is having the ability to create something new or to give a different use to an existing element, as well as generating an impact on the lives of the comunity in which it inhabits (Formichella, 2004). He is suffi ciently fl exible to adapt ideas and has the creativity to turn every event into an opportunity. It can be said that a manager can and must be an entrepreneur but not necessarily an entrepreneur has to be a manager (Gartner, 1989).In Medellín, entrepreneurship programs have been developed over the past 5 years in order to generate employment and create an entrepreneurial culture. This paper shows that in order to develop these programs, an understanding of the entrepreneurship dimensions (the individual, the environment and the processes), and how these interact with each other is required. This Research Newsletter presents the following topics: 1) Method created to carry out the research; 2) Characteristics of entrepreneurship programs according to the individual dimensions, as well as processes and environment 3) frame of reference for entrepreneurship; 4) Descriptive, factorial and content analysis of the interviews to entrepreneurs and; 5) conclusions |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2008-11-01 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2013-06-29T00:19:42Z |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2013-06-29T00:19:42Z |
dc.type.eng.fl_str_mv |
workingPaper info:eu-repo/semantics/workingPaper |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Documento de trabajo de investigación |
dc.type.hasVersion.eng.fl_str_mv |
draft |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10784/944 |
url |
http://hdl.handle.net/10784/944 |
dc.language.iso.eng.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.local.spa.fl_str_mv |
Acceso abierto |
rights_invalid_str_mv |
Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv |
Escuela de Economía y Finanzas |
institution |
Universidad EAFIT |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d24f135d-f2d1-4e46-b135-820c7839fc6f/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/0e8ad666-ba36-404f-a32b-8a3840905fcf/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7d1e76daee17c0eac3a0c7fe2d139b20 4cc960a42e07fca3808fbd6b90ab2a1f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@eafit.edu.co |
_version_ |
1814110319409102848 |
spelling |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2013-06-29T00:19:42Z2008-11-012013-06-29T00:19:42Zhttp://hdl.handle.net/10784/944A manager is a person who has a managerial guidance of creating a company, to innovate; it has a comparative advantage in making decisions, as he gains more knowledge about the events and opportunities and is the one who takes the risks and profi ts (Pickle y Abrahamson, 1990). Being an entrepreneur is having the ability to create something new or to give a different use to an existing element, as well as generating an impact on the lives of the comunity in which it inhabits (Formichella, 2004). He is suffi ciently fl exible to adapt ideas and has the creativity to turn every event into an opportunity. It can be said that a manager can and must be an entrepreneur but not necessarily an entrepreneur has to be a manager (Gartner, 1989).In Medellín, entrepreneurship programs have been developed over the past 5 years in order to generate employment and create an entrepreneurial culture. This paper shows that in order to develop these programs, an understanding of the entrepreneurship dimensions (the individual, the environment and the processes), and how these interact with each other is required. This Research Newsletter presents the following topics: 1) Method created to carry out the research; 2) Characteristics of entrepreneurship programs according to the individual dimensions, as well as processes and environment 3) frame of reference for entrepreneurship; 4) Descriptive, factorial and content analysis of the interviews to entrepreneurs and; 5) conclusionsEl empresario es un individuo que tiene una orientación gerencial, de crear una empresa, de innovar, tiene una ventaja comparativa en la toma de decisiones porque tendrá un mayor conocimiento sobre los acontecimientos y las oportunidades, es quien asume riesgos y obtiene beneficios (Pickle y Abrahamson, 1990). Ser emprendedor significa ser capaz de crear algo nuevo o de dar uso diferente a algo ya existente y de esa manera generar un impacto en su propia vida y en la comunidad en la que habita (Formichella, 2004), es suficientemente flexible como para adaptar ideas, posee la creatividad necesaria para transformar cada acontecimiento en una oportunidad. Se puede decir que un empresario puede y debe ser emprendedor pero no necesariamente un emprendedor es empresario (Gartner, 1989). En la ciudad de Medellín los programas de emprendimiento se han desarrollado en los últimos 5 años con el objetivo de generar empleo y crear una cultura emprendedora. Para desarrollar dichos programas en el territorio se requiere de la comprensión de las dimensiones del emprendimiento (individuo, proceso y entorno) y cómo estas interactúan entre sí. Este cuaderno de investigación planteó el análisis de las dimensiones a partir de los siguientes apartados: 1) Método creado para la realización de la investigación 2) Caracterización de los programas de emprendimiento Cultura E y Fondo Emprender 3) Marco referencial del emprendimiento empresarial 4) Análisis de los programas de emprendimiento; 5) Discusión de los resultados y; 6) conclusiones.spaUniversidad EAFITEscuela de Economía y FinanzasLas dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín.workingPaperinfo:eu-repo/semantics/workingPaperDocumento de trabajo de investigacióndrafthttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccehttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042Acceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Entrepreneurship dimensionsentrepreneurship programsFondo EmprenderCultura EDimensiones del EmprendimientoProgramas de emprendimientoFondo EmprenderCultura ECarona A., MarlenyVera A., Luz DinoraTabares Quiroz, Julianamarca@eafit.edu.coldvera@eafit.edu.cojtabare7@eafit.edu.coORIGINAL2008_15_Marleny_Cardona.pdf2008_15_Marleny_Cardona.pdfapplication/pdf1614737https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d24f135d-f2d1-4e46-b135-820c7839fc6f/download7d1e76daee17c0eac3a0c7fe2d139b20MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8968https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/0e8ad666-ba36-404f-a32b-8a3840905fcf/download4cc960a42e07fca3808fbd6b90ab2a1fMD5210784/944oai:repository.eafit.edu.co:10784/9442024-03-05 14:06:16.143open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.coQXV0b3JpemFjacOzbiBkZSBQdWJsaWNhY2nDs24gZGUgVmVyc2nDs24gZWxlY3Ryw7NuaWNhIGRlIGxhIFRlc2lzIG8gcHJveWVjdG8gZGUgR3JhZG8uClBvciBtZWRpbyBkZSBlc3RlIGVzY3JpdG8gYXV0b3Jpem8gZW4gZm9ybWEgZ3JhdHVpdGEgeSBwb3IgdGllbXBvIGluZGVmaW5pZG8gYSBsYSBVbml2ZXJzaWRhZCBFQUZJVCBwYXJhIHNpdHVhciBlbiBsYSBCaWJsaW90ZWNhIEx1aXMgRWNoYXZhcnLDrWEgVmlsbGVnYXMgdW4gZWplbXBsYXIgZGVsIHRyYWJham8gY29uIGVsIGZpbiBkZSBzZXIgY29uc3VsdGFkbyBwb3IgZWwgcMO6YmxpY28uCgpJZ3VhbG1lbnRlIGF1dG9yaXpvIGVuIGZvcm1hIGdyYXR1aXRhIHkgcG9yIHRpZW1wbyBpbmRlZmluaWRvIGEgcHVibGljYXIgZW4gZm9ybWEgZWxlY3Ryw7NuaWNhIG8gZGl2dWxnYXIgcG9yIG1lZGlvIGVsZWN0csOzbmljbyBlbCB0ZXh0byBkZWwgdHJhYmFqbyBjb24gZWwgZmluIGRlIHNlciBjb25zdWx0YWRvIHBvciBlbCBww7pibGljbyBlbiBodHRwOi8vd3d3LmVhZml0LmVkdS5jby9iaWJsaW90ZWNhLiAKClRvZG8gcGVyc29uYSBxdWUgY29uc3VsdGUgeWEgc2VhIGxhIGJpYmxpb3RlY2EgbyBlbiBtZWRpbyBlbGVjdHLDs25pY28gcG9kcsOhIGNvcGlhciBhcGFydGVzIGRlbCB0ZXh0byBjaXRhbmRvIHNpZW1wcmUgbGEgZnVlbnRlcywgZXMgZGVjaXIgZWwgdGl0dWxvIGRlbCB0cmFiYWpvIHkgZWwgYXV0b3IuIEVzdGEgYXV0b3JpemFjacOzbiBubyBpbXBsaWNhIHJlbnVuY2lhIGEgbGEgZmFjdWx0YWQgcXVlIHRlbmdvIGRlIHB1YmxpY2FyIHRvdGFsIG8gcGFyY2lhbG1lbnRlCmxhIG9icmEuCgpMYSBVbml2ZXJzaWRhZCBubyBzZXLDoSByZXNwb25zYWJsZSBkZSBuaW5ndW5hIHJlY2xhbWFjacOzbiBxdWUgcHVkaWVyYSBzdXJnaXIgZGUgdGVyY2Vyb3MgcXVlIGludm9xdWVuIGF1dG9yw61hIGRlIGxhIG9icmEgcXVlIHByZXNlbnRvLgo= |