Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS
DIGITAL TRANSFORMATION FOR PRODUCT DESIGN: Augmented reality (AR), virtual worlds (VR) and software and applications mediated by Artificial Intelligence (AI), share the common objective to help create built environments based on emotions, sensations and human connection. Between ideas of increase an...
- Autores:
-
Londoño, Felipe
Moreno, Jorge
Marín, Manuela
Paffen, Jacob
Ronald, Juan
Sierra, Luis
- Tipo de recurso:
- Investigation report
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad EAFIT
- Repositorio:
- Repositorio EAFIT
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.eafit.edu.co:10784/34210
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10784/34210
- Palabra clave:
- Virtual Drawing and Modeling
Artificial intelligence
Metaverses
Design process
AR
Augmented Reality
VR
Virtual Reality
Dibujo y Modelacion Virtual
Inteligencia Artificial
Metaversos
Proceso de Diseno
Realidad Aumentada AR
Realidad Virtual VR
- Rights
- License
- Copyright (c) 2023 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI
id |
REPOEAFIT2_6741750be01d6d88fdac8b3a6d838e19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.eafit.edu.co:10784/34210 |
network_acronym_str |
REPOEAFIT2 |
network_name_str |
Repositorio EAFIT |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS |
title |
Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS |
spellingShingle |
Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS Virtual Drawing and Modeling Artificial intelligence Metaverses Design process AR Augmented Reality VR Virtual Reality Dibujo y Modelacion Virtual Inteligencia Artificial Metaversos Proceso de Diseno Realidad Aumentada AR Realidad Virtual VR |
title_short |
Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS |
title_full |
Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS |
title_fullStr |
Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS |
title_full_unstemmed |
Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS |
title_sort |
Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS |
dc.creator.fl_str_mv |
Londoño, Felipe Moreno, Jorge Marín, Manuela Paffen, Jacob Ronald, Juan Sierra, Luis |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Londoño, Felipe Moreno, Jorge Marín, Manuela Paffen, Jacob Ronald, Juan Sierra, Luis |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
Virtual Drawing and Modeling Artificial intelligence Metaverses Design process AR Augmented Reality VR Virtual Reality |
topic |
Virtual Drawing and Modeling Artificial intelligence Metaverses Design process AR Augmented Reality VR Virtual Reality Dibujo y Modelacion Virtual Inteligencia Artificial Metaversos Proceso de Diseno Realidad Aumentada AR Realidad Virtual VR |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Dibujo y Modelacion Virtual Inteligencia Artificial Metaversos Proceso de Diseno Realidad Aumentada AR Realidad Virtual VR |
description |
DIGITAL TRANSFORMATION FOR PRODUCT DESIGN: Augmented reality (AR), virtual worlds (VR) and software and applications mediated by Artificial Intelligence (AI), share the common objective to help create built environments based on emotions, sensations and human connection. Between ideas of increase and immersion, many times these projects have been created in the hands of specialists from various fields of technology; At the same time, they represent a great opportunity for the training of future professionals. From what is described; This project aims identify and establish possibilities for the use of AI + VR + Virtual Environments focused on the application in Engineering Design processes; starting through the Product Design Engineering program. The project has the support from teachers of the program in question (IDP); which coordinate different subjects of the Visualization (Drawings) and configuration line or product embodiment (CAD modeling); with experience in these processes within the School of Applied Sciences and Engineering. As engineers, architects and designers develop new tools for the metaverse for example, as well as products, spaces virtual and augmented, new projects are increasingly democratized and collaborative; and at the same time, the creative and production process is being reinvented. design in different areas and professions. The use of these tools, software and applications mediated or assisted by Artificial Intelligence, represent an ethical debate and at the same time a challenge not only for education, but also as part of helping a creative process or faster design and with the possibility of more innovative results and innovative; since its implementation will occur sooner rather than later and know how to use and apply them correctly; They are part of the approach of this project. |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2023 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-18T13:34:24Z |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-18T13:34:24Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/report |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Informe |
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/IFI |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10784/34210 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname: Universidad EAFIT |
url |
https://hdl.handle.net/10784/34210 |
identifier_str_mv |
reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFIT instname: Universidad EAFIT |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOS |
dc.rights.eng.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.local.spa.fl_str_mv |
Acceso abierto |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeI Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv |
Escuela de Ciencias Aplicadas e Ingeniería |
dc.publisher.place.none.fl_str_mv |
Medellín |
dc.publisher.group.spa.fl_str_mv |
Grupo de Investigación Ingeniería de Diseño (GRID). Semillero de Investigación en Movilidad (SEMOVIL) |
institution |
Universidad EAFIT |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d531155a-11bf-4aae-a704-ea84fe2d654b/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
280e2fbf6357130de9bd6c14a0934bf9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@eafit.edu.co |
_version_ |
1814110213076156416 |
spelling |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees20232024-07-18T13:34:24Z20232024-07-18T13:34:24Zhttps://hdl.handle.net/10784/34210reponame: Repositorio Institucional Universidad EAFITinstname: Universidad EAFITDIGITAL TRANSFORMATION FOR PRODUCT DESIGN: Augmented reality (AR), virtual worlds (VR) and software and applications mediated by Artificial Intelligence (AI), share the common objective to help create built environments based on emotions, sensations and human connection. Between ideas of increase and immersion, many times these projects have been created in the hands of specialists from various fields of technology; At the same time, they represent a great opportunity for the training of future professionals. From what is described; This project aims identify and establish possibilities for the use of AI + VR + Virtual Environments focused on the application in Engineering Design processes; starting through the Product Design Engineering program. The project has the support from teachers of the program in question (IDP); which coordinate different subjects of the Visualization (Drawings) and configuration line or product embodiment (CAD modeling); with experience in these processes within the School of Applied Sciences and Engineering. As engineers, architects and designers develop new tools for the metaverse for example, as well as products, spaces virtual and augmented, new projects are increasingly democratized and collaborative; and at the same time, the creative and production process is being reinvented. design in different areas and professions. The use of these tools, software and applications mediated or assisted by Artificial Intelligence, represent an ethical debate and at the same time a challenge not only for education, but also as part of helping a creative process or faster design and with the possibility of more innovative results and innovative; since its implementation will occur sooner rather than later and know how to use and apply them correctly; They are part of the approach of this project.TRANSFORMACIÓN DIGITAL PARA EL DISEÑO DE PRODUCTOS: La realidad aumentada (AR), los mundos virtuales(VR) y los softwares y aplicaciones mediados por Inteligencia artificial (IA), comparten el objetivo común de ayudar a crear entornos construidos basado en las emociones, las sensaciones y la conexión humanas. Entre ideas de aumento e inmersión, muchas veces estos proyectos han sido creados en manos de especialistas de variados campos de la tecnología; a su vez representan una gran oprtunidad para la formación de los futuros profesionales. A partir de lo descrito; el presente proyecto pretende identificar y establecer posibilidades para el uso de IA + VR + Ambientes Virtuales enfocados en la aplicación en los procesos de Diseño en Ingenierías; empezando por el programa de Ingeniería de diseño de Producto. El proyecto cuenta con el apoyo de docentes del programa en mención (IDP); los cuales coordinan diferentes asignaturas de la línea de Visualización (Dibujos) y configuración o corporificación de productos (modelación CAD); con experiencia en estos procesos dentro de la Escuela de Ciencias aplicadas e Ingenierías. A medida que ingenieros, arquitectos y diseñadores desarrollan nuevas herramientas para el metaverso por ejemplo, así como productos, espacios virtuales y aumentados, los nuevos proyectos son cada vez más democratizados y colaborativos; y al mismo tiempo, se está reinventando el proceso creativo y de diseño en diferentes áreas y profesiones. El uso de estas herramientas, softwares y aplicaciones mediadas o ayudadas por Inteligencia Artificial, representan un debate ético y a la vez un desafío no solo para la educación, sino también como parte para ayudar a un proceso creativo o de diseño más rápido y con la posibilidad de resultados más novedosos e innovadores; ya que su implementación se dará más temprano que tarde y saber cómo usarlas y aplicarlas de manera correcta; hacen parte del planteamiento de este proyecto.application/pdfspaUniversidad EAFITEscuela de Ciencias Aplicadas e IngenieríaMedellínGrupo de Investigación Ingeniería de Diseño (GRID). Semillero de Investigación en Movilidad (SEMOVIL)APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOSCopyright (c) 2023 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeIAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Proceso de ASC - APLICACIONES DE SISTEMAS DE REALIDAD VIRTUAL E INTELIGENCIA ARTIFICIAL PARA EL PROCESO DE VISUALIZACION Y CORPORIFICACION EN EL DISEÑO DE PRODUCTOSinfo:eu-repo/semantics/reportInformehttp://purl.org/redcol/resource_type/IFIhttp://purl.org/coar/resource_type/c_18wshttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fcVirtual Drawing and ModelingArtificial intelligenceMetaversesDesign processARAugmented RealityVRVirtual RealityDibujo y Modelacion VirtualInteligencia ArtificialMetaversosProceso de DisenoRealidad Aumentada ARRealidad Virtual VRLondoño, FelipeMoreno, JorgeMarín, ManuelaPaffen, JacobRonald, JuanSierra, LuisUniversidad EAFITORIGINALLUIS_FERNANDO_SIERRA_ZULUAGA_2023.pdfTexto completoapplication/pdf4156066https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d531155a-11bf-4aae-a704-ea84fe2d654b/download280e2fbf6357130de9bd6c14a0934bf9MD5110784/34210oai:repository.eafit.edu.co:10784/342102024-07-22 14:19:33.995open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co |