El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI

The twentieth century is considered to be that of the great educational transformation, in all areas of knowledge, in relation to knowledge processes: with a valuable legacy in pedagogical proposals based on the integral formation of the human being from its essence, allowing it to develop their abi...

Full description

Autores:
Valencia Mendoza, Gloria
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad EAFIT
Repositorio:
Repositorio EAFIT
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.eafit.edu.co:10784/15270
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10784/15270
Palabra clave:
Education
Heritage
Music
Pedagogy
Human Being
Educación
Herencia
Música
Pedagogía
Ser Humano
Rights
License
Copyright (c) 2015 Gloria Valencia Mendoza
id REPOEAFIT2_2163117b4df24cbd1533b714e560762c
oai_identifier_str oai:repository.eafit.edu.co:10784/15270
network_acronym_str REPOEAFIT2
network_name_str Repositorio EAFIT
repository_id_str
dc.title.eng.fl_str_mv El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
dc.title.spa.fl_str_mv The legacy of Edgar Willems to music education today. Inheritance of Edgar Willems, pedagogue of the twentieth century, to musical pedagogy of the twenty-first century
title El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
spellingShingle El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
Education
Heritage
Music
Pedagogy
Human Being
Educación
Herencia
Música
Pedagogía
Ser Humano
title_short El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
title_full El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
title_fullStr El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
title_full_unstemmed El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
title_sort El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
dc.creator.fl_str_mv Valencia Mendoza, Gloria
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Valencia Mendoza, Gloria
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv Universidad Pedagógica Nacional
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv Education
Heritage
Music
Pedagogy
Human Being
topic Education
Heritage
Music
Pedagogy
Human Being
Educación
Herencia
Música
Pedagogía
Ser Humano
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Educación
Herencia
Música
Pedagogía
Ser Humano
description The twentieth century is considered to be that of the great educational transformation, in all areas of knowledge, in relation to knowledge processes: with a valuable legacy in pedagogical proposals based on the integral formation of the human being from its essence, allowing it to develop their abilities as being intellectual, emotional and social. Hence, the author of this paper has been allowed to consider it as the “golden age” of education and, therefore, the golden age of music education, since pedagogical and didactic proposals emerged, built on important foundations philosophical Edgar Willems was one of the main representatives of that transformative movement, whose legacy is important to know and work as a valuable heritage to the current world of music education. It is characterized by being a universal proposal, applicable to any context or musical educational environment for significant and always current contributions.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-12-07
dc.date.available.none.fl_str_mv 2019-12-09T15:45:38Z
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2019-12-09T15:45:38Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-07
dc.type.eng.fl_str_mv article
info:eu-repo/semantics/article
publishedVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo
status_str publishedVersion
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2346-4747
2346-4879
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10784/15270
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.17230/ricercare.2015.4.5
identifier_str_mv 2346-4747
2346-4879
10.17230/ricercare.2015.4.5
url http://hdl.handle.net/10784/15270
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv Ricercare; Vol 2015, No 4 (2015)
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3332
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3332
dc.rights.eng.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Gloria Valencia Mendoza
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.local.spa.fl_str_mv Acceso abierto
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Gloria Valencia Mendoza
Acceso abierto
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.source.none.fl_str_mv instname:Universidad EAFIT
reponame:Repositorio Institucional Universidad EAFIT
dc.source.spa.fl_str_mv Ricercare; Vol 2015, No 4 (2015)
instname_str Universidad EAFIT
institution Universidad EAFIT
reponame_str Repositorio Institucional Universidad EAFIT
collection Repositorio Institucional Universidad EAFIT
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d1b01e7f-7601-43bc-ba2b-3fa9b1191c82/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/9061f43a-4ee8-4e8a-8b22-821320cf8831/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/77af791c-d963-432a-8430-21301cb9c9f9/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ce
8412d7f296ed38c46e10b61240fdda37
aac49861e8b2671419ff229fbb3fd5c0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad EAFIT
repository.mail.fl_str_mv repositorio@eafit.edu.co
_version_ 1814110416921427968
spelling Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2015-12-072019-12-09T15:45:38Z2015-12-072019-12-09T15:45:38Z2346-47472346-4879http://hdl.handle.net/10784/1527010.17230/ricercare.2015.4.5The twentieth century is considered to be that of the great educational transformation, in all areas of knowledge, in relation to knowledge processes: with a valuable legacy in pedagogical proposals based on the integral formation of the human being from its essence, allowing it to develop their abilities as being intellectual, emotional and social. Hence, the author of this paper has been allowed to consider it as the “golden age” of education and, therefore, the golden age of music education, since pedagogical and didactic proposals emerged, built on important foundations philosophical Edgar Willems was one of the main representatives of that transformative movement, whose legacy is important to know and work as a valuable heritage to the current world of music education. It is characterized by being a universal proposal, applicable to any context or musical educational environment for significant and always current contributions.El siglo XX se considera como el de la gran transformación educativa, en todas las áreas del saber, en relación con los procesos del conocimiento: con un valioso legado en las propuestas pedagógicas fundamentadas en la formación integral del ser humano desde su esencia, permitiéndole desarrollar sus capacidades como ser intelectual, emotivo y social. De allí que la autora de este escrito se ha permitido considerarlo como el “siglo de oro” de la educación y, por ende, el siglo de oro de la educación musical, ya que surgieron en él propuestas pedagógicas y didácticas, construidas sobre importantes fundamentos filosóficos. Fue Edgar Willems uno de los principales representantes de ese movimiento transformador, cuyo legado es importante conocer y trabajar como una valiosa herencia al mundo actual de la educación musical. Se caracteriza por ser una propuesta universal, aplicable a cualquier contexto o entorno educativo musical por aportes significativos y siempre actuales.application/pdfspaUniversidad EAFITRicercare; Vol 2015, No 4 (2015)http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3332http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3332Copyright (c) 2015 Gloria Valencia MendozaAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad EAFITreponame:Repositorio Institucional Universidad EAFITRicercare; Vol 2015, No 4 (2015)El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXIThe legacy of Edgar Willems to music education today. Inheritance of Edgar Willems, pedagogue of the twentieth century, to musical pedagogy of the twenty-first centuryarticleinfo:eu-repo/semantics/articlepublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1EducationHeritageMusicPedagogyHuman BeingEducaciónHerenciaMúsicaPedagogíaSer HumanoValencia Mendoza, GloriaUniversidad Pedagógica NacionalRicercare201544652ricercareTHUMBNAILminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1[634].jpgminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1[634].jpgimage/jpeg182034https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d1b01e7f-7601-43bc-ba2b-3fa9b1191c82/downloada0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ceMD51ORIGINAL3332-Article Text-13011-1-10-20151207.pdf3332-Article Text-13011-1-10-20151207.pdfTexto completo PDFapplication/pdf366763https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/9061f43a-4ee8-4e8a-8b22-821320cf8831/download8412d7f296ed38c46e10b61240fdda37MD52articulo - copia (6).htmlarticulo - copia (6).htmlTexto completo HTMLtext/html373https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/77af791c-d963-432a-8430-21301cb9c9f9/downloadaac49861e8b2671419ff229fbb3fd5c0MD5310784/15270oai:repository.eafit.edu.co:10784/152702020-03-11 11:24:28.456open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co