El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI
The twentieth century is considered to be that of the great educational transformation, in all areas of knowledge, in relation to knowledge processes: with a valuable legacy in pedagogical proposals based on the integral formation of the human being from its essence, allowing it to develop their abi...
- Autores:
-
Valencia Mendoza, Gloria
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad EAFIT
- Repositorio:
- Repositorio EAFIT
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.eafit.edu.co:10784/15270
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10784/15270
- Palabra clave:
- Education
Heritage
Music
Pedagogy
Human Being
Educación
Herencia
Música
Pedagogía
Ser Humano
- Rights
- License
- Copyright (c) 2015 Gloria Valencia Mendoza
id |
REPOEAFIT2_2163117b4df24cbd1533b714e560762c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.eafit.edu.co:10784/15270 |
network_acronym_str |
REPOEAFIT2 |
network_name_str |
Repositorio EAFIT |
repository_id_str |
|
dc.title.eng.fl_str_mv |
El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI |
dc.title.spa.fl_str_mv |
The legacy of Edgar Willems to music education today. Inheritance of Edgar Willems, pedagogue of the twentieth century, to musical pedagogy of the twenty-first century |
title |
El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI |
spellingShingle |
El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI Education Heritage Music Pedagogy Human Being Educación Herencia Música Pedagogía Ser Humano |
title_short |
El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI |
title_full |
El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI |
title_fullStr |
El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI |
title_full_unstemmed |
El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI |
title_sort |
El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXI |
dc.creator.fl_str_mv |
Valencia Mendoza, Gloria |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Valencia Mendoza, Gloria |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica Nacional |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
Education Heritage Music Pedagogy Human Being |
topic |
Education Heritage Music Pedagogy Human Being Educación Herencia Música Pedagogía Ser Humano |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Educación Herencia Música Pedagogía Ser Humano |
description |
The twentieth century is considered to be that of the great educational transformation, in all areas of knowledge, in relation to knowledge processes: with a valuable legacy in pedagogical proposals based on the integral formation of the human being from its essence, allowing it to develop their abilities as being intellectual, emotional and social. Hence, the author of this paper has been allowed to consider it as the “golden age” of education and, therefore, the golden age of music education, since pedagogical and didactic proposals emerged, built on important foundations philosophical Edgar Willems was one of the main representatives of that transformative movement, whose legacy is important to know and work as a valuable heritage to the current world of music education. It is characterized by being a universal proposal, applicable to any context or musical educational environment for significant and always current contributions. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2015-12-07 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2019-12-09T15:45:38Z |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2019-12-09T15:45:38Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-07 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
article info:eu-repo/semantics/article publishedVersion info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2346-4747 2346-4879 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10784/15270 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.17230/ricercare.2015.4.5 |
identifier_str_mv |
2346-4747 2346-4879 10.17230/ricercare.2015.4.5 |
url |
http://hdl.handle.net/10784/15270 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv |
Ricercare; Vol 2015, No 4 (2015) |
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv |
http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3332 |
dc.relation.uri.none.fl_str_mv |
http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3332 |
dc.rights.eng.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Gloria Valencia Mendoza |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.local.spa.fl_str_mv |
Acceso abierto |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Gloria Valencia Mendoza Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.source.none.fl_str_mv |
instname:Universidad EAFIT reponame:Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Ricercare; Vol 2015, No 4 (2015) |
instname_str |
Universidad EAFIT |
institution |
Universidad EAFIT |
reponame_str |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
collection |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d1b01e7f-7601-43bc-ba2b-3fa9b1191c82/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/9061f43a-4ee8-4e8a-8b22-821320cf8831/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/77af791c-d963-432a-8430-21301cb9c9f9/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ce 8412d7f296ed38c46e10b61240fdda37 aac49861e8b2671419ff229fbb3fd5c0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@eafit.edu.co |
_version_ |
1814110416921427968 |
spelling |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2015-12-072019-12-09T15:45:38Z2015-12-072019-12-09T15:45:38Z2346-47472346-4879http://hdl.handle.net/10784/1527010.17230/ricercare.2015.4.5The twentieth century is considered to be that of the great educational transformation, in all areas of knowledge, in relation to knowledge processes: with a valuable legacy in pedagogical proposals based on the integral formation of the human being from its essence, allowing it to develop their abilities as being intellectual, emotional and social. Hence, the author of this paper has been allowed to consider it as the “golden age” of education and, therefore, the golden age of music education, since pedagogical and didactic proposals emerged, built on important foundations philosophical Edgar Willems was one of the main representatives of that transformative movement, whose legacy is important to know and work as a valuable heritage to the current world of music education. It is characterized by being a universal proposal, applicable to any context or musical educational environment for significant and always current contributions.El siglo XX se considera como el de la gran transformación educativa, en todas las áreas del saber, en relación con los procesos del conocimiento: con un valioso legado en las propuestas pedagógicas fundamentadas en la formación integral del ser humano desde su esencia, permitiéndole desarrollar sus capacidades como ser intelectual, emotivo y social. De allí que la autora de este escrito se ha permitido considerarlo como el “siglo de oro” de la educación y, por ende, el siglo de oro de la educación musical, ya que surgieron en él propuestas pedagógicas y didácticas, construidas sobre importantes fundamentos filosóficos. Fue Edgar Willems uno de los principales representantes de ese movimiento transformador, cuyo legado es importante conocer y trabajar como una valiosa herencia al mundo actual de la educación musical. Se caracteriza por ser una propuesta universal, aplicable a cualquier contexto o entorno educativo musical por aportes significativos y siempre actuales.application/pdfspaUniversidad EAFITRicercare; Vol 2015, No 4 (2015)http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3332http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3332Copyright (c) 2015 Gloria Valencia MendozaAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad EAFITreponame:Repositorio Institucional Universidad EAFITRicercare; Vol 2015, No 4 (2015)El legado de Wdgar Willems a la educación musical de hoy. Herencia de Edgar Willems, pedagogo del siglo XX, a la pedagogía musical del siglo XXIThe legacy of Edgar Willems to music education today. Inheritance of Edgar Willems, pedagogue of the twentieth century, to musical pedagogy of the twenty-first centuryarticleinfo:eu-repo/semantics/articlepublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1EducationHeritageMusicPedagogyHuman BeingEducaciónHerenciaMúsicaPedagogíaSer HumanoValencia Mendoza, GloriaUniversidad Pedagógica NacionalRicercare201544652ricercareTHUMBNAILminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1[634].jpgminaitura-ricercare_Mesa de trabajo 1[634].jpgimage/jpeg182034https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d1b01e7f-7601-43bc-ba2b-3fa9b1191c82/downloada0d2ce2dd3fc2bd2c5aa7702f779f7ceMD51ORIGINAL3332-Article Text-13011-1-10-20151207.pdf3332-Article Text-13011-1-10-20151207.pdfTexto completo PDFapplication/pdf366763https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/9061f43a-4ee8-4e8a-8b22-821320cf8831/download8412d7f296ed38c46e10b61240fdda37MD52articulo - copia (6).htmlarticulo - copia (6).htmlTexto completo HTMLtext/html373https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/77af791c-d963-432a-8430-21301cb9c9f9/downloadaac49861e8b2671419ff229fbb3fd5c0MD5310784/15270oai:repository.eafit.edu.co:10784/152702020-03-11 11:24:28.456open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co |