Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?

The article presents the relationship between childhood, youth and knowledge that EAFIT Children's University intends to promote through a metaphor: children and young people should not receive knowledge as receiving water coming from a shower; instead, they should construct it actively, as in...

Full description

Autores:
Saldarriaga, Pilar Posada
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad EAFIT
Repositorio:
Repositorio EAFIT
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.eafit.edu.co:10784/24183
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10784/24183
Palabra clave:
EAFIT Children's University
questions
curiosity
inquiry based learning
totumo
constructivism
active engagement
student-centered models
profundidad del conocimiento
no todo al alcance del niño
las preguntas sse vuelven caminos
los niños producen saberes no como expectadores sino como actores
evaluacion
cuerpo
internet
Universidad de los Niños
talleristas
mentores
adulto
Rights
License
Copyright (c) 2010 Pilar Posada
id REPOEAFIT2_05960bbab2d480e2868aceb518730ab7
oai_identifier_str oai:repository.eafit.edu.co:10784/24183
network_acronym_str REPOEAFIT2
network_name_str Repositorio EAFIT
repository_id_str
spelling Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2010-11-012020-10-23T14:13:46Z2010-11-012020-10-23T14:13:46Z2322-8687http://hdl.handle.net/10784/24183The article presents the relationship between childhood, youth and knowledge that EAFIT Children's University intends to promote through a metaphor: children and young people should not receive knowledge as receiving water coming from a shower; instead, they should construct it actively, as in a Colombian traditional bath with a vegetable vessel (totumo) that demands active engagementEsto significa que el adulto se ponga al servicio del proceso del niño. Que le llene la tinaja, por decirlo de alguna manera, para que éste pueda darse un baño de totuma mirando las formas caprichosas de las nubes en el cielo. Sin duda descubrirá cosas que nosotros los grandes, acostumbrados a ver lo que siempre hemos visto, y un tanto cegatones por lo sabios que nos sentimos, no podríamos ver.application/pdfspaUniversidad EAFITCopyright (c) 2010 Pilar PosadaAcceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Catalejo, Núm. 3 (2010)Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?¿Baño con totuma o ducha de saber?articleinfo:eu-repo/semantics/articlepublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1EAFIT Children's Universityquestionscuriosityinquiry based learningtotumoconstructivismactive engagementstudent-centered modelsprofundidad del conocimientono todo al alcance del niñolas preguntas sse vuelven caminoslos niños producen saberes no como expectadores sino como actoresevaluacioncuerpointernetUniversidad de los NiñostalleristasmentoresadultoSaldarriaga, Pilar PosadaEquipo Universidad de los niñosRevista Catalejo389THUMBNAILpiezas_catalejo-02.jpgpiezas_catalejo-02.jpgimage/jpeg51211https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/b160c26e-9420-483f-88ac-bc8b091819f6/downloadee345952ad97990f7dc45a5c05525c95MD51ORIGINALdocument - 2020-12-10T133438.910.pdfdocument - 2020-12-10T133438.910.pdfTexto completo PDFapplication/pdf93235https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/2b245059-8da2-42da-a949-8476fb5ef8ed/downloadda718375b00cda1982c9d206eb6afb37MD52articulo - copia (2).htmlarticulo - copia (2).htmlTexto completo HTMLtext/html381https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/471a1f48-e5f1-4c01-a31d-168187b70039/downloada6e2f37d4a75b3e0a03d2d72db9e0bdaMD5310784/24183oai:repository.eafit.edu.co:10784/241832020-12-10 13:36:02.454open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co
dc.title.eng.fl_str_mv Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?
dc.title.spa.fl_str_mv ¿Baño con totuma o ducha de saber?
title Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?
spellingShingle Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?
EAFIT Children's University
questions
curiosity
inquiry based learning
totumo
constructivism
active engagement
student-centered models
profundidad del conocimiento
no todo al alcance del niño
las preguntas sse vuelven caminos
los niños producen saberes no como expectadores sino como actores
evaluacion
cuerpo
internet
Universidad de los Niños
talleristas
mentores
adulto
title_short Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?
title_full Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?
title_fullStr Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?
title_full_unstemmed Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?
title_sort Knowledge: Fast Shower or Slow Vessel Bath?
dc.creator.fl_str_mv Saldarriaga, Pilar Posada
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Saldarriaga, Pilar Posada
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv Equipo Universidad de los niños
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv EAFIT Children's University
questions
curiosity
inquiry based learning
totumo
constructivism
active engagement
student-centered models
topic EAFIT Children's University
questions
curiosity
inquiry based learning
totumo
constructivism
active engagement
student-centered models
profundidad del conocimiento
no todo al alcance del niño
las preguntas sse vuelven caminos
los niños producen saberes no como expectadores sino como actores
evaluacion
cuerpo
internet
Universidad de los Niños
talleristas
mentores
adulto
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv profundidad del conocimiento
no todo al alcance del niño
las preguntas sse vuelven caminos
los niños producen saberes no como expectadores sino como actores
evaluacion
cuerpo
internet
Universidad de los Niños
talleristas
mentores
adulto
description The article presents the relationship between childhood, youth and knowledge that EAFIT Children's University intends to promote through a metaphor: children and young people should not receive knowledge as receiving water coming from a shower; instead, they should construct it actively, as in a Colombian traditional bath with a vegetable vessel (totumo) that demands active engagement
publishDate 2010
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2010-11-01
dc.date.available.none.fl_str_mv 2020-10-23T14:13:46Z
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2020-10-23T14:13:46Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-01
dc.type.eng.fl_str_mv article
info:eu-repo/semantics/article
publishedVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo
status_str publishedVersion
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2322-8687
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10784/24183
identifier_str_mv 2322-8687
url http://hdl.handle.net/10784/24183
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.eng.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Pilar Posada
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.local.spa.fl_str_mv Acceso abierto
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Pilar Posada
Acceso abierto
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Catalejo, Núm. 3 (2010)
institution Universidad EAFIT
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/b160c26e-9420-483f-88ac-bc8b091819f6/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/2b245059-8da2-42da-a949-8476fb5ef8ed/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/471a1f48-e5f1-4c01-a31d-168187b70039/download
bitstream.checksum.fl_str_mv ee345952ad97990f7dc45a5c05525c95
da718375b00cda1982c9d206eb6afb37
a6e2f37d4a75b3e0a03d2d72db9e0bda
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad EAFIT
repository.mail.fl_str_mv repositorio@eafit.edu.co
_version_ 1814110464722862080