Fortalecimiento de competencias científicas asociadas al desarrollo cognitivo de los estudiantes

The present work deals with the scientific abilities in primary basic and its incidence in the progress of their capacities and the academic processes of the students. The main objective of the study was to propose pedagogical strategies based on scientific competences for the cognitive development...

Full description

Autores:
Ochoa López, Yesica
Lubo De La Rosa, Karin
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6491
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6491
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Palabra clave:
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description The present work deals with the scientific abilities in primary basic and its incidence in the progress of their capacities and the academic processes of the students. The main objective of the study was to propose pedagogical strategies based on scientific competences for the cognitive development of students in primary basic education. A descriptive quantitative approach was considered, where a sample of 101 fifth-grade students and a group of 18 elementary school teachers was taken, to which surveys were applied, where it was obtained that, from the student perspective, low academic performance It is associated with the poor understanding of the topics developed as a consequence of the methodologies implemented in the classroom and from the teaching perspective, academic difficulties are associated with the poor development of cognitive processes at each educational level and the student's predisposition towards the academy. In correspondence to the above, the results indicate that in terms of scientific competences, students’ present limited performance in processes that demonstrate the understanding, construction and analysis of scientific knowledge and, from teaching practice, it is necessary to strengthen knowledge associated with practices. in the classroom and the strategies implemented in the classroom.
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A descriptive quantitative approach was considered, where a sample of 101 fifth-grade students and a group of 18 elementary school teachers was taken, to which surveys were applied, where it was obtained that, from the student perspective, low academic performance It is associated with the poor understanding of the topics developed as a consequence of the methodologies implemented in the classroom and from the teaching perspective, academic difficulties are associated with the poor development of cognitive processes at each educational level and the student's predisposition towards the academy. In correspondence to the above, the results indicate that in terms of scientific competences, students’ present limited performance in processes that demonstrate the understanding, construction and analysis of scientific knowledge and, from teaching practice, it is necessary to strengthen knowledge associated with practices. in the classroom and the strategies implemented in the classroom.El presente trabajo trata sobre las aptitudes científicas en básica primaria y su incidencia en el progreso de sus capacidades y los procesos académicos de los estudiantes. El objetivo principal del estudio fue proponer estrategias pedagógicas fundamentadas en las competencias científicas para el desarrollo cognitivo de estudiantes en la educación básica primaria. Se consideró un enfoque cuantitativo descriptivo, donde se tomó una muestra de 101 estudiantes de 5° y un grupo de 18 docentes de básica primaria, a los cuales se les aplicaron encuestas, donde se obtuvo que, desde la perspectiva estudiantil, el bajo rendimiento académico se asocia con la poca comprensión de los temas desarrollados consecuencia de las metodologías implementadas en el aula y desde la visión docente, las dificultades académicas se asocian al poco desarrollo de los procesos cognitivos en cada nivel educativos y a la predisposición del estudiante frente a la academia. En correspondencia a lo anterior, los resultados indican que en cuanto a las competencias científicas los estudiantes presentan un desempeño limitado en procesos que evidencian la comprensión, construcción y análisis del conocimiento científico y desde la práctica docente, se hace necesario fortalecer conocimientos asociados a las prácticas científicas en el aula y las estrategias implementadas en el aula.Ochoa López, YesicaLubo De La Rosa, KarinspaUniversidad de la CostaMaestría en Educaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Competencias científicasDesarrollo cognitivoProcesos mentalesEstrategias pedagógicasScientific competencesCognitive developmentMental processesPedagogical strategiesFortalecimiento de competencias científicas asociadas al desarrollo cognitivo de los estudiantesTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAlabay, E., Yıldırım Doğru, S. S., & Akman, B. (2020). The effect of Sciencestart assisted science education program on 60-72 months old children’s scientific process skills and scientific belief and tendency. Hacettepe University Journal of Education.Alexy, R. (2000). La institucionalización de los derechos humanos en el estado constitucional democrático. Derechos y libertades, 8,2-21. Recuperado de: HTTPS://E-ARCHIVO.UC3M.ES/BITSTREAM/HANDLE/10016/1372/DYL2000-V-8-ALEXY.PDF?SEQUENCE=1Albertos, D. (2015). Diseño, aplicación y evaluación de un programa educativo basado en la competencia científica para el desarrollo del pensamiento crítico en alumnos de educación secundaria (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España. Recuperado de:https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/668574/albertos_gomez_daniel.pdf?sequence=1Anijovich, R & Moras, S. (2019). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. (Primera Edición). 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