Identificación de las causas del no cumplimiento de las pruebas eléctricas en la fabricación de baterías de plomo acido de arranque

The present project was based on the need to establish and know the main causes why lead-acid batteries do not have satisfactory results in the electrical tests that are the object of study: Reserve Capacity and Cold Cranking Capacity. For this, it was necessary to do a retrospective and statistical...

Full description

Autores:
Gómez Fonseca, Alfredo
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5998
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/5998
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Lead acid battery
Electrical test
Linear regression
Hypothesis test
Batería de plomo
Prueba eléctrica
Regresión lineal
Prueba de hipótesis
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description The present project was based on the need to establish and know the main causes why lead-acid batteries do not have satisfactory results in the electrical tests that are the object of study: Reserve Capacity and Cold Cranking Capacity. For this, it was necessary to do a retrospective and statistical analysis of the results of these tests over a period of 2 years in Willard S.A. In order to comply with this analysis, it was necessary to know in detail the manufacturing process of lead acid, the quality controls present in each of the stages of the process and the implications of non-compliance with the specifications defined in the final product. In the same way, through the implementation of the Delphi method and the participation of professional and technical experts of the company, it was possible to determine which are the factors that could mainly influence the expected electrical result and in this way begin to deepen them to evaluate its influence and later with this diagnosis define measures of operational improvements to control the good performance of these factors. The interviews with the experts showed the opportunity of this work, due to the absence of absolute certainty about the factors that influence and therefore this study allows the organization have objective and statistical tools to be able to guarantee conforming results and consistent in time for these electrical tests. Finally, it was possible to show how the electrical results of reserve capacity are closely with the factors, as well as the almost zero influence that the identified factors have on the cold cranking test results.
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In the same way, through the implementation of the Delphi method and the participation of professional and technical experts of the company, it was possible to determine which are the factors that could mainly influence the expected electrical result and in this way begin to deepen them to evaluate its influence and later with this diagnosis define measures of operational improvements to control the good performance of these factors. The interviews with the experts showed the opportunity of this work, due to the absence of absolute certainty about the factors that influence and therefore this study allows the organization have objective and statistical tools to be able to guarantee conforming results and consistent in time for these electrical tests. Finally, it was possible to show how the electrical results of reserve capacity are closely with the factors, as well as the almost zero influence that the identified factors have on the cold cranking test results.El presente proyecto se ideó a partir de la necesidad de establecer y conocer las causas principales por las cuales las baterías plomo-acido no arrojan resultados satisfactorios en las pruebas eléctricas que son objeto de estudio: Capacidad de Reserva y Capacidad de Arranque en Frío. Para tal fin, se hizo necesario realizar un análisis retrospectivo y estadístico de los resultados de estas pruebas en un período de 2 años en la empresa Baterías Willard S.A. Para dar cumplimiento a este análisis, se debió conocer con detalle el proceso de fabricación de plomo ácido, los controles de calidad presentes en cada una de las etapas del proceso y las implicaciones del no cumplimiento de las especificaciones definidas en el producto final. De igual manera, a través de la implementación del método Delphi y con la participación de expertos profesionales y técnicos de la organización, se pudieron determinar cuáles son los factores que principalmente podían influir en el resultado eléctrico esperado y de esta manera comenzar a profundizar en ellos para evaluar su influencia y posteriormente con este diagnóstico definir medidas de mejoras operacionales para controlar el buen desempeño de estos factores. Las entrevistas realizadas a los expertos evidenció la oportunidad de la realización de este trabajo, debido a que se notó ausencia de certeza absoluta sobre los factores que influyen y por ende este estudio le permite a la organización tener herramientas objetivas y estadísticas para poder garantizar resultados conformes y consistentes en el tiempo para estas pruebas eléctricas. Por último se pudo evidenciar como los resultados eléctricos de capacidad de reserva tienen estrecha relación con los factores identificados, así como también la casi nula influencia que los factores identificados tienen sobre los resultados de la prueba de arranque en frío.Gómez Fonseca, AlfredospaUniversidad de la CostaMaestría en IngenieríaAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Lead acid batteryElectrical testLinear regressionHypothesis testBatería de plomoPrueba eléctricaRegresión linealPrueba de hipótesisIdentificación de las causas del no cumplimiento de las pruebas eléctricas en la fabricación de baterías de plomo acido de arranqueTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionADIF. Una estación para ponerse las pilas. Málaga, España : ADIF, 2012.Álvarez, C. Normatividad sobre Vehículos Eléctricos. http://www.cidet.org.co/. [Enlínea]http://www.cidet.org.co/sites/default/files/documentos/uiet/normatividad_sobre_v ehiculos_electricos.pdf.André, F. Castro, Luis & Cerdá, Emilio. Las energías renovables en el ámbito internacional. www.revistasice.com. [En línea] 2012. http://www.revistasice.com/CachePDF/CICE_83___810091ECBB9FFCF682FDFE12C77 FAB6D.pdf.Asian Electric Vehicle Society. Charging and Discharging Method of Lead Acid Batteries Based on Internal Voltage Control. https://www.jstage.jst.go.jp/article/jaev/3/1/3_1_733/_pdf. (2005)Aviram, S. Uso De Baterías En Costa Rica. http://eie.ucr.ac.cr. [En línea] http://eie.ucr.ac.cr/uploads/file/proybach/pb07_II/pb0706t.pdf.Besterfield, D. H. “Total Quality Management”, 3era. Edición, Editorial Prentice Hall PTR,2003.Cantú D., H. (2009). Desarrollo de una Cultura de la Calidad. México: Editorial Mc Graw Hill. 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