El collage: herramienta conceptual y compositiva del diseño arquitectónico de Richard Meier

Collage is a common technique in modern and contempo-rary art, even in the creation of cinema. The collage combi-nes pictorial motifs and fragments of disconnected origins within a synthetic entity that gives new roles to those parts. In architectural design this technique generates new narra-tives,...

Full description

Autores:
Gutierez Lacombe, Alberto
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5830
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/5830
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Richard Meier
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Proceso
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description Collage is a common technique in modern and contempo-rary art, even in the creation of cinema. The collage combi-nes pictorial motifs and fragments of disconnected origins within a synthetic entity that gives new roles to those parts. In architectural design this technique generates new narra-tives, dialogues, and juxtapositions that help the ability to imagine space. The process of creating collages used by the architect Richard Meier is of great importance in the gene-ral conception and architectural design of all his projects. Each collage tells a story through organizational principles, a management of space based on geometric figures, grids, proportions that must be precisely studied and calculated. The wonderful aesthetics, form and spatial organization of Meier’s projects lie in the abstraction of an idea in a series of collages. The journey through the analysis of the collages by Richard Meier, allows us to conclude that, in the process of creating Meier, collage, exists as an initial architectural gesture; There is no improvisation in the ideas that genera-te it and it is not only a primary element of communication but also of creation.
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The process of creating collages used by the architect Richard Meier is of great importance in the gene-ral conception and architectural design of all his projects. Each collage tells a story through organizational principles, a management of space based on geometric figures, grids, proportions that must be precisely studied and calculated. The wonderful aesthetics, form and spatial organization of Meier’s projects lie in the abstraction of an idea in a series of collages. The journey through the analysis of the collages by Richard Meier, allows us to conclude that, in the process of creating Meier, collage, exists as an initial architectural gesture; There is no improvisation in the ideas that genera-te it and it is not only a primary element of communication but also of creation.El collage es una técnica común en el arte moderno y con-temporáneo, incluso en la creación de cine. El collage combina motivos pictóricos y fragmentos de origines desconectados dentro de una entidad sintética que otorga nuevos roles a esas partes. En el diseño arquitectónico esta técnica genera nuevas narrativas, diálogos, y yuxtaposiciones que ayudan a la capacidad de imaginar el espacio. El proceso de creación de collages utilizado por el arquitecto Richard Meier es de gran importancia en la concepción general y diseño arquitectónico de todos sus proyectos. Cada collage cuenta una historia me-diante unos principios organizativos, un manejo del espacio basado en figuras geométricas, retículas, proporciones que deben ser precisamente estudiadas y calculadas. La maravi-llosa estética, forma y organización espacial de los proyectos de Meier radican en la abstracción de una idea en una serie de collages. El recorrido por el análisis de los collages de Richard Meier, nos permite concluir que, en el proceso de creación de Meier, el collage, existe como gesto inicial arquitectónico; no existe improvisación en las ideas que lo generan y no es solo un elemento primario de comunicación sino de creación.Gutierez Lacombe, Alberto16 páginasapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaBarranquillaMÓDULO ARQUITECTURA CUC; Vol. 24 (2020)MÓDULO ARQUITECTURA CUCMÓDULO ARQUITECTURA CUCAlba, M. I. (2013). Manos que piensan. reflexiones acerca del proceso creativo del proyecto de arquitectura. Ega, 196–203. https://doi. org/10.4995/ega.2013.1694Arnheim, R. (2001). La forma visual de la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili,SA.Aschner, J. P. (2009). ¿Cómo concebir un proyecto arquitectonico? Dearq, 30–41.Ayala, C., Quijano, A. & Ruge, C. (2011). Los materiales como medio para estimular procesos de creación. Dearq, 44–53.Bermudez, J. (2014). Arquitectura extraordinaria: donde la matearialidad y la espiritualidad se encuentran. Revista Modulo CUC, 101–113.Bianchi, S. & Perez, L. (2008). Guillermo Jullian. La paleta del arquitecto. Arq, 74–81.Bielefed, B. (2013). Basics Architectural Design. Basel: Birkhauser.Bonsiepe, G. (2006). Design and Democracy. Design Issues, 27–35.Cabas, M. (2012). Richard meier:organización racional,estructuralismo espacial y luz. Arte & diseño, 5–11.Cabas, M. (2017). La Maqueta: Herramienta Esencial. Ega, 248–255. https://doi.org/4995/ ega.2017.7354Cambridge University Press, 2. (noviembre 15, 2018). Cambrigde Dictionary. [Online]. Obtenido de https://dictionary.cambridge.org/ es/diccionario/ingles/collageCastellanos, A. & Rodriguez, F. (2016). La gestión proyectual del diseño:aportes desde la comunicación, el pensamiento visual y el pensamiento de diseño. Kepes, 141–176. https:// doi.org/10.17151/kepes.2016.13.14.7Dahabreh, S. (2006). 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