Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes

The purpose of this research was to analyze the influence of value generation as core element for decision making in SMEs of ceramic products located in the border area of Colombia and Venezuela. This is a quantitative study with a cor-relational non-experimental and transactional approach. It was p...

Full description

Autores:
DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABEL
Maestre Delgado, Marisol
Romero U., Fernando J.
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6350
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6350
https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Value generation
Decision making
Economic value added
Financial management
Generación de valor
Toma de decisiones
Valor económico agregado
Gestión financiera
Rights
openAccess
License
CC0 1.0 Universal
id RCUC2_f5df28fccb125683ac3d1d337ef9196f
oai_identifier_str oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6350
network_acronym_str RCUC2
network_name_str REDICUC - Repositorio CUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
dc.title.translated.spa.fl_str_mv Generation of value: Key factor for the decision-making in the SMEs
title Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
spellingShingle Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
Value generation
Decision making
Economic value added
Financial management
Generación de valor
Toma de decisiones
Valor económico agregado
Gestión financiera
title_short Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
title_full Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
title_fullStr Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
title_full_unstemmed Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
title_sort Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
dc.creator.fl_str_mv DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABEL
Maestre Delgado, Marisol
Romero U., Fernando J.
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABEL
Maestre Delgado, Marisol
Romero U., Fernando J.
dc.subject.spa.fl_str_mv Value generation
Decision making
Economic value added
Financial management
Generación de valor
Toma de decisiones
Valor económico agregado
Gestión financiera
topic Value generation
Decision making
Economic value added
Financial management
Generación de valor
Toma de decisiones
Valor económico agregado
Gestión financiera
description The purpose of this research was to analyze the influence of value generation as core element for decision making in SMEs of ceramic products located in the border area of Colombia and Venezuela. This is a quantitative study with a cor-relational non-experimental and transactional approach. It was performed with a population of 8 managers and 8 financial managers. This study is based on the theoretical contributions of García (2009), Knight (2004), Copeland, Koller and Murrin (2004), among others. The results show a high influence of value gen-eration in decision making. In conclusion, SMEs should set actions to try to improve value generation.
publishDate 2018
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2018-09-27
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2020-06-08T21:32:19Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2020-06-08T21:32:19Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str acceptedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Diaz Ortega, N., Maestre Delgado, M., & Romero U., F. (2018). Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes. ECONÓMICAS CUC, 39(2), 9-24. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0120-3932, 2382-3860 electrónico
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/11323/6350
dc.identifier.url.spa.fl_str_mv https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01
dc.identifier.doi.spa.fl_str_mv 10.17981/econcuc.39.2.2018.01
dc.identifier.eissn.spa.fl_str_mv 2382-3860
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.identifier.pissn.spa.fl_str_mv 0120-3932
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv REDICUC - Repositorio CUC
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/
identifier_str_mv Diaz Ortega, N., Maestre Delgado, M., & Romero U., F. (2018). Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes. ECONÓMICAS CUC, 39(2), 9-24. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01
0120-3932, 2382-3860 electrónico
10.17981/econcuc.39.2.2018.01
2382-3860
Corporación Universidad de la Costa
0120-3932
REDICUC - Repositorio CUC
url https://hdl.handle.net/11323/6350
https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01
https://repositorio.cuc.edu.co/
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartofseries.spa.fl_str_mv ECONÓMICAS CUC; Vol. 39, Núm. 2 (2018)
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv ECONÓMICAS CUC
ECONÓMICAS CUC
dc.relation.references.spa.fl_str_mv ANDI. (2017). La industria cerámica en Colombia. Informe Comité Sector Cerámico. [En línea]. Consultado el: 1 de abril de 2018. Disponible en http:// www.andi.com.co/Uploads/LaIndus- triaCeramicaDeColombia.pdf
Amat, O. (2002). Valor Económico Agregado. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
Amat, O. (2009). Análisis integral de empresas. Claves para un chequeo completo: desde el análisis cualitativo al análisis de balances con casos prácticos. México, D.F.: Alfaomega.
Bastos, L. (2015). La paridad cambiaria dólar/peso en la liquidez y rentabilidad de las MiPyME del sector de confecciones en la ciudad de Cúcuta, años 2005- 2008. Universidad & Empresa, 14(22), 151-167
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Bogotá, D.C.: Pearson.
Cabedo, J. Fernández, M., Marco, M. y Moya, I. (1999). La estructura financiera del sector de pavimentos y revestimientos cerámicos. Revista de treball, economía i societat, 15, 35-42.
Cámara de Comercio de Cúcuta. (2017). Panorama Económico 2016 y proyecciones 2017. Recuperado de http:// www.cccucuta.org.co/media/Adjuntos_ de_Noticias/informe_economico.pdf
Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La dinámica del éxito de las organizaciones. México, D.F.: Mc Graw Hill.
Chumaceiro, A. y Hernández, J. (2016). Países generadores de políticas públicas para el fomento de la cultura empresarial dirigida hacia la responsabilidad social. Revista Telos, 18(1). 103-120. Disponible en http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/ article/view/790
Cifuentes, G. (2013). Desarrollo Constitucional, Legal y Jurisprudencia del Principio de Rigor Subsidiario. Jurídicas CUC, 9(1), 345 – 384.
Copeland, T. Koller, T. y Murrín, J. (2004). Valoración, medición y gestión del valor. Barcelona: Deusto.
DANE. (2017). Producto Interno Bruto. Consultado el 1 de abril de 2018. Disponible en http://www.dane.gov.co/in- d e x . p h p / 5 2 - e s p a no l / no t i c i a s / noticias/4383-producto-interno-bruto- pib-oferta-iii-trimestre-2017
Departamento Nacional de Planeación, DNP. (2010). Plan de Desarrollo Nacional: ‘Prosperidad para todos’ 2010- 2014. Bogotá, D.C.: DNP.
Dinero. (2015). Impacto profundo. Disponible en http://www.dinero.com/edición-impresa /caratula /articulo/ impacto-del-impuesto-riqueza-empre- sas-colombia/208506
Domínguez, J. (2015). An Analysis of the Technological Structure of Refineries and Blenders Estimation of the Leontief Multiproduct Cost Function and Reservation Prices. Equidad & Desarrollo, 23, 147-186 Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/descarga/articu- lo/5166573.pdf
Drucker, P (2006). La toma de decisiones. Bogotá, D.C.: Deusto.
Durán, Y. (2011). Administración del capital de trabajo: una herramienta financiera para la gerencia de las Pymes tradicionales venezolanas. Visión Gerencial, 1, 37-56.
El Espectador. (2015). Cúcuta diversifica su economía ante el declive del comercio con Venezuela. Consultado el 28 de marzo de 2018. Disponible en https:// www.elespectador.com/noticias/econo- mia/cucuta-diversifica-su-economia-el- declive-del-comercio-articulo-541511
Franklin, E. y Krieger, M. (2011). Comportamiento Organizacional. Enfoque para América Latina. México, D.F.: Editorial Pearson. Prentice Hall.
Hernández, J. y Chumaceiro, A. (2008). Sociedad del conocimiento y pertinencia social universitaria. CEISEP una propuesta para la UNERMB. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, UN- ERMB. 12(1). 77-92.
Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. 6ªEdición. México, D.F.: Mc Graw-Hill.
Ierpetritoy, M. y Sahay, N. (2016). Decision Making Across Different Scales: From Process Control to Supply Chain Management. Computer Aided Chemical Engeneering, 38, 2397-2402.
García, O. (2003). Valoración de empresas. Gerencia de Valor y EVA. Medellín: Digital Express.
García, O. (2009). Administración financiera. Fundamentos y aplicaciones. Cali: Prensa Moderna.
García-Peñalvo, F. y Conde, M. (2016). Using informal learning for business decision making and knowledge management. Journal of Business Research, 67(5), 686-691.
Geizelez, T. (2008). Gestión estratégica como fundamento para la generación de valor en las empresas del sector carbonífero del estado Zulia. [Tesis]. URBE, Maracaibo.
González, K. (2010). Capital relacional y generación de valor en empresas consultoras del software del sector petrolero. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.
Guerrero, J. (2008). Mecanismos fiscales para la globalización económica y social. Un enfoque de hacienda pública internacional. Economía industrial, 370, 33-43.
Haddadi, A., Temeljotov, A., Foss, M. y Klakegg, O. (2016). The Concept of Value for Owners and Users of Buildings – A Literature Study of Value in Different Contexts. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 226(1). 381- 389.
Hernández, H., Muñoz, D. y Barrios, I. (2017). Estilos gerenciales y su influencia en la generación de valor de las instituciones prestadora de salud de la región caribe. Económicas CUC, 38(1), 133-146.
Herrera, M. (2008). Toma de decisiones en ambientes turbulentos. Modelos y herramientas para las ciencias de la complejidad. México, D.F.: Universidad Autónoma de Baja California.
Jiménez, J. (2015). El inductor-PDC enfocado a medir el crecimiento y generación de valor para la PYMES. Dimensión Empresarial, 13(1). 151-165.
Kinicki, A y Kreitner R, (2005). Comportamiento organizacional, conceptos, problemas y prácticas. México D.C.: Mc Graw Hill.
Knight, J. (2004). La administración integral basada en el valor. Desarrollo de una aproximación sistemática a la creación de valor para el accionista. Bogotá, D.C.: Mc Graw-Hill.
La República (febrero 15, 2018). La economía colombiana registro el peor crecimiento de los últimos ocho años. Disponible en : https://www.larepubli- ca.co/economia/la-economia-colombia- na-registro-el-peor-crecimiento-de-los- ultimos-ocho-anos-2599653
Labarca, R. (2011). Inteligencia emocional como herramienta gerencial para la toma de decisiones de los directores del comando general del Ejército Nacional Bolivariano. CIGAC, 7(2), 63-80
Leal, C. (2009). Capital intelectual y generación de valor económico financiero en empresas del sector eléctrico. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.
Lerma, H. (2009). Metodología de la investigación. Propuesta, anteproyecto y proyecto. Bogotá, D.C.: ECOE.
Méndez-Beltrán, J. y Peralta-Borray, D. (2014). Reflexiones respecto a la responsabilidad social empresarial y la creación de valor económico desde la perspectiva de los proveedores. Cuadernos de Contabilidad, 15(38), 625-645. Disponible en https://doi.org/10.11144/ Javeriana.cc15-38.rrrs
Mogrovejo, J., Bastos, L. y Antuny, J. (2015). Impacto económico del sector cerámico en San José de Cúcuta (Colombia). Universidad & Empresa, 17(29), 157-180.
Myskova, R. y Doupalova, V. (2015). Approach to risk management decision- making in the small business. Journal Procedia and Finance, 34, 329-336.
Núñez, E. y Ravina, R. (2017). Análisis del nivel de competitividad empresarial en el panorama publicitario colombiano fundamentada en el éxito creativo y la responsabilidad ética y jurídica. Jurídicas CUC, 13(1). 9-28. http://dx.doi.org/10.17981/ju- ridcuc.13.1.2017.1
OCDE y CEPAL. (2012). Perspectivas económicas de América Latina 2013: políticas de pymes para el cambio estructural. Paris: OCDE. Disponible en https://reposi- t or i o . c e p a l . or g / b i t s t r e a m / handle/11362/1463/1/S2012083_es.pdf
Ortega, I. y Pick, S. (2011). Investigación en ciencias sociales: paso a paso. México, D.C.: Limusa.
Oviedo, M. (2010). Coaching gerencial como herramienta para el proceso de toma de decisiones. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.
Pérez, J., Castro, O. y García, B. (2009). Gestión del capital circulante y rentabilidad en las pymes. Revista Contabilidad y Dirección, 9, 11-140.
República de Colombia. Congreso de la República. (2 de agosto de 2004). Promoción del desarrollo de los micros pequeñas y medianas empresas. [Ley 590]. DO: 45.628.
Romero, Y. y Romero, Y. (2016). Identificación de efectos económicos-comerciales. La ciudad fronteriza de Cúcuta a causa de la crisis colombo venezolana del 2015. [Tesis]. Esumer, Medellín.
Robbins, S. (2009). Comportamiento organizacional. México D.C.: Pearson Prentice Hall.
Saavedra, L. (2012). Una propuesta para la competitividad de la Pyme latinoamericana. Pensamiento y Gestión, 33(1), 93-124.
Sabina, C. (2010). Gestión del riesgo financiero como herramienta para la toma de decisiones gerenciales del sector manufacturero. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.
Salazar, R. (2011). Diagnóstico del proceso de toma de decisiones para la selección de proyectos de inversión en pequeñas y medianas empresas metalmecánicas. CIGAC, 8(1), 84-94.
Sánchez, J. Restrepo, F. y Ospina, H. (2013). La planeación financiera un modelo de gestión en las mypymes. Face, 13(1), 137-150. https://:doi. org/10.24054/01204211.v1.n1.2013.964
Serrano, D. y Callejas, M. (s.f.). Causas de la siniestralidad de las MiPymes en Colombia: Factores internos. [Tesis de maestría]. EAFIT, Medellín.
Simón, H. (2013). Administrative Behavior. A study of decision-making processes in administrative organization. 4 ed. New York: The Free Press.
Sisiruca, M. y Salazar, C. (2014). Valores éticos de la responsabilidad social interna en centros de producción audiovisual. Económicas CUC, 35(1), 79-90.
Toro, D. (2010). Análisis financiero: enfoque proyecciones financieras. Bogotá, D.C.: ECOE.
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 2
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv 39
dc.relation.ispartofjournalabbrev.spa.fl_str_mv Revista Económicas CUC
dc.rights.spa.fl_str_mv CC0 1.0 Universal
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv CC0 1.0 Universal
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.source.spa.fl_str_mv ECONÓMICAS CUC
institution Corporación Universidad de la Costa
dc.source.url.spa.fl_str_mv https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/1631
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1a0f7b4d-ddcb-4640-b7f2-762596c528f2/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/98622195-ddd2-4253-b70b-58b5b6b0ba40/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f42601d8-caa1-4af5-83b1-a70852110915/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/6b473439-c63d-4952-a17d-aa511f484cb2/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/5b83f946-1733-4d31-9177-c3b05874df2a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 87fb4700140f3eb7a9bd1f94a4d192eb
42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
6eaada094396f36f7254c731d988e9d0
b5e90665d76a1b8a3cf76ea08ecb0326
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio de la Universidad de la Costa CUC
repository.mail.fl_str_mv repdigital@cuc.edu.co
_version_ 1811760829017620480
spelling DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABELMaestre Delgado, MarisolRomero U., Fernando J.2020-06-08T21:32:19Z2020-06-08T21:32:19Z2018-09-27Diaz Ortega, N., Maestre Delgado, M., & Romero U., F. (2018). Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes. ECONÓMICAS CUC, 39(2), 9-24. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.010120-3932, 2382-3860 electrónicohttps://hdl.handle.net/11323/6350https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.0110.17981/econcuc.39.2.2018.012382-3860Corporación Universidad de la Costa0120-3932REDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The purpose of this research was to analyze the influence of value generation as core element for decision making in SMEs of ceramic products located in the border area of Colombia and Venezuela. This is a quantitative study with a cor-relational non-experimental and transactional approach. It was performed with a population of 8 managers and 8 financial managers. This study is based on the theoretical contributions of García (2009), Knight (2004), Copeland, Koller and Murrin (2004), among others. The results show a high influence of value gen-eration in decision making. In conclusion, SMEs should set actions to try to improve value generation.La presente investigación tuvo como propósito analizar la influencia de la generación de valor como sustento para la toma de decisiones en las pymes de productos cerámicos de la zona fronteriza colombo-venezolana. Esta es una investigación de tipo correlacional con un enfoque cuantitativo; su diseño fue de campo, no experimental, transaccional. Tuvo una población de 8 gerentes y 8 jefes financieros. Este estudio se fundamenta en los aportes teóricos de García (2009), Knight (2004), Copeland, Koller y Murrín (2004), entre otros. Los resultados muestran una alta influencia de la generación de valor en la toma de decisiones. Como conclusión, las pymes deben fijar acciones para procurar mejorar la generación de valor.DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABEL-will be generated-orcid-0000-0001-7950-8664-600Maestre Delgado, Marisol-will be generated-orcid-0000-0002-0548-2710-600Romero U., Fernando J.application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaECONÓMICAS CUC; Vol. 39, Núm. 2 (2018)ECONÓMICAS CUCECONÓMICAS CUCANDI. (2017). La industria cerámica en Colombia. Informe Comité Sector Cerámico. [En línea]. Consultado el: 1 de abril de 2018. Disponible en http:// www.andi.com.co/Uploads/LaIndus- triaCeramicaDeColombia.pdfAmat, O. (2002). Valor Económico Agregado. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.Amat, O. (2009). Análisis integral de empresas. Claves para un chequeo completo: desde el análisis cualitativo al análisis de balances con casos prácticos. México, D.F.: Alfaomega.Bastos, L. (2015). La paridad cambiaria dólar/peso en la liquidez y rentabilidad de las MiPyME del sector de confecciones en la ciudad de Cúcuta, años 2005- 2008. Universidad & Empresa, 14(22), 151-167Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Bogotá, D.C.: Pearson.Cabedo, J. Fernández, M., Marco, M. y Moya, I. (1999). La estructura financiera del sector de pavimentos y revestimientos cerámicos. Revista de treball, economía i societat, 15, 35-42.Cámara de Comercio de Cúcuta. (2017). Panorama Económico 2016 y proyecciones 2017. Recuperado de http:// www.cccucuta.org.co/media/Adjuntos_ de_Noticias/informe_economico.pdfChiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La dinámica del éxito de las organizaciones. México, D.F.: Mc Graw Hill.Chumaceiro, A. y Hernández, J. (2016). Países generadores de políticas públicas para el fomento de la cultura empresarial dirigida hacia la responsabilidad social. Revista Telos, 18(1). 103-120. Disponible en http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/ article/view/790Cifuentes, G. (2013). Desarrollo Constitucional, Legal y Jurisprudencia del Principio de Rigor Subsidiario. Jurídicas CUC, 9(1), 345 – 384.Copeland, T. Koller, T. y Murrín, J. (2004). Valoración, medición y gestión del valor. Barcelona: Deusto.DANE. (2017). Producto Interno Bruto. Consultado el 1 de abril de 2018. Disponible en http://www.dane.gov.co/in- d e x . p h p / 5 2 - e s p a no l / no t i c i a s / noticias/4383-producto-interno-bruto- pib-oferta-iii-trimestre-2017Departamento Nacional de Planeación, DNP. (2010). Plan de Desarrollo Nacional: ‘Prosperidad para todos’ 2010- 2014. Bogotá, D.C.: DNP.Dinero. (2015). Impacto profundo. Disponible en http://www.dinero.com/edición-impresa /caratula /articulo/ impacto-del-impuesto-riqueza-empre- sas-colombia/208506Domínguez, J. (2015). An Analysis of the Technological Structure of Refineries and Blenders Estimation of the Leontief Multiproduct Cost Function and Reservation Prices. Equidad & Desarrollo, 23, 147-186 Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/descarga/articu- lo/5166573.pdfDrucker, P (2006). La toma de decisiones. Bogotá, D.C.: Deusto.Durán, Y. (2011). Administración del capital de trabajo: una herramienta financiera para la gerencia de las Pymes tradicionales venezolanas. Visión Gerencial, 1, 37-56.El Espectador. (2015). Cúcuta diversifica su economía ante el declive del comercio con Venezuela. Consultado el 28 de marzo de 2018. Disponible en https:// www.elespectador.com/noticias/econo- mia/cucuta-diversifica-su-economia-el- declive-del-comercio-articulo-541511Franklin, E. y Krieger, M. (2011). Comportamiento Organizacional. Enfoque para América Latina. México, D.F.: Editorial Pearson. Prentice Hall.Hernández, J. y Chumaceiro, A. (2008). Sociedad del conocimiento y pertinencia social universitaria. CEISEP una propuesta para la UNERMB. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, UN- ERMB. 12(1). 77-92.Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. 6ªEdición. México, D.F.: Mc Graw-Hill.Ierpetritoy, M. y Sahay, N. (2016). Decision Making Across Different Scales: From Process Control to Supply Chain Management. Computer Aided Chemical Engeneering, 38, 2397-2402.García, O. (2003). Valoración de empresas. Gerencia de Valor y EVA. Medellín: Digital Express.García, O. (2009). Administración financiera. Fundamentos y aplicaciones. Cali: Prensa Moderna.García-Peñalvo, F. y Conde, M. (2016). Using informal learning for business decision making and knowledge management. Journal of Business Research, 67(5), 686-691.Geizelez, T. (2008). Gestión estratégica como fundamento para la generación de valor en las empresas del sector carbonífero del estado Zulia. [Tesis]. URBE, Maracaibo.González, K. (2010). Capital relacional y generación de valor en empresas consultoras del software del sector petrolero. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.Guerrero, J. (2008). Mecanismos fiscales para la globalización económica y social. Un enfoque de hacienda pública internacional. Economía industrial, 370, 33-43.Haddadi, A., Temeljotov, A., Foss, M. y Klakegg, O. (2016). The Concept of Value for Owners and Users of Buildings – A Literature Study of Value in Different Contexts. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 226(1). 381- 389.Hernández, H., Muñoz, D. y Barrios, I. (2017). Estilos gerenciales y su influencia en la generación de valor de las instituciones prestadora de salud de la región caribe. Económicas CUC, 38(1), 133-146.Herrera, M. (2008). Toma de decisiones en ambientes turbulentos. Modelos y herramientas para las ciencias de la complejidad. México, D.F.: Universidad Autónoma de Baja California.Jiménez, J. (2015). El inductor-PDC enfocado a medir el crecimiento y generación de valor para la PYMES. Dimensión Empresarial, 13(1). 151-165.Kinicki, A y Kreitner R, (2005). Comportamiento organizacional, conceptos, problemas y prácticas. México D.C.: Mc Graw Hill.Knight, J. (2004). La administración integral basada en el valor. Desarrollo de una aproximación sistemática a la creación de valor para el accionista. Bogotá, D.C.: Mc Graw-Hill.La República (febrero 15, 2018). La economía colombiana registro el peor crecimiento de los últimos ocho años. Disponible en : https://www.larepubli- ca.co/economia/la-economia-colombia- na-registro-el-peor-crecimiento-de-los- ultimos-ocho-anos-2599653Labarca, R. (2011). Inteligencia emocional como herramienta gerencial para la toma de decisiones de los directores del comando general del Ejército Nacional Bolivariano. CIGAC, 7(2), 63-80Leal, C. (2009). Capital intelectual y generación de valor económico financiero en empresas del sector eléctrico. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.Lerma, H. (2009). Metodología de la investigación. Propuesta, anteproyecto y proyecto. Bogotá, D.C.: ECOE.Méndez-Beltrán, J. y Peralta-Borray, D. (2014). Reflexiones respecto a la responsabilidad social empresarial y la creación de valor económico desde la perspectiva de los proveedores. Cuadernos de Contabilidad, 15(38), 625-645. Disponible en https://doi.org/10.11144/ Javeriana.cc15-38.rrrsMogrovejo, J., Bastos, L. y Antuny, J. (2015). Impacto económico del sector cerámico en San José de Cúcuta (Colombia). Universidad & Empresa, 17(29), 157-180.Myskova, R. y Doupalova, V. (2015). Approach to risk management decision- making in the small business. Journal Procedia and Finance, 34, 329-336.Núñez, E. y Ravina, R. (2017). Análisis del nivel de competitividad empresarial en el panorama publicitario colombiano fundamentada en el éxito creativo y la responsabilidad ética y jurídica. Jurídicas CUC, 13(1). 9-28. http://dx.doi.org/10.17981/ju- ridcuc.13.1.2017.1OCDE y CEPAL. (2012). Perspectivas económicas de América Latina 2013: políticas de pymes para el cambio estructural. Paris: OCDE. Disponible en https://reposi- t or i o . c e p a l . or g / b i t s t r e a m / handle/11362/1463/1/S2012083_es.pdfOrtega, I. y Pick, S. (2011). Investigación en ciencias sociales: paso a paso. México, D.C.: Limusa.Oviedo, M. (2010). Coaching gerencial como herramienta para el proceso de toma de decisiones. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.Pérez, J., Castro, O. y García, B. (2009). Gestión del capital circulante y rentabilidad en las pymes. Revista Contabilidad y Dirección, 9, 11-140.República de Colombia. Congreso de la República. (2 de agosto de 2004). Promoción del desarrollo de los micros pequeñas y medianas empresas. [Ley 590]. DO: 45.628.Romero, Y. y Romero, Y. (2016). Identificación de efectos económicos-comerciales. La ciudad fronteriza de Cúcuta a causa de la crisis colombo venezolana del 2015. [Tesis]. Esumer, Medellín.Robbins, S. (2009). Comportamiento organizacional. México D.C.: Pearson Prentice Hall.Saavedra, L. (2012). Una propuesta para la competitividad de la Pyme latinoamericana. Pensamiento y Gestión, 33(1), 93-124.Sabina, C. (2010). Gestión del riesgo financiero como herramienta para la toma de decisiones gerenciales del sector manufacturero. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.Salazar, R. (2011). Diagnóstico del proceso de toma de decisiones para la selección de proyectos de inversión en pequeñas y medianas empresas metalmecánicas. CIGAC, 8(1), 84-94.Sánchez, J. Restrepo, F. y Ospina, H. (2013). La planeación financiera un modelo de gestión en las mypymes. Face, 13(1), 137-150. https://:doi. org/10.24054/01204211.v1.n1.2013.964Serrano, D. y Callejas, M. (s.f.). Causas de la siniestralidad de las MiPymes en Colombia: Factores internos. [Tesis de maestría]. EAFIT, Medellín.Simón, H. (2013). Administrative Behavior. A study of decision-making processes in administrative organization. 4 ed. New York: The Free Press.Sisiruca, M. y Salazar, C. (2014). Valores éticos de la responsabilidad social interna en centros de producción audiovisual. Económicas CUC, 35(1), 79-90.Toro, D. (2010). Análisis financiero: enfoque proyecciones financieras. Bogotá, D.C.: ECOE.239Revista Económicas CUCCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2ECONÓMICAS CUChttps://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/1631Value generationDecision makingEconomic value addedFinancial managementGeneración de valorToma de decisionesValor económico agregadoGestión financieraGeneración de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymesGeneration of value: Key factor for the decision-making in the SMEsArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionPublicationORIGINALGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdfGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdfapplication/pdf377810https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1a0f7b4d-ddcb-4640-b7f2-762596c528f2/download87fb4700140f3eb7a9bd1f94a4d192ebMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/98622195-ddd2-4253-b70b-58b5b6b0ba40/download42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f42601d8-caa1-4af5-83b1-a70852110915/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD53THUMBNAILGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdf.jpgGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdf.jpgimage/jpeg52336https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/6b473439-c63d-4952-a17d-aa511f484cb2/download6eaada094396f36f7254c731d988e9d0MD54TEXTGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdf.txtGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdf.txttext/plain57798https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/5b83f946-1733-4d31-9177-c3b05874df2a/downloadb5e90665d76a1b8a3cf76ea08ecb0326MD5511323/6350oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/63502024-09-17 14:06:40.448http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/CC0 1.0 Universalopen.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.coTk9URTogUExBQ0UgWU9VUiBPV04gTElDRU5TRSBIRVJFClRoaXMgc2FtcGxlIGxpY2Vuc2UgaXMgcHJvdmlkZWQgZm9yIGluZm9ybWF0aW9uYWwgcHVycG9zZXMgb25seS4KCk5PTi1FWENMVVNJVkUgRElTVFJJQlVUSU9OIExJQ0VOU0UKCkJ5IHNpZ25pbmcgYW5kIHN1Ym1pdHRpbmcgdGhpcyBsaWNlbnNlLCB5b3UgKHRoZSBhdXRob3Iocykgb3IgY29weXJpZ2h0Cm93bmVyKSBncmFudHMgdG8gRFNwYWNlIFVuaXZlcnNpdHkgKERTVSkgdGhlIG5vbi1leGNsdXNpdmUgcmlnaHQgdG8gcmVwcm9kdWNlLAp0cmFuc2xhdGUgKGFzIGRlZmluZWQgYmVsb3cpLCBhbmQvb3IgZGlzdHJpYnV0ZSB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gKGluY2x1ZGluZwp0aGUgYWJzdHJhY3QpIHdvcmxkd2lkZSBpbiBwcmludCBhbmQgZWxlY3Ryb25pYyBmb3JtYXQgYW5kIGluIGFueSBtZWRpdW0sCmluY2x1ZGluZyBidXQgbm90IGxpbWl0ZWQgdG8gYXVkaW8gb3IgdmlkZW8uCgpZb3UgYWdyZWUgdGhhdCBEU1UgbWF5LCB3aXRob3V0IGNoYW5naW5nIHRoZSBjb250ZW50LCB0cmFuc2xhdGUgdGhlCnN1Ym1pc3Npb24gdG8gYW55IG1lZGl1bSBvciBmb3JtYXQgZm9yIHRoZSBwdXJwb3NlIG9mIHByZXNlcnZhdGlvbi4KCllvdSBhbHNvIGFncmVlIHRoYXQgRFNVIG1heSBrZWVwIG1vcmUgdGhhbiBvbmUgY29weSBvZiB0aGlzIHN1Ym1pc3Npb24gZm9yCnB1cnBvc2VzIG9mIHNlY3VyaXR5LCBiYWNrLXVwIGFuZCBwcmVzZXJ2YXRpb24uCgpZb3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgdGhlIHN1Ym1pc3Npb24gaXMgeW91ciBvcmlnaW5hbCB3b3JrLCBhbmQgdGhhdCB5b3UgaGF2ZQp0aGUgcmlnaHQgdG8gZ3JhbnQgdGhlIHJpZ2h0cyBjb250YWluZWQgaW4gdGhpcyBsaWNlbnNlLiBZb3UgYWxzbyByZXByZXNlbnQKdGhhdCB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gZG9lcyBub3QsIHRvIHRoZSBiZXN0IG9mIHlvdXIga25vd2xlZGdlLCBpbmZyaW5nZSB1cG9uCmFueW9uZSdzIGNvcHlyaWdodC4KCklmIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uIGNvbnRhaW5zIG1hdGVyaWFsIGZvciB3aGljaCB5b3UgZG8gbm90IGhvbGQgY29weXJpZ2h0LAp5b3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgeW91IGhhdmUgb2J0YWluZWQgdGhlIHVucmVzdHJpY3RlZCBwZXJtaXNzaW9uIG9mIHRoZQpjb3B5cmlnaHQgb3duZXIgdG8gZ3JhbnQgRFNVIHRoZSByaWdodHMgcmVxdWlyZWQgYnkgdGhpcyBsaWNlbnNlLCBhbmQgdGhhdApzdWNoIHRoaXJkLXBhcnR5IG93bmVkIG1hdGVyaWFsIGlzIGNsZWFybHkgaWRlbnRpZmllZCBhbmQgYWNrbm93bGVkZ2VkCndpdGhpbiB0aGUgdGV4dCBvciBjb250ZW50IG9mIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uLgoKSUYgVEhFIFNVQk1JU1NJT04gSVMgQkFTRUQgVVBPTiBXT1JLIFRIQVQgSEFTIEJFRU4gU1BPTlNPUkVEIE9SIFNVUFBPUlRFRApCWSBBTiBBR0VOQ1kgT1IgT1JHQU5JWkFUSU9OIE9USEVSIFRIQU4gRFNVLCBZT1UgUkVQUkVTRU5UIFRIQVQgWU9VIEhBVkUKRlVMRklMTEVEIEFOWSBSSUdIVCBPRiBSRVZJRVcgT1IgT1RIRVIgT0JMSUdBVElPTlMgUkVRVUlSRUQgQlkgU1VDSApDT05UUkFDVCBPUiBBR1JFRU1FTlQuCgpEU1Ugd2lsbCBjbGVhcmx5IGlkZW50aWZ5IHlvdXIgbmFtZShzKSBhcyB0aGUgYXV0aG9yKHMpIG9yIG93bmVyKHMpIG9mIHRoZQpzdWJtaXNzaW9uLCBhbmQgd2lsbCBub3QgbWFrZSBhbnkgYWx0ZXJhdGlvbiwgb3RoZXIgdGhhbiBhcyBhbGxvd2VkIGJ5IHRoaXMKbGljZW5zZSwgdG8geW91ciBzdWJtaXNzaW9uLgo=