Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes
The purpose of this research was to analyze the influence of value generation as core element for decision making in SMEs of ceramic products located in the border area of Colombia and Venezuela. This is a quantitative study with a cor-relational non-experimental and transactional approach. It was p...
- Autores:
-
DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABEL
Maestre Delgado, Marisol
Romero U., Fernando J.
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6350
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/6350
https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Value generation
Decision making
Economic value added
Financial management
Generación de valor
Toma de decisiones
Valor económico agregado
Gestión financiera
- Rights
- openAccess
- License
- CC0 1.0 Universal
id |
RCUC2_f5df28fccb125683ac3d1d337ef9196f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6350 |
network_acronym_str |
RCUC2 |
network_name_str |
REDICUC - Repositorio CUC |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes |
dc.title.translated.spa.fl_str_mv |
Generation of value: Key factor for the decision-making in the SMEs |
title |
Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes |
spellingShingle |
Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes Value generation Decision making Economic value added Financial management Generación de valor Toma de decisiones Valor económico agregado Gestión financiera |
title_short |
Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes |
title_full |
Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes |
title_fullStr |
Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes |
title_full_unstemmed |
Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes |
title_sort |
Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes |
dc.creator.fl_str_mv |
DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABEL Maestre Delgado, Marisol Romero U., Fernando J. |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABEL Maestre Delgado, Marisol Romero U., Fernando J. |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Value generation Decision making Economic value added Financial management Generación de valor Toma de decisiones Valor económico agregado Gestión financiera |
topic |
Value generation Decision making Economic value added Financial management Generación de valor Toma de decisiones Valor económico agregado Gestión financiera |
description |
The purpose of this research was to analyze the influence of value generation as core element for decision making in SMEs of ceramic products located in the border area of Colombia and Venezuela. This is a quantitative study with a cor-relational non-experimental and transactional approach. It was performed with a population of 8 managers and 8 financial managers. This study is based on the theoretical contributions of García (2009), Knight (2004), Copeland, Koller and Murrin (2004), among others. The results show a high influence of value gen-eration in decision making. In conclusion, SMEs should set actions to try to improve value generation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2018-09-27 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2020-06-08T21:32:19Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2020-06-08T21:32:19Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Diaz Ortega, N., Maestre Delgado, M., & Romero U., F. (2018). Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes. ECONÓMICAS CUC, 39(2), 9-24. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0120-3932, 2382-3860 electrónico |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/11323/6350 |
dc.identifier.url.spa.fl_str_mv |
https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01 |
dc.identifier.doi.spa.fl_str_mv |
10.17981/econcuc.39.2.2018.01 |
dc.identifier.eissn.spa.fl_str_mv |
2382-3860 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.identifier.pissn.spa.fl_str_mv |
0120-3932 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
REDICUC - Repositorio CUC |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/ |
identifier_str_mv |
Diaz Ortega, N., Maestre Delgado, M., & Romero U., F. (2018). Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes. ECONÓMICAS CUC, 39(2), 9-24. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01 0120-3932, 2382-3860 electrónico 10.17981/econcuc.39.2.2018.01 2382-3860 Corporación Universidad de la Costa 0120-3932 REDICUC - Repositorio CUC |
url |
https://hdl.handle.net/11323/6350 https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.01 https://repositorio.cuc.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.spa.fl_str_mv |
ECONÓMICAS CUC; Vol. 39, Núm. 2 (2018) |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
ECONÓMICAS CUC ECONÓMICAS CUC |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
ANDI. (2017). La industria cerámica en Colombia. Informe Comité Sector Cerámico. [En línea]. Consultado el: 1 de abril de 2018. Disponible en http:// www.andi.com.co/Uploads/LaIndus- triaCeramicaDeColombia.pdf Amat, O. (2002). Valor Económico Agregado. Barcelona: Ediciones Gestión 2000. Amat, O. (2009). Análisis integral de empresas. Claves para un chequeo completo: desde el análisis cualitativo al análisis de balances con casos prácticos. México, D.F.: Alfaomega. Bastos, L. (2015). La paridad cambiaria dólar/peso en la liquidez y rentabilidad de las MiPyME del sector de confecciones en la ciudad de Cúcuta, años 2005- 2008. Universidad & Empresa, 14(22), 151-167 Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Bogotá, D.C.: Pearson. Cabedo, J. Fernández, M., Marco, M. y Moya, I. (1999). La estructura financiera del sector de pavimentos y revestimientos cerámicos. Revista de treball, economía i societat, 15, 35-42. Cámara de Comercio de Cúcuta. (2017). Panorama Económico 2016 y proyecciones 2017. Recuperado de http:// www.cccucuta.org.co/media/Adjuntos_ de_Noticias/informe_economico.pdf Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La dinámica del éxito de las organizaciones. México, D.F.: Mc Graw Hill. Chumaceiro, A. y Hernández, J. (2016). Países generadores de políticas públicas para el fomento de la cultura empresarial dirigida hacia la responsabilidad social. Revista Telos, 18(1). 103-120. Disponible en http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/ article/view/790 Cifuentes, G. (2013). Desarrollo Constitucional, Legal y Jurisprudencia del Principio de Rigor Subsidiario. Jurídicas CUC, 9(1), 345 – 384. Copeland, T. Koller, T. y Murrín, J. (2004). Valoración, medición y gestión del valor. Barcelona: Deusto. DANE. (2017). Producto Interno Bruto. Consultado el 1 de abril de 2018. Disponible en http://www.dane.gov.co/in- d e x . p h p / 5 2 - e s p a no l / no t i c i a s / noticias/4383-producto-interno-bruto- pib-oferta-iii-trimestre-2017 Departamento Nacional de Planeación, DNP. (2010). Plan de Desarrollo Nacional: ‘Prosperidad para todos’ 2010- 2014. Bogotá, D.C.: DNP. Dinero. (2015). Impacto profundo. Disponible en http://www.dinero.com/edición-impresa /caratula /articulo/ impacto-del-impuesto-riqueza-empre- sas-colombia/208506 Domínguez, J. (2015). An Analysis of the Technological Structure of Refineries and Blenders Estimation of the Leontief Multiproduct Cost Function and Reservation Prices. Equidad & Desarrollo, 23, 147-186 Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/descarga/articu- lo/5166573.pdf Drucker, P (2006). La toma de decisiones. Bogotá, D.C.: Deusto. Durán, Y. (2011). Administración del capital de trabajo: una herramienta financiera para la gerencia de las Pymes tradicionales venezolanas. Visión Gerencial, 1, 37-56. El Espectador. (2015). Cúcuta diversifica su economía ante el declive del comercio con Venezuela. Consultado el 28 de marzo de 2018. Disponible en https:// www.elespectador.com/noticias/econo- mia/cucuta-diversifica-su-economia-el- declive-del-comercio-articulo-541511 Franklin, E. y Krieger, M. (2011). Comportamiento Organizacional. Enfoque para América Latina. México, D.F.: Editorial Pearson. Prentice Hall. Hernández, J. y Chumaceiro, A. (2008). Sociedad del conocimiento y pertinencia social universitaria. CEISEP una propuesta para la UNERMB. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, UN- ERMB. 12(1). 77-92. Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. 6ªEdición. México, D.F.: Mc Graw-Hill. Ierpetritoy, M. y Sahay, N. (2016). Decision Making Across Different Scales: From Process Control to Supply Chain Management. Computer Aided Chemical Engeneering, 38, 2397-2402. García, O. (2003). Valoración de empresas. Gerencia de Valor y EVA. Medellín: Digital Express. García, O. (2009). Administración financiera. Fundamentos y aplicaciones. Cali: Prensa Moderna. García-Peñalvo, F. y Conde, M. (2016). Using informal learning for business decision making and knowledge management. Journal of Business Research, 67(5), 686-691. Geizelez, T. (2008). Gestión estratégica como fundamento para la generación de valor en las empresas del sector carbonífero del estado Zulia. [Tesis]. URBE, Maracaibo. González, K. (2010). Capital relacional y generación de valor en empresas consultoras del software del sector petrolero. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo. Guerrero, J. (2008). Mecanismos fiscales para la globalización económica y social. Un enfoque de hacienda pública internacional. Economía industrial, 370, 33-43. Haddadi, A., Temeljotov, A., Foss, M. y Klakegg, O. (2016). The Concept of Value for Owners and Users of Buildings – A Literature Study of Value in Different Contexts. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 226(1). 381- 389. Hernández, H., Muñoz, D. y Barrios, I. (2017). Estilos gerenciales y su influencia en la generación de valor de las instituciones prestadora de salud de la región caribe. Económicas CUC, 38(1), 133-146. Herrera, M. (2008). Toma de decisiones en ambientes turbulentos. Modelos y herramientas para las ciencias de la complejidad. México, D.F.: Universidad Autónoma de Baja California. Jiménez, J. (2015). El inductor-PDC enfocado a medir el crecimiento y generación de valor para la PYMES. Dimensión Empresarial, 13(1). 151-165. Kinicki, A y Kreitner R, (2005). Comportamiento organizacional, conceptos, problemas y prácticas. México D.C.: Mc Graw Hill. Knight, J. (2004). La administración integral basada en el valor. Desarrollo de una aproximación sistemática a la creación de valor para el accionista. Bogotá, D.C.: Mc Graw-Hill. La República (febrero 15, 2018). La economía colombiana registro el peor crecimiento de los últimos ocho años. Disponible en : https://www.larepubli- ca.co/economia/la-economia-colombia- na-registro-el-peor-crecimiento-de-los- ultimos-ocho-anos-2599653 Labarca, R. (2011). Inteligencia emocional como herramienta gerencial para la toma de decisiones de los directores del comando general del Ejército Nacional Bolivariano. CIGAC, 7(2), 63-80 Leal, C. (2009). Capital intelectual y generación de valor económico financiero en empresas del sector eléctrico. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo. Lerma, H. (2009). Metodología de la investigación. Propuesta, anteproyecto y proyecto. Bogotá, D.C.: ECOE. Méndez-Beltrán, J. y Peralta-Borray, D. (2014). Reflexiones respecto a la responsabilidad social empresarial y la creación de valor económico desde la perspectiva de los proveedores. Cuadernos de Contabilidad, 15(38), 625-645. Disponible en https://doi.org/10.11144/ Javeriana.cc15-38.rrrs Mogrovejo, J., Bastos, L. y Antuny, J. (2015). Impacto económico del sector cerámico en San José de Cúcuta (Colombia). Universidad & Empresa, 17(29), 157-180. Myskova, R. y Doupalova, V. (2015). Approach to risk management decision- making in the small business. Journal Procedia and Finance, 34, 329-336. Núñez, E. y Ravina, R. (2017). Análisis del nivel de competitividad empresarial en el panorama publicitario colombiano fundamentada en el éxito creativo y la responsabilidad ética y jurídica. Jurídicas CUC, 13(1). 9-28. http://dx.doi.org/10.17981/ju- ridcuc.13.1.2017.1 OCDE y CEPAL. (2012). Perspectivas económicas de América Latina 2013: políticas de pymes para el cambio estructural. Paris: OCDE. Disponible en https://reposi- t or i o . c e p a l . or g / b i t s t r e a m / handle/11362/1463/1/S2012083_es.pdf Ortega, I. y Pick, S. (2011). Investigación en ciencias sociales: paso a paso. México, D.C.: Limusa. Oviedo, M. (2010). Coaching gerencial como herramienta para el proceso de toma de decisiones. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo. Pérez, J., Castro, O. y García, B. (2009). Gestión del capital circulante y rentabilidad en las pymes. Revista Contabilidad y Dirección, 9, 11-140. República de Colombia. Congreso de la República. (2 de agosto de 2004). Promoción del desarrollo de los micros pequeñas y medianas empresas. [Ley 590]. DO: 45.628. Romero, Y. y Romero, Y. (2016). Identificación de efectos económicos-comerciales. La ciudad fronteriza de Cúcuta a causa de la crisis colombo venezolana del 2015. [Tesis]. Esumer, Medellín. Robbins, S. (2009). Comportamiento organizacional. México D.C.: Pearson Prentice Hall. Saavedra, L. (2012). Una propuesta para la competitividad de la Pyme latinoamericana. Pensamiento y Gestión, 33(1), 93-124. Sabina, C. (2010). Gestión del riesgo financiero como herramienta para la toma de decisiones gerenciales del sector manufacturero. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo. Salazar, R. (2011). Diagnóstico del proceso de toma de decisiones para la selección de proyectos de inversión en pequeñas y medianas empresas metalmecánicas. CIGAC, 8(1), 84-94. Sánchez, J. Restrepo, F. y Ospina, H. (2013). La planeación financiera un modelo de gestión en las mypymes. Face, 13(1), 137-150. https://:doi. org/10.24054/01204211.v1.n1.2013.964 Serrano, D. y Callejas, M. (s.f.). Causas de la siniestralidad de las MiPymes en Colombia: Factores internos. [Tesis de maestría]. EAFIT, Medellín. Simón, H. (2013). Administrative Behavior. A study of decision-making processes in administrative organization. 4 ed. New York: The Free Press. Sisiruca, M. y Salazar, C. (2014). Valores éticos de la responsabilidad social interna en centros de producción audiovisual. Económicas CUC, 35(1), 79-90. Toro, D. (2010). Análisis financiero: enfoque proyecciones financieras. Bogotá, D.C.: ECOE. |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
2 |
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv |
39 |
dc.relation.ispartofjournalabbrev.spa.fl_str_mv |
Revista Económicas CUC |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
CC0 1.0 Universal |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
CC0 1.0 Universal http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.source.spa.fl_str_mv |
ECONÓMICAS CUC |
institution |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.source.url.spa.fl_str_mv |
https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/1631 |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1a0f7b4d-ddcb-4640-b7f2-762596c528f2/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/98622195-ddd2-4253-b70b-58b5b6b0ba40/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f42601d8-caa1-4af5-83b1-a70852110915/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/6b473439-c63d-4952-a17d-aa511f484cb2/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/5b83f946-1733-4d31-9177-c3b05874df2a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
87fb4700140f3eb7a9bd1f94a4d192eb 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 6eaada094396f36f7254c731d988e9d0 b5e90665d76a1b8a3cf76ea08ecb0326 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio de la Universidad de la Costa CUC |
repository.mail.fl_str_mv |
repdigital@cuc.edu.co |
_version_ |
1811760829017620480 |
spelling |
DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABELMaestre Delgado, MarisolRomero U., Fernando J.2020-06-08T21:32:19Z2020-06-08T21:32:19Z2018-09-27Diaz Ortega, N., Maestre Delgado, M., & Romero U., F. (2018). Generación de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymes. ECONÓMICAS CUC, 39(2), 9-24. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.010120-3932, 2382-3860 electrónicohttps://hdl.handle.net/11323/6350https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.0110.17981/econcuc.39.2.2018.012382-3860Corporación Universidad de la Costa0120-3932REDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The purpose of this research was to analyze the influence of value generation as core element for decision making in SMEs of ceramic products located in the border area of Colombia and Venezuela. This is a quantitative study with a cor-relational non-experimental and transactional approach. It was performed with a population of 8 managers and 8 financial managers. This study is based on the theoretical contributions of García (2009), Knight (2004), Copeland, Koller and Murrin (2004), among others. The results show a high influence of value gen-eration in decision making. In conclusion, SMEs should set actions to try to improve value generation.La presente investigación tuvo como propósito analizar la influencia de la generación de valor como sustento para la toma de decisiones en las pymes de productos cerámicos de la zona fronteriza colombo-venezolana. Esta es una investigación de tipo correlacional con un enfoque cuantitativo; su diseño fue de campo, no experimental, transaccional. Tuvo una población de 8 gerentes y 8 jefes financieros. Este estudio se fundamenta en los aportes teóricos de García (2009), Knight (2004), Copeland, Koller y Murrín (2004), entre otros. Los resultados muestran una alta influencia de la generación de valor en la toma de decisiones. Como conclusión, las pymes deben fijar acciones para procurar mejorar la generación de valor.DIAZ ORTEGA, NUBIA ISABEL-will be generated-orcid-0000-0001-7950-8664-600Maestre Delgado, Marisol-will be generated-orcid-0000-0002-0548-2710-600Romero U., Fernando J.application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaECONÓMICAS CUC; Vol. 39, Núm. 2 (2018)ECONÓMICAS CUCECONÓMICAS CUCANDI. (2017). La industria cerámica en Colombia. Informe Comité Sector Cerámico. [En línea]. Consultado el: 1 de abril de 2018. Disponible en http:// www.andi.com.co/Uploads/LaIndus- triaCeramicaDeColombia.pdfAmat, O. (2002). Valor Económico Agregado. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.Amat, O. (2009). Análisis integral de empresas. Claves para un chequeo completo: desde el análisis cualitativo al análisis de balances con casos prácticos. México, D.F.: Alfaomega.Bastos, L. (2015). La paridad cambiaria dólar/peso en la liquidez y rentabilidad de las MiPyME del sector de confecciones en la ciudad de Cúcuta, años 2005- 2008. Universidad & Empresa, 14(22), 151-167Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Bogotá, D.C.: Pearson.Cabedo, J. Fernández, M., Marco, M. y Moya, I. (1999). La estructura financiera del sector de pavimentos y revestimientos cerámicos. Revista de treball, economía i societat, 15, 35-42.Cámara de Comercio de Cúcuta. (2017). Panorama Económico 2016 y proyecciones 2017. Recuperado de http:// www.cccucuta.org.co/media/Adjuntos_ de_Noticias/informe_economico.pdfChiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La dinámica del éxito de las organizaciones. México, D.F.: Mc Graw Hill.Chumaceiro, A. y Hernández, J. (2016). Países generadores de políticas públicas para el fomento de la cultura empresarial dirigida hacia la responsabilidad social. Revista Telos, 18(1). 103-120. Disponible en http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/ article/view/790Cifuentes, G. (2013). Desarrollo Constitucional, Legal y Jurisprudencia del Principio de Rigor Subsidiario. Jurídicas CUC, 9(1), 345 – 384.Copeland, T. Koller, T. y Murrín, J. (2004). Valoración, medición y gestión del valor. Barcelona: Deusto.DANE. (2017). Producto Interno Bruto. Consultado el 1 de abril de 2018. Disponible en http://www.dane.gov.co/in- d e x . p h p / 5 2 - e s p a no l / no t i c i a s / noticias/4383-producto-interno-bruto- pib-oferta-iii-trimestre-2017Departamento Nacional de Planeación, DNP. (2010). Plan de Desarrollo Nacional: ‘Prosperidad para todos’ 2010- 2014. Bogotá, D.C.: DNP.Dinero. (2015). Impacto profundo. Disponible en http://www.dinero.com/edición-impresa /caratula /articulo/ impacto-del-impuesto-riqueza-empre- sas-colombia/208506Domínguez, J. (2015). An Analysis of the Technological Structure of Refineries and Blenders Estimation of the Leontief Multiproduct Cost Function and Reservation Prices. Equidad & Desarrollo, 23, 147-186 Recuperado de https:// dialnet.unirioja.es/descarga/articu- lo/5166573.pdfDrucker, P (2006). La toma de decisiones. Bogotá, D.C.: Deusto.Durán, Y. (2011). Administración del capital de trabajo: una herramienta financiera para la gerencia de las Pymes tradicionales venezolanas. Visión Gerencial, 1, 37-56.El Espectador. (2015). Cúcuta diversifica su economía ante el declive del comercio con Venezuela. Consultado el 28 de marzo de 2018. Disponible en https:// www.elespectador.com/noticias/econo- mia/cucuta-diversifica-su-economia-el- declive-del-comercio-articulo-541511Franklin, E. y Krieger, M. (2011). Comportamiento Organizacional. Enfoque para América Latina. México, D.F.: Editorial Pearson. Prentice Hall.Hernández, J. y Chumaceiro, A. (2008). Sociedad del conocimiento y pertinencia social universitaria. CEISEP una propuesta para la UNERMB. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, UN- ERMB. 12(1). 77-92.Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. 6ªEdición. México, D.F.: Mc Graw-Hill.Ierpetritoy, M. y Sahay, N. (2016). Decision Making Across Different Scales: From Process Control to Supply Chain Management. Computer Aided Chemical Engeneering, 38, 2397-2402.García, O. (2003). Valoración de empresas. Gerencia de Valor y EVA. Medellín: Digital Express.García, O. (2009). Administración financiera. Fundamentos y aplicaciones. Cali: Prensa Moderna.García-Peñalvo, F. y Conde, M. (2016). Using informal learning for business decision making and knowledge management. Journal of Business Research, 67(5), 686-691.Geizelez, T. (2008). Gestión estratégica como fundamento para la generación de valor en las empresas del sector carbonífero del estado Zulia. [Tesis]. URBE, Maracaibo.González, K. (2010). Capital relacional y generación de valor en empresas consultoras del software del sector petrolero. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.Guerrero, J. (2008). Mecanismos fiscales para la globalización económica y social. Un enfoque de hacienda pública internacional. Economía industrial, 370, 33-43.Haddadi, A., Temeljotov, A., Foss, M. y Klakegg, O. (2016). The Concept of Value for Owners and Users of Buildings – A Literature Study of Value in Different Contexts. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 226(1). 381- 389.Hernández, H., Muñoz, D. y Barrios, I. (2017). Estilos gerenciales y su influencia en la generación de valor de las instituciones prestadora de salud de la región caribe. Económicas CUC, 38(1), 133-146.Herrera, M. (2008). Toma de decisiones en ambientes turbulentos. Modelos y herramientas para las ciencias de la complejidad. México, D.F.: Universidad Autónoma de Baja California.Jiménez, J. (2015). El inductor-PDC enfocado a medir el crecimiento y generación de valor para la PYMES. Dimensión Empresarial, 13(1). 151-165.Kinicki, A y Kreitner R, (2005). Comportamiento organizacional, conceptos, problemas y prácticas. México D.C.: Mc Graw Hill.Knight, J. (2004). La administración integral basada en el valor. Desarrollo de una aproximación sistemática a la creación de valor para el accionista. Bogotá, D.C.: Mc Graw-Hill.La República (febrero 15, 2018). La economía colombiana registro el peor crecimiento de los últimos ocho años. Disponible en : https://www.larepubli- ca.co/economia/la-economia-colombia- na-registro-el-peor-crecimiento-de-los- ultimos-ocho-anos-2599653Labarca, R. (2011). Inteligencia emocional como herramienta gerencial para la toma de decisiones de los directores del comando general del Ejército Nacional Bolivariano. CIGAC, 7(2), 63-80Leal, C. (2009). Capital intelectual y generación de valor económico financiero en empresas del sector eléctrico. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.Lerma, H. (2009). Metodología de la investigación. Propuesta, anteproyecto y proyecto. Bogotá, D.C.: ECOE.Méndez-Beltrán, J. y Peralta-Borray, D. (2014). Reflexiones respecto a la responsabilidad social empresarial y la creación de valor económico desde la perspectiva de los proveedores. Cuadernos de Contabilidad, 15(38), 625-645. Disponible en https://doi.org/10.11144/ Javeriana.cc15-38.rrrsMogrovejo, J., Bastos, L. y Antuny, J. (2015). Impacto económico del sector cerámico en San José de Cúcuta (Colombia). Universidad & Empresa, 17(29), 157-180.Myskova, R. y Doupalova, V. (2015). Approach to risk management decision- making in the small business. Journal Procedia and Finance, 34, 329-336.Núñez, E. y Ravina, R. (2017). Análisis del nivel de competitividad empresarial en el panorama publicitario colombiano fundamentada en el éxito creativo y la responsabilidad ética y jurídica. Jurídicas CUC, 13(1). 9-28. http://dx.doi.org/10.17981/ju- ridcuc.13.1.2017.1OCDE y CEPAL. (2012). Perspectivas económicas de América Latina 2013: políticas de pymes para el cambio estructural. Paris: OCDE. Disponible en https://reposi- t or i o . c e p a l . or g / b i t s t r e a m / handle/11362/1463/1/S2012083_es.pdfOrtega, I. y Pick, S. (2011). Investigación en ciencias sociales: paso a paso. México, D.C.: Limusa.Oviedo, M. (2010). Coaching gerencial como herramienta para el proceso de toma de decisiones. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.Pérez, J., Castro, O. y García, B. (2009). Gestión del capital circulante y rentabilidad en las pymes. Revista Contabilidad y Dirección, 9, 11-140.República de Colombia. Congreso de la República. (2 de agosto de 2004). Promoción del desarrollo de los micros pequeñas y medianas empresas. [Ley 590]. DO: 45.628.Romero, Y. y Romero, Y. (2016). Identificación de efectos económicos-comerciales. La ciudad fronteriza de Cúcuta a causa de la crisis colombo venezolana del 2015. [Tesis]. Esumer, Medellín.Robbins, S. (2009). Comportamiento organizacional. México D.C.: Pearson Prentice Hall.Saavedra, L. (2012). Una propuesta para la competitividad de la Pyme latinoamericana. Pensamiento y Gestión, 33(1), 93-124.Sabina, C. (2010). Gestión del riesgo financiero como herramienta para la toma de decisiones gerenciales del sector manufacturero. [Tesis]. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo.Salazar, R. (2011). Diagnóstico del proceso de toma de decisiones para la selección de proyectos de inversión en pequeñas y medianas empresas metalmecánicas. CIGAC, 8(1), 84-94.Sánchez, J. Restrepo, F. y Ospina, H. (2013). La planeación financiera un modelo de gestión en las mypymes. Face, 13(1), 137-150. https://:doi. org/10.24054/01204211.v1.n1.2013.964Serrano, D. y Callejas, M. (s.f.). Causas de la siniestralidad de las MiPymes en Colombia: Factores internos. [Tesis de maestría]. EAFIT, Medellín.Simón, H. (2013). Administrative Behavior. A study of decision-making processes in administrative organization. 4 ed. New York: The Free Press.Sisiruca, M. y Salazar, C. (2014). Valores éticos de la responsabilidad social interna en centros de producción audiovisual. Económicas CUC, 35(1), 79-90.Toro, D. (2010). Análisis financiero: enfoque proyecciones financieras. Bogotá, D.C.: ECOE.239Revista Económicas CUCCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2ECONÓMICAS CUChttps://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/1631Value generationDecision makingEconomic value addedFinancial managementGeneración de valorToma de decisionesValor económico agregadoGestión financieraGeneración de valor: factor clave en la toma de decisiones de las pymesGeneration of value: Key factor for the decision-making in the SMEsArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionPublicationORIGINALGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdfGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdfapplication/pdf377810https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1a0f7b4d-ddcb-4640-b7f2-762596c528f2/download87fb4700140f3eb7a9bd1f94a4d192ebMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/98622195-ddd2-4253-b70b-58b5b6b0ba40/download42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f42601d8-caa1-4af5-83b1-a70852110915/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD53THUMBNAILGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdf.jpgGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdf.jpgimage/jpeg52336https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/6b473439-c63d-4952-a17d-aa511f484cb2/download6eaada094396f36f7254c731d988e9d0MD54TEXTGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdf.txtGeneración de valor. factor clave en la toma de decisiones de las pymes.pdf.txttext/plain57798https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/5b83f946-1733-4d31-9177-c3b05874df2a/downloadb5e90665d76a1b8a3cf76ea08ecb0326MD5511323/6350oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/63502024-09-17 14:06:40.448http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/CC0 1.0 Universalopen.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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 |