Estrategias pedagógicas para la mediación de las tic, en la enseñanza de las matemáticas, en la educación media
The purpose of this research was to propose pedagogical strategies for the teaching of mathematics in secondary education through the mediation of TIC, which benefit the teaching process of the I.E.D. teachers of the municipality of Fundación, Magdalena in order to to improve student learning to str...
- Autores:
-
Angarita Jaimes, Edwin
Morales Salas, Ana Maria
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/4627
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/4627
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Mediación
TIC
Estrategias pedagógicas
Matemáticas
TIC
Pedagogical
Strategies
Mathematics.
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
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Mejía Leguía, Ever |
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Angarita Jaimes, Edwin Morales Salas, Ana Maria |
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Ariza Colpas, Paola |
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The purpose of this research was to propose pedagogical strategies for the teaching of mathematics in secondary education through the mediation of TIC, which benefit the teaching process of the I.E.D. teachers of the municipality of Fundación, Magdalena in order to to improve student learning to strengthen educational quality. The research was conducted under a mixed approach, descriptive-explanatory, sequential exploratory method. A sample of 10 mathematics teachers was selected from the average, 10 interviews were conducted and 29 classes were observed, in the same way a sample of 295 students was selected, to whom a survey was applied to verify the degree of educational appropriation of the TIC, in the Educational Institutions of the Municipality of Fundación, Magdalena. Among the results expected by the research is to identify, how much mathematics teachers use, new strategies and methodologies based on TIC, in the teaching - learning process. In this sense, the research is very relevant, since it develops a subject oriented to improve and strengthen the training of teachers and students, through the mediation of TIC |
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2019 |
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2019-05-21T14:09:10Z |
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Mejía Leguía, EverAngarita Jaimes, EdwinMorales Salas, Ana MariaAriza Colpas, Paola2019-05-21T14:09:10Z2019-05-21T14:09:10Z2019-03-20https://hdl.handle.net/11323/4627Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The purpose of this research was to propose pedagogical strategies for the teaching of mathematics in secondary education through the mediation of TIC, which benefit the teaching process of the I.E.D. teachers of the municipality of Fundación, Magdalena in order to to improve student learning to strengthen educational quality. The research was conducted under a mixed approach, descriptive-explanatory, sequential exploratory method. A sample of 10 mathematics teachers was selected from the average, 10 interviews were conducted and 29 classes were observed, in the same way a sample of 295 students was selected, to whom a survey was applied to verify the degree of educational appropriation of the TIC, in the Educational Institutions of the Municipality of Fundación, Magdalena. Among the results expected by the research is to identify, how much mathematics teachers use, new strategies and methodologies based on TIC, in the teaching - learning process. In this sense, the research is very relevant, since it develops a subject oriented to improve and strengthen the training of teachers and students, through the mediation of TICLa presente investigación tuvo como finalidad proponer estrategias pedagógicas para la enseñanza de las matemáticas en la educación media a través de la mediación de las TIC, las cuales beneficie el proceso de enseñanza de los docentes de las I.E.D. del municipio de Fundación, Magdalena con el fin de mejorar el aprendizaje de los estudiantes para el fortalecimiento de la calidad educativa. La investigación se realizó bajo un enfoque mixto, de tipo descriptivo-explicativo, método exploratorio secuencial. Se seleccionó una muestra de 10 docentes de matemáticas de la media, se realizaron 10 entrevistas y 29 clases fueron observadas, de igual manera se seleccionó una muestra de 295 estudiantes, a quienes se les aplicó una encuesta para verificar el grado de apropiación educativa de las TIC, en las Instituciones Educativas del Municipio de Fundación, Magdalena. Entre los resultados esperados por la investigación está identificar, qué tanto utiliza los docentes de matemáticas, las nuevas estrategias y metodologías basadas en TIC, en el proceso enseñanza - aprendizaje. En este sentido, la investigación es muy pertinente, puesto que desarrolla una temática orientada a mejorar y fortalecer la formación de los docentes y estudiantes, a través de la mediación de las TICAngarita Jaimes, Edwin-f082c133-9dea-40cf-915b-3fdd8eebc7cc-0Morales Salas, Ana Maria-5c401a65-b5f6-4ec3-b0e5-7f7751022f0c-0spaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2MediaciónTICEstrategias pedagógicasMatemáticasTICPedagogicalStrategiesMathematics.Estrategias pedagógicas para la mediación de las tic, en la enseñanza de las matemáticas, en la educación mediaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAbadía, G., Quiceno, N., y Rivera, K. (2013). 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