EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA
Understanding that Corporate Entrepreneurship implies the manifestation of indicators in the face of proactivity, innovation and assumption of risk, the present investigation arises, whose objective was to characterize how Corporate Entrepreneurship is presented in the companies of the Sonora Radiod...
- Autores:
-
HERNÁNDEZ PEDRAZA, WILMER IVÁN
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/176
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/176
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- emprendimiento corporativo
intensidad emprendedora
intraemprendimiento
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución – No comercial – Compartir igual
id |
RCUC2_e6b3dc4f0f938d858260d4e94189609a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/176 |
network_acronym_str |
RCUC2 |
network_name_str |
REDICUC - Repositorio CUC |
repository_id_str |
|
dc.title.eng.fl_str_mv |
EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA |
title |
EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA |
spellingShingle |
EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA emprendimiento corporativo intensidad emprendedora intraemprendimiento |
title_short |
EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA |
title_full |
EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA |
title_fullStr |
EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA |
title_full_unstemmed |
EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA |
title_sort |
EMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLA |
dc.creator.fl_str_mv |
HERNÁNDEZ PEDRAZA, WILMER IVÁN |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
HERRERA MENDOZA, KETTY MILENA |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
HERNÁNDEZ PEDRAZA, WILMER IVÁN |
dc.contributor.authorco.spa.fl_str_mv |
NARANJO AFRICANO, TULIO JUNIOR |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
emprendimiento corporativo intensidad emprendedora intraemprendimiento |
topic |
emprendimiento corporativo intensidad emprendedora intraemprendimiento |
description |
Understanding that Corporate Entrepreneurship implies the manifestation of indicators in the face of proactivity, innovation and assumption of risk, the present investigation arises, whose objective was to characterize how Corporate Entrepreneurship is presented in the companies of the Sonora Radiodifusión sector in the city of Barranquilla. To achieve this goal, a non experimental, quantitative design was followed and the entrepreneurial performance scale (EPI) was applied to a sample of 60 people in management positions, 10 for each of the 6 companies in the sound broadcasting sector registered. before the Chamber of Commerce of the city of Barranquilla that formed the study population. The results obtained indicate under the conceptual model of the authors Covin and Slevin (1991), that there is a negative tendency in the entrepreneurial behavior of the leaders and senior managers of the sample taken. The characterization of innovation, proactivity and risk taking, evidenced, among other aspects, that with respect to new products, services and processes, although they include innovative aspects greater than those introduced by their main competitors, they do not make improvements or revisions of these news with sufficient regularity, at least not in the next two years. The greater portion of the organizations manifested to be characterized by preferring an assertive or respectful treatment towards their competitors and by looking for problems, unusual solutions that are explored through the exchange of ideas among the workers. However, contrary to this, they claim not to have a charismatic leader as an authority and that this high-level decision is not characterized by the active search for great opportunities, preferring not to emphasize approved products but in new products that could generate high costs. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-11-03T13:02:27Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-11-03T13:02:27Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2018-03-17 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TP |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/11323/176 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
REDICUC - Repositorio CUC |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/ |
url |
https://hdl.handle.net/11323/176 https://repositorio.cuc.edu.co/ |
identifier_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa REDICUC - Repositorio CUC |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Atribución – No comercial – Compartir igual |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Atribución – No comercial – Compartir igual http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Maestría en Administración |
institution |
Corporación Universidad de la Costa |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/adc959d6-1653-4868-ab8f-a51409873a1b/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/ff42f2d4-d507-4b28-96e8-09c5de4d3b55/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/9ede1f01-a4de-4795-8ea0-6f248d9858e8/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/03a1a750-f0e6-4c79-969a-12b7940b8288/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
979b08f877566bf8cbc36555b0a474c8 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 938efe4bc697e33af141f0d0bb783036 d13587ec8641bbaaec98a93691059c32 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio de la Universidad de la Costa CUC |
repository.mail.fl_str_mv |
repdigital@cuc.edu.co |
_version_ |
1811760768351207424 |
spelling |
HERRERA MENDOZA, KETTY MILENAHERNÁNDEZ PEDRAZA, WILMER IVÁNNARANJO AFRICANO, TULIO JUNIOR2018-11-03T13:02:27Z2018-11-03T13:02:27Z2018-03-17https://hdl.handle.net/11323/176Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/Understanding that Corporate Entrepreneurship implies the manifestation of indicators in the face of proactivity, innovation and assumption of risk, the present investigation arises, whose objective was to characterize how Corporate Entrepreneurship is presented in the companies of the Sonora Radiodifusión sector in the city of Barranquilla. To achieve this goal, a non experimental, quantitative design was followed and the entrepreneurial performance scale (EPI) was applied to a sample of 60 people in management positions, 10 for each of the 6 companies in the sound broadcasting sector registered. before the Chamber of Commerce of the city of Barranquilla that formed the study population. The results obtained indicate under the conceptual model of the authors Covin and Slevin (1991), that there is a negative tendency in the entrepreneurial behavior of the leaders and senior managers of the sample taken. The characterization of innovation, proactivity and risk taking, evidenced, among other aspects, that with respect to new products, services and processes, although they include innovative aspects greater than those introduced by their main competitors, they do not make improvements or revisions of these news with sufficient regularity, at least not in the next two years. The greater portion of the organizations manifested to be characterized by preferring an assertive or respectful treatment towards their competitors and by looking for problems, unusual solutions that are explored through the exchange of ideas among the workers. However, contrary to this, they claim not to have a charismatic leader as an authority and that this high-level decision is not characterized by the active search for great opportunities, preferring not to emphasize approved products but in new products that could generate high costs.Entendiendo que el Emprendimiento Corporativo implica la manifestación de indicadores frente a la proactividad, innovación y asunción de riesgo, surge la presente investigación, cuyo objetivo fue caracterizar cómo se presenta el Emprendimiento Corporativo en las empresas del sector de Radiodifusión Sonora en la ciudad de Barranquilla. Para lograr tal fin, se siguió un diseño no experimental, de tipo cuantitativo y se aplicó la escala de Rendimiento emprendedor (EPI) a una muestra de 60 personas de cargos directivos, 10 por cada una de las 6 empresas del sector de radiodifusión sonora registradas ante Cámara de Comercio de la ciudad de Barranquilla que conformaron la población de estudio. Los resultados obtenidos indican bajo el modelo conceptual de los autores Covin y Slevin (1991), que hay una tendencia negativa en el comportamiento emprendedor de los líderes y altos directivos de la muestra tomada. La caracterización de la innovación, proactividad y toma de riesgo, evidenció entre otros aspectos que, respecto a nuevos productos, servicios y procesos, que si bien, incluyen aspectos innovadores mayor a los que introducen sus principales competidores, no realizan mejoras o revisiones de estas novedades con suficiente regularidad, por lo menos no en los dos años siguientes. La mayor porción de las organizaciones manifestó caracterizarse por preferir un trato asertivo o respetuoso hacia sus competidores y por buscar ante problemas, soluciones inusuales que se exploran mediante el intercambio de ideas entre los trabajadores. Sin embargo, contrariamente a esto, afirman no poseer un líder carismático como autoridad y que además esa decisión de alto nivel no se caracteriza por la búsqueda activa de grandes oportunidades, prefiriendo no hacer hincapié en productos aprobados sino en nuevos productos que podrían generar costos elevados.HERNÁNDEZ PEDRAZA, WILMER IVÁN-feb56c10-5152-4c54-a821-32e65b79bb9c-600spaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2emprendimiento corporativointensidad emprendedoraintraemprendimientoEMPRENDIMIENTO CORPORATIVO (EC) EN EL SECTOR DE RADIODIFUSIÓN SONORA EN LA CIUDAD BARRANQUILLATrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionMaestría en AdministraciónPublicationORIGINAL1140814843-72291758.pdf1140814843-72291758.pdfapplication/pdf945088https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/adc959d6-1653-4868-ab8f-a51409873a1b/download979b08f877566bf8cbc36555b0a474c8MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/ff42f2d4-d507-4b28-96e8-09c5de4d3b55/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD53THUMBNAIL1140814843-72291758.pdf.jpg1140814843-72291758.pdf.jpgimage/jpeg27252https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/9ede1f01-a4de-4795-8ea0-6f248d9858e8/download938efe4bc697e33af141f0d0bb783036MD55TEXT1140814843-72291758.pdf.txt1140814843-72291758.pdf.txttext/plain112517https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/03a1a750-f0e6-4c79-969a-12b7940b8288/downloadd13587ec8641bbaaec98a93691059c32MD5611323/176oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/1762024-09-17 11:03:31.629open.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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 |