Characterisation of probability learning in a rural environment with the realistic mathematics education

Background: As statistics has pragmatic effects in other sectors, this work argues for proposing teaching-learning strategies based on real situations. Objectives: Characterise probability learning in a rural environment with realistic mathematics education. Design: Of a qualitative nature with an a...

Full description

Autores:
Mendez Parra , Carolina
Conde Carmona, Robinson Junior
Padilla-Escorcía, Iván Andrés
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/10803
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/10803
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Context
Statistical education
Realistic mathematics
Random thinking
Rights
openAccess
License
Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
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description Background: As statistics has pragmatic effects in other sectors, this work argues for proposing teaching-learning strategies based on real situations. Objectives: Characterise probability learning in a rural environment with realistic mathematics education. Design: Of a qualitative nature with an action-participatory research design, through five methodological phases. Setting and participants: Students from rural areas of the department of Córdoba-Colombia, the mathematics education teacher of that department, and the research group. Data collection and analysis: The qualitative data were grouped into categories of realistic mathematics education. Results: The research revealed that the students present interpretive, theoretical, and algorithmic difficulties. It also highlighted that realistic mathematics education reflects human activity in the statistical learning process. Conclusions: The contextualised problems allow students to reach meaningful knowledge. Besides, the teacher cooperates in formalising learning due to its structuring, systematisation, and regularisation under the realistic mathematics education criteria.
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Design: Of a qualitative nature with an action-participatory research design, through five methodological phases. Setting and participants: Students from rural areas of the department of Córdoba-Colombia, the mathematics education teacher of that department, and the research group. Data collection and analysis: The qualitative data were grouped into categories of realistic mathematics education. Results: The research revealed that the students present interpretive, theoretical, and algorithmic difficulties. It also highlighted that realistic mathematics education reflects human activity in the statistical learning process. Conclusions: The contextualised problems allow students to reach meaningful knowledge. Besides, the teacher cooperates in formalising learning due to its structuring, systematisation, and regularisation under the realistic mathematics education criteria.Antecedentes: La Estadística presenta efectos pragmáticos en otros sectores, por lo tanto, se hace necesario proponer estrategias de enseñanza-aprendizaje basadas en situaciones reales. Esta investigación estima la Educación Matemática Realista como estrategia de construcción del conocimiento probabilístico, a través de situaciones contextualizadas. Objetivos: Caracterizar el aprendizaje de la probabilidad en un entorno rural con la Educación Matemática Realista. Diseño: De carácter cualitativo con un diseño de investigación acción-participativa, a través de cinco fases metodológicas. Contexto y participantes: Estudiantes rurales del departamento de Córdoba-Colombia, la docente de educación matemática del respectivo departamento y el grupo investigador. Recopilación y análisis de datos: Los datos cualitativos se agruparon en categorías de la Educación Matemática Realista. Resultados: Se encontró que los estudiantes presentan dificultades interpretativas, teóricas y algorítmicas. También, se destaca que la Educación Matemática realista refleja la actividad humana en el proceso de aprendizaje estadístico. Conclusiones: Se concluyó que, los problemas contextualizados permiten alcanzar un conocimiento con sentido y, el docente coopera en la formalización de dicho aprendizaje, debido a la estructuración, sistematización y regularización bajo los criterios de la Educación Matemática Realista.Antecedentes: A estatística tem efeitos pragmáticos em outros setores, portanto, é necessário propor estratégias de ensino-aprendizagem baseadas em situações reais. Esta pesquisa estima a Educação Matemática Realista como estratégia para a construção do conhecimento probabilístico, por meio de situações contextualizadas. Objetivos: Caracterizar a aprendizagem de probabilidade em meio rural com Educação Matemática Realista. Desenho: De natureza qualitativa com desenho de pesquisa-ação-participativo, por meio de cinco fases metodológicas. Contexto e participantes: Estudantes rurais do departamento de Córdoba-Colômbia, o professor de educação matemática do respectivo departamento e o grupo de pesquisa. Coleta e análise de dados: Os dados qualitativos foram agrupados em categorias de Educação Matemática Realista. Resultados: Constatou-se que os alunos apresentam dificuldades interpretativas, teóricas e algorítmicas. Além disso, destaca-se que a Educação Matemática realista reflete a atividade humana no processo de aprendizagem estatística. Conclusões: Concluiu-se que os problemas contextualizados permitem alcançar um conhecimento significativo e o professor colabora na formalização dessa aprendizagem, devido à estruturação, sistematização e regularização sob os critérios da Educação Matemática Realista.23 páginasapplication/pdfengLutheran University of BrazilBrazilhttp://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/6709Characterisation of probability learning in a rural environment with the realistic mathematics educationCaracterización del aprendizaje de la probabilidad en un entorno rural con la educación matemática realistaCaracterização da probabilidade de aprendizagem em um ambiente rural com educação matemática realísticaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Acta ScientiaeAlsina, À. (2011). 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