Desarrollo del pensamiento crítico a través de estrategias mediadas por TIC en Educación Superior.

This research has the purpose of analyze the contribution of the ICT in the development of the levels of critical thinking of the students of higher education of Atlántico University and CUC University. In this project, we are going to talk about the theoretical framework related with the critical t...

Full description

Autores:
Ojeda Pertuz, Decired Del Carmen
Steffens Sanabria, Ernesto Joaquin
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/412
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/412
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Pensamiento crítico
TIC
Enseñanza
Aprendizaje
Educación superior
Critical Thinking
ICT
Teach
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Higher education
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openAccess
License
Atribución – No comercial – Compartir igual
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description This research has the purpose of analyze the contribution of the ICT in the development of the levels of critical thinking of the students of higher education of Atlántico University and CUC University. In this project, we are going to talk about the theoretical framework related with the critical thinking mediated by the ICT during the teaching-learning process in higher education; also, we present the institutional experience with two interest groups of the universities mentioned before. This experience was framed in a descriptive-explanatory investigation, because it describes the way that the ICT can affect the development of the levels of critical thinking and the way that it is provided by the interpretation and the analysis of the results, the progress and difficulties submitted by the students, regarding said levels, once applied the ICT in the teaching-learning process. The collection techniques of information applied, determined that there is a significant contribution of the ICT in the development and strengthening of the critical thinking of the students, supported by the appropriation that the teachers have of them. The content of this investigation project, sum it that the ICT, have been quickly incorporated to the Universities, that is why we consider analyze they contribution in the development and strengthening of the levels of critical thinking in the students.
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This experience was framed in a descriptive-explanatory investigation, because it describes the way that the ICT can affect the development of the levels of critical thinking and the way that it is provided by the interpretation and the analysis of the results, the progress and difficulties submitted by the students, regarding said levels, once applied the ICT in the teaching-learning process. The collection techniques of information applied, determined that there is a significant contribution of the ICT in the development and strengthening of the critical thinking of the students, supported by the appropriation that the teachers have of them. The content of this investigation project, sum it that the ICT, have been quickly incorporated to the Universities, that is why we consider analyze they contribution in the development and strengthening of the levels of critical thinking in the students.La presente investigación tiene como propósito analizar el aporte de las Tecnologías de la Información y la Comunicación – TIC, en el desarrollo de los niveles de pensamiento crítico de los estudiantes de Educación Superior en la Universidad del Atlántico y la Universidad de la Costa - CUC. Del contenido del presente proyecto de investigación, se deduce que las TIC, se han incorporado aceleradamente en el campo universitario, por lo que se considera sobremanera, estudiar su contribución en el desarrollo y fortalecimiento de los niveles de pensamiento crítico en los estudiantes. En el trabajo se abordan referentes teóricos relacionado con pensamiento crítico y TIC en el proceso de enseñanza –aprendizaje en educación superiory se presenta la experiencia institucional con dos grupos de interés de las Universidades antes mencionadas. La metodología utilizada fue de tipo descriptivo – explicativo, debido a que describe la manera como pueden influir las TIC en el desarrollo de los niveles de pensamiento crítico y porque se proporciona a través de la interpretación y análisis de los resultados, los avances y dificultades presentados por los estudiantes en relación a los niveles de pensamiento crítico, una vez aplicadas las TIC en el proceso de enseñanza – aprendizaje.Las técnicas de recolección de información aplicadas arrojaron como resultados, que efectivamente, se presenta un aporte significativo de estas herramientas tecnológicas en el desarrollo y fortalecimiento del pensamiento crítico de los estudiantes, sustentado en la apropiación que los docentes tengan de las mismas.Ojeda Pertuz, Decired Del Carmen-fbe87b17-1afb-4a15-9996-ddced219d6d7-0Steffens Sanabria, Ernesto JoaquinspaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Pensamiento críticoTICEnseñanzaAprendizajeEducación superiorCritical ThinkingICTTeachLearnHigher educationDesarrollo del pensamiento crítico a través de estrategias mediadas por TIC en Educación Superior.Trabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionMaestría en EducaciónArias, N. y M Poveda (2009).Pensamiento crítico. Planteamiento didáctico. Diplomado en evaluación del aprendizaje en la práctica educativa. Bogotá.Arrieta, R., Flores, M. y Martínez, O. (2010). Articulación Pedagogía – Tecnología: Un Medio Para Mejorar Las Competencias Del Lenguaje Y La Comunicación. Barranquilla: Educosta.Baños, J. (2007). La plataforma educativa moodle creación de aulas virtuales. Recuperado de: https://tice.wikispaces.com/file/view/Moodle18_Manual_Prof-p1.pdfBegoña, G. y Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación, 42. Recuperado de: http://rieoei.org/rie42a06.htmBenvenuto, A. (2003). Las Tecnologías de Información y Comunicaciones (TIC) en la docencia Universitaria. Theoria, 12(1), 109-118.Betancourth, S. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en docentes universitarios. una mirada cualitativa. Revista Virtual, 44, 238-252.Bricall, J. (2000).Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas CRUE, Infome. 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