Resurgencia y entrenamientos de formación de relaciones de equivalencia Tipo-Respondiente: Desafíos metodológicos
This article comes from the study that was aimed to evaluate the formation, stability and flexibility of equivalence relations with an unprecedented procedure in the type respondent area. The study had 21 participants subjected to the formation of equivalence relations through systematic pairing of...
- Autores:
-
Medina-Arboleda, Iván Felipe
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/1540
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/1540
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Análisis experimental del comportamiento
Aprendizaje humano
Condicionamiento clásico
Tipo respondiente
Experimental analysis of behavior
Human learning
Classical conditioning
Respondent type
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Análisis experimental del comportamiento Aprendizaje humano Condicionamiento clásico Tipo respondiente Experimental analysis of behavior Human learning Classical conditioning Respondent type |
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Análisis experimental del comportamiento Aprendizaje humano Condicionamiento clásico Tipo respondiente Experimental analysis of behavior Human learning Classical conditioning Respondent type |
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This article comes from the study that was aimed to evaluate the formation, stability and flexibility of equivalence relations with an unprecedented procedure in the type respondent area. The study had 21 participants subjected to the formation of equivalence relations through systematic pairing of stimuli under conditions of no feedback. Subsequently, the formation of equivalence relations A-B-C in matching- to-sample trials without feedback was evaluated, and a new respondent-type training was introduced, involving a restructuring of previously trained relations. Afterwards, the variability of emerging relationships and its congruence with previous trainings were evaluated. Finally, a new presentation of training number 1 was performed with a reassessment of the effect on the emerging relationships |
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Medina-Arboleda, Iván Felipe2018-11-20T21:51:25Z2018-11-20T21:51:25Z2012-11-30Medina, I . (2012). Resurgencia y entrenamientos de formación de relaciones de equivalencia tipo-Respondiente: desafíos metodológicos. Cultura, Educación y Sociedad 3(1), 129-1452145-9258, 2389-7724 electrónicohttps://hdl.handle.net/11323/15402389-7724Corporación Universidad de la Costa2145-9258REDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This article comes from the study that was aimed to evaluate the formation, stability and flexibility of equivalence relations with an unprecedented procedure in the type respondent area. The study had 21 participants subjected to the formation of equivalence relations through systematic pairing of stimuli under conditions of no feedback. Subsequently, the formation of equivalence relations A-B-C in matching- to-sample trials without feedback was evaluated, and a new respondent-type training was introduced, involving a restructuring of previously trained relations. Afterwards, the variability of emerging relationships and its congruence with previous trainings were evaluated. Finally, a new presentation of training number 1 was performed with a reassessment of the effect on the emerging relationshipsEl presente artículo deriva del estudio que tuvo como propósito evaluar la formación, estabilidad y flexibilidad de las relaciones de equivalencia con un procedimiento inédito en el área tipo respondiente. 21 participantes fueron expuestos a una formación de relaciones de equivalencia a través del apareamiento sistemático de estímulos en condiciones de no retroalimentación; posteriormente, se evaluó la formación de relaciones de equivalencia A-B-C en ensayos de igualación a la muestra no retroalimentados, y un nuevo entrenamiento tipo respondiente fue presentado, que implicó una reorganización de las relaciones previamente entrenadas. Posteriormente se evaluó la variabilidad de las relaciones emergentes su congruencia con los entrenamientos previos. Finalmente, se hizo una nueva presentación del entrenamiento número 1, con una nueva valoración del efecto sobre las relaciones emergentes.Medina-Arboleda, Iván Felipe-0000-0003-3209-9204-600application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD; Vol. 3, Núm. 1 (2012)CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDADCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDADAguiar, F. (2004). Teoría de la decisión e incer-tidumbre: modelos normativos y descripti-vos, Empiria, 8 (1) 39-60.camino roca, J. ll., (2005). Juegos de poder y psicológicos. recuperado de: http://www.bernecomunicacion.net/pdf/berne20.pdfEdwards, W. (1954). The theory of decision ma-king. Psychological Bulletin, 51, 380-417.Egidi, M. (2006). From Bounded Rationality to Behavioral Economics. univesity of tren-to.Gempp, r., denegri, M., caripan, n., catalán, V., Hermosilla, S. & caprile, c. (2007). “desarrollo del test de alfabetización eco-nómica para adultos”. Revista Interameri-cana de Psicología Vol 41, Num 3.Gomez, a. (2007) “¿una teoría políticamente incorrecta?: Sobre la racionalidad y sus al-cances en el análisis político”. Acta Repu-blicana Política y Sociedad. universidad de Guadalajara, México.Hayes, E. (2006) “A brief discourse on Human conduct in economics”. university of Sas-katchewan. Saskatoon, Saskatchewan S7n 5a5.Hertweck, b. (2005). Examining Electronic Markets in Which Intelligent Agents Are Used for Comparison Shopping and Dyna-mic Pricing.Jay White, r. (2005). A priming / temperament model of system 1 and system 2 decision making processes.the ohio State univer-sity. Jiménez, F. & Montijo F. (2006). “La economía experimental en las aulas”. revista elec-trónica, universidad de Jaén, españa.Kahneman, d. (2002). “Mapas de racionalidad limitada: psicología para una economía conductual”. Revista Asturiana de Econo-mía. laboratorio de economía experimen-tal en internet, recuperado de: http://www.insisoc.org/inSiSoc/inSiSoc_archivos/labexnet/labexnetprogram.htmlMirjam Sent, E. (2004). “Behavioral Econo-mics: How psycology Made its (limited) way back into economics” History of Poli-tical Economy. duke university pressMoreno García, p. (2003). “premio nobel de economía de 2002: Vernon Smith y daniel Kahneman”. Boletín ICE Económico,uni-versidad de George Mason.nash, J. F. (1950). Non cooperative games, ph. d. dissertation, princeton university.Rey, B. P. (2006). Economía experimental y teoría de juegos. españa: universidad au-tónoma de barcelona.roth, a. & erev, i. (1995). “learning in ex-tensive – Form Games: experimental data and Simply dinamic Models in the inter-mediate term”. Games and Economic Be-havior. the university of pittsburgh.Salvador, R. & Maria, S. (2004). “The impact of cognitive and/or affective processing styles on consumer response to advertising appeals”. Journal of business Research 57 (2004), 657-664.Santos, J., posada, M., pascual, J., izquierdo, S., Galán, J. & López, A. (2006). “Un la-boratorio de economía experimental en internet”. X Congreso de Ingeniería de Or-ganización. Valencia, españa.Smith, a. (1982c/1759). The Theory of Moral Sentiments. indianapolis: liberty classics.Soto, a. & Valente, M. (2005). “teoría de los juegos: Vigencia y limitaciones”. Revista de Ciencias Sociales. v. 11, n. 3, Marcaibo sep. 2005.tejada, J., perilla, l., Serrato, S. & reyes, a. (2004). “Simulación del Dilema del Prisio-nero a partir de modelos conexionistas de aprendizaje por reforzamiento”. Suma Psi-cológica, Vol. 11, no. 1. tversky, a. (1972). "elimination by aspects : a theory of choice", Psychological Review, 79, pp. 281-299.Von Neumann, J. & Morgenstern, O. (1944). Theory of Games and Economic Behavior.uSa: princeton university press.Cult. Edu. 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