Alfabetización económica en la población más vulnerable de barraquilla

The monetary economy had generated a great deal of financial products and services which knowledge is necessary. This article aims to analyze the economic literacy situation and its characterization in terms of consumption and debt in vulnerable families in Barranquilla, Colombia. From a survey in 1...

Full description

Autores:
LLORACH BARRIOS , CARLOS DE JESUS
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8839
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8839
https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.22
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Alfabetización económica
Sector vulnerable
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Endeudamiento
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description The monetary economy had generated a great deal of financial products and services which knowledge is necessary. This article aims to analyze the economic literacy situation and its characterization in terms of consumption and debt in vulnerable families in Barranquilla, Colombia. From a survey in 18 poor families selected by non-probabilistic sample, the results shown that adolescents and adults have difficulties to understand basic economic concepts, however they have skills, abilities, and attitudes to manage financial resources. In addition, the sample families suffer tensions between low income with liquidity preference, imitation, and conspicuous effects. We conclude that economic literacy assumed and managing by sampling families corresponding mainly to surviving strategies in the context of income effect. © 2021, Universidad del Zulia. All rights reserved.
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We conclude that economic literacy assumed and managing by sampling families corresponding mainly to surviving strategies in the context of income effect. © 2021, Universidad del Zulia. All rights reserved.En la economía monetaria se ha generado una gran gama de productos y servicios financieros cuyo conocimiento es cada vez más necesario. Este trabajo busca analizar la situación del alfabetismo económico y la caracterización de los hábitos de consumo y endeudamiento de familias vulnerables de la ciudad de Barranquilla, Colombia. Para eso se realizó una encuesta a 18 familias de los estratos 1, 2 y 3, seleccionados mediante un muestreo opinático. Los resultados muestran que jóvenes y adultos presentan dificultades, para comprender conceptos económicos básicos, pero que poseen habilidades, destrezas en el manejo de sus recursos. Además, en estas familias se vive la tensión entre contar con ingresos bajos y lidiar contra el efecto imitación, la preferencia por la liquidez o el efecto conspicuo. Se concluye, que el conocimiento económico que asumen y manejan las personas de la muestra corresponden más a estrategias de supervivencia con preponderancia del efecto ingreso.LLORACH BARRIOS, CARLOS DE JESUS-will be generated-orcid-0000-0002-6760-1885-600application/pdfspaRevista Venezolana de GerenciaCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Venezolana de Gerenciahttps://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/36906/39904Alfabetización económicaSector vulnerableConsumoEndeudamientoEconomic literacyVulnerable sectorConsumptionIndebtednessAlfabetización económica en la población más vulnerable de barraquillaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAkhan, N.E. (2013). Economy literacy step by step: the alternative ways for the social studies lessons. Adıyaman University Journal of Social Sciences Institute, 6(14), 1-36.Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (6ta ed). Editorial EpistemeBaltra, A. (1963). El efecto “demostración” y las economías subdesarrolladas. Trimestre Económico, 30(118), 266-272.Banaszak, R. (1987). The Nature of Economic Literacy. ERIC Clearing House for Social Studies/Social Sciences Education, 41, 2-4Bentham, J. (2002 [1789]). An introduction to the principles of morals and legislation. Indianapolis. United States, Liberty FundBourdieu, P. (2001). Poder, Derecho y Clases Sociales. Segunda edición. España, Bilbao: Editorial Desclée de BrouwerBunge, M. (1999). Las ciencias sociales en discusión, una perspectiva filosófica. Buenos Aires, Editorial SudamericanaGarcía Canclini, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. 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Erciyes Journal of Education, 1(2), 1-22PublicationORIGINAL36906-Texto del artículo-65997-1-10-20211006.pdf36906-Texto del artículo-65997-1-10-20211006.pdfapplication/pdf2100088https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/45b565f3-6a0a-422a-ad05-dc94089354e2/download26abfdcc6f86e2ca2a1d1d8da943292bMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/de3f4a3e-d8d9-4add-933b-8f50c0c3028d/download42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/0844086f-0da8-4846-b377-5555ed6ca6f2/downloade30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53THUMBNAIL36906-Texto del artículo-65997-1-10-20211006.pdf.jpg36906-Texto del artículo-65997-1-10-20211006.pdf.jpgimage/jpeg35050https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/66933969-36bd-44d4-a85d-cf1f4b2b99a4/download0435445aba62ad2d5252ea29404b5eb3MD54TEXT36906-Texto del artículo-65997-1-10-20211006.pdf.txt36906-Texto del 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